Gönderen Konu: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)  (Okunma sayısı 25363 defa)

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 958
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #150 : Nisan 02, 2021, 07:36:53 ÖÖ »

Bende bu ara bu arkadas ile ugrasiyorum. Daha prototip halinde. Kolay kurulum vida dişli tarzında birşey ortaya cikarmaya calisiyorum bakalim olucakmi.

E, olmuş bitmiş bu güzel olmuş. Oku falan da halletmişsin. Geçme yapıp cıvata ile sıksan olmuyor mu?

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.325
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #151 : Nisan 02, 2021, 02:23:48 ÖS »
Bende bu ara bu arkadas ile ugrasiyorum. Daha prototip halinde. Kolay kurulum vida dişli tarzında birşey ortaya cikarmaya calisiyorum bakalim olucakmi.

E, olmuş bitmiş bu güzel olmuş. Oku falan da halletmişsin. Geçme yapıp cıvata ile sıksan olmuyor mu?

Evet evet abi ok kısmını hallettim. Çok zor değilmiş açılı cut yapmam gerekiyormuş.
Ok un arka kımını biraz daha açı göstergeçlerine yaklaştırmam gerekiyor. Yani orta montaj yapılan yerin yeri değişecek.
Birde arka dik kuyruk 3d yazıcı basım yönünden dolayı biraz dayanıksız ve çabuk kırılıyor. Katmanlarından ayrılıyor. Biraz daha dayanıklı olması için orayada bir çözüm bulmam gerekiyor, belki aseton banyosu ile daha dayanıklı bir yapı çıkarabilirim ama yine de tasarımı değiştirmem gerekicek.
Ok ayrıca kırmızı olacak. Kırmızı renk abs filamentimde var ama siyahı boşa harcamak daha kolayıma geliyor  :gk

Tasarımı yaparken sadece kendimi düşünmüyorum. Başka insanlara dosyayı gönderdiğimde rahatça baskı yapıp, montajlayabilsinler ve kullanabilsinler fikrini ön plana koyuyorum. Şuan ki tasarımda ortada iki ucu dişli pim var. Açı göstergeci alttan civata mantığı ile sıkılıyor. Ok üstten dişsiz bölüme geliyor. Üzerine yine okun yerinden çıkmaması için dişli somun mantıklı bir kapak gelicek. En altada kalan dişlere sıkılacak,tekneye monte edilecek bir yapı tasarlanacak.

Yani bitti gibi görünse de baya işi var.  :ofof Birde deniz testlerini geçsin,taş gibi olduğu ortaya çıksın ondan sonra Windex'e rakibim  :tav
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 958
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #152 : Nisan 17, 2022, 06:25:16 ÖS »
Two Trees Bluer'ı takdir ettim. Birşey basıyordum. Yaklaşık 2 saat kadar sonra işin yüzde 51'i bitmişken elektrik kesildi. Yarım saat kadar sonra geldi. Ben unutmuşum bile. Gidip baktığımda yazıcı RESUME noktasında hazır bekliyor. Devam dedim. Tekrar başladı ve işte yine iki saat kadar sonra parçayı tamamladı. Hemen hemen hiç hata yok gibi.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 675
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #153 : Nisan 20, 2022, 02:07:41 ÖS »
Ben de Volkan'i dinleyip Bluer aldigima memnunum.
Nazar degdirmeyeyim ama masallah iyi calisiyor.

Amator makine oldugu icin artik yetmiyor ama hakkini yememek lazim. Amacina gore fiyat performansi cok iyi.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 958
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #154 : Mayıs 01, 2022, 04:37:41 ÖÖ »
Önü dediğin kare tabla ise o yok. O ayakta dursun diye. Ucu sivri. Yani şaft kadar.

En kötü ihtimal klasik Arşimed vidasına dönülür (AdaFruit'de örnek bir tane tekne var, çok basit), ama sanırım ilk tekneler de oradan başlayıp bugünkü pervaneye gelmişler.

Denk gelirse ben bir deneyeyim önce ama, önce tekne lazım :)

Benim o zamanlar yapmaya çalıştığım şey Corkscrew Impeller imiş. Jet-Ski'ler onu kullanırmış.

Sanırım forumda bir ara Propeller - Impeller farkı tartışılmıştı, ama ilgilenmemiştim. Impeller sonuçta bir tür su jeti yaratıp onun itmesi ile tekneyi hareket ettiiriyor. Bunun için de yüksek motor devri ve gücü gerekli. Ama gördüğüm kadarı ile, artık sadece jet-skilerde değil, motor-yat türü teknelerde de kullanılmaya başlanmış. Pervane olarak da pek fiyat farkı yok gibi. Set Ski Impeller 200 - 400 USD arası. Örnek olarak baktım Mercury 10 HP propeller da 400 USD.

Yani geçen gün pervane konuşuyorduk. Yüksek güçlü, yüksek devirli motorunuz varsa, belki artık impeller bile düşünülebilir.


sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 675
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #155 : Mayıs 01, 2022, 11:28:23 ÖÖ »

Benim o zamanlar yapmaya çalıştığım şey Corkscrew Impeller imiş. Jet-Ski'ler onu kullanırmış.

Sanırım forumda bir ara Propeller - Impeller farkı tartışılmıştı, ama ilgilenmemiştim. Impeller sonuçta bir tür su jeti yaratıp onun itmesi ile tekneyi hareket ettiiriyor. Bunun için de yüksek motor devri ve gücü gerekli. Ama gördüğüm kadarı ile, artık sadece jet-skilerde değil, motor-yat türü teknelerde de kullanılmaya başlanmış. Pervane olarak da pek fiyat farkı yok gibi. Set Ski Impeller 200 - 400 USD arası. Örnek olarak baktım Mercury 10 HP propeller da 400 USD.

Yani geçen gün pervane konuşuyorduk. Yüksek güçlü, yüksek devirli motorunuz varsa, belki artık impeller bile düşünülebilir.


Propeller ile impeller arasindaki en onemli fark, propeller sivi icerisinde vida gibi hareket ederek ilerleme olusturur. Impeller ise kapali bir ortamda cesitli metodlarla negatif/pozitif basinc ureterek etki-tepki olusturup itki saglar. Ancak pervane seklinde olmak zorunda degildir. Cok degisik impeller tasarimlari mevcut. Mantiken her pompada emme-basma yapan sey bir impeller olmus oluyor. Envai cesit pompa tipi oldugunu dusunursek....

Propeller pervane uclari acikta oldugundan ve yuksek devirlerde bu uclar cok fazla drag kayiplari yarattigindan daha ziyade dusuk devir uygulamalarinda verimlidir.
Impeller kapali bir duzenek icinde calistigindan, butun su kanallari sisteme onemli miktarda surtunme ekler. Dusuk devirlerde bu surtunme verimi oldukca dusurur. Ancak yuksek devirlerde bu surtunme pervanenin kayiplarina nazaran oldukca dusuk oldugundan yuksek devir/hiz uygulamalari icin daha uygundur.

Jetskilerde impeller kullanilmasinin temelde uc sebebi var.

En onemlisi, cok insan-etkilesimli bir makine oldugundan, olasi bir kaza durumunda pervanenin acikta olmayisi bir suru istemli istemsiz cinayeti onluyor :)

Ikincisi ise tork ile mucadelenin impeller ile daha kolay olusu.  Jetski de propeller kullansan, ani hizlanma ve yuksek hizlara ulasmak dusuk devirde buyuk pervane kullanabilirsin. Ama bu cok fazla tork gerektirir. 3 kurusluk agirligi ile jetskiye yuksek torklu bir pervane koyarsan pervanemi donuyor jetski mi donuyor belli olmayabilir. Bu durumda kucuk pervane kullanarak torku dusurmek gerekir. ancak bu sefer de hiz elde etmek icin deviri oldukca artirmak gerekir. Deviri artirdigimizda da kucuk pervanenin verimi oldukca duser. Impeller kullanirsan yuksek devirde verim kaybi olmaz. cikabildigin kadar yuksek devre cikarsin. yuksek devir / kucuk pervane ile tork problemini elimine eder ve ani hizlanma elde edebilirsin.

Ucuncusu ise manevra kabiliyeti, pervaneyi yonlendirmek zordur. impeller mekanizmasinda yonlendirme cikis nozulunun yonu ile yapiliyor. oldukca kolay ve hizli.


Yani agir bir teknede impeller kullanmak cok fazla guc ve cok yuksek devir gerektirecek ve verimsiz olacaktir. Hiz ve guc onemli ise sorun degil ( devriye tekneleri veya bok gibi param var yakarim da yakarim tekneleri )

Hafif bir teknede de cok hizli gidilecekse ve manevra kabiliyeti onemli ise impeller dusunulebilir.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 958
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #156 : Mayıs 01, 2022, 01:32:35 ÖS »

Benim o zamanlar yapmaya çalıştığım şey Corkscrew Impeller imiş. Jet-Ski'ler onu kullanırmış.

Sanırım forumda bir ara Propeller - Impeller farkı tartışılmıştı, ama ilgilenmemiştim. Impeller sonuçta bir tür su jeti yaratıp onun itmesi ile tekneyi hareket ettiiriyor. Bunun için de yüksek motor devri ve gücü gerekli. Ama gördüğüm kadarı ile, artık sadece jet-skilerde değil, motor-yat türü teknelerde de kullanılmaya başlanmış. Pervane olarak da pek fiyat farkı yok gibi. Set Ski Impeller 200 - 400 USD arası. Örnek olarak baktım Mercury 10 HP propeller da 400 USD.

Yani geçen gün pervane konuşuyorduk. Yüksek güçlü, yüksek devirli motorunuz varsa, belki artık impeller bile düşünülebilir.


Propeller ile impeller arasindaki en onemli fark, propeller sivi icerisinde vida gibi hareket ederek ilerleme olusturur. Impeller ise kapali bir ortamda cesitli metodlarla negatif/pozitif basinc ureterek etki-tepki olusturup itki saglar. Ancak pervane seklinde olmak zorunda degildir. Cok degisik impeller tasarimlari mevcut. Mantiken her pompada emme-basma yapan sey bir impeller olmus oluyor. Envai cesit pompa tipi oldugunu dusunursek....

Propeller pervane uclari acikta oldugundan ve yuksek devirlerde bu uclar cok fazla drag kayiplari yarattigindan daha ziyade dusuk devir uygulamalarinda verimlidir.
Impeller kapali bir duzenek icinde calistigindan, butun su kanallari sisteme onemli miktarda surtunme ekler. Dusuk devirlerde bu surtunme verimi oldukca dusurur. Ancak yuksek devirlerde bu surtunme pervanenin kayiplarina nazaran oldukca dusuk oldugundan yuksek devir/hiz uygulamalari icin daha uygundur.

Jetskilerde impeller kullanilmasinin temelde uc sebebi var.

En onemlisi, cok insan-etkilesimli bir makine oldugundan, olasi bir kaza durumunda pervanenin acikta olmayisi bir suru istemli istemsiz cinayeti onluyor :)

Ikincisi ise tork ile mucadelenin impeller ile daha kolay olusu.  Jetski de propeller kullansan, ani hizlanma ve yuksek hizlara ulasmak dusuk devirde buyuk pervane kullanabilirsin. Ama bu cok fazla tork gerektirir. 3 kurusluk agirligi ile jetskiye yuksek torklu bir pervane koyarsan pervanemi donuyor jetski mi donuyor belli olmayabilir. Bu durumda kucuk pervane kullanarak torku dusurmek gerekir. ancak bu sefer de hiz elde etmek icin deviri oldukca artirmak gerekir. Deviri artirdigimizda da kucuk pervanenin verimi oldukca duser. Impeller kullanirsan yuksek devirde verim kaybi olmaz. cikabildigin kadar yuksek devre cikarsin. yuksek devir / kucuk pervane ile tork problemini elimine eder ve ani hizlanma elde edebilirsin.

Ucuncusu ise manevra kabiliyeti, pervaneyi yonlendirmek zordur. impeller mekanizmasinda yonlendirme cikis nozulunun yonu ile yapiliyor. oldukca kolay ve hizli.


Yani agir bir teknede impeller kullanmak cok fazla guc ve cok yuksek devir gerektirecek ve verimsiz olacaktir. Hiz ve guc onemli ise sorun degil ( devriye tekneleri veya bok gibi param var yakarim da yakarim tekneleri )

Hafif bir teknede de cok hizli gidilecekse ve manevra kabiliyeti onemli ise impeller dusunulebilir.

... evet, benim bu konuya yeniden dönüşüm çok alakasız gibi görünen ama adaşımın da belirttiği "... envayi çeşit impeller nedeni ile oldu.

...

Dalgıç pompa bozuldu. Çıkardım. Motor gitmiş. pompaya baktım, ne menem birşey diye. İşe yarar kullanabilir miyim diye. İşte onun içinde de impeller dedikleri, suyu kenarlara itip hızlandıran spiral kanallar varmış. Motor bunları döndürünce, santrifüj kuvvet yardımı ile yüksek hızlı, yüksek basınçlı sul elde ediliyor ve yukarı basılıyormuş.  Kiminde 10 kat, kiminde 20 kat, aynı birimlerden var. Baktım, baktım, çok karmaşık geldi; bu daha basit olamaz mı diye düşündüm. Tabii hemen Arşimed dürrtü oradan.

Arşimed pompaları var. Mısır'da Nil'de falan kullanılırmış. Çok fazla verimli değil. Daha doğrusu derin kuyular için değil, çünkü açık, ya da yarı açık, yani impeller yapısı pek yok. Gerçi yem, un, pellet falan taşıdıkları Arşimed konveyörler kapalı ama, kapalı su pompası görmedim.

Kapatsam da yapsam dedim. Yine taşınan kütle az kalıyor. Basıncı artırmak için sabit pitch (hatve) yerine azalan değişken pitch kullanıp basınç yaratsam olur mu dedim. Niyetim eski pompanın yuvasının içine, aynı ölçülerde böyle bir impellerı 3d basmaktı. ama boyutlar çok büyük. Parçalı da yapsam çok çok uzun sürecek.ve yüksek devirde büyük olasılıkla dağılacak. 1:10 ölçekli bir tane yapıp deneyeyim dedim. Geçen gün sözünü ettiğim baskı oydu.

Böylece iki mini proje çıktı. Mini arşimedi denemek çok kısmet olmadı. O da incelikten zayıflıktan hemen dağıldı. Ama ellerimle gördüm, duydum, hissettim. Birazcık bir su jeti oluştu ilk ve tek denemede.

İkinci proje ise eski pompayı motorsuz, daha doğrusu motoru kuyu dışında denemek idi. Esnek mil ile, pompayı alttan değil, yukarıdan, su dışında daha basit bir motorla denemek.  Tankın içinde denedim. Bir metrelik kalın esnek mili büyük makaba bağladım. Yarım metreden fazla yukarı fışkırtıyor suyu. Sonra kanal açmakta kullanılan, daha uzun (5m), ama daha zayıf mili takıp dama çıktım, oradan tankın içindeki pompayı çalıştırdım. O da suyu borudan çıkardı.

Kurulu şu koşullarda temel iki pratik sorun var. Bütün motorar hep saat yönünde dönüşlü olduğu için, pompa da ona göre tsaralı. Ben üstten döndürmeye kalkınca ya öyle motor yok, yada matkap ters yönde dönünce az zorlanınca hemen çenesi bırakıyor. Asenkron motoru ileri geri çalıştırabiliyorum, ama bağlantılarla oynamak lazım. Bir de spiral de sağa dönülşü. Yani ters çevirice o da boşalmaya başlıyor. Plastik dolgulu örme çelik halatlar var. 8-10 mm alsam belki onlar şe yarar. Bir ara alıp, onu 2 Hp motora bağlayıp 30 metre kuyuya indireceğim. Bakalım neler olacak.

Tabi bunları yaparken ben bu su jetini teknede kullanayım fikri çıktı. Biraz okuyunca zaten jet-skiler böyle çalışıyormuş gördüm. Yüksek hız gerektiren tekenlerde de başlamışlar kullanmaya. Arşimed ile bu iş daha basit olabilir. belki dedim verimlilik konusunu ya iyi koşullarda deneyerek, ya da CFD (Computational Fluid Dynamics) ile çalııp görmek lazım. İki yol var; ya sabit pitch değişken çap (jet-skiler genelde öyle) ya da sabit çap değişken pitch. İkisinin artıları eksileri var. Kullanım amacına göre farkı var.

... velhasıl, dalgı pompa bozuldu, ucu geldi yine tekneye dayandı. Ya da kafa hep o tarafa mı çalışıyor ne??? ...

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 675
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #157 : Mayıs 30, 2022, 07:47:48 ÖÖ »
Video'yu tam izlemedim, Ancak caption resmindeki yazidan dolayi konuyla alakali olabilir diye paylasayim dedim :

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 958
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #158 : Mayıs 30, 2022, 12:06:13 ÖS »
Hızlıca baktım. Tabi iş sonunda sağlam bir motora geliyor. Yanlış görmediysem 2 x 540 KV BLDC motor ve ona uygun LiIon pil kullanıyor. Tabii pil kısa ömürlü oluyor. Ama "jet" kısmı pek de zor birşey gibi görünmüyor. O videoya bakarken zaten yandan Water jet tasarımı vb diğer konularda videolar geliyor. Yani bir ucundan başlarsak birşeyler olacak gibi.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 958
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #159 : Mayıs 31, 2022, 01:09:19 ÖS »
Bağlantıdaki videoda, 4:50'den sonra 3.ncü projede benim dediğimi yapmış:



Gayet de güzel çalışıyor. Bir de değişken pitch yapsa daha da basınçlı olur diye düşünüyorum. Onu yapmak biraz daha zor ama imkansız değil.

O spiraller metre ile satılıyor, ama sıkıştırması / açması zor ve de açınca iç çap / dış çap değişiyor, olmuyor. Baştan yapmak lazım.

Şu bağlantıda satılan toprak delici spirallerden aldım denedim. Ben matkap kullandım. Tabi direk sürmüyorum ve de daha düşük devirli. Su fışkırtıyor ama bunun kadar değil.

https://urun.n11.com/bahce-makine-aksesuarlari/bahce-toprak-delici-universal-matkap-ucu-toprak-burgu-aparati-20-P513698352

Ben de onu taşlamaya bağlayayım ama, yine de su kapıp çarpılma riski yüksek...


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
0 Yanıt
5097 Gösterim
Son İleti Eylül 26, 2011, 11:11:25 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
5234 Gösterim
Son İleti Eylül 26, 2011, 11:11:59 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
4688 Gösterim
Son İleti Eylül 26, 2011, 11:12:39 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
6022 Gösterim
Son İleti Eylül 26, 2011, 11:13:15 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
12 Yanıt
9331 Gösterim
Son İleti Nisan 05, 2012, 11:34:09 ÖS
Gönderen: HANDMADE
8 Yanıt
5088 Gösterim
Son İleti Temmuz 30, 2015, 08:01:49 ÖS
Gönderen: mertbese
1 Yanıt
10706 Gösterim
Son İleti Mart 08, 2019, 12:16:50 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
7 Yanıt
11099 Gösterim
Son İleti Haziran 25, 2020, 09:22:08 ÖÖ
Gönderen: Sam Lighter
1 Yanıt
1007 Gösterim
Son İleti Kasım 28, 2023, 04:16:02 ÖÖ
Gönderen: khbilen