Denizrehberim Forumu
Kendi Tekneni Kendin Yap => Soru-Cevap => Konuyu başlatan: khbilen - Kasım 28, 2024, 06:01:01 ÖS
-
Aklıma takıldı.
Batmazşığı sağlamaktan amaç tekne yan yattığında kurtarmak değil, yara alıp su almaya başladığında suyun üzerine kalmasını sağlamak. Öyle değil mi?
O zaman, teknenin normalde su kesimi belli. Hadi çok yüklü biraz daha yukarıda olsun. O seviyenin üzerinde su yüzeyinde kalabilmesi için, arkada transomda iki tane V8 egzos deliği gibi, önde burnun iki yanında, arkadakilerle aynı hizada, iki tane çapa deliği gibi delik açılsa, su oaradan boşalsa, tekne yukarıda kalmaz mı? Boşaltma hızı az mı gelir?
-
Dışardan gelen su,daha hacimli ve başınçlı olacagından,o delikler içerdeki suyu boşaltmaya degil,tam tersi içeriye suyun hucum etmesine yarayacaktır....köpüklü yerlere su hucum edemez..dogru bir köpük dagılımı ve içeriye hucum edecek suyun tonajını hesaplayarak ,bunu karşılayacak köpük yerleştirldiginde,tekne su alır,dengesi bozulabilir,makina ve elektrik aksamı devre dışı kalabilir ama tekne su üstünde kalır,personelini korur...
-
Eger teknenin Su kesimi altinda kalan kismini tamamen su gecirmez yaparsan mumkun. Sorf tahtalari gibi.
Tabi bu deliklerden muntazaman su girip cikacaktir. Yani kullanilabilir alanlar surekli islak kalacaktir. Bu kullanim amacini etkilemiyorsa senin istedigin pratik olarak hormonlu sorf tahtasi.
Tabi burada cok dikkatli olmak lazim. Su kesimini komple su gecirmez yaptiginda icine ekipman yerlestirmek de imkansiz hale gelecektir ( motor, aku vs... ) bu durumda teknenin agirlik merkezi cok yukarida olacaktir. Bu durumda da tekne cok kolay alabora olabilir. Tabi tekne diyelim 300kg, sen teknenin en dibine 300kg daha kursun dokersin. Onu bilemeyecegim.
Yine de riskli gorunuyor.
Tek karinli tekneler icin gecerli tabi bu. Katamaranda dinamikler farkli. Yine de yuzerlere agir ekipman koyulabilirse cok daha dengeli olur.
Batmazlarin amaci sana bagli. Iyi tasarlarsan alabora olmaya da direnebilirler. Usturmaca gibi dusun. teknenin icinde, hemen su hattinin biraz uzerinde boylu boyunca batmazlar olsa, tekne yan yatip ciddi miktarda su alsa bile, bu ic usturmacalar suyun buralara dolmasina izin vermeyeceginden, sanki bir insani koltuk altindan tutup kaldirmissin gibi iki taraftan yuzeyde tutmaya calisacaktir.
Fakat su kesiminin altina koyar ve teknenin de agirlik merkezini yukari itersen alabora olmasini engellemeyecegi gibi hizlandirabilir bile.
Baska bir boyutu, teknenin agirlik merkezi iyi dusunulup, kapali hacimlari cok hizli su almayacak sekilde veya suyla temasta kapanacak sekilde tasarlanirsa, komple suya gomulse bile kendi kendine duzelip su yuzeyine cikabilir. Fakat bu bahsettigim gibi iki yanda boylu boyunca batmazlar bu kendini duzeltme yetenegine ters de dusebilir ve tekne batmasa bile alabora halde kalabilir. Katamaranlar da boyledir zaten. Alabora olmasi imkansiza yakindir. Ama olursa da duzelme sansi yoktur.
En kotu durumda bile dibi boylamasindan iyidir tabi :)
-
Dışardan gelen su,daha hacimli ve başınçlı olacagından,o delikler içerdeki suyu boşaltmaya degil,tam tersi içeriye suyun hucum etmesine yarayacaktır....köpüklü yerlere su hucum edemez..dogru bir köpük dagılımı ve içeriye hucum edecek suyun tonajını hesaplayarak ,bunu karşılayacak köpük yerleştirldiginde,tekne su alır,dengesi bozulabilir,makina ve elektrik aksamı devre dışı kalabilir ama tekne su üstünde kalır,personelini korur...
Bu normalde beklediğim cevap, zaten delikler küçük mü gelir derken kastım yeterince su boşaltamayacağı mı.
Yüzdürücleri iyi planlayarak yerleştirmekle bir miktar suyun üzerinde kalınabiliyor tabii farkındayım da, böyle basit ve ucuz bir yöntem hiç işe aramazmı diye düşündürüyor beni.
Hasar / yara küçükse su tekne içinde yavaş yavaş yükseleceğinden, yeterli boşaltma otomatik olarak sağlanacağından işe yaraması gerek. Üstelik bu alabora olma riski bakımından en güvenli,. Enaz riskli olanı. Yüzdürücüleri nereye ne kadar nasıl ve kaç paraya yerleştireceğim diye düşünmeyeceksiniz. Tek yapmanız gereken su kesimi üzerinde, sizin kendi maksimum yük durumunda oluşacak su kesimi tahminine göre, onun üzerinde delikler açmak. Yani kısaca tekneniz nereye kadar batsın isterdiniz gibi birşey.
Bir bakıma bu daha önce konuştuğumuz Açık Transom benzeri bir durum. Tabii delikler çok çok küçük.
Hasar çok büyükse, batmazların kesin işe yarayacağından emin miyiz? Yani kapalı boş odacık Titanikdeki gibi yarıldıysa, yada o çok kuvvetli basınçlı su batmaz köpükleri tutan çerçeveleri, kasaları da alıp götürdüyse hala batmazlar bizi koruyor diyebilecek miyiz.
Farkındayım, bu bir ölçek sorunu. Az ve Çok un ne olduğuna bağlı olarak bazı şeyler işe yarar ya da yaramaz.
Eger teknenin Su kesimi altinda kalan kismini tamamen su gecirmez yaparsan mumkun. Sorf tahtalari gibi.
Tabi bu deliklerden muntazaman su girip cikacaktir. Yani kullanilabilir alanlar surekli islak kalacaktir. Bu kullanim amacini etkilemiyorsa senin istedigin pratik olarak hormonlu sorf tahtasi.
Tabi burada cok dikkatli olmak lazim. Su kesimini komple su gecirmez yaptiginda icine ekipman yerlestirmek de imkansiz hale gelecektir ( motor, aku vs... ) bu durumda teknenin agirlik merkezi cok yukarida olacaktir. Bu durumda da tekne cok kolay alabora olabilir. Tabi tekne diyelim 300kg, sen teknenin en dibine 300kg daha kursun dokersin. Onu bilemeyecegim.
Yine de riskli gorunuyor.
Tek karinli tekneler icin gecerli tabi bu. Katamaranda dinamikler farkli. Yine de yuzerlere agir ekipman koyulabilirse cok daha dengeli olur.
Batmazlarin amaci sana bagli. Iyi tasarlarsan alabora olmaya da direnebilirler. Usturmaca gibi dusun. teknenin icinde, hemen su hattinin biraz uzerinde boylu boyunca batmazlar olsa, tekne yan yatip ciddi miktarda su alsa bile, bu ic usturmacalar suyun buralara dolmasina izin vermeyeceginden, sanki bir insani koltuk altindan tutup kaldirmissin gibi iki taraftan yuzeyde tutmaya calisacaktir.
Fakat su kesiminin altina koyar ve teknenin de agirlik merkezini yukari itersen alabora olmasini engellemeyecegi gibi hizlandirabilir bile.
Baska bir boyutu, teknenin agirlik merkezi iyi dusunulup, kapali hacimlari cok hizli su almayacak sekilde veya suyla temasta kapanacak sekilde tasarlanirsa, komple suya gomulse bile kendi kendine duzelip su yuzeyine cikabilir. Fakat bu bahsettigim gibi iki yanda boylu boyunca batmazlar bu kendini duzeltme yetenegine ters de dusebilir ve tekne batmasa bile alabora halde kalabilir. Katamaranlar da boyledir zaten. Alabora olmasi imkansiza yakindir. Ama olursa da duzelme sansi yoktur.
En kotu durumda bile dibi boylamasindan iyidir tabi :)
Burada yazdıklarını pek anlamadım. Su kesiminin altını tamamen su geçirmez yapmak (yada yapmamak) ne demek. Tamamen su geçirmez yapmaya çalışmıyor muyuz zaten?? Öyle yapınca niye alet yerleştiremiyoruz onu da anlamadım. Yani şafttan falan sızabilecek sudan mı söz ediyorsun?
Batmazların amacını ve planlama inceliklerini biliyorum. Amacım bunlara hiç girmeden olayı çok basitçe çözmek.
-
Bildigimi yazayım..Batmazlıgı saglayan bölümleri genelde filikalarda görüyoruz..
Bunlar kayaya,tekneye çarpmayla dagılacak yapıda degiller..En fazla delinir yada kısmen yırtılırlar..İçlerinde pu,su ilerletmeyen sıkma köpükle dolduruluyor..dışı yine saglamca fiberle kaplanıp,zemin ve tekne bordosuna yapıştırlıyor...yani çarpma etkisi ve suyun hucum etmesi,bunların yerinden ayrılmasını,kopmasını mümkün kılmaz..Belli bir büyüklükten sonra ,böyle köpüklü alanlarla teknelere batmazlık yapılabilecegini sanmıyorum,görmedimde...tekne büyüdükçe tonaj artar,sızdırmazlık bölümleri çok yer kaplar....Büyük tonajlı tekne ve gemilerde,çarpışma bölümleri oluyor..çarpma anında kapılar kapatılıyor,suyun diger bölümlere geçişleri engellenmeye çalışılıyor..Sizin aklınıza gelen yöntemle suyun kendi,kendini tahliye edecegini sanmyorum..Fizik yada mühendislik bilgilerim olsa bunu teknik olarak anlatmak isterdim,ama malesef yok...tekneye dolan suyu ancak pompa tarzı makineler ile tahliye etmek mümkün..Büyük bir yarılmada,bu pompaların tahliye gücü bile yetmiyor,suyu dışarıya atmaya..Teknik olarak mümkün olsa zaten yapılmış örnekleri olurdu..
-
Burada yazdıklarını pek anlamadım. Su kesiminin altını tamamen su geçirmez yapmak (yada yapmamak) ne demek. Tamamen su geçirmez yapmaya çalışmıyor muyuz zaten?? Öyle yapınca niye alet yerleştiremiyoruz onu da anlamadım. Yani şafttan falan sızabilecek sudan mı söz ediyorsun?
Batmazların amacını ve planlama inceliklerini biliyorum. Amacım bunlara hiç girmeden olayı çok basitçe çözmek.
Iste sorf tahtasi gibi, ici kopuk dolu komple muhurlu, dolu bir hacim. Komple muhurlu bolmeye neticede ekipman koyamazsin. O zaman da teknenin agirlik merkezi yukari dogru alir yurur.
-
Bildigimi yazayım..Batmazlıgı saglayan bölümleri genelde filikalarda görüyoruz..
Bunlar kayaya,tekneye çarpmayla dagılacak yapıda degiller..En fazla delinir yada kısmen yırtılırlar..İçlerinde pu,su ilerletmeyen sıkma köpükle dolduruluyor..dışı yine saglamca fiberle kaplanıp,zemin ve tekne bordosuna yapıştırlıyor...yani çarpma etkisi ve suyun hucum etmesi,bunların yerinden ayrılmasını,kopmasını mümkün kılmaz..Belli bir büyüklükten sonra ,böyle köpüklü alanlarla teknelere batmazlık yapılabilecegini sanmıyorum,görmedimde...tekne büyüdükçe tonaj artar,sızdırmazlık bölümleri çok yer kaplar....Büyük tonajlı tekne ve gemilerde,çarpışma bölümleri oluyor..çarpma anında kapılar kapatılıyor,suyun diger bölümlere geçişleri engellenmeye çalışılıyor..Sizin aklınıza gelen yöntemle suyun kendi,kendini tahliye edecegini sanmyorum..Fizik yada mühendislik bilgilerim olsa bunu teknik olarak anlatmak isterdim,ama malesef yok...tekneye dolan suyu ancak pompa tarzı makineler ile tahliye etmek mümkün..Büyük bir yarılmada,bu pompaların tahliye gücü bile yetmiyor,suyu dışarıya atmaya..Teknik olarak mümkün olsa zaten yapılmış örnekleri olurdu..
Yok yav, fizik mühendislik falan değil, meşhur (eskiden bizim zamanımızda öyleydi, şimdi hala öyle mi bilmiyorum) Havuz Problemi. Efendim işte iki tane musluk var, birinin debisi şu, öbürününkü bu. Bi boşaltma deliği var, onun hızı da bu. Havuz ne kadar zamanda dolar? Benim ölçek sorunu dediğim bu zaten. Problemdeki havuz debilerin değerine göre şu kadar zananda dolar; veya dolmaz boşalır, vs.
Burada yazdıklarını pek anlamadım. Su kesiminin altını tamamen su geçirmez yapmak (yada yapmamak) ne demek. Tamamen su geçirmez yapmaya çalışmıyor muyuz zaten?? Öyle yapınca niye alet yerleştiremiyoruz onu da anlamadım. Yani şafttan falan sızabilecek sudan mı söz ediyorsun?
Batmazların amacını ve planlama inceliklerini biliyorum. Amacım bunlara hiç girmeden olayı çok basitçe çözmek.
Iste sorf tahtasi gibi, ici kopuk dolu komple muhurlu, dolu bir hacim. Komple muhurlu bolmeye neticede ekipman koyamazsin. O zaman da teknenin agirlik merkezi yukari dogru alir yurur.
E, sen baştan köpükle doldurmışsun zaten, tabi yer kalmaz. Ama sızdırmaz demek ille de köpükle dolduracaksın demek değil ki. İşte kompozit yapıyorsunuz, epoksi kaplıyorsunuz. Sızdırmaz oluyor. Ama bu hiç kırılmaz mı, kırılır, su girmez mi, girer. Benim sorduğum, bu girecek olan suyu önceden yukarılarda bir yerde açtığım delik seviyesinde tutabilir miyim, tutamaz mıyım..
-
Bildigimi yazayım..Batmazlıgı saglayan bölümleri genelde filikalarda görüyoruz..
Bunlar kayaya,tekneye çarpmayla dagılacak yapıda degiller..En fazla delinir yada kısmen yırtılırlar..İçlerinde pu,su ilerletmeyen sıkma köpükle dolduruluyor..dışı yine saglamca fiberle kaplanıp,zemin ve tekne bordosuna yapıştırlıyor...yani çarpma etkisi ve suyun hucum etmesi,bunların yerinden ayrılmasını,kopmasını mümkün kılmaz..Belli bir büyüklükten sonra ,böyle köpüklü alanlarla teknelere batmazlık yapılabilecegini sanmıyorum,görmedimde...tekne büyüdükçe tonaj artar,sızdırmazlık bölümleri çok yer kaplar....Büyük tonajlı tekne ve gemilerde,çarpışma bölümleri oluyor..çarpma anında kapılar kapatılıyor,suyun diger bölümlere geçişleri engellenmeye çalışılıyor..Sizin aklınıza gelen yöntemle suyun kendi,kendini tahliye edecegini sanmyorum..Fizik yada mühendislik bilgilerim olsa bunu teknik olarak anlatmak isterdim,ama malesef yok...tekneye dolan suyu ancak pompa tarzı makineler ile tahliye etmek mümkün..Büyük bir yarılmada,bu pompaların tahliye gücü bile yetmiyor,suyu dışarıya atmaya..Teknik olarak mümkün olsa zaten yapılmış örnekleri olurdu..
Yok yav, fizik mühendislik falan değil, meşhur (eskiden bizim zamanımızda öyleydi, şimdi hala öyle mi bilmiyorum) Havuz Problemi. Efendim işte iki tane musluk var, birinin debisi şu, öbürününkü bu. Bi boşaltma deliği var, onun hızı da bu. Havuz ne kadar zamanda dolar? Benim ölçek sorunu dediğim bu zaten. Problemdeki havuz debilerin değerine göre şu kadar zananda dolar; veya dolmaz boşalır, vs.
Burada yazdıklarını pek anlamadım. Su kesiminin altını tamamen su geçirmez yapmak (yada yapmamak) ne demek. Tamamen su geçirmez yapmaya çalışmıyor muyuz zaten?? Öyle yapınca niye alet yerleştiremiyoruz onu da anlamadım. Yani şafttan falan sızabilecek sudan mı söz ediyorsun?
Batmazların amacını ve planlama inceliklerini biliyorum. Amacım bunlara hiç girmeden olayı çok basitçe çözmek.
Iste sorf tahtasi gibi, ici kopuk dolu komple muhurlu, dolu bir hacim. Komple muhurlu bolmeye neticede ekipman koyamazsin. O zaman da teknenin agirlik merkezi yukari dogru alir yurur.
E, sen baştan köpükle doldurmışsun zaten, tabi yer kalmaz. Ama sızdırmaz demek ille de köpükle dolduracaksın demek değil ki. İşte kompozit yapıyorsunuz, epoksi kaplıyorsunuz. Sızdırmaz oluyor. Ama bu hiç kırılmaz mı, kırılır, su girmez mi, girer. Benim sorduğum, bu girecek olan suyu önceden yukarılarda bir yerde açtığım delik seviyesinde tutabilir miyim, tutamaz mıyım..
Pek havuz problemi ile açıklanacak konu değil,bence..
Havuz karada ,tekne denizde..
Havuza ne kadar debili su verirsen ver,tahliye deliginide o debiye göre büyütürsen,fazla su yine tahliye olur..
Barajlarda da böyle degilmi? Fazla yagış oldumu,tahliye kapaklarını açıp,suyu makul seviyeye kadar boşaltırlar..
Ama deniz de iç,dış basınç,kütle, vbg fizik kuralları devreye giriyor..
-
Peki, öyle olsun. Deliklerin yetmeyebileceğini en başta söyledim zaten de, hani belki biraz, bazan, bazı durumlarda falan...
Tesadüf denk geldi. Bu adam benim gibi aklına gelen herşeyi deniyor. Ben deneyemiyorum gerçi ama işte böyle arada bir soruyorum deneyemezsem.
Tam aynı konu değil, batmazlık değil adamın derdi ama içeri giren suyu otomatik boşaltmak içim delik açtı bugün ilginç teknesine. Adama da sordum hemen delikler tekneyi kurtaracak mı diye...
Ona benzer, tamamen düz taban çok basit kanatlı bir model tekne yspmıştım 90 cm boyunda. Annem hastalanınca o da kalan işlerden biri o olmuştu.
Şimdi bu adamın tekneye ve benim bir türlü tamir olmayan muzlara baktıkça o projeyi yeniden canlandırmak öne çıkmaya başladı diğer seçenekler arasında..
https://youtu.be/24Ph4uyxdiA?si=fLm37oK6F76Ow3xx
-
Baştan şunu yazayın,yanlış anlamalara karşı..
Yazdıgım şeyler,bilimsel verilere dayanmıyor,tamamen mantık yürütüyorum..
Videoyu izledim,adamın yaptıgı 2/3 metre arası birşey..
Dip tarafına yerleştirdigi foam danırım..
Ahşapın ve foamın yüzdürücülügü sayesinde batmaz yaptıgı zaten..açtıgı delik suyu tahliye edemese bile batmaz,en fazla suyun 5/10 santim asagısınsa iner,kalır..
Sizin muzlara acaba şu denenebilir mi?! Minibüsle gelip çatılara izalasyon köpügü yapıyorlar..muzların içine köpük sıkılsa,içerdeki hacmi dogru ve yeterli kaplarmı?!
Köpüklerin sertlik derecesi var,yeterli sertlikte bir köpük iş görürmü? Eger kaplar,muzu şişirir formuna getirirse,hem muz sorunu çözülür,hemde batmazlık saglanır..zihni sinir projeleri😃
-
Baştan şunu yazayın,yanlış anlamalara karşı..
Yazdıgım şeyler,bilimsel verilere dayanmıyor,tamamen mantık yürütüyorum..
Videoyu izledim,adamın yaptıgı 2/3 metre arası birşey..
Dip tarafına yerleştirdigi foam danırım..
Ahşapın ve foamın yüzdürücülügü sayesinde batmaz yaptıgı zaten..açtıgı delik suyu tahliye edemese bile batmaz,en fazla suyun 5/10 santim asagısınsa iner,kalır..
Sizin muzlara acaba şu denenebilir mi?! Minibüsle gelip çatılara izalasyon köpügü yapıyorlar..muzların içine köpük sıkılsa,içerdeki hacmi dogru ve yeterli kaplarmı?!
Köpüklerin sertlik derecesi var,yeterli sertlikte bir köpük iş görürmü? Eger kaplar,muzu şişirir formuna getirirse,hem muz sorunu çözülür,hemde batmazlık saglanır..zihni sinir projeleri😃
Yok, yok. Yanlış anlama derdimiz yok.
Adam delikleri batmazlık için açmıyor zaten. Ama köpükleri de batmazlık için koymuyor. O işe de yarayabilir gerçi ama, malum su seviyesinin altı üstü durumlarından dolayı ters de tepebilir, o ayrı konu, adamın şu anki derdi de değil, zaten bir karış tekne.
Videonun en başında adam tekneyi elinde evirip çevirirken göstermeye çalıştığı şey, teknenin (kabuğun) rigid olmadığı, çarpılıp yamulup yumulduğu idi.
Oraya köpük koyarak hem rigid olmasını sağlıyor hem de (sintine mi diyelim) taban suyundan yüksekte kalmayı sağlıyor.
Muzlara köpük sıkmayı bir aralar konuşmuştuk, pek olmayacağına karar vermiştik diye hatırlıyorum.
Ben "iç lastik" koymayı düşündüm. Almanyalardan 60 x 250 cm balonlar buldum getirttim. Daha sibop deliğinden geçirirken delindi. Olmadı.
Birileri kümes teli üzerine elyaf epoksi yapıyor, herhalde biraz ağır olur. Birileri de doğrudan elyaf epoksi. O bana daha makul geliyor. Muzlar içine köpük sıksak fabrika kaynak yerlerinden karnıyarık gibi ayrılır. Tamir ettiğim yerler hep orijinal fabrika kaynakları.
-
Deneme,yanılma ( empirik) yöntemler,zaman ve para işi..
İkiside bizde kalmadı artık,birde üstüne,gençlik enerjimizde kalmadı..Tekne yapımında kullanılan,k.plak,elyaf,epoksi, gibi temel malzemelerin fiyatları uçtu...Biz,geldik,gidiyoruz da, gençlerin hayalleri bile çalındı...
-
E, sen baştan köpükle doldurmışsun zaten, tabi yer kalmaz. Ama sızdırmaz demek ille de köpükle dolduracaksın demek değil ki. İşte kompozit yapıyorsunuz, epoksi kaplıyorsunuz. Sızdırmaz oluyor. Ama bu hiç kırılmaz mı, kırılır, su girmez mi, girer. Benim sorduğum, bu girecek olan suyu önceden yukarılarda bir yerde açtığım delik seviyesinde tutabilir miyim, tutamaz mıyım..
E bunun formulu basit. Tekne bu deliklere kadar battiginda olusturacagi deplasman teknenin toplam agirligindan fazla olmali. Fazlalik ne kadar fazla ise, tahliye delikleri deniz seviyesinden o kadar yukarida kalmak isteyecektir ve fazladan giren suyu tahliye edecektir. Vaktinde tahliye edemese bile, fazladan giren su daha fazla batmaya sebep olamayacagindan, en fazla tahliye deliklerine kadar batar. Fazladan su deniz seviyesine esitlendikce tahliye delikleri denizden yukari yukselir.
-
Muzlara kopuk doldurmak buyuk kayip olur. Duzgun sekilde kopukle sisirebilsen bile bir ise yaramaz.
Muzlarin dayanikliligi, icindeki hava basincinin butun kuvvetleri muzun tamamina yayilan tansiyon kuvvetlerine donusturmesinden geliyor.
Icine kopuk bastiginizda, bir darbe aldigi zaman kopuk bu ekstra kuvveti herhangi bir yere iletmez, iletemez. Aksine ezilerek absorbe eder. Bu durumda, muzun kendi kabugunun yeterli tansiyon ve basma kuvvetine sahip olmasi gerekir. O da o malzemenin ozelligi degil.
Dolayisi ile icindeki kopugun kuvvetli bir dalgada 2 - 3 parcaya kirilip muzu da yirtmasi buyuk ihtimal.
-
E, sen baştan köpükle doldurmışsun zaten, tabi yer kalmaz. Ama sızdırmaz demek ille de köpükle dolduracaksın demek değil ki. İşte kompozit yapıyorsunuz, epoksi kaplıyorsunuz. Sızdırmaz oluyor. Ama bu hiç kırılmaz mı, kırılır, su girmez mi, girer. Benim sorduğum, bu girecek olan suyu önceden yukarılarda bir yerde açtığım delik seviyesinde tutabilir miyim, tutamaz mıyım..
E bunun formulu basit. Tekne bu deliklere kadar battiginda olusturacagi deplasman teknenin toplam agirligindan fazla olmali. Fazlalik ne kadar fazla ise, tahliye delikleri deniz seviyesinden o kadar yukarida kalmak isteyecektir ve fazladan giren suyu tahliye edecektir. Vaktinde tahliye edemese bile, fazladan giren su daha fazla batmaya sebep olamayacagindan, en fazla tahliye deliklerine kadar batar. Fazladan su deniz seviyesine esitlendikce tahliye delikleri denizden yukari yukselir.
Benim bu soruyu sorma nedenim zaten bu. normalde en fazla deliklere kadar batar, fazlası tahliye olur. daha fazla batmaz.
Ama fazlası çok fazlaysa, yani tahliye kapasitesinden fazlaysa (delikler küçükse) tekne ağzına kadar dolar ve diibi boylar. sonra gerei gelebileceğini sanmam. Çünkü artık deliğin içi dışı diye birşey kalmıyor.
Ha, ne kadar hasar ne hızda sualmasına bağlı; ölçek dediğim de o. Su altta bir delikten sızıyorsa belki yavaş yavaş yükselirken yeterince kısa zamanda tahliye olur.
Ama tependen aşağı birden büyük miktarda su boca ediliyorsa, tahliyeye vakit kalmaz.
Yine de en az yüzde elli işe yarayacağını düşünüyorum.
-
Tahliye delikleri, denizle aynı seviyeye gelince,teknenin sonu denizin dibi olur kesinlikle..
Birde tekne suyun içinde,yani stabil degil,rüzgar ve dalga ile baş,kıç,iskele,sancak yapacak..dolan su bir müddet sonra,teknenin bir tarafa dogru yatmasını hızlandıracak,düz kalmayacak..aklıma gelenler bunlar..
-
Illa dibi boylamak zorunda degil. Tekneler gayet tasirdigi sudan hafif uretilebilebiliyor. Illa fantastik malzemelerden olmasina da gerek yok. Tasirdigi sudan hafif oldugu surece istedigi kadar su alsin, batip gitmez. Ama basit bir is degil. Bir tasarimi alip kafana gore modifikasyonla olacak is degil. Muhendislik isi.
-
Malzeme, plan, şu bu, iyi hoş şeyler de, tekneyi asıl yüzdüren şey kabuk. Yani kütlesi büyük bile olsa ondan fazlasını taşıyabilecek boş bir hacim. Odalara bölünse de, makina teçhizat konsa da sonuçta büyük bir boş hacim kalıyor.
Ama su o boş hacimleri doldurduğunda artık o plan tasarım hesapları geçerli değil. Artık teknenin içi su dolu konserve kutusundan farkı yok.
Deliklere kadar su sakin sakin geldiyse ne ala, yoksa sonu hüzün...
-
Illa dibi boylamak zorunda degil. Tekneler gayet tasirdigi sudan hafif uretilebilebiliyor. Illa fantastik malzemelerden olmasina da gerek yok. Tasirdigi sudan hafif oldugu surece istedigi kadar su alsin, batip gitmez. Ama basit bir is degil. Bir tasarimi alip kafana gore modifikasyonla olacak is degil. Muhendislik isi.
Dünyada ve Türkiyede asıl olarak kullanılan malzeme,masif yada k.plak agaç, fiberglass,çelik,alüminyum...tekne boyu 3/4 metreyi geçince,bir sürü agırlık biniyor üstüne..ekipmanından,motoruna,kamarasından,mobilyasına,çapasından,zincirine,akü grupundan,deposuna,balastına,vbg..boy büyüdükçe,bunların hacim ve agırlıklarıda büyüyor..bizim kullandıgımız,yada burda amatörlerin yapmayı düşündügü boyda,batmazlık için en iyi çözümün köpük olacagını düşünüyorum ben..bilinen,kendini ispat etmiş,en ucuz,işçiligi kolay çözüm...
-
Illa dibi boylamak zorunda degil. Tekneler gayet tasirdigi sudan hafif uretilebilebiliyor. Illa fantastik malzemelerden olmasina da gerek yok. Tasirdigi sudan hafif oldugu surece istedigi kadar su alsin, batip gitmez. Ama basit bir is degil. Bir tasarimi alip kafana gore modifikasyonla olacak is degil. Muhendislik isi.
Dünyada ve Türkiyede asıl olarak kullanılan malzeme,masif yada k.plak agaç, fiberglass,çelik,alüminyum...tekne boyu 3/4 metreyi geçince,bir sürü agırlık biniyor üstüne..ekipmanından,motoruna,kamarasından,mobilyasına,çapasından,zincirine,akü grupundan,deposuna,balastına,vbg..boy büyüdükçe,bunların hacim ve agırlıklarıda büyüyor..bizim kullandıgımız,yada burda amatörlerin yapmayı düşündügü boyda,batmazlık için en iyi çözümün köpük olacagını düşünüyorum ben..bilinen,kendini ispat etmiş,en ucuz,işçiligi kolay çözüm...
Kesinlikle oyle.
En hafif malzemelerden de imal etsen, ekstra agirliklari kompanse etmek icin en azindan kullanissiz alanlarin ekstra kopuk dolgu yapilmasi sart. Zor bir islem de degil. Artik PU kopuk bulmak oldukca kolay.
Iste yine de su aldiginda kopuklu hacimler sayesinde batip gitmese bile teknenin nasil davranacagi, alabora olup olmayacagi buyuk sorular.
-
Bu tekne batmazlığı sağlamak ve özellikle doğrultmayı kolaylaştırmak için güzel bir çözümbulmuş.
Bir de açık transom zaten, gelen su olduğu gibi gidiyor. Açık transomun diğer bir faydasını da göstermiş.
https://youtu.be/gG8nG_2dtbg?si=xVjMc-_lhMb76B-L