Denizrehberim Forumu
Kendi Tekneni Kendin Yap => Tekne Yapım Rehberi => Konuyu başlatan: vlkanaydin - Temmuz 12, 2013, 12:54:30 ÖS
-
Özellikle S650 de olan hareketli salma modelinin gerekli ağırlığı kazanması açısından içerisine yerleştirilen iç balastın bir görüntüsünü paylaşmak istedim.
(http://szkutnikamator.pl/images/idoblog/upload/63/sm/pict00027E33.jpg)
-
Teknede çekerken bu önemli yol denetiminde römorku tonaja takmamak için balastlar aracın içine alınabilir mesela ;)
-
hareketli salma hakkında daha çok blgi paylaşabilirmisiniz acama nasıl imal edilir ?
-
Bir yelkenli tekne rüzgar etkisi ile iki önemli sonuçla karşılaşır:
1. Rüzgar altına doğru sürüklenir.
2. Yelken gelen rüzgar teknenin oldukça üstüne etki ettiği moment etkisi ile devrilme eğilimindedir.
Salma teorik olarak teknenin su kesiminin altına yerleştirilmiş su yüzeyine dik bir plakadır. Rüzgar tekneyi yana doğru srüklemek isterken, salma da suya dayanarak teknenin yana doğru sürüklenmesini engeller böylece tekne yana "kaymak" yerine sadece öne doru gider (aslında yine de biraz kayar).
Safra (balast) ise teknenin devrilmesini engelleyen ağırlıktır. Ağırlık su kesiminin altındadır, böylece aynı bir hacıyatmaz gibi, rüzgar tekneyi yatırmaya çalışan güç uyguladıkça, ağırlık da tekneyi düz tutmaya çalışır. Hareketli salmaların olduğu teknelerin bir çoğunda balast yoktur. Rüzgarın yatırma kuvvetini dengelemk için tekne içindekiler rüzgar üstüne otururlar böylece rüzgarın etkisin dengelemeye çalışırlar. Bu karşı ağırlık da tekneyi düz tutmaya veya düze yakın tutmaya genellikle yeter.
Tekne büyüdükçe kişilerin ağırlığı rüzgar gücünü dengelleye yetmeyecek boyutlara ulaşır, ayrıca büyük bir teknede insanların ağırlık yapmaktan başka görevleri de olur ve tekne üstünde veya içinde dolaşmaları gerekir. Bu koşullarda sabit balasta ihtiyaç duyulur. Amaç tekne altına ağırlık ekleyerek rüzgarın devirme gücünün karşılanmasıdır. Bu ağırlık ne kadar aşağıda olursa basitçe kaldıraç kurallarına göre etkileri o kadar fazla olur, kol boyu uzadıkça gereken ağırlık azalır, bu nedenle sabit salmalı teknelerde salmanın kendisi ağırlık (balast) görevi yapar. Bu güçleri iyi dengelebilmek için salmanın oldukça derine inmesi gerekir. Teknelerin dolaştığı yerler ise genellikle bu kadar derin olmayabilir. Bu nedenle sadece yarış için yapılmış tekneler, daha derin salmalara sahiptir. Gezi teknelerinde ise amaç hızlı gitmekten çok sığ yerlere girip demirlemek veya bağlanmak olduğundan salmaların yüzeyi daha geniş ve derinlikleri daha azdır. Eğer salmanın daha sığ yapılması gerekirse enini genişletmek yerine, altına torpil dediğimiz bir kütle bağlayarak balast arttırılır. Hareketli salmalar ise genellikle insan gücü ile çekilip indirildiğinden ve hareketi sağlamak için tek bir noktadan (bir civata) bağlandığından, sağlamlık ve kolay kullanılabilirlik açısından, ağırlık taşıması düşünülmeden yapılırlar. Rüzgarın yatırma (bayıltma) etkisin engellemek için tekne omurgasına yakın bir yere balast konur. Bu balast sabit ağırlıklar olabileceği gibi bazı teknelerde bir su deposu şeklinde olabilir. Bazı yarış teknelerinde (özellikle uzun mesafe yarışları için tasarlanmış olanlarda) bu tanklar teknenin iskele ve sancağındadır. rzgarın estiği yöne göre aynı kişilerin rüzgar üstüne oturması gibi rüzgar üstü balast tankına su basılır ve rüzgar altı tankı boşaltılır. Tramola atarken veya atmadan önce rüzgar üstü tank boşaltılmaya başlanır ve yeni rüzgar üstü tank doldurulur. Böylece teknede taşınan sabit safra azaltılmış olur.
-
Tekne içine safra (balast) koyulması gerekiyorsa bu ağırlığın tekneye sabitlenmesi gerekir. Bu yukarıdaki fotoda görüldüğü gibi üzerine bir bant geçirilebileceği yapıabileceği gibi, doğrudan civatalama, üzerinden halat geçirme gibi yöntemler kullanılabilir. Amaç bu ağırlıkların hedeflenmiş olan yere sabitlenmesidir. Tekne devrilse bile (tumba olsa bile) bu ağırlıklar bağlandıkları yerde kalmalıdır. Bu kural dikkate alındığında balastların romrk üzerinden alınıp araca taşınması çok da pratik olmayabilir.
-
530 bir tekne var ahşap latin yelken takmak istiyorum internette latin yelkenli tekneler için balastsız ahşap yeke salma gördüm acaba yeterli olabilirmi
Amacım sadece yelken gezi hız önemli değil
Emailim mukalayci@hotmail.com
Tel 05336033406
-
Bir yelkenli tekne rüzgar etkisi ile iki önemli sonuçla karşılaşır:
1. Rüzgar altına doğru sürüklenir.
2. Yelken gelen rüzgar teknenin oldukça üstüne etki ettiği moment etkisi ile devrilme eğilimindedir.
Salma teorik olarak teknenin su kesiminin altına yerleştirilmiş su yüzeyine dik bir plakadır. Rüzgar tekneyi yana doğru srüklemek isterken, salma da suya dayanarak teknenin yana doğru sürüklenmesini engeller böylece tekne yana "kaymak" yerine sadece öne doru gider (aslında yine de biraz kayar).
Safra (balast) ise teknenin devrilmesini engelleyen ağırlıktır. Ağırlık su kesiminin altındadır, böylece aynı bir hacıyatmaz gibi, rüzgar tekneyi yatırmaya çalışan güç uyguladıkça, ağırlık da tekneyi düz tutmaya çalışır. Hareketli salmaların olduğu teknelerin bir çoğunda balast yoktur. Rüzgarın yatırma kuvvetini dengelemk için tekne içindekiler rüzgar üstüne otururlar böylece rüzgarın etkisin dengelemeye çalışırlar. Bu karşı ağırlık da tekneyi düz tutmaya veya düze yakın tutmaya genellikle yeter.
Tekne büyüdükçe kişilerin ağırlığı rüzgar gücünü dengelleye yetmeyecek boyutlara ulaşır, ayrıca büyük bir teknede insanların ağırlık yapmaktan başka görevleri de olur ve tekne üstünde veya içinde dolaşmaları gerekir. Bu koşullarda sabit balasta ihtiyaç duyulur. Amaç tekne altına ağırlık ekleyerek rüzgarın devirme gücünün karşılanmasıdır. Bu ağırlık ne kadar aşağıda olursa basitçe kaldıraç kurallarına göre etkileri o kadar fazla olur, kol boyu uzadıkça gereken ağırlık azalır, bu nedenle sabit salmalı teknelerde salmanın kendisi ağırlık (balast) görevi yapar. Bu güçleri iyi dengelebilmek için salmanın oldukça derine inmesi gerekir. Teknelerin dolaştığı yerler ise genellikle bu kadar derin olmayabilir. Bu nedenle sadece yarış için yapılmış tekneler, daha derin salmalara sahiptir. Gezi teknelerinde ise amaç hızlı gitmekten çok sığ yerlere girip demirlemek veya bağlanmak olduğundan salmaların yüzeyi daha geniş ve derinlikleri daha azdır. Eğer salmanın daha sığ yapılması gerekirse enini genişletmek yerine, altına torpil dediğimiz bir kütle bağlayarak balast arttırılır. Hareketli salmalar ise genellikle insan gücü ile çekilip indirildiğinden ve hareketi sağlamak için tek bir noktadan (bir civata) bağlandığından, sağlamlık ve kolay kullanılabilirlik açısından, ağırlık taşıması düşünülmeden yapılırlar. Rüzgarın yatırma (bayıltma) etkisin engellemek için tekne omurgasına yakın bir yere balast konur. Bu balast sabit ağırlıklar olabileceği gibi bazı teknelerde bir su deposu şeklinde olabilir. Bazı yarış teknelerinde (özellikle uzun mesafe yarışları için tasarlanmış olanlarda) bu tanklar teknenin iskele ve sancağındadır. rzgarın estiği yöne göre aynı kişilerin rüzgar üstüne oturması gibi rüzgar üstü balast tankına su basılır ve rüzgar altı tankı boşaltılır. Tramola atarken veya atmadan önce rüzgar üstü tank boşaltılmaya başlanır ve yeni rüzgar üstü tank doldurulur. Böylece teknede taşınan sabit safra azaltılmış olur.
Salma safra konusunun iyi anlaşılması gerekir. Latin yelen için de safra gereklidir.