Gönderen Konu: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri  (Okunma sayısı 11414 defa)

FatihYavas

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 58
  • Ad Soyad: Fatih Yavas
  • Bulunduğu İl: Ankara
  • Doğum Yılı: 1975
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #30 : Nisan 22, 2020, 04:07:22 ÖS »

Dolgu islemi basladı.
Karisim epoksi recine +Cabosil(mikro elyaf toz)+ sertlestirici


FatihYavas

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 58
  • Ad Soyad: Fatih Yavas
  • Bulunduğu İl: Ankara
  • Doğum Yılı: 1975
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #31 : Nisan 22, 2020, 04:10:33 ÖS »
Kolay gelsin iyi çalışmalar.
Hangi ağaç türünü kullanıyorsunuz kaplamada.
Teşekkür ederim.Kaplamada planın tavsiyesi Red Cedar(Kızıl Sedir) veya Paulownia(Kanada bölgesi yerel ağaç).Ancak Türkiye şarlarında olmadığından Kurutulmuş fırınlı 1.sınıf Sibirya çamı kullanıyorum.Normalde sarı çam da olabilirdi ancak ben Çok temiz extra budaksız Sibirya çamı bulunca bunu tercih ettim.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #32 : Nisan 23, 2020, 11:12:34 ÖÖ »
Dolgu islemi basladı.
Karisim epoksi recine +Cabosil(mikro elyaf toz)+ sertlestirici

Sizin tekneyi ne sartlarda kullanacaginizi bilmiyorum. Sadece hava sakin ve guzelken denize acilirim biraz keyif yaparim diyorsaniz, Bu haliyle de uzun yillar belki sorun yasamazsiniz. Ben ona birsey diyemem. Ancak bu haliyle tekneniz cok zayif olacak. Bence bunu ciddiye alip cozmelisiniz.

Moralinizi bozmak istemem, negatif konusmayi da hic sevmem. Ancak cita isciliginiz ciddi sekilde ozensiz. ufak tefek bosluklar sorun olmayabilir. Ancak su anki haliyle, sizin tekneniz yapisal dayaniklilik olarak olmasi gerekene gore hic yoksa yari yariya daha zayif.

Once muhtemel sorunlari sayayim, sonra da cozumleri sayayim.

Epoksi macun da dahil, herhangi bir dolgu macunu yapisal olarak bir ahsap cita yada fiber katman kadar asla dayanikli olamaz. Dolgu ne kadar ince ve orjinal materyal birbirine ne kadar yakinsa o kadar iyidir. Ideal sartlarda, cita kenarlarini isleye isleye ve cita kenarlarini direk bir diger citaya sifir sifira yapistirip iskenceleyerek kabugu ormeniz gerekirdi.
Macunla doldurdugunuz butun o bosluklar kabugun onemli bir yuzdesi haline gelmis. Bu da ciddi bir yapisal sorun.

Epoksi, mekanik olarak ahsaptan cok farkli calisir. Dolayisi ile ne kadar genis bir dolgu yaparsaniz, o dolgunun mekanik bir stres altinda davranisi ile etrafindaki ahsabin davranisi farkli olacaktir. Bu durum karsimiza iki belirgin sorun sekilde cikar.
1 termal genlesme
Kabugunuz isi degisimine maruz kaldigi zaman ahsap malzeme epoksi malzemeden daha once genlesmeye baslayacak. epoksi ayni hizda genlesmedigi icin aralarinda bir stres olusacak. Bu stres anlik bir sorun degil. ancak gunler ve aylar boyunca sabah ogle aksam surekli isi farklari, icerideki bu epoksi dolgularda zamanla gozle gorulmeyen minik minik ama cok fazla catlaga sebep olacak.  Bir catlak, dusundugunuzden cok daha giciktir.

2 esneme
teknenin burnu bir dalga tarafindan yukari kaldirildiginda,  kici da ayni miktarda yukari kalkmayacagindan mekanik bir stres olusur. Bu stres tekneyi ortadan ikiye bukmeye calisir. Teknenin ustunde kalan citalar sıkışmaya zorlanirken, teknenin altindaki citalar uzamaya zorlanir. Eger tekne butun bir ahsaptan yekpare uretilmis olsaydi, her yerdeki esneme ve sıkışma oranlari ayni olacagindan hic bir sorun olmazdi. Tabiki bu mumkun olmadigi icin farkli malzemeler kullaniyoruz. Su sartlarda, sizin kabuktaki ahsap citalar kuvvet karsisinda epoksi dolgudan cok daha cabuk esnemeye baslayacak. bu esneme farki dolgu ve ahsap citalar arasinda ciddi bir strese sebep olacak. Yine zaman icerisinde bu stresler katlanarak onemli catlaklara donusecek.

Ayrica, bir kere catlaklar olusmaya basladi mi, bu ayri bir sorun haline gelir. Catlaklar stres altinda ilerlemeye bayilir. Ayrica catlaklar yuzeye ulasirsa daha kotu. Catlagin icine su dolar.
Su da diger maddeler gibi isi degisimlerinde genlesir ve daralir. hava sogukken catlagin icine daha yogun miktarda su girer. Hava isininca bu su genlesir ve catlagi genisletir. Daha sonra bu genislemis catlaga soguk havalarda daha yogun miktarda su girer. Yine sicak havada genlesir. neticede giderek daha hasta ve zayif bir kabugunuz olur.

Bu sorunlari en aza indirmenin yolu, bu tarz dolgulari mumkun oldugunca en aza indirmektir. iki ahsap cita arasinda sadece cok ince ( maksimum 0.1 - 0.2 mm kalinliginda mesela ) yapistirici olarak epoksi olmasi durumunda, bu incelikteki epoksinin esneme ve termal genlesmesi ahsapla uyum saglayabilir ve uzun yillar boyunca herhangi bir catlak yada yapisal soruna sebep olmaz. Ancak benim dusunceme gore 1mm ustu her dolgu, ileride yapisal sorun'a gebe demektir.

Benim dusunceme gore, su anki durumdan en verimli sekilde ilerlemenin yolu;

1- Oncelikle dolgulari elinizden geldigince duzgun yapin. asla ve asla dolgu icinde hava bosluklari kalmamali. Dolgulari yaptiktan sonra mutlaka kabugu guzelce zimparalayin.
Ufak tefek de olsa cikintilar girintiler olmasin. Ne kadar homojen duzgun bir yuzeyiniz olursa, ahsap/dolgu kabugunuz fiber katman ile o kadar iyi calisir ve sorunlar o kadar azalir.
Kesinlikle yuzey duzelme/zimparalama isine asiri ozen gosterin.

2 - Tasarimcinin onerdiginden daha fazla elyaf kullanin. tasarimci 2 kat elyaf onermis ise siz 3 kat elyaf uygulayin. Tasarimci 400gr/m2 elyaf onermisse siz 600 - 800gr elyaf kullanin.
Boylece mekanik ve termal streslerin daha fazlasini fiber elyaflar yuklenerek ahsap/dolgu kabuga yansiyacak kuvvetleri oldukca azaltirlar.


Yorumum yogun sekilde kisisel tecrube ve bilgi birikimine dayaniyor. Yani muhendis degilim. Ancak bu tarz sorunlarla farkli sartlarda defalarca karsilastim. Bu durumu hafife almayin derim.
 

FatihYavas

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 58
  • Ad Soyad: Fatih Yavas
  • Bulunduğu İl: Ankara
  • Doğum Yılı: 1975
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #33 : Nisan 23, 2020, 02:28:53 ÖS »
Dolgu islemi basladı.
Karisim epoksi recine +Cabosil(mikro elyaf toz)+ sertlestirici

Sizin tekneyi ne sartlarda kullanacaginizi bilmiyorum. Sadece hava sakin ve guzelken denize acilirim biraz keyif yaparim diyorsaniz, Bu haliyle de uzun yillar belki sorun yasamazsiniz. Ben ona birsey diyemem. Ancak bu haliyle tekneniz cok zayif olacak. Bence bunu ciddiye alip cozmelisiniz.

Moralinizi bozmak istemem, negatif konusmayi da hic sevmem. Ancak cita isciliginiz ciddi sekilde ozensiz. ufak tefek bosluklar sorun olmayabilir. Ancak su anki haliyle, sizin tekneniz yapisal dayaniklilik olarak olmasi gerekene gore hic yoksa yari yariya daha zayif.

Once muhtemel sorunlari sayayim, sonra da cozumleri sayayim.

Epoksi macun da dahil, herhangi bir dolgu macunu yapisal olarak bir ahsap cita yada fiber katman kadar asla dayanikli olamaz. Dolgu ne kadar ince ve orjinal materyal birbirine ne kadar yakinsa o kadar iyidir. Ideal sartlarda, cita kenarlarini isleye isleye ve cita kenarlarini direk bir diger citaya sifir sifira yapistirip iskenceleyerek kabugu ormeniz gerekirdi.
Macunla doldurdugunuz butun o bosluklar kabugun onemli bir yuzdesi haline gelmis. Bu da ciddi bir yapisal sorun.

Epoksi, mekanik olarak ahsaptan cok farkli calisir. Dolayisi ile ne kadar genis bir dolgu yaparsaniz, o dolgunun mekanik bir stres altinda davranisi ile etrafindaki ahsabin davranisi farkli olacaktir. Bu durum karsimiza iki belirgin sorun sekilde cikar.
1 termal genlesme
Kabugunuz isi degisimine maruz kaldigi zaman ahsap malzeme epoksi malzemeden daha once genlesmeye baslayacak. epoksi ayni hizda genlesmedigi icin aralarinda bir stres olusacak. Bu stres anlik bir sorun degil. ancak gunler ve aylar boyunca sabah ogle aksam surekli isi farklari, icerideki bu epoksi dolgularda zamanla gozle gorulmeyen minik minik ama cok fazla catlaga sebep olacak.  Bir catlak, dusundugunuzden cok daha giciktir.

2 esneme
teknenin burnu bir dalga tarafindan yukari kaldirildiginda,  kici da ayni miktarda yukari kalkmayacagindan mekanik bir stres olusur. Bu stres tekneyi ortadan ikiye bukmeye calisir. Teknenin ustunde kalan citalar sıkışmaya zorlanirken, teknenin altindaki citalar uzamaya zorlanir. Eger tekne butun bir ahsaptan yekpare uretilmis olsaydi, her yerdeki esneme ve sıkışma oranlari ayni olacagindan hic bir sorun olmazdi. Tabiki bu mumkun olmadigi icin farkli malzemeler kullaniyoruz. Su sartlarda, sizin kabuktaki ahsap citalar kuvvet karsisinda epoksi dolgudan cok daha cabuk esnemeye baslayacak. bu esneme farki dolgu ve ahsap citalar arasinda ciddi bir strese sebep olacak. Yine zaman icerisinde bu stresler katlanarak onemli catlaklara donusecek.

Ayrica, bir kere catlaklar olusmaya basladi mi, bu ayri bir sorun haline gelir. Catlaklar stres altinda ilerlemeye bayilir. Ayrica catlaklar yuzeye ulasirsa daha kotu. Catlagin icine su dolar.
Su da diger maddeler gibi isi degisimlerinde genlesir ve daralir. hava sogukken catlagin icine daha yogun miktarda su girer. Hava isininca bu su genlesir ve catlagi genisletir. Daha sonra bu genislemis catlaga soguk havalarda daha yogun miktarda su girer. Yine sicak havada genlesir. neticede giderek daha hasta ve zayif bir kabugunuz olur.

Bu sorunlari en aza indirmenin yolu, bu tarz dolgulari mumkun oldugunca en aza indirmektir. iki ahsap cita arasinda sadece cok ince ( maksimum 0.1 - 0.2 mm kalinliginda mesela ) yapistirici olarak epoksi olmasi durumunda, bu incelikteki epoksinin esneme ve termal genlesmesi ahsapla uyum saglayabilir ve uzun yillar boyunca herhangi bir catlak yada yapisal soruna sebep olmaz. Ancak benim dusunceme gore 1mm ustu her dolgu, ileride yapisal sorun'a gebe demektir.

Benim dusunceme gore, su anki durumdan en verimli sekilde ilerlemenin yolu;

1- Oncelikle dolgulari elinizden geldigince duzgun yapin. asla ve asla dolgu icinde hava bosluklari kalmamali. Dolgulari yaptiktan sonra mutlaka kabugu guzelce zimparalayin.
Ufak tefek de olsa cikintilar girintiler olmasin. Ne kadar homojen duzgun bir yuzeyiniz olursa, ahsap/dolgu kabugunuz fiber katman ile o kadar iyi calisir ve sorunlar o kadar azalir.
Kesinlikle yuzey duzelme/zimparalama isine asiri ozen gosterin.

2 - Tasarimcinin onerdiginden daha fazla elyaf kullanin. tasarimci 2 kat elyaf onermis ise siz 3 kat elyaf uygulayin. Tasarimci 400gr/m2 elyaf onermisse siz 600 - 800gr elyaf kullanin.
Boylece mekanik ve termal streslerin daha fazlasini fiber elyaflar yuklenerek ahsap/dolgu kabuga yansiyacak kuvvetleri oldukca azaltirlar.


Yorumum yogun sekilde kisisel tecrube ve bilgi birikimine dayaniyor. Yani muhendis degilim. Ancak bu tarz sorunlarla farkli sartlarda defalarca karsilastim. Bu durumu hafife almayin derim.
Öncelikle zamanınızı ayırıp bu kadar detaylı tavsiyeleriniz için çok çok teşekkür ederim.
Elimden geldiğince tavizlerinize uyacağım.Ancak birkaç konuyu paylaşmak istiyorum;
Malumunuz üzerinde çalıştığım tekne modelinin planlarını(hem çizim hem de inşa  planları) bowdidgemarine.com (Avusturya firması çok sayıda halihazırda yapılmış ve devam eden inşaları var)
Dan ciddi bir ücret ödeyerek temin ettim.Benim üzerinde çalıştığım modelin inşa stilinde belirtilen çitaların özel bir yerleştirme tekniğine ihtiyaç duyduğudur ki benim en son düzeltmelerimde uygulayabildim.
İkinci husus ise çıtalar arası 3-4 mm ilk çıta arşı boşluk bırakmam anlatılıyor.Bu boşlukları fayans uygulamalarında kullanılan ders artısı ile yapmam gerektiği anlatılıyor.Benim yaptığım tekne kompozit tekne olarak isimlendiriliyor ve mimarın iddiası ise teknenin bir offshore teknesi yani dış sularda dahi kullanılabildiği.
Sizin bahsettiğiniz çıta açıklığı olmayan birçok inşa şekli var ancak ben plan üzerinden gittiğimden bu şekilde uyguladım.
Tekne hem dış hem de iç elyaf uygulamasında önerilen 450gr/m2 çift kat laminasyon ve muhtemelen buna uyacağım.
Ben bu detayları özellikle daha sonra tekne yapacak insanlara fikir çeşitliliği açısından yazıyorum ve tekrar deneyimlerinize saygı duyarak size çok çok teşekkür ediyorum.
Tekne inşa resimleri aşağıdaki linkte mevcuttur .eğer zamanınız olursa kontrol ederek benim yaptığım ile karşılaştırıp yorumlarsanız memnun olurum.

https://bowdidgemarinedesigns.com/riptide-cx-457/
Saygılarımla,
Fatih Yavas


celenoglu

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
    • Tekne Yat Sörveyi, Ozmoz muayenesi ve onarımı, danışmanlık, arma ayarı
  • Ad Soyad: Ahmet Çelenoğlu
  • Bulunduğu İl: İstanbul
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #34 : Nisan 23, 2020, 07:22:59 ÖS »
Elinizden geldiği kadar plana ve mimarının önerilerine uymanızı öneririm. Benim kişisel kanaatim, çıtaların arasının açık olmasıdır ve aşırı olmadıkça bu açıklık çok da önemli değildir. Fikir olarak göğüs kafesimizi göz önüne getirin, kaburgalar var ve araları adele ve diğer dokularla dolu. Teknede de çıtalar aynen kaburgalar gibi düşünülebilir. Etrafı çevrili olan bu kaburgalar tekneye sağlamlığını verirken, üstündeki elyaf ek bir sağlamlık sağlayacak ve epoksi de su geçirmezlik verecek ve hepsini bir arada tutacak. Esneme konusunda ise fazla endişelenmezdim. Ahşap ve epoksi ve cam elyafı değişik koşullarda değişik esnemeye çalışacaktır ama aynen fayans örneğindeki derz gibi değişik çalışmaların birbirine etkisi en az olacaktır. Bütünlüğün sağlanması açısından ahşap çıtaların aralarını mimarı başka bir şey önermiyorsa epoksi macun ile doldurmanızı öneririm. Hatta macun sürmeden önce fırça ile epoksi sürüp, kuruma sertliğine ulaşınca macun çekmeniz tutunmayı daha da arttıracaktır. Tekne mimarları her şeyi düşünerek çizim yaparlar, mümkün olduğu kadar uymaya çalışın, eğer gerçek anlamda (mermili bombalı) savaşa girmeyeceksiniz, daha kalın çıta kullanmayın, daha fazla elyaf veya epoksi kullanmayın.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
tel:543 494 71 71

aydinsen

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 4
  • Ad Soyad: aydinsen
  • Bulunduğu İl: Ankara
  • Doğum Yılı: 1974
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #35 : Nisan 23, 2020, 07:49:35 ÖS »
Dolgu islemi basladı.
Karisim epoksi recine +Cabosil(mikro elyaf toz)+ sertlestirici

Sizin tekneyi ne sartlarda kullanacaginizi bilmiyorum. Sadece hava sakin ve guzelken denize acilirim biraz keyif yaparim diyorsaniz, Bu haliyle de uzun yillar belki sorun yasamazsiniz. Ben ona birsey diyemem. Ancak bu haliyle tekneniz cok zayif olacak. Bence bunu ciddiye alip cozmelisiniz.

Moralinizi bozmak istemem, negatif konusmayi da hic sevmem. Ancak cita isciliginiz ciddi sekilde ozensiz. ufak tefek bosluklar sorun olmayabilir. Ancak su anki haliyle, sizin tekneniz yapisal dayaniklilik olarak olmasi gerekene gore hic yoksa yari yariya daha zayif.

Once muhtemel sorunlari sayayim, sonra da cozumleri sayayim.

Epoksi macun da dahil, herhangi bir dolgu macunu yapisal olarak bir ahsap cita yada fiber katman kadar asla dayanikli olamaz. Dolgu ne kadar ince ve orjinal materyal birbirine ne kadar yakinsa o kadar iyidir. Ideal sartlarda, cita kenarlarini isleye isleye ve cita kenarlarini direk bir diger citaya sifir sifira yapistirip iskenceleyerek kabugu ormeniz gerekirdi.
Macunla doldurdugunuz butun o bosluklar kabugun onemli bir yuzdesi haline gelmis. Bu da ciddi bir yapisal sorun.

Epoksi, mekanik olarak ahsaptan cok farkli calisir. Dolayisi ile ne kadar genis bir dolgu yaparsaniz, o dolgunun mekanik bir stres altinda davranisi ile etrafindaki ahsabin davranisi farkli olacaktir. Bu durum karsimiza iki belirgin sorun sekilde cikar.
1 termal genlesme
Kabugunuz isi degisimine maruz kaldigi zaman ahsap malzeme epoksi malzemeden daha once genlesmeye baslayacak. epoksi ayni hizda genlesmedigi icin aralarinda bir stres olusacak. Bu stres anlik bir sorun degil. ancak gunler ve aylar boyunca sabah ogle aksam surekli isi farklari, icerideki bu epoksi dolgularda zamanla gozle gorulmeyen minik minik ama cok fazla catlaga sebep olacak.  Bir catlak, dusundugunuzden cok daha giciktir.

2 esneme
teknenin burnu bir dalga tarafindan yukari kaldirildiginda,  kici da ayni miktarda yukari kalkmayacagindan mekanik bir stres olusur. Bu stres tekneyi ortadan ikiye bukmeye calisir. Teknenin ustunde kalan citalar sıkışmaya zorlanirken, teknenin altindaki citalar uzamaya zorlanir. Eger tekne butun bir ahsaptan yekpare uretilmis olsaydi, her yerdeki esneme ve sıkışma oranlari ayni olacagindan hic bir sorun olmazdi. Tabiki bu mumkun olmadigi icin farkli malzemeler kullaniyoruz. Su sartlarda, sizin kabuktaki ahsap citalar kuvvet karsisinda epoksi dolgudan cok daha cabuk esnemeye baslayacak. bu esneme farki dolgu ve ahsap citalar arasinda ciddi bir strese sebep olacak. Yine zaman icerisinde bu stresler katlanarak onemli catlaklara donusecek.

Ayrica, bir kere catlaklar olusmaya basladi mi, bu ayri bir sorun haline gelir. Catlaklar stres altinda ilerlemeye bayilir. Ayrica catlaklar yuzeye ulasirsa daha kotu. Catlagin icine su dolar.
Su da diger maddeler gibi isi degisimlerinde genlesir ve daralir. hava sogukken catlagin icine daha yogun miktarda su girer. Hava isininca bu su genlesir ve catlagi genisletir. Daha sonra bu genislemis catlaga soguk havalarda daha yogun miktarda su girer. Yine sicak havada genlesir. neticede giderek daha hasta ve zayif bir kabugunuz olur.

Bu sorunlari en aza indirmenin yolu, bu tarz dolgulari mumkun oldugunca en aza indirmektir. iki ahsap cita arasinda sadece cok ince ( maksimum 0.1 - 0.2 mm kalinliginda mesela ) yapistirici olarak epoksi olmasi durumunda, bu incelikteki epoksinin esneme ve termal genlesmesi ahsapla uyum saglayabilir ve uzun yillar boyunca herhangi bir catlak yada yapisal soruna sebep olmaz. Ancak benim dusunceme gore 1mm ustu her dolgu, ileride yapisal sorun'a gebe demektir.

Benim dusunceme gore, su anki durumdan en verimli sekilde ilerlemenin yolu;

1- Oncelikle dolgulari elinizden geldigince duzgun yapin. asla ve asla dolgu icinde hava bosluklari kalmamali. Dolgulari yaptiktan sonra mutlaka kabugu guzelce zimparalayin.
Ufak tefek de olsa cikintilar girintiler olmasin. Ne kadar homojen duzgun bir yuzeyiniz olursa, ahsap/dolgu kabugunuz fiber katman ile o kadar iyi calisir ve sorunlar o kadar azalir.
Kesinlikle yuzey duzelme/zimparalama isine asiri ozen gosterin.

2 - Tasarimcinin onerdiginden daha fazla elyaf kullanin. tasarimci 2 kat elyaf onermis ise siz 3 kat elyaf uygulayin. Tasarimci 400gr/m2 elyaf onermisse siz 600 - 800gr elyaf kullanin.
Boylece mekanik ve termal streslerin daha fazlasini fiber elyaflar yuklenerek ahsap/dolgu kabuga yansiyacak kuvvetleri oldukca azaltirlar.


Yorumum yogun sekilde kisisel tecrube ve bilgi birikimine dayaniyor. Yani muhendis degilim. Ancak bu tarz sorunlarla farkli sartlarda defalarca karsilastim. Bu durumu hafife almayin derim.
Bende sizin söylediklerinize katılıyorum. sonuçta rijit bir yapı yapmak gerekiyor. çıtaların birbirine yüzleşmesi çok önemli diye düşünüyorum işin zaten en çok uğraştıran kısmı da burası oluyor izlediğim ve öğrendiğim kadarıyla.
Fatih bey bu arada linkteki yapım aşamalarına baktım da elyanftan önceki 2 aşamada ki fotolarda bile gayet sık yaptıklarını görebilirsiniz. Bende acemiyim ama bana da çok özensiz geldi.

FatihYavas

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 58
  • Ad Soyad: Fatih Yavas
  • Bulunduğu İl: Ankara
  • Doğum Yılı: 1975
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #36 : Nisan 23, 2020, 09:10:02 ÖS »
Dolgu islemi basladı.
Karisim epoksi recine +Cabosil(mikro elyaf toz)+ sertlestirici

Sizin tekneyi ne sartlarda kullanacaginizi bilmiyorum. Sadece hava sakin ve guzelken denize acilirim biraz keyif yaparim diyorsaniz, Bu haliyle de uzun yillar belki sorun yasamazsiniz. Ben ona birsey diyemem. Ancak bu haliyle tekneniz cok zayif olacak. Bence bunu ciddiye alip cozmelisiniz.

Moralinizi bozmak istemem, negatif konusmayi da hic sevmem. Ancak cita isciliginiz ciddi sekilde ozensiz. ufak tefek bosluklar sorun olmayabilir. Ancak su anki haliyle, sizin tekneniz yapisal dayaniklilik olarak olmasi gerekene gore hic yoksa yari yariya daha zayif.

Once muhtemel sorunlari sayayim, sonra da cozumleri sayayim.

Epoksi macun da dahil, herhangi bir dolgu macunu yapisal olarak bir ahsap cita yada fiber katman kadar asla dayanikli olamaz. Dolgu ne kadar ince ve orjinal materyal birbirine ne kadar yakinsa o kadar iyidir. Ideal sartlarda, cita kenarlarini isleye isleye ve cita kenarlarini direk bir diger citaya sifir sifira yapistirip iskenceleyerek kabugu ormeniz gerekirdi.
Macunla doldurdugunuz butun o bosluklar kabugun onemli bir yuzdesi haline gelmis. Bu da ciddi bir yapisal sorun.

Epoksi, mekanik olarak ahsaptan cok farkli calisir. Dolayisi ile ne kadar genis bir dolgu yaparsaniz, o dolgunun mekanik bir stres altinda davranisi ile etrafindaki ahsabin davranisi farkli olacaktir. Bu durum karsimiza iki belirgin sorun sekilde cikar.
1 termal genlesme
Kabugunuz isi degisimine maruz kaldigi zaman ahsap malzeme epoksi malzemeden daha once genlesmeye baslayacak. epoksi ayni hizda genlesmedigi icin aralarinda bir stres olusacak. Bu stres anlik bir sorun degil. ancak gunler ve aylar boyunca sabah ogle aksam surekli isi farklari, icerideki bu epoksi dolgularda zamanla gozle gorulmeyen minik minik ama cok fazla catlaga sebep olacak.  Bir catlak, dusundugunuzden cok daha giciktir.

2 esneme
teknenin burnu bir dalga tarafindan yukari kaldirildiginda,  kici da ayni miktarda yukari kalkmayacagindan mekanik bir stres olusur. Bu stres tekneyi ortadan ikiye bukmeye calisir. Teknenin ustunde kalan citalar sıkışmaya zorlanirken, teknenin altindaki citalar uzamaya zorlanir. Eger tekne butun bir ahsaptan yekpare uretilmis olsaydi, her yerdeki esneme ve sıkışma oranlari ayni olacagindan hic bir sorun olmazdi. Tabiki bu mumkun olmadigi icin farkli malzemeler kullaniyoruz. Su sartlarda, sizin kabuktaki ahsap citalar kuvvet karsisinda epoksi dolgudan cok daha cabuk esnemeye baslayacak. bu esneme farki dolgu ve ahsap citalar arasinda ciddi bir strese sebep olacak. Yine zaman icerisinde bu stresler katlanarak onemli catlaklara donusecek.

Ayrica, bir kere catlaklar olusmaya basladi mi, bu ayri bir sorun haline gelir. Catlaklar stres altinda ilerlemeye bayilir. Ayrica catlaklar yuzeye ulasirsa daha kotu. Catlagin icine su dolar.
Su da diger maddeler gibi isi degisimlerinde genlesir ve daralir. hava sogukken catlagin icine daha yogun miktarda su girer. Hava isininca bu su genlesir ve catlagi genisletir. Daha sonra bu genislemis catlaga soguk havalarda daha yogun miktarda su girer. Yine sicak havada genlesir. neticede giderek daha hasta ve zayif bir kabugunuz olur.

Bu sorunlari en aza indirmenin yolu, bu tarz dolgulari mumkun oldugunca en aza indirmektir. iki ahsap cita arasinda sadece cok ince ( maksimum 0.1 - 0.2 mm kalinliginda mesela ) yapistirici olarak epoksi olmasi durumunda, bu incelikteki epoksinin esneme ve termal genlesmesi ahsapla uyum saglayabilir ve uzun yillar boyunca herhangi bir catlak yada yapisal soruna sebep olmaz. Ancak benim dusunceme gore 1mm ustu her dolgu, ileride yapisal sorun'a gebe demektir.

Benim dusunceme gore, su anki durumdan en verimli sekilde ilerlemenin yolu;

1- Oncelikle dolgulari elinizden geldigince duzgun yapin. asla ve asla dolgu icinde hava bosluklari kalmamali. Dolgulari yaptiktan sonra mutlaka kabugu guzelce zimparalayin.
Ufak tefek de olsa cikintilar girintiler olmasin. Ne kadar homojen duzgun bir yuzeyiniz olursa, ahsap/dolgu kabugunuz fiber katman ile o kadar iyi calisir ve sorunlar o kadar azalir.
Kesinlikle yuzey duzelme/zimparalama isine asiri ozen gosterin.

2 - Tasarimcinin onerdiginden daha fazla elyaf kullanin. tasarimci 2 kat elyaf onermis ise siz 3 kat elyaf uygulayin. Tasarimci 400gr/m2 elyaf onermisse siz 600 - 800gr elyaf kullanin.
Boylece mekanik ve termal streslerin daha fazlasini fiber elyaflar yuklenerek ahsap/dolgu kabuga yansiyacak kuvvetleri oldukca azaltirlar.


Yorumum yogun sekilde kisisel tecrube ve bilgi birikimine dayaniyor. Yani muhendis degilim. Ancak bu tarz sorunlarla farkli sartlarda defalarca karsilastim. Bu durumu hafife almayin derim.
Bende sizin söylediklerinize katılıyorum. sonuçta rijit bir yapı yapmak gerekiyor. çıtaların birbirine yüzleşmesi çok önemli diye düşünüyorum işin zaten en çok uğraştıran kısmı da burası oluyor izlediğim ve öğrendiğim kadarıyla.
Fatih bey bu arada linkteki yapım aşamalarına baktım da elyanftan önceki 2 aşamada ki fotolarda bile gayet sık yaptıklarını görebilirsiniz. Bende acemiyim ama bana da çok özensiz geldi.
Öncelikle çok teşekkür ederim.Haklısınız strip planking biraz özensiz oldu sebebi ise biraz sabırsızlık biraz da denetimsizlik.Ancak daha önce de belirttiğim gibi gemi mühendisinin örneklediydi ve sitenin kendi forumunda diğer inşa eden arkadaşların yaptığı örneklere baktığımda çok at sorun olmadığını gördüm.Aşağıdaki linkte bu işi örnek olarak aldığım ,planı çizen ve uygulayan Mark ismindeki gemi mühendisinin inşası görünüyor kontrol etmenizi rica ederim.

FatihYavas

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 58
  • Ad Soyad: Fatih Yavas
  • Bulunduğu İl: Ankara
  • Doğum Yılı: 1975
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #37 : Nisan 23, 2020, 09:16:35 ÖS »
Elinizden geldiği kadar plana ve mimarının önerilerine uymanızı öneririm. Benim kişisel kanaatim, çıtaların arasının açık olmasıdır ve aşırı olmadıkça bu açıklık çok da önemli değildir. Fikir olarak göğüs kafesimizi göz önüne getirin, kaburgalar var ve araları adele ve diğer dokularla dolu. Teknede de çıtalar aynen kaburgalar gibi düşünülebilir. Etrafı çevrili olan bu kaburgalar tekneye sağlamlığını verirken, üstündeki elyaf ek bir sağlamlık sağlayacak ve epoksi de su geçirmezlik verecek ve hepsini bir arada tutacak. Esneme konusunda ise fazla endişelenmezdim. Ahşap ve epoksi ve cam elyafı değişik koşullarda değişik esnemeye çalışacaktır ama aynen fayans örneğindeki derz gibi değişik çalışmaların birbirine etkisi en az olacaktır. Bütünlüğün sağlanması açısından ahşap çıtaların aralarını mimarı başka bir şey önermiyorsa epoksi macun ile doldurmanızı öneririm. Hatta macun sürmeden önce fırça ile epoksi sürüp, kuruma sertliğine ulaşınca macun çekmeniz tutunmayı daha da arttıracaktır. Tekne mimarları her şeyi düşünerek çizim yaparlar, mümkün olduğu kadar uymaya çalışın, eğer gerçek anlamda (mermili bombalı) savaşa girmeyeceksiniz, daha kalın çıta kullanmayın, daha fazla elyaf veya epoksi kullanmayın.
Çok teşekkür ederim.Gemi inşa planlarını satan firma çok profesyonel ve aynı zamanda kendilerine özel bir forum üzerinden destek veriyorlar.Forumda birçok yapılmış ve yapımı devam eden inşalar mevcut.Bu döşeme sistemine strip planking adını veriyorlar ve kesinlikle çıtaları eğmeden bükmeden sadece kendi yolunu bulacağı şekilde postalara monte edilen bir method.Bu yüzden çıta döşerken kurallara uyduğunuz taktirde çok sorun oluşturmuyor yapılan işler.ben bu metotla örneği oluşturulmuş bir resim paylaşıyorum.İnşayı yapan gemi mühendisi olan ve bu işe hayatını adamış bir profesyonel.Tekraryüreklendirdiğiniz ve desteklediğiniz için teşekkür ve saygılarımla,

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #38 : Nisan 23, 2020, 09:27:41 ÖS »
Kavisli yerlerde ,çıtaların düzlüğünden kaynaklanıyor sanırım fazla açıklıklar..
Bir cogumuz aynı yollardan geçtik,yani çok yap,boz yaptık..
Ben biraz ekstra maliyette,biraz daha zaman kaybı olsa da,şu yöntemi kullanyorum,kalın kartonlar var kırtasiyeler de,allengirli yerlerde karton kalıp uyguluyorum,uyuyorsa sorun yok,uymuyorsa ufaltıp,veya büyültüp ,daha sonra hangi malzemeyi kullanacaksam bu karton kalıbı k.plak yada agaç üstüne koyup,çizip kesiyorum..

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #39 : Nisan 23, 2020, 11:22:43 ÖS »


Biz strip plank yöntemine hep bu videodaki gibi alıştığımız için aslında boşluklar garip geldi.
Bende yeni birşey öğrenmiş oldum aslında. Tahminimce içeriden ve dışarıdan elyaf epoksi kaplanacağı için bir bakıma ara katmandaki ahşap önemini bir nebzede olsa yitiriyor,bir şablon vazifesi görüyor. Şablon vazifesi gördüğü içinde aslında bizim dikkat ettiğimiz normlar galiba kural dışı kalıyor. Tekneyi içerideki ve dışarıdaki elyaf kaplamaları oluşturuyor.

Ancak bir eleştri şu şekilde yapabilirim.
Bu boşluk doldurma işi biraz fazla epoksi macun yiyeceği için maliyete ekstra zarar olarak yazılabilir.

Strip plank'ta bildiğim kadarıyla ve yukarıdaki videoda da görüleceği gibi direk bir önceki parçaya işkence ile birçok yerden çektirilip montajı yapılıyor ve ahşaplar öpüştürülüyor.

Bencede tekne planınızın tasarımcısı ne diyorsa harfiyen onu uygulayın.

Şunuda eklemek isterim. Ben teknenin iskeletini ilk kurduğumda bir posta anyaya bir posta konyaya bakıyordu. Ben kendim bilgisayar başına oturup fotoğraflara bakınca dakikalarca gülmüştüm  :on

Neticesinde 3 kere postaları kurdum ve bozdum hiç unutmuyorum.

Adımız üzerinde amatörüz ve küçüklü büyüklü hatalarımız olacak. Heves kıracak,kafaya takacak veya vazgeçecek hiç bir şey yok  :tav
Bizler sadece sizin cüzdanınızı,emeğinizi ve zamanınızı kendi cüzdanımız,emeğimiz ve zamanımız olarak gördüğümüz için arada huysuzlanıyoruz  :tur
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

Tombik Cat

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 70
  • Ad Soyad: A. Selçuk YILDIRIM
  • Bulunduğu İl: İZMİR
  • Doğum Yılı: 18.11.1954
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #40 : Nisan 23, 2020, 11:44:24 ÖS »
Foça da yapılmış S/Y ANYA nın yapım aşamalarını anlatan siteyi
  http://www.sailingboat-anya.com/320127815
ziyaret ederseniz sizinki kadar küçük olmasa da benzer bir yapım tarzının sürecini görebilirsiniz.
ayrıca gougeon brother book
 

chapter 23 te detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.....
Kolaylıklar dilerim....

 

FatihYavas

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 58
  • Ad Soyad: Fatih Yavas
  • Bulunduğu İl: Ankara
  • Doğum Yılı: 1975
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #41 : Nisan 24, 2020, 12:15:03 ÖÖ »
Foça da yapılmış S/Y ANYA nın yapım aşamalarını anlatan siteyi
  http://www.sailingboat-anya.com/320127815
ziyaret ederseniz sizinki kadar küçük olmasa da benzer bir yapım tarzının sürecini görebilirsiniz.
ayrıca gougeon brother book
 

chapter 23 te detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.....
Kolaylıklar dilerim....
Çok tesekkur ederim.Gougeon Brothers in kitabin o kismini okudum.Strip planking ile ilgili harika bilgiler var.Diğer  tekne ile ilgili kaynak harika bir kaynak.orada da citalar arasi mesafe 10cm olarak ayarlanmis.Neyse ki dogru yolda oldugumu bilen ve soyleyenler de var.Tabi isin sakası.Sonucta herturlu oneriye ve tecrubeye acigim.
Tekrar tesekkur ederim .Saygılarımla

FatihYavas

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 58
  • Ad Soyad: Fatih Yavas
  • Bulunduğu İl: Ankara
  • Doğum Yılı: 1975
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #42 : Nisan 24, 2020, 12:21:59 ÖÖ »


Biz strip plank yöntemine hep bu videodaki gibi alıştığımız için aslında boşluklar garip geldi.
Bende yeni birşey öğrenmiş oldum aslında. Tahminimce içeriden ve dışarıdan elyaf epoksi kaplanacağı için bir bakıma ara katmandaki ahşap önemini bir nebzede olsa yitiriyor,bir şablon vazifesi görüyor. Şablon vazifesi gördüğü içinde aslında bizim dikkat ettiğimiz normlar galiba kural dışı kalıyor. Tekneyi içerideki ve dışarıdaki elyaf kaplamaları oluşturuyor.

Ancak bir eleştri şu şekilde yapabilirim.
Bu boşluk doldurma işi biraz fazla epoksi macun yiyeceği için maliyete ekstra zarar olarak yazılabilir.

Strip plank'ta bildiğim kadarıyla ve yukarıdaki videoda da görüleceği gibi direk bir önceki parçaya işkence ile birçok yerden çektirilip montajı yapılıyor ve ahşaplar öpüştürülüyor.

Bencede tekne planınızın tasarımcısı ne diyorsa harfiyen onu uygulayın.

Şunuda eklemek isterim. Ben teknenin iskeletini ilk kurduğumda bir posta anyaya bir posta konyaya bakıyordu. Ben kendim bilgisayar başına oturup fotoğraflara bakınca dakikalarca gülmüştüm  :on

Neticesinde 3 kere postaları kurdum ve bozdum hiç unutmuyorum.

Adımız üzerinde amatörüz ve küçüklü büyüklü hatalarımız olacak. Heves kıracak,kafaya takacak veya vazgeçecek hiç bir şey yok  :tav
Bizler sadece sizin cüzdanınızı,emeğinizi ve zamanınızı kendi cüzdanımız,emeğimiz ve zamanımız olarak gördüğümüz için arada huysuzlanıyoruz  :tur
Volkan Bey cok tesekkur edeeim.Videoyu izledim.Harika bir strip planking videosu.Bu da benim ornek aldigim ve mimarin videosu.

https://www.youtube.com/watch?v=7qyO9FAuIUI&index=1&list=PLwS3rK83pIDRzV-eMjCX4QirvU-SbR1yg
Keainlikle herturlu elestiri ve tavsiye ye acigim ancak sizin de dediginiz gibi plani cizen ve olusturan mimarin tavsiyeleri citalar arasi 4mm.
Sagolsun TombikCat de konu ile ilgili Turkiye'de yapilmis bir ornegin yapim asamalarini ve bu konuda sahese niteliginde olan Gougeon Brothers 'ı kaynak gostermis.
Not:Gougeon Brothers pdf formatinda West firmasi tarafindan tekne yapimcilarina kaynak olsun diye ucretsiz verilen harika bir kitap.
Saygılarımla,

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #43 : Nisan 24, 2020, 01:07:42 ÖÖ »
Öncelikle zamanınızı ayırıp bu kadar detaylı tavsiyeleriniz için çok çok teşekkür ederim.
Elimden geldiğince tavizlerinize uyacağım.Ancak birkaç konuyu paylaşmak istiyorum;
Malumunuz üzerinde çalıştığım tekne modelinin planlarını(hem çizim hem de inşa  planları) bowdidgemarine.com (Avusturya firması çok sayıda halihazırda yapılmış ve devam eden inşaları var)
Dan ciddi bir ücret ödeyerek temin ettim.Benim üzerinde çalıştığım modelin inşa stilinde belirtilen çitaların özel bir yerleştirme tekniğine ihtiyaç duyduğudur ki benim en son düzeltmelerimde uygulayabildim.
İkinci husus ise çıtalar arası 3-4 mm ilk çıta arşı boşluk bırakmam anlatılıyor.Bu boşlukları fayans uygulamalarında kullanılan ders artısı ile yapmam gerektiği anlatılıyor.Benim yaptığım tekne kompozit tekne olarak isimlendiriliyor ve mimarın iddiası ise teknenin bir offshore teknesi yani dış sularda dahi kullanılabildiği.
Sizin bahsettiğiniz çıta açıklığı olmayan birçok inşa şekli var ancak ben plan üzerinden gittiğimden bu şekilde uyguladım.
Tekne hem dış hem de iç elyaf uygulamasında önerilen 450gr/m2 çift kat laminasyon ve muhtemelen buna uyacağım.
Ben bu detayları özellikle daha sonra tekne yapacak insanlara fikir çeşitliliği açısından yazıyorum ve tekrar deneyimlerinize saygı duyarak size çok çok teşekkür ediyorum.
Tekne inşa resimleri aşağıdaki linkte mevcuttur .eğer zamanınız olursa kontrol ederek benim yaptığım ile karşılaştırıp yorumlarsanız memnun olurum.

https://bowdidgemarinedesigns.com/riptide-cx-457/
Saygılarımla,
Fatih Yavas

Anlasilan o ki teknenin tasarimcisi ahsap citalari, uygun maliyetli ve kolay uygulanabilir bir cekirdek malzemesi olarak gorup dogrudan sandvic govde tasarlamis.

Dogru anladiysam 450 + 450 gr/m2 ic dis elyaf uygulama yapacaksiniz. Bu durumda benim tavsiyelerim de hali hazirda mimar'in planladigi yere varmis. Su sartlarda bir sorununuz yok o zaman. Bolca kolay gelsin'e ihtiyaciniz var. Benden bir tane kolay gelsin :)

FatihYavas

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 58
  • Ad Soyad: Fatih Yavas
  • Bulunduğu İl: Ankara
  • Doğum Yılı: 1975
Ynt: Riptide CX 457 İlk Yapım Aşaması Görüntüleri
« Yanıtla #44 : Nisan 24, 2020, 03:44:48 ÖÖ »
Öncelikle zamanınızı ayırıp bu kadar detaylı tavsiyeleriniz için çok çok teşekkür ederim.
Elimden geldiğince tavizlerinize uyacağım.Ancak birkaç konuyu paylaşmak istiyorum;
Malumunuz üzerinde çalıştığım tekne modelinin planlarını(hem çizim hem de inşa  planları) bowdidgemarine.com (Avusturya firması çok sayıda halihazırda yapılmış ve devam eden inşaları var)
Dan ciddi bir ücret ödeyerek temin ettim.Benim üzerinde çalıştığım modelin inşa stilinde belirtilen çitaların özel bir yerleştirme tekniğine ihtiyaç duyduğudur ki benim en son düzeltmelerimde uygulayabildim.
İkinci husus ise çıtalar arası 3-4 mm ilk çıta arşı boşluk bırakmam anlatılıyor.Bu boşlukları fayans uygulamalarında kullanılan ders artısı ile yapmam gerektiği anlatılıyor.Benim yaptığım tekne kompozit tekne olarak isimlendiriliyor ve mimarın iddiası ise teknenin bir offshore teknesi yani dış sularda dahi kullanılabildiği.
Sizin bahsettiğiniz çıta açıklığı olmayan birçok inşa şekli var ancak ben plan üzerinden gittiğimden bu şekilde uyguladım.
Tekne hem dış hem de iç elyaf uygulamasında önerilen 450gr/m2 çift kat laminasyon ve muhtemelen buna uyacağım.
Ben bu detayları özellikle daha sonra tekne yapacak insanlara fikir çeşitliliği açısından yazıyorum ve tekrar deneyimlerinize saygı duyarak size çok çok teşekkür ediyorum.
Tekne inşa resimleri aşağıdaki linkte mevcuttur .eğer zamanınız olursa kontrol ederek benim yaptığım ile karşılaştırıp yorumlarsanız memnun olurum.

https://bowdidgemarinedesigns.com/riptide-cx-457/
Saygılarımla,
Fatih Yavas

Anlasilan o ki teknenin tasarimcisi ahsap citalari, uygun maliyetli ve kolay uygulanabilir bir cekirdek malzemesi olarak gorup dogrudan sandvic govde tasarlamis.

Dogru anladiysam 450 + 450 gr/m2 ic dis elyaf uygulama yapacaksiniz. Bu durumda benim tavsiyelerim de hali hazirda mimar'in planladigi yere varmis. Su sartlarda bir sorununuz yok o zaman. Bolca kolay gelsin'e ihtiyaciniz var. Benden bir tane kolay gelsin :)
Cok tesekkur ederim.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
4 Yanıt
5396 Gösterim
Son İleti Ekim 01, 2012, 12:31:57 ÖS
Gönderen: ofz
0 Yanıt
4637 Gösterim
Son İleti Eylül 08, 2012, 06:50:44 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
4144 Gösterim
Son İleti Ekim 26, 2012, 12:37:50 ÖS
Gönderen: serkanavci
16 Yanıt
11931 Gösterim
Son İleti Ağustos 09, 2013, 03:19:51 ÖS
Gönderen: erol erdemir
12 Yanıt
7770 Gösterim
Son İleti Aralık 12, 2012, 12:29:51 ÖS
Gönderen: KARANLIK
12 Yanıt
7681 Gösterim
Son İleti Kasım 16, 2014, 03:18:12 ÖS
Gönderen: mehmet şasi
0 Yanıt
4498 Gösterim
Son İleti Aralık 11, 2012, 03:31:23 ÖS
Gönderen: msceylan
6 Yanıt
6917 Gösterim
Son İleti Ocak 05, 2016, 11:30:31 ÖS
Gönderen: servet
7 Yanıt
6281 Gösterim
Son İleti Aralık 29, 2013, 06:19:00 ÖS
Gönderen: ozancirpan