Gönderen Konu: Yelken Vinçleri ve Bakımları  (Okunma sayısı 3406 defa)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.216
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Yelken Vinçleri ve Bakımları
« : Haziran 14, 2016, 11:25:01 ÖS »

İnternette araştırırken rastladım. Buralarda durması gerektiğini düşündüm.Belki bir gün zengin oluruz,vinç alırızda lazım olur  :C


Teknelerin boyutlarına göre büyüklüğü değişen yelken vinçleri, hafif sert havada yelkenlerde oluşan yükü, fazla kuvvete gerek olmaksızın mekanik bir avantaj sağlayarak yelkenleri daha rahat kullabilmek ve aynı zamanda sert havalarda halatlarda oluşacak gerilimin artması ile meydana gelebilecek yaralanmaları önlemek için farklı farklı çeşitleri ile yelkenli teknede kullanılmaktadır.
Vinçler aluminyum, krom, gibi alternatif metallerden daha ucuza üretimi yapılsada, hiç süphesiz vinçte kullanılması gereken en iyi metal kesinlikle paslanmaz çeliktir. Hem daha kuvvetli hem daha dayanıklı olmasına karşın diğer metallerden daha pahalıdır. Paslanmaz çelik vinçlerin uzun ömürlü olması ve sert havalarda size sorun çıkartmaması en önemli tercih sebebidir. Vinçler tekne güvertesine konumlandırılırken yelkenden vinçe gelen halatın kıvrılmadan mümkün olduğunca düz bir hat şeklinde vince ulaşmalıdır.Aksi halde halat vince ulaşana kadar düz bir hatta kalmazsa vinçin etkinliği ciddi anlamda azalacaktır.


Vinç bağlantısı: Vinci güverteye montajı en kritik konudur ve mutlaka bu durum hakkında bilgi ve tecrübe sahibi kişiler tarafından yapılmalıdır. Doğru montajı yapılmayan vinç yük altında yerinden koparak teknenizin gövdesine ve güvertede bulunan insanlara ciddi zararlar verebilir. Eğer teknenize sonradan vinç monte edecekseniz mutlaka vinç yerinin yüke dayanacağından emin olmalısınız. Eğer fibere montajını yapıyorsanız alt kısmına vincin yüzeyinden daha geniş bir plaka (ahşap yada çelik) yerleştirilmelidir.Cıvataları ise mutlaka vinci üreten firmanın önerdiği tipte olmalıdır.
Vincin montajı doğru yapılırsa acil durumda denizden adam kurtarmada yada dingi botu çekmede yada tekne yedeklemede rahatlıkla kullanılabilinir.

Vinç Tipleri:
Tek hızlı vinçler: Genel olarak ufak ve orta boy yelkenlilerde en çok tercih edilen vinç çeşitidir.Tek hızlı vinçler, vincin tek tarafa döndürülmesi ile kullanılırlar.

Çift hızlı vinçler: Orta boy ve üzeri teknelerde kullanılan çift hızlı vinçler sayesinde yelken halatı hızlıca boşu alınırken, vincin ters tarafa çevrimi ile daha yavaş çalışarak büyük yelken alanlarında daha ince ve sarsıntısız trimler yapabilmenize olanak verirler. Normalde saat yönüne doğru çevrilerek çalışan vinçler aksi yöne çevrildiğinde daha yavaş hızda sarım yaparak yelkeni kullanmanıza olanak verirler.

Self-Tailing Vinçler: Bize göre güvertede bulunması gereken vinç çeşiti olup genellikle 2 hızlı vinçlerdir. (saat yönünde çevrildiğinde daha hızlı çalışırken, tersi yönde çevrildiğinde daha kolay çevrilip daha yavaş çalışmaktadır.) Fiyatları biraz daha şişkin olmasına karşın yaptığı işi düşünürsek buna değerlerdir. Gerekli zamanlarda bakımları yapıldığı sürece uzun seneler kullanabileceğiniz vinçlerdir.

Elektrikli Vinçler: Büyük boy yelkenli teknelerde vinçler elektrikli motoru yardımıyla çalışmaktadır. İki hızlı olan elektrikli vinçler düğmeler vasıtası ile yelkeni kumanda ederler. Elektrikli vinçleri seçerken dikkat edilmesi gereken olası bir aksilik durumunda vinçleri manual olarak kumanda edebilmenin mümkün olup olmadığıdır. Böylece olası bir elektriksel problemde tekne yelkenlerini kullanarak seyrine devam edebilmelidir.

Vinç Kolları: Paslanmaz çelik yada plasikten üretilen vinç kolları kullanılmadıkları zaman belirli bir yerde muhafaza edilerek saklanmalıdır.Her ne kadar önemsiz bir ekipman gibi gözüksede neyazık ki onsuz vinçi kullanabilmenin pek bi olasılığı yoktur. Bir çok yelkenci güverteden denize vinç kolunu en az bir kez düşürmüştür. Bu can sıkıcı duruma olanak vermemek için kullanılmadığı zamanlarda emniyetli bir yerde saklanmalı, güvertede kaderine terk edilerek başı boş bırakılmamalıdırlar.

Vinç Temizliği: Vinçler her kullanımdan sonra tatlı su ile temizlenerek, üzerlerindeki tuzlu sudan arındırılması gerekmektedir.Tik temizleyicisi yada herhangi başka temizlik solüsyonları özellikle krom ve plastik kısımlarında kullanılmamalıdır. Ayrıca herhangi bir solvent yada parlatıcıların vinç üzerinde bulunanan logo etiketini parlatmak için kesinlikle kullanılmamalıdır.Kullanılmadığı zamanlarda üzerlerine kılıf geçirilmeli böylece güneş ve tuzlu su ile etkileşimleri minimuma indirilmelidir.

Vinç Bakımı: Vinçler her sezon başı ve sezon sonu olmak üzere iki defa bakımları yapılmalıdır.Gerekli özen ve titizlikle bakılan vinçler uzun seneler sorunsuzca hizmet edecektir.Yekili servis tarafından gerekli bakımlarının mutlaka yapılması gereklidir. Ancak eğer konu hakkında yeterli tecrübeye sahipseniz kendinizin de yapabileceği bu bakımları üç başlık altında toplayabiliriz.


Revizyondan geçirerek, yıpranan parçaların orjinali ile değiştirilmesi.
Bütün parçaların temizlenmesi.
Gerekli yerlerin yağlanması.
Parça değişimi yapılırken kesinlikle yan sanayi bir parça kullanmamaya özellikle dikkat etmelisiniz.

Vinçin parçalarını söktükten sonra, plastik parçaları tatlı su ile metal parçaları bir parça dizel yakıt ile temizlenmeli sonrası üzerleri titizlikle kurulanmalıdır.Yağlamayı eski bir diş fırçası ile kolaylıkla yapabilirsiniz.
Dişlilerin ve rulmanların korozyona, yıpranmaya ve defarmasyona uğrayıp uğramadığını kontrol etmelisiniz.

UYARI: Periyodik bakımları kesinlikle düzenli olarak ve özen gösterilerek yapılmalıdır. Gerekli bakımı yapılmayan vinçlerin ömürleri kısalıp, vinç üzerinde ciddi hasarlar oluşabilir, ve vincin garanti dışı kalmasına sebep olabilir.Gerekli temizlik, bakım, ve montaj tecrübeli kişiler tarafından yapılmalıdır. 

Aşağıda örnek olması için bir vinçin nasıl sökülebileceğini gösterdik ancak unutmayalım ki; her vinç farklı şekilde sökülebilir ve her vincin farklı bakım aralıkları bulunabilir. Vinçlerin manual kitapçıklarını iyi incelemeli ve ona uygun şekilde hareket edilmelidir.






Bu yazı http://alestayacht.blogspot.com.tr/2014/08/yelken-vincleri-ve-bakmlar.html adresinden alınmıştır.Yazarı Mert Gerçin'dir.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

celenoglu

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 627
    • Tekne Yat Sörveyi, Ozmoz muayenesi ve onarımı, danışmanlık, arma ayarı
  • Ad Soyad: Ahmet Çelenoğlu
  • Bulunduğu İl: İstanbul
Ynt: Yelken Vinçleri ve Bakımları
« Yanıtla #1 : Haziran 15, 2016, 06:23:45 ÖÖ »
Vinçler hersezonen az bir defa yağlanmalıdır. Sezon  başı ve sezon  sonu  yapılması daha iyi  olur. Yağlamada vinç gresi  kullanılmalıdır. Vincin  tırnaklarında ise gres   kullanılmaz, ince yağla yağlanır.  Motor  ve şanzımana gösterdiğimiz özeni deniz ve hava şartlarına açık olan vinçlere de göstermeliyiz.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
tel:543 494 71 71


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
7 Yanıt
7996 Gösterim
Son İleti Nisan 01, 2015, 01:26:46 ÖÖ
Gönderen: serdaraysun
0 Yanıt
4830 Gösterim
Son İleti Eylül 28, 2011, 01:10:05 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
21 Yanıt
18184 Gösterim
Son İleti Haziran 29, 2022, 10:10:27 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
4 Yanıt
4649 Gösterim
Son İleti Ekim 08, 2017, 09:55:36 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
4 Yanıt
6388 Gösterim
Son İleti Mart 04, 2013, 04:20:40 ÖS
Gönderen: osmanuysal
1 Yanıt
5156 Gösterim
Son İleti Eylül 01, 2012, 09:18:32 ÖS
Gönderen: daruga01
3 Yanıt
3682 Gösterim
Son İleti Nisan 26, 2013, 10:38:27 ÖS
Gönderen: nuri kongur
5 Yanıt
7705 Gösterim
Son İleti Şubat 07, 2021, 04:24:22 ÖS
Gönderen: fedorac0re
1 Yanıt
4697 Gösterim
Son İleti Kasım 16, 2013, 08:39:46 ÖS
Gönderen: ErsanAkpınar