Gönderen Konu: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak  (Okunma sayısı 12055 defa)

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #45 : Ağustos 05, 2021, 08:26:56 ÖÖ »

Ahmet Bey'in dediği gibi, açı dik açı değil. Ekteki resimde görülüyor, onu yaklaşık olarak kullanablirsin belki, en azından doğru görünen boy ile karşılaştırırsın. Ama yine Ahmet Bey'in dediği gibi gerçek ölçüler az çok farklı olablr bu resimdekinden...

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.313
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #46 : Ağustos 05, 2021, 01:04:48 ÖS »
İstralya boyları ölçülerek biraz zor bulunur. Bu nedenle ölçüm fiziki olarak yapılır. Öncelikle baş istralya, direk, güverte dik açılı bir üçgen değildir. Güvertede baş istralyanın bağlandığı yer nadiren direğe dik açıdadır. Direk ayarı yaptığım ve baş istralya değiştirdiğim zaman direği mandarlarla yaklaşık duracağı şekilde sabitler, sonra metre ile ölçüm yaparım, bu ölçüye göre baş istralya boyu belirlerim. Teknenin profilden çok doğru çıkarılmış bir çizimi varsa (ki genelde olmaz çünkü inşada ölçüler değişir) o zaman üçgen kenarlarından hareketle ölçü belirlenebilir ama en doğrusu doğrudan ölçmektir. Küçük teknelerde baş istralyaya genellikle liftin takılmaz boyu iyi belirlenip gerginliği kıç istralya ile ayarlanır. Mümkünse baş istralyaya da liftin takmak yapılacak hataları azaltmak için bir yöntemdir.

Yelkenli teknelerde direk hafifçe arkaya yatık olmalıdır, yani nadiren tam diktir.

Peki abi bu arkaya yatıklık için, -benim teknem özelinde 650 boy 250 genişlik 7.35 direk uzunluğu- kaç derece olması uygun olur ? Araştırma yaptığımda 3 derece max gibi bir değe gördüm.

3 derece bu şekilde göz ile net belli olur mu ?
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.313
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #47 : Ağustos 05, 2021, 01:08:16 ÖS »
Önce ilftin takıp, beğeneceğin kadar iyi ayar yaptıktan sonra, liftin dahil gerçek boyu ölçüp liftinsiz yaparsan sorun hallolur sanırım.

Baş ıstralyamda gerdirme için liftin var abi. Cm cm ordan o şekilde ayarlama yapıp bakıyorum. Aşağıya yelken planımıda ekleyeyim.

VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.313
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #48 : Ağustos 05, 2021, 01:26:39 ÖS »
Direklerin arkaya yatık olması gerektiğini biliyordum ama bunu kafamda realize edemediğim için anlamıyordum.

Şimdi solidworkste biraz eğiklik ile ilgili çalışma yaptım Aşağıda resminide görebilirsiniz. soldaki tamamen 90 derece. Sağdaki ise 3 derece eğik. Aslında 3 derece görünüm olarak çok farkediyormuş.

Benim direğimde her 1 derece 4 cm lik bir fark yaratıyor ıstralyada.

Tam dik : 8.16
1 derece : 8.20
2 derece : 8.24,5
3 derece : 8.28,5


Bende zaten aşağı yukarı ölçü olarak 8.30 larda rahatlıyordum. Şimdi aslında hata yokmuymuş  :h veya bu aslında kabul edilebilir,orjinal bir durummuymuş :Kzz

Göz doktoruma sövmeye başlayayım ozaman ben yavaştan.

VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.313
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #49 : Ağustos 06, 2021, 12:43:21 ÖÖ »
Şimdi bambaşka birşey denedim.  :gk

Bizim tasarımcımız Polonya'lı ağabey tüm plan sayfalarının altına 1:50 gibi oranlar koymuş. Bu demek oluyor ki belli oranda küçültülmüş.

Bende s650 nin tüm direkli fotoğraflarını tek tek solidworks e aktarıp direğin açı ölçümlerini yaptım  :gk

Kafaya takınca böyle oluyor.

İstisnasız hepsi el ile çalıştığım için ufak hata payları olsa da . 2 derecenin etrafında dolaşıyorlar. 1.97 - 2.02 vs gibi.

Galiba birşeylere ulaşıyorum. En kısa sürede 2. derecelik bir yatırma ile direği deneyeceğim.

Baş ıstralya ölçüm 2 derece için 8.24,5 olması gerekiyor.


İnternette pdf olarak bu kitabı buldum. Ücretsiz okuyabileceğimiz siteler var .




Aslında bu kitabın Türkçe tercümeside var. İngilizcesine hemen erişebildiğim için tercih ettim. 53. sayfasında bu durum işliyor.  Normal tekneler 1-3 derece arasında bir yatıklığa sahiptir diyor. Bende artık üst sınır olarak 3 dereceyi kabul ettim ve baş ıstralya boyumu 8.28,5 olarak son nokta olarak belirledim.


Bu olayın adı 'RAKE ' miş . 'BEND' ise direğin geriye doğru yaptığı C şeklinde bükümmüş. İngilizcenin şu durumuna bitiyorum. Her olay,her durum için ayrı kelimeleri var. Biz anlatmaya kalksak büküm,eğri vs diyip anlatamayız olayı.
Bu rake yelkenli tekneler için gerekli bir olaymış. Özellikle orsa seyrinde rüzgar ile olan ilişkiyi etkiliyormuş.
Birde 'WHEATHER HELM ' diye bir kavramı çok kullanıyorlar. Bu rake ile ilgili bir konu ama kendisini çözemedim henüz. Google rüzgar dümeni olarak çeviriyor ama o bildiğimiz rüzgar dümeni ile alakalı bir durum değil sanki.

Bu şekilde yazıyorum ki belki birilerinin işine yarar. Benim gibi işin içinden çıkamayan birileri olursa Türkçe ufakta olsa yolu aydınlatan ışıklar olsun.


Herneyse biraz ilerleme kaydetmiş oldum. Tekne üzerinde aşırı sıcaklardan dolayı birşey yapamasam da evde bir adım ilerlemiş oldum.

Baş ıstralyayı 8.16 değilde Max 8.28,5 alacağım artık . Ve bu durumu sağlıklı olarak kabul edeceğim. Arada 12.5 cm var. Büyük bir rakam sanki ayar için.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

celenoglu

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
    • Tekne Yat Sörveyi, Ozmoz muayenesi ve onarımı, danışmanlık, arma ayarı
  • Ad Soyad: Ahmet Çelenoğlu
  • Bulunduğu İl: İstanbul
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #50 : Ağustos 06, 2021, 07:34:26 ÖÖ »
Direğin arkaya doğru yatıklığı da açı ile belirlenmez, 2-3 derece gibi bir ön ayar yapılır gerisi ise yelkende iken yapılır, direğin yatıklığını teknenin tam armada orsa seyrinde iken dümenin çekmesi belirler.  Orsada dümen çok az rüzgar altına doğru tutulduğunda tekne düz seyretmelidir.  Aşırı rüzgar üstüne dönme eğilimi varsa direk biraz daha dike yakın hale getirilir, rüzgar altına kaçıyorsa direk biraz daha yatırılır.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
tel:543 494 71 71


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
63 Yanıt
25583 Gösterim
Son İleti Nisan 19, 2015, 06:25:01 ÖS
Gönderen: servet
13 Yanıt
12205 Gösterim
Son İleti Mayıs 01, 2015, 05:58:32 ÖS
Gönderen: celenoglu
18 Yanıt
8239 Gösterim
Son İleti Kasım 07, 2013, 11:16:17 ÖÖ
Gönderen: tcgberk
4 Yanıt
10729 Gösterim
Son İleti Eylül 04, 2016, 07:23:16 ÖS
Gönderen: torvan
7 Yanıt
6471 Gösterim
Son İleti Eylül 26, 2014, 01:36:21 ÖS
Gönderen: alpayelmas
2 Yanıt
5941 Gösterim
Son İleti Nisan 28, 2015, 10:23:08 ÖÖ
Gönderen: izci04
31 Yanıt
16508 Gösterim
Son İleti Temmuz 05, 2018, 06:38:50 ÖS
Gönderen: TolgaS
0 Yanıt
2786 Gösterim
Son İleti Temmuz 21, 2017, 11:15:02 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
2 Yanıt
3286 Gösterim
Son İleti Temmuz 03, 2023, 03:56:31 ÖS
Gönderen: ercument_114