Gönderen Konu: TÜRK LOYDU TEKNE İNŞA KURALLARI  (Okunma sayısı 8867 defa)

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
TÜRK LOYDU TEKNE İNŞA KURALLARI
« : Aralık 22, 2012, 05:03:47 ÖS »

Tekne  İnşa Kuralları

         Teknenin bölmelenmesi ve açık güverte
         MADDE 5- (1) Teknenin bölmelenmesi ve güverte yapı elamanları,
a)Tekne uygun yüzebilirlik ve sephiye karakteristiklerini sağlayacak şekilde inşa edilmiş olacaktır.En az bir bölmenin veya her bir bölme grubunun, hasarlı durumda su ile dolması sonucu tekne yüzebilirliğini korumalıdır.
b) 15 m’den büyük yatlar, balıkçılar ile boyuna bakılmaksızın tüm yolcu gemilerinde bir baş pik veya çatışma perdesi bulunacaktır. Genel olarak su geçirmez çatışma perdesi baş kaimeden itibaren 0.05L den az, 0.1L den fazla mesafeye konulmayacaktır. 24 m’den büyük yolcu gemilerinde bir kıç pik perdesi olacak ve perde güvertesine kadar su geçirmez şekilde yerleştirilecektir.
   c) Su geçirmez bölmeleme perdeleri geminin yaralanması durumunda en büyük su yüksekliğine karşılık olan basınca dayanabilecek biçimde yapılacaktır.
           ç) Su geçirmez perdedeki menfezler en az sayıda tutulacak bu menfezlerin kapatılması için tatmin edici vasıtalar sağlanacaktır.
           d) Boyları 50 m’den büyük olan yolcu gemilerinde makine mahallinden baş pik perdesine kadar uzanan bir çift dip yerleştirilecektir. Çift dibin derinliği idareyi tatmin edecek kadar olacak ve iç dip sintine dönüş noktasına dibi koruyacak biçimde gemi bordalarına kadar uzatılacaktır.
          e) Tekne, güverteler ve üst yapıdaki açıklıklar, teknenin yapısal bütünlüğüne engel olmamalıdır. Açık güverte su geçirmez olmalı ve tüm açıklıklar su geçmez standarda uygun, sabit kapatma donanımları ile donatılmalı ve eğer bu açıklıklar yaşam/yolcu mahallerine geçiş için kullanılıyorsa, her iki taraftan kumanda edilebilen kapatma donanımına sahip olmalıdır.
          f) Pencereler, lumbuzlar, kaportalar, küçük kapaklar spesifik durumlarda karşı karşıya kalınabilecek muhtemel su basıncı ve güvertede hareket eden insanların ağırlığı ile oluşan noktasal yüklere karşı dayanacak mukavemette olacaktır.
         g) Patlama noktası 55 C veya  daha az olan yakıt içeren tanklara ve parlama noktası 55 C veya daha az olan yakıt kullanan makine mahallerine girişler açık güverteden olacaktır.
         ğ) Boruların, frengilerin ve elektrik kablolarının ve benzerleri su geçmez bölmeli perdelerinden geçme durumunda, perdelerin su geçmez bütünlüğünü sağlayacak düzenlemeler yapılacaktır.
          h) Bu fıkranın a, b, c, ç ve d bentleri yeni gemilere uygulanacaktır.
         (2) Deniz Suyu Bağlantıları, Borda Boşaltım Ağızları ve Frengiler
          a) Borda boşaltım ağızları en az sayıda tutulacak ve mümkün olduğu kadar en derin yüklü su hattının üzerinde yer olacaktır.
          b) En derin yüklü su hattının altında veya 300 mm’ye kadar üstünde bulunan tüm deniz açıklıklarına kapama valfi konulacaktır.
          c) Makine soğutma sistemine ait deniz suyu alıcıları lokal takviyeli olarak dış kaplamaya bağlanan ızgaralı ve kapama valfinden sonra konulan deniz suyu filtresi ile donatılacaktır.
          ç) Deniz suyu filtresi korozyona dayanıklı malzemeden sağlam olarak yapılacak ve kolaylıkla açılabilecektir. Bu filtreler mümkün olduğu kadar en derin yüklü su hattının üzerinde yer alacaktır.
          d) Suyun toplanabileceği havaya açık güvertelerde bordadan boşaltılan frengiler bulunacaktır.Fribord veya üst yapı güvertelerinin havaya açık kısımlarındaki parampetlerin havuz oluşturduğu durumlarda suyun güvertelerden hızla atılmasını sağlayacak yeterli düzenlemeler yapılacaktır.
          (3) Kapılar
          a) Üst yapıların havaya açık perdelerindeki kapılar su geçirmezliği sağlayacak boyutlarda ve yapıda olacaktır.
          b) Bu kapılar her iki taraftan da kapatılabilecek ve açık güverte altındaki mahallere doğrudan giriş sağlayan kapılarda en az 100 mm yüksekliğinde eşik bulunacaktır.
         (4) Merdivenler
          a) Kaçış yolu olarak kabul edilen merdivenlerin uygun bir meyili olacak ve her bir taraftan tutamağı bulunacaktır. Meyil yatay zemine göre 45 dereceden fazla olmayacak ve merdiven uzunluğu 3.5 m’yi geçmeyecektir.Uzunluğu 3.5 m’yi geçen merdivenleri bir yada daha fazla sahanlığı olacaktır.
         b) Merdivenlerin iç kısmından ölçülen merdiven genişliği 50 ve daha az insan için dizayn edilmiş mahallerde veya yerlerde en az 800 mm, 50-100 arasında insan için dizayn edilmiş mahallerde veya yerlerde en az 900 mm, 100 den fazla insan için dizayn edilmiş mahallerde veya yerlerde en az 1000 mm olacaktır.
         c) Açık güvertedeki basamakların üst yüzeyleri kaymayı önleyecek yapıda olmalıdır.
         (5) Pencere ve lumbuzlar
         a) Tüm pencere ve lumbuzlar bulundukları yerin bütünlük gereklerini sağlayacak şekilde olacaktır.
         b) Lumbuzların alt kenarlarının su hattından en az yüksekliği 500 mm olmalıdır. Lumbuz camları en az 6 mm camdan olacaktır.
         c) Gemilerde köprü üstünün görüşü denizin ve güneşin zararlı ışınlarından koruyacak şekilde dizayn edilecektir. Camlar buzlanmaya karşı korunacaktır. Aynı şekilde camlarda yağmur ve kar yağışı altında emniyetli görüş imkanı sağlamak için mekanik silecek sistemi ile donatılacaktır.
         (6) Parampet ve vardavelalar
          a) Parampetler ve vardavelelar açık güvertelerde düzenlenecektir. Buna olanak yoksa tutamaklar veya dikmelerde kullanılabilecektir. Parampetler sağlam yapıda ve yeterli derecede takviyeli yapılacaktır. Parampetler güvertede toplanabilecek fazla miktardaki suları boşaltabilecek açıklıklara sahip olacaktır.
          b) Vardevela yükseklikleri gemilerde boyuna göre aşağıdaki gibi olacaktır.
                 Tekne boyu (m)                          Vardevela yüksekliği (mm)
                       15’den az                                                 800
15-24        850
                           24 ‘den büyük                                         900
          c) Standart tipte imal edilen tekneler için parampet ve vardevelaların yüksekliği, 600 mm’den az olmamak şartıyla bölgesel gereklilikler göz önünde bulundurularak Bölge Müdürlükleri tarafından tespit edilecektir.
          (7) Dümen donanımı
          a) Ana dümen makinesi  en büyük seyir hızında teknenin manevrasını sağlayacak, hidrolik veya mekanik olacaktır.
          b) Ana dümen makinesinin arızası halinde teknenin acil manevrası için gereken ana dümen makinesi ve elemanlarından bağımsız el ile kumanda edilebilir bir yardımcı dümen donanımı bulunacaktır.
          c) Dümen yelpazesi deniz suyuna dayanıklı  malzemeden yapılmış olmalıdır.
         (8) Demir , palamar ve yedekleme işlemleri
          a) Tüm teknelerde demirleme, palamar ve yedekleme işlemlerini emniyetle yapabilmesi için yeterli mukavemette bir veya birkaç sağlam nokta olacak veya tek bu işlemlerin emniyetle yapılabileceği diğer donanımlarla donatılmalıdır.
         b) Teknelerde bağlama halatların volta edilebilmesi için güverteye uygun yerlere baba, kurtağızı veya koç boynuzu gibi bağlama donanımları monte edilecektir.Babalar, localar

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: TÜRK LOYDU TEKNE İNŞA KURALLARI
« Yanıtla #1 : Aralık 22, 2012, 05:05:22 ÖS »
kurtağızları ve koç boynuzları halatların aşırı derecede aşınmasını önleyecek şekilde dizayn edilmelidir.
          c) Gemilerde, palamarlama babalarının minimum sayısı ve yeri aşağıda belirtildiği şekilde olacaktır.

                              Tekne boyu(m)                      Yeri ve Sayısı
                                 4 m’den küçük                    1 baş ve 1 kıç
                4-8                                      1 baş ve 2 kıç
                                  8-15                                     2 baş ve 2 kıç
                                  15 m üzeri                           2 baş , 2 kıç ve tekne ortası yanlara 1’er tane
          (9) Demirler , zincirler, bağlama halatları ve demir ırgatı
           a) Demirleme donanımı teknenin korunmalı bir bölgede veya limanda geçici bir süre demirleyeceği düşünülerek dizayn edilecek teknenin dalgalı denizlerde tutmak veya sürüklenen tekneyi durdurmak gibi bir amacı olmayacaktır.
           b) Demirleme donanımları minumum ağırlıkta malzeme ile tekneyi güvenli bir biçimde demir üzerinde tutacak bir şekilde tasarlanmalıdır.Boyu 15 m’den küçük  gemiler ile büyüklüğüne bakılmaksızın liman seferinde çalışan gemilerin  boy ve tonajına göre idarenin uygun göreceği en az bir adet göz demiri, boyu 15 m’den büyük liman seferi dışında çalışan gemilerde teknenin boy ve tonajına göre idarenin uygun göreceği en az iki adet göz demiri  bulunacaktır.
           c) Gemilerde  tespit edilen zincirlerin yerine kopma yükü zincirinkinden daha az olmayan tel halatlar veya sentetik lif halatlar kullanılabilir. Bu durumda tel halat ile veya sentetik lif halat ile demir arasına en az 2 m boyunda veya demirin toplanmış konumu ile ırgat arsındaki mesafeye eşit boyda zincir kullanılacaktır.
           ç) Bağlama halatları tel, doğal lif, veya sentetik lif veya tel ile lif karışımından yapılmış olabilir. Çelik tel halatların kullanılması durumunda bu halatların esnek tip olması gerekmektedir. Demir ırgatı zincirin locadan kolaylıkla geçmesini sağlayacak konumda bulunmalıdır. Irgatın bulunduğu yerde güverte yeterli suretle takviye edilecektir.
           d) Zincirin gemideki son bağlantısı tehlike anında demirin denize bırakılması için zincirliğin dışında kolay ulaşılabilir olmalıdır. Zincirlik zincirin istifine uygun boyutlarda su geçirmez olmalı ve yeterli bir dreyne sahip olmalıdır.
           (10) Yakıt tankları
           a) Parlama noktası 55 C altında olan sıvı yakıt taşıyan tanklar tekne bünyesinden bağımsız olacaktır. Bu tip tanklar yaşam mahallerinden gaz geçirmez perdelerle ayrılacaktır ve bulundukları mahal yeterince havalandırılacaktır.
           b) Makine mahallerinde yer alan yakıt tankları her türlü ısı kaynağından yeterince uzakta bulundurulacaktır.
           c) Yakıt tankları teknenin yapacağı sefere göre yetecek hacimde olacaktır.
           ç) Yolcu mahalleri yakıt tanklarının üzerine yerleştirilmiş ise taban onaylanmış bir malzeme ile kaplanacak ve bölmelerin çok iyi bir şekilde havalandırılması sağlanacaktır.Yolcu mahallerinin yakıt mahallerine açılır menholleri ve diğer açıklıkları olmayacaktır. Yakıt tankları uygun muhafazalı ve kapama valfli seviye göstergeleri ile donatılacaktır.
(11) Tatlı su tankları
            a) Tatlı su tankları bakımlı ve temiz olacaktır.
   b) Tatlı su tank hacmi : 60 lt x (yolcu+mürettebat sayısı) x gün  olarak belirlenecektir.
c) Standart tipte imal edilen teknelerde mevcut tatlı su tankları kabul edilecektir.
ç)Tank hacmindeki gün; Kabotaj seferi için 2, Uluslar arası sefer için 3 gün olarak alınacaktır. 
            d) Liman seferinde idarenin öngördüğü kapasitede olacaktır.
            e) Tatlı su tanklarının güverte üzerinden dolum flençleri dış çap 50 mm, iç çap 30 mm olmalıdır.
(12) Kaplamalar (Ahşap tekneler)
a) Ahşaplar iyice kurutulmuş, dayanıklılığına ve yapısal özelliğine olumsuz yönde etki edebilecek zararlı organizmalardan arındırılmış, mümkün olduğunca budaksız (az budaklı) ve damarları düzgün olmalıdır.
   b) Ahşapların birleştirilmesinde kullanılan yapıştırıcılar özellikle suya dirençli ve sağlam tipte olacaktır. Normal çelikten yapılan perçin cıvata ve vidalar yeterli kalitede galvanizlenecektir. Eğer cıvatalar dış kaplama veya omurgayı deliyorsa başları pamuklu veya benzeri uygun bir malzeme ile sızdırmaz hale getirilecektir.  Kontrplakların tüm kesilmiş kenarları uç damarlarından  nem girişini önlemek için yapıştırıcı boya veya uygun bir ürünle kaplanacaktır.
(13) Makine dairesi
            a) Tekne içine monte edilmiş tüm motorlar yaşam mahallerinden ayrı bir yerde yerleştirilmiş olmalı ve yaşam mahallerindeki zehirli dumanlar, ısı, gürültü ya da titreşim risklerinin yanı sıra yangının yayılmasını ya da yangın riskini minimize edecek şekilde tesis edilmiş olmalıdır. Motor bölümü başka amaçlar için kullanılmayacak şekilde düzenlenmelidir.
            b) Makine, yardımcı makine ve pompa daireleri her türlü hava şartlarında makinelerinin kayıtsız şartsız çalışmalarını her an için sağlayacak şekilde yeterince havalandırabilmelidir. Hava temini her türlü hava koşulunda kullanılabilecek şekilde düzenlenmiş yeterince korumalı menfezler vasıtasıyla sağlanmalıdır.
            c) Makine bir kapak veya kendi özel muhafazası ile tecrit edilmemişse, personelin yaralanması ve zarar görmesine yol açabilecek makinenin açıktaki hareket eden veya sıcak parçaları, etkili olarak kaplanmalı veya korunmalıdır.
            ç) 24 metreden büyük yolcu gemileri birbirinden bağımsız en az iki ana makineye haiz olacaklardır.
            d) 36 yolcudan fazla yolcu taşıyan gemilerin makine dairelerinde pencere, lumbuz gibi aydınlık veya havalandırma maksatlı açıklıklar olmayacaktır.
e) Bu fıkranın (ç) bendi mevcut gemiler için zorunlu değildir.
           (14) Şaft sistemi
            a) Şaft sisteminde kullanılan çeliklerin minumum çekme mukavemeti genel olarak ara şaftlar için 400-800 N/mm ² arasında, pervane şaftları için 400-600 N/mm² arasında olacaktır.
            b) Şaftlar dövme çeliklerden veya haddeden geçirilerek üretilmiş yuvarlak çeliklerden yapılacaktır.
           (15) Pervaneler normal veya özel bronzdan veya çelik dökümden veya dökme demirden yapılacaktır.
           (16) Yakıt boru devreleri
            a) Yakıt boru devreleri metalik çekme borudan yeterli kalınlıkta ve mümkün olduğu kadar az bağlantılı olarak yapılacaktır.
            b) Çelik borunun uygulama zorluğu olan yerlerde uygun standartta yakıt hortumları kullanılabilir.
            c) Yakıt boru devreleri sıcak bölgelerden elektrik kablolarından ve elektrik armatürlerinden mümkün olduğu kadar uzak düzenlenecek ve su geçirmez perdelerden sızdırmaz perde geçişleri ile geçecektir.
            (17) Tankların doldurma ve iskandil boruları
            a) Bu borular mümkün olduğu kadar düz hatta sahip olacak ve boru çapının 1.5 katına eşit mesafe kalıncaya kadar tank içinde aşağıya doğru uzatılacaktır. Ayrıca üst nihayetleri açık havaya uzatılacak böylece sızan yakıt veya buharların teknenin içine girmesi önlenecek ve bu

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: TÜRK LOYDU TEKNE İNŞA KURALLARI
« Yanıtla #2 : Aralık 22, 2012, 05:06:52 ÖS »
nihayetlere viralı başlık veya kapatma valfi konulacaktır. Uygun ve ayırt edici renkte boyanacaktır.
    b) Yakıt doldurması için iç çaplar en az 38 mm olacaktır.
            c) Dökme sıvı yük taşıyan gemilerin (tankerler) yük tankları alev tutucu özelliği olan hava firarlar ile donatılacaktır. Hava firarların dizayn ve kullanımı öyle olmalıdır ki geminin operasyon ve seyir emniyetini sağlamak amacıyla yük tanklarında oluşabilecek basınç/vakum valfleri (P/V) ile donatılmalıdır.
(18) Tankların hava firar boruları
            a) Hava firar boruları tank üstünde en yüksek noktaya konulacaktır. İç çapı doldurma borusu çapının 1.25 katından az olmayacaktır.
            b) Açık havada tutuşturucu veya sıcak kaynaklardan veya tekne açıklıklarından uzakta son bulacak , ucu suyun içeri girmesini önleyecek  şekle sahip olacak ve ucunda korozyona dayanıklı malzemeden yapılmış değiştirilebilir alev kesici tel kafes bulunacaktır.
           (19) Egzoz devresi
           a) Egzoz boruları tümüyle sızdırmaz ve mümkün olduğu kadar az bükümlü ve az kavisli olacak şekilde dizayn ve monte edilecek ve deniz suyu girişine veya soğutma suyunun motora girişine olanak vermeyecektir.
           b) Egzoz boruları mümkün olduğunca ulaşılabilir olacak ve böylece tümüyle kontrolü ve onarımı mümkün olacaktır.
           c) Birden fazla sevk motorlu teknelerde her motor için bağımsız bir egzoz devresi olacaktır.
           ç) Egzoz borularının diğer malzemelerle temasta bulunabileceği veya insanların temasına açık olduğu tüm noktalar izolasyon kaplaması ile veya uygun muhafazalarla korunacaktır, izolasyon malzemeleri yanmaz olacaktır.
   d) Egzoz devreleri uygun susturucularla donatılacaktır.
            (20)  Akümülatörler
   a) Aküler 40 dereceye kadar olan meyillerde elektrolit taşıntısı olmayacak tarzda olacaktır.
   b) Motorların çalıştırma aküleri motorlara mümkün olduğunca yakın yere yerleştirilecektir.
           c) Radyo telefon sistemini beslemek ve uygun yerlere konacak acil aydınlatmayı sağlayabilen şarj edilebilir özel bir akü bulunacaktır. Bu aküler mümkün olan en yüksek yere konulacak ve teknenin elektrik donanımından ayrılacaktır.
   ç) Akü yatakları tiplerine göre fiber veya kurşun kaplama olacak, havanın etkilerine ve üzerine herhangi bir şey düşmesine karşı korunmalı bir yere, sintineden uygun bir uzaklığa yerleştirilecektir.
            d) Akülerin bulunduğu bölme meydana getirdiği gazların dışarı atılması için havalandırılacaktır.
(21) Elektrik sistemi
            a) Kablo yolları mümkün olduğu kadar doğrusal, mekanik hasarlara maruz kalmayacak ısı kaynaklarından uzak, özellikle yakıt ve yağlama yağı damlalarına karşı korunmalı sintinelerden uzak ve kolayca kontrol edilebilir tarzda olacaktır.
            b) Elektrik kabloları mümkün olduğu kadar seyir cihazlarının yakınına döşenmeyecek ve cihazları bozacak manyetik alan oluşturmalarını önleyecek tarzda yerleştirilecektir.
            c) Tutuşma sıcaklığı 55 C nin altında olan yakıtla beslenen motorlarda, makine ve tank dairesi veya bölmesi lambaları alev geçirmez veya su geçirmez olacaktır, anahtarları bu mahallin dışında yer alacak veya alev geçirmez olacaktır.
            ç) Aydınlatma lambaları ampullerin kırılmasını önlemek amacıyla korunmalı olacaktır.
            (22) Yangından korunma
   a)Tekne planı ve yerleştirilen donanımın tipi, yangın ve yangının yayılma tehlikesini dikkate alınacak şekilde düzenlenmeler yapılmalıdır.

   b) Açık alev cihazlarının, sıcak alanların, makinelerin, yardımcı makinelerin, yağ ve yakıt tanklarının, korunmamış ve kaplanmamış yağ ve yakıt borularının çevrelerine ve makinelerin sıcak yüzeyleri üzerindeki elektrik tesisatından kaçınmaya özel dikkat gösterilmeli ve tüm yangın tehlikelerine karşı gerekli tedbirler alınmalıdır.
   c) Tam boyu 15 m’nin üzerindeki uluslararası sefer yapan gemiler ile 36 dan fazla yolcu taşıyan yolcu gemilerinin  makine dairesi ile yaşam mahalli/yolcu salonu perdesi/güvertesi arası yangına karşı izole edilecektir.
           ç) Yüzer gezer restoranlarda mutfak herhangi bir yangına karşı korunaklı yapıda olacaktır.
           d) Mevcut ahşap tekneler durumlarını 1 Mart 2008 tarihine kadar bu fıkranın (c) paragrafında belirtilen kurala uygun hale getireceklerdir.
           e) Bu fıkranın (c) paragrafında yer alan kuralda belirtilen izolasyon malzemesi için minimum kriterler bu Yönergenin Ek 21 inde belirtilmiştir.
           (23) Malzeme kullanımı
           a) Boya vernik ve diğer yüzey kaplama malzemeleri gibi kolaylıkla tutuşabilen ve yandıkları zaman aşırı duman ve zehirli buharlar yayan maddeler makine dairesinde kuzinelerde ve genelde yüksek yangın riski olan yerlerde kullanılmayacaktır.
   b)Kuzinelerde kullanılan kumaşlar alev geciktirici olacaktır.
(24) Havalandırma ve ısıtma
           a) Yolcu salonları, yaşam ve hizmet mahallerinde yeterli havalandırma ve ısıtma düzeni olacaktır. Kamaraların doğal havalandırma ve aydınlatma işine yarayan lumbuz camları var ise iyi izole edilmiş su geçirmez sağlam tarzda olacaktır.
   b) Kuzine havalandırma kanalları ile genel olarak yüksek derecede yangın tehlikesi bulunan mahallerin havalandırma kanalları, çelikten yapılmayan ve izole edilmeyen yaşama ve servis mahallerinden geçmeyecektir.
   c)Makine, jeneratör grubu veya yakıt tanklarının bulunduğu kapalı mahaller, tutuşabilir buharların birikmesinin önlenmesi, bunların açık havaya atılması ve makineye gerekli havanın sağlanması için en azından tabi olarak havalandırılacaktır. Tutuşma sıcaklığı 55 C nin altında yakıt kullanıldığında bu mahallerde bir mekanik havalandırma sistemi bulunacaktır.
   ç) Makine dairesi havalandırma manikalarla yapılacak, makine menfezleri her türlü hava şartlarına karşı kapama tertibatına haiz olacaklardır.
            (25) Gazlı kuzineler
   a) Gaz tüpleri yaşama mahalleri dışına, güverte üzerinde, kötü hava ve güneş ışınlarına karşı korunmuş bir bölüme yerleştirilecektir. Bu bölüm havalandırılacak ve sızıntı halinde gazın dışarı çıkması için alt kısmında açıklık bulunacak, gazın  teknenin diğer kısımlarına girmesini önleyecek konumda olacaktır.
   b) Her tüp veya tüpler grubu ani kapatma valfi ile birlikte kullanılan cihaza uygun bir basınç düşürücü ile teçhiz edilecektir. Tüpler tekne içindede olsa her tüpün 3 kg dan az sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG) içermesi ve doğrudan veya uygun standartta LPG bağlantı hortumları ile bağlanması koşulu ile kuzineye konulabilir.
   c) Yolcu gemilerinde kullanılan ısıtıcılar mümkün olduğunca elektrikli olacaktır.
(26) Sabit yangın söndürme sistemleri
            a) Tutuşma sıcaklığı 55 C nin altında yakıt kullanan veya toplam gücü 736 kw ve daha fazla olan uluslararası sefer yapan yatlar ile 36 dan fazla yolcu taşıyan yolcu gemilerinin makinelerin bulunduğu mahaller CO2 gazı veya kuru tozlu sabit yangın söndürme sistemi ile

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: TÜRK LOYDU TEKNE İNŞA KURALLARI
« Yanıtla #3 : Aralık 22, 2012, 05:09:03 ÖS »
korunacak, ayrıca 36 dan fazla yolcu taşıyan gemiler de bu mahaller köprü üstünden görülebilir veya duyulabilir alarm veren yangın algılama sistemi (ısı veya duman detektörü) ile donatılacaktır.

   b) Sabit yangın söndürme sisteminde, söndürücü maddeyi içeren tüpler, korunan bölgenin dışında ve iyi havalandırılan bir bölümde depolanacaktır. Eğer mahalde mekanik havalandırma mevcut ise sabit sistemi harekete geçiren kumanda mekanik havalandırma sistemini de durdurmalıdır.
   c) Söndürücü madde püskürtülmeden önce sesli alarm verilecektir. Karbondioksitin mevcut miktarı söndüreceği bölümün hacminin en az %40 ına eşit serbest gaz hacmi sağlamaya yetecektir.
   ç) Söndürme maddesi sabit tank içinde bulunan kuru tozlu sistemler, genelde küçük boyutlu makine daireleri ile insanların bulunmasına izin verilmeyen mahallerde kullanılabilir. Bu sistem için püskürtmeden önce sesli bir alarma gerek yoktur.
            d) Ayrıca boyları 15 m’den büyük olan gemilerde sabit yangın pompası bulunacak ve bağımsız veya sevk motoru ile tahrik edilebilir olacaktır. Bu pompa ile en az 8 m uzunluğunda su püskürtebilen bir adet yangın nozulu bulunacaktır. Hortumlar uygun malzemeden yapılacak, teknenin tüm bölmelerine ulaşabilecek ve çapları en az 25 mm olacaktır.
   e) Boyları 15 m’den küçük olan teknelerde sintine pompasına ve makine dairesi dışında yer alan bir el pompasına bağlı hortumları ile birlikte bir hidrantın konulması tavsiye edilir.
f) Bu fıkranın a, b ve c paragrafları yeni gemilere uygulanacaktır.
(27) Deniz kirliliğini önleme
            a) Tekne, kirletici maddelerin (yağ, yakıt, pis sular..) tekneden dışarıya rasgele boşaltılmasını önleyecek şekilde inşa edilmelidir. Teknede oluşacak pis sular ve makine dairesinde birikecek kirli yağlı sular için bulundurulacak toplama tankının özel bir devre ile ana güvertenin üzerinden çıkışı sağlanacaktır. Pis sular ve kirli yağlı sular karadaki alım tesislerine veya denizde atık toplayan gemilere verilecektir. Gemilerde  tuvalet ve  mutfak sularının toplanacağı pis su tank kapasitesi (litre); 50 x (yolcu +mürettebat sayısı)x gün olarak hesaplanacaktır.  Tank hacimdeki gün; Kabotaj seferi için 2, Uluslar arası sefer için 3 gün olarak alınacaktır.  Liman seferinde tank kapasitesi idarenin öngördüğü kapasitede olacaktır.  Liman seferinde yolcu gemilerinde kişi başı 5 litre, yüzer gezer lokantalarda 15 litre olarak tank kapasitesi hesaplanacaktır. Yolcu gemilerinde  15 dakikadan kısa seferlerde tuvalet mecburi değildir. 15 dakikadan fazla seferlerde 100 kişiye kadar yolcu taşıyan gemilerde 1 tuvalet , daha fazla yolcu taşıyan gemilerde 2 tuvalet olacak,  ayrıca Yüzer gezer restoranlarda ise en az iki  tuvalet bulundurulacaktır.
   b) Yolcu gemileri ile istiab kapasitesi 10 kişiden fazla olan yatlarda  aşağıda belirtilen standartlarda boşaltım bağlantılarından bir tanesi bulundurulacaktır.
1) Dış çap                  : 210 mm
İç çap            : 38 mm
Cıvata daire çapı      : 170 mm
Flençteki delikler      : 18 mm çapında 4 delik
Flenç kalınlığı         : 16 mm
Cıvata ve somun miktarı/çapı: Her biri 16 mm çapında ve uygun uzunlukta 4 adet olacaktır.
2) ISO-228-1’e uygun tahliye flenci
   c) Gemi ve Deniz Araçlarından Kaynaklı Pis Sularla Kirliliğin Önlenmesine İlişkin Uygulama Yönetmeliği yayımı tarihinden itibaren bu fıkra hükümleri yerine bahse konu Yönetmelik gereği istenen kriterler uygulanacaktır.
(28) Tekne tanıtımı
            a) Her tekne imalatçı tarafından aşağıdaki bilgileri içeren bir plaka ile  markalanacaktır.
1) İmalatçının adı
2) İnşa no
3) Üretim yılı
4) Üretim yeri
5) Seyir bölgesi (yatlar)
(29) Stabilite
            a) Tam boyu 15 m ye kadar olan yolcu tekneleri bu Yönergenin EK-16 sındaki denge kriterlerini sağlayacaktır. (İdarece yapılacak ve onaylanacaktır.)
   b) Tam boyu 15-24 m arasında olup yolcu kapasitesi 13-36  arasında olan  yolcu gemileri bu Yönergenin EK-17 sindeki denge kriterlerini sağlayacaktır.
   c) Tam boyu 15-24 m arasında olup yolcu kapasitesi 36 dan fazla olan yolcu gemileri bu Yönerge’nin EK-18 deki denge kriterlerini sağlayacaktır.
   ç) Tam boyu 15 m üzerindeki gemilerde denge kriterleri İdarenin gözetimi altında sorumlu kontrol mühendisince yapılacaktır.
   d) Boyu 24 m’den büyük yolcu gemilerinin tayin edilen yolcu sayısına göre yapılan meyil tecrübesi ve denge (stabilite) hesapları Uluslararası Denizde Can Emniyeti Sözleşmesi (SOLAS 74) hükümleri ve ilgili Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) tarafından belirlenen kriterleri sağlayacak, aksi takdirde bu kriterleri sağlayan yolcu sayısı değerleri esas alınacaktır.
   e) Ayrıca boyu 24 m’den büyük yolcu gemilerinde herhangi bir yaralanmada bir bölümünün su ile dolması durumunda geminin emniyetli yüzebilir olduğu bir hesap ile belirlenmelidir.
   f) Boyu 24 m’den büyük yatlarda stabilite gereksinimleri en azından aşağıda belirtilen standart koşullarda incelenecektir.
   1) Devredeki tüm sıvılar, sabit balast ve tüm donatım dahil olmak üzere boş tekne,
   2) Kumanya ve yakıt, kişisel yükleri ile birlikte taşınabilecek maksimum sayıda yolcu dahil, maksimum çektiği sudaki kalkışındaki tam yüklü tekne,
   3) Madde 2 deki durum varış koşulu, yani kumanya ve yakıt %10 miktarında kaldığı durum.
   4) Yapılan stabilite hesapları IMO’nun ilgili kriterlerine göre kontrol edilecektir.
   g) Üst güvertede (teras gv. vs.) yolcu taşıyan, ancak denge hesabı buna uygun yapılmamış teknelerden ek meyil raporu istenecektir. Bu ek meyil raporu teknenin halihazırda mevcut yolcu kapasitesine göre ve teknedeki yolcuların teras güverteyi maksimum oranda kullandıkları göz önüne alınarak ve en kritik koşullarda hesaplanacaktır. Yolcu kapasitesi bu denge hesabının sonucuna göre düşürülebilecektir. Ek hesap olmadan, üst güvertede yolcu taşıyan teknelere belge verilmeyecektir. Hesap yapmadan belge almak isteyen tekneler, üst güvertelerini kesinlikle yolcu çıkamayacak duruma getireceklerdir
   ğ) Stabilite bukleti düzenlenmesine yönelik olarak ilgili proje mühendisince GSK Uzmanı nezaretinde yapılan meyil deneyleri, Gemi Mühendisleri Odası tarafından onaylandıktan sonra İdarenin konu ile ilgili talimatına uygun olarak Bölge Müdürlüklerinin kontrolünden geçirilecektir. (g) paragrafı gereği istenilen ek meyil raporunun Gemi Mühendisleri Odası tarafından onay zorunluluğu istenmeyecektir.
   h) Bu fıkranın e bendindeki hükümler yeni gemilere uygulanacaktır.
(30) Yolcu salonları ve yolcu sayısı tespiti
            a) Yolcular için düzenlenen oturma düzenekleri tekne üzerine sabit yerleştirilecektir. Yüzer gezer restoranlarda yolcular için düzenlenen oturma yerlerinin sabit olma mecburiyeti yoktur.
 b) Koltukların veya oturma grubunun enine ve boyuna oturma genişliği her insan için en az 500 mm, derinlik 420 mm olacaktır.

c) Karşılıklı oturma gruplarının olması halinde iki koltuk arası mesafe en az 800 mm olacaktır.

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: TÜRK LOYDU TEKNE İNŞA KURALLARI
« Yanıtla #4 : Aralık 22, 2012, 05:12:26 ÖS »
ç) Oturma gruplarının sıralı olması durumunda iki koltuk arası net mesafe 400 mm olacak, geçiş yerinden itibaren sabit sıranın 4 den fazla oturma yeri olmayacaktır.
            4 den fazla oturma grupları olması durumunda koltuklar arası mesafe aşağıda belirtildiği gibi artırılacaktır.

n                                                              4                          5                        6                         7                8
Sıralı koltuk L (mm)                            400                       450                   500                     550             600
Karşılıklı koltuk L1(mm)                    800                        850                   900                    950             1000

L, L1 : İki koltuk arası net açıklık
n       : Oturma gruplarındaki kişi sayısı
d) Koridorların genişliği en az 900 mm olacaktır.
e) Yolcu mahallerinin yüksekliği tabandan tavanın en alt kenarına kadar 2000 mm den az olmayacaktır. Yolcuların sık  kullanılmadığı mahallerde teknik sebeplerle (aydınlatma, su , havalandırma, ısıtma kanalları gibi) daha az yüksekliğe izin verilebilir.50 grostondan az olan yolcu gemilerinde  bu mesafe 1900 mm olabilir.
f) Yolcu mahallerinden filika ve tahliye güvertelerine yeterli kaçış olanakları olacaktır. Aynı bölme ve mahallerden kaçış olanakları arka arkaya bloklaşmaları önleyecek şekilde birbirinden uygun mesafede yerleştirilecektir. Yolcu salonlarında en az iki çıkış olacak, 200 kişinin üzerindeki yolcu salonlarında ise en az üç çıkış imkanı sağlanacaktır.
g) Yolcu salonlarının ana güverte altına yerleştirilmesine izin verilmeyecektir.                           
ğ) Kış mevsimi döneminde de faaliyet gösteren yolcu gemilerinde, yolcuların en az %40 ı için havaya karşı tam korumalı kapalı mahal temin edilecektir. Bu bağlamda branda veya kalın saydam malzeme ile kapatılmış mahaller kapalı mahal gibi değerlendirilebilir.
h) Yolcu sayılarının tespitinde bent b, c, ç ve d’de belirtilen kurallar dikkate alınarak yapılan yerleşim sonucu çıkan yolcu sayısı ile hazırlanan meyil raporu veya stabilite hesaplarındaki emniyetli yolcu sayıları karşılaştırılır, bunlardan az olan yolcu sayısı teknenin yolcu sayısı olarak tespit edilir.
ı) Yatlarda yolcu sayısı kamaralardaki toplam yatak sayısını geçmeyecektir.
i) Tam boyu 24 metre üzerindeki yolcu gemilerinde yangın ve emniyet planı olacaktır. Bu planın  uygunluğu idarece onaylanacaktır.
j) Belirli bir hat üzerinde faaliyet gösteren, sefer yaptıkları bölge itibariyle korunaklı sularda 5 milden öteye gitmeyen, en yakın karadan 1 milden fazla açılmayan, denizde çalışan açık güverteli mevcut yolcu motorlarının diğer emniyet kriterlerini sağlaması ve kısıtlamaların Denize Elverişlilik Belgelerine yazılması koşuluyla kapasiteleri en fazla 36 yolcu olmak şartı ile metre başına 2 yolcu olarak belirlenir.
(Ek Fıkra 03.03.2008-7549 B.M.O.) “k) 11/03/2002 tarihinden önce inşa edilmiş gemilerde, mevcut denize elverişlilik belgelerinde belirtilmiş yolcu sayısı esas alınacaktır.” 





ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sörveyler

Sörveyler
MADDE 6 -  (1) Kara sörveyi : Teknelerin karada aşağıda belirtilen hususlarla ilgili olarak yapılan denetim ve kontrolleridir. Kara sörveyi yapılabilmesi için tekneler karaya alınmış durumda ve omurga ile su altında kalan yüzeylerinin ayrıntılı olarak incelenmesini sağlamak için zeminden itibaren yeterli bir yükseklikte olması gerekmektedir. Yapılan kontrol ve denetimlerde ;
a) Teknenin dış kaplama, postaları, kemereleri, tülanileri, güverteleri, perdeleri, döşekleri gibi yapısal kısımlarda ve elemanlarında deformasyon olup olmadığının gözle kontrolü, zayıflığından şüphe edilen yerlerin  yenilenmesi, ahşap teknelerde kalafatlamanın yapıldıktan sonra macun ve verniklenmesi, fiber teknelerde dış kaplama temizliği yapılması ile tüm gemilerin  su altı kesimine zehirli boyanın boyanarak gerekli olan tutyaların yerlerine yerleştirilmesinin kontrolü yapılır Çelik teknelerin yapı elemanlarının kalınlık ölçüleri, görünen korozyon ve kondisyon durumuna göre geminin kuşku edilen alanları da dikkate alınarak aşağıdaki gibi yapılır;
1) 5 yaşından büyük gemilerin asgari kalınlık ölçümleri 3 enine kesitteki tüm elemanlardan,
2) 10 yaşından büyük gemilerin asgari kalınlık ölçümleri dış kaplama saclarının tümü ile  baş pik tankının perdesi ve elemanları , ambar ağzı mezarnaları ve ambar kapakları, ana güverte elemanlarından en az üç ana kuşaktan,
3) 15 yaşından büyük gemilerin asgari kalınlık ölçümleri , dış kaplama saclarının tümü, kasara ve güvertelerin tümü,tüm su geçmez perdeler, baş ve kıç pik elemanları, mezarnalar ve ambar kapakları, double bottom sacları ve yapı elemanları, yük ambar/tanklarının postalarından yapılır. Kalınlık ölçümleri 5-10-15 yaş periyotlarına göre düzenlenir.Ölçüm aralığı 5 yılı geçemez.
4) Kalınlık ölçümleri levha saclarından minimum 1 m²’ye 5 adet, postalarda ise her bir metrede bir olmak üzere enine olarak her 10 cm de 1 adet olmak üzere yapılır.
5) Kalınlık ölçümleri neticesinde ölçüleri belirtilen bir rapor düzenlenir.Liman seferi bölgesinde çalışan gemilerde orijinal kalınlığın %30 ‘unu kaybeden elemanlar, Liman seferi dışında çalışan gemilerde ise %25 ‘ini kaybeden elemanlar yenileri ile değiştirilir.
b) Deniz suyu alıcı verici bağlantı ve süzgeçlerinin, borda boşaltım ağızlarının kontrolü,
c) Kapılar , pencereler ve lumbuzların su geçmez ve sızdırmazlığının ,  açma kapama sisteminin faal olarak çalıştığının kontrolü
ç) Vardevelalar ve parampetlerin deformasyon ve çürüme kontrolü,
d) Demir, zincir , ırgat ve bağlama donanımlarının ve güverte bağlantılarının kontrolü,
e) Hava firar, iskandil, havalandırma, doldurma devresi ile diğer tüm boru bağlantı ve devrelerinin çürüme ve deformasyon kontrolü,
f) Pervane ve kanatlarının kontrolü
g) Ana makine ve yardımcıların (jeneratör, pompalar..) sabitleştirme ekipmanlarının kontrolü
ğ) Dümen ve yelpazesi burç ve yatakların kontrolü
(2) Pervane ve şaftının sörveyleri
            a) Deniz suyu ile soğutulan şaftlar en fazla 4 yılda bir çekilerek kontrol edilir.
b) Yağlama yağ ile soğutulan şaftlar en fazla 6 yılda bir çekilerek kontrol edilir. Çekilen şaftların kontrolü, pervane yerinden çıkarıldıktan sonra, kaplinler ve yataklar açılır, pervane ve kaplin koniklerinde , kama yuvalarında ve layner yüzeylerinde ve flenç diplerinde çatlak kontrolü yapılır.  Ayrıca kovanın içten yüzeysel göz kontrolü yapılır.Pervane kanatlarında deformasyon , kavitasyon çatlaklık kontrolü, pervane iç koniğinde kama yuvası ve somununda ezilme kontrolü yapılır. Dümen yelpazesinde çatlaklık, şaft ve yatak kontrolü yapılır.
c) Pervane şaftı ile şaft kovanı arasındaki boşluk, aşağıdaki değerleri aşarsa kovan yatakları yenilenir.
 
      Şaft  Çapı                                    Boşluk
   230 mm ye kadar                              6 mm
   305 mm ye kadar                              8 mm
   305 mm den yukarı                          9.5 mm
(3) Zincirlerin kontrolu : Tüm zincirler yere serildikten sonra, genel kondüsyon durumları kontrol edilir.Her 6 yılda bir şüphe edilen zincir baklaları da dahil olmak üzere, en az her bir kilit zincirde en az 3 bakladan kalınlık ölçümleri alınır. Müsaade edilen kalınlık azalması techizat numarasında tespit edilen kalınlığın %12 si kadardır.
           (4) Deniz sörveyi : Teknelerin tekne , makine ve teçhizatının gerekli emniyet, çevre, sağlık, can ve mal güvenliğine uygunluğunun kontrolü için denizde yapılan denetim ve kontroller olup aşağıdaki hususları içermektedir;
a) Makine ve yardımcılarının (jeneratör, pompalar..) çalışır durumda olduğunun kontrolü,
b) Tekne üzerindeki kapı, pencere, lumbuz gibi teçhizatların faal olarak çalıştığının kontrolü,
c) Sabit yangın söndürme sisteminin (CO2) tüplerinin periyodik testlerinin yapıldığının ve alarmının çalışır durumda olduğunun kontrolü,
ç) Mevcut boru devrelerinde ve bağlantılarında herhangi bir kaçak olup olmadığının kontrolü,
d) Akülerdeki su seviyesinin, oksitlenmenin, yataklarının uygunluğunun kontrolü,
e) Elektrik sistemi,  yaşam ve makine dairesindeki aydınlatmaların çalışır durumda olduğu ve varsa emergensi aydınlatmaların test edilmesi,
f) Havalandırma sisteminin çalışır durumda olduğunun kontrolü,
g) Dümen makinesinin iskele sancak operasyonunun sağlıklı yapıldığının ve emergensi dümen donanımının çalışır olduğunun kontrolü,
ğ) Bağlama halatlarının iyi kondüsyonda olduğunun kontrolü,
h) Irgatın faal olarak çalıştığının kontrolü,
ı) Haberleşme ve seyir cihazların çalıştırılarak test edilmesi ve antenlerinin kontrolü,
i) Seyir fenerlerinin çalışır olduğu ve panosunda gerekli arıza ikazlarının çalıştığının kontrolü,
j) Tıbbı ilaçların olup olmadığı ile miadlarının geçerli olduğunun  kontrolü,
k) Portatif yangın söndürme cihazlarının yıllık testlerinin yapıldığının ,yerleştirildikleri yerlerin kolayca ulaşılabilir ve makine dairesi, mutfak , kamaralar, müstakil radyo ve telefon donanımının bulunduğu yerlere yerleştirildiğinin kontrolü,
l) Can sallarının yıllık testlerinin yapıldığının kontrolü,
m) Yangın pompasının test edilerek yeterli su basıncının görülmesi, hortum ve kelepçelerinde herhangi bir sızdırmazlığın  olmadığının, yolcu gemilerinde hortumların musluğa takılı kullanıma hazır durumda olduğunun kontrolu,
             n) Pis su tank kapasitesinin kontrolü ve boşaltım flençinin standart olup olmadığının kontrolü,
o) Yakıt tank kapasitesinin sefer bölgesine göre yeterli olup olmadığının kontrolü,
ö) Fribord markasının yerinde ve uygun boyalı olduğunun kontrolü,
   (Değişik fıkra 03.03.2008-7549) “p) Can yeleklerinin yırtık ve deformasyona uğramamış, üzerindeki ışıkların, düdük ve yansıtıcıların mevcut olduğunun, kolay ulaşılabilen yerlere konulduğu, bulundukları yerlerin açık olarak belirtildiğinin ve nasıl giyileceğini gösterir şemaların rahat görülebilir yerlere asılı olduğu, (can yelekleri ışık ile donatılacaktır. Yolcu kapasitesi 150 kişiden fazla olan tekneler için bu donatım, can yeleği sayısının %40 oranındaki kısmı 1/3/2007 tarihinden sonraki geminin ilk sörvey tarihine kadar olmak üzere tümü 1/3/2008 tarihinden sonraki ilk sörveye kadar kademeli olarak tamamlanabilecektir.) uluslararası sözleşmeler kapsamında belge düzenlenmeyen gemilerde can yeleği ışıkları standartları TS ISO 24408, MSC 81(70)’den herhangi birine uygun olmalı veya Gemi Teçhizatı Yönetmeliğine uygunluğunu gösteren dümen işaretine sahip ışıklardan olmalıdır. TSE EN 394’e göre alınmış tip onay belgeleri, geçerlilik süresi bitene kadar esas alınacaktır.
r) Can simitlerinin iyi kondisyonda olduğu ve üzerindeki ışıklı şamandıranın faal ve halatların iyi olduğunun ve teknenin her iki tarafına eşit olarak yerleştirilerek, açık güvertede kullanılmaya hazır durumda kolayca ulaşılabilen biçimde yerleştirildiği, tekneye sabit bağlanmadığının , her can simidinde teknenin adı ve bağlama limanının yazılı olduğu, gemideki toplam can simidinin yarısı ışıklı şamandıralı ve el inceli olacağı,
s) Pyroteknik malzemelerinin sürelerinin geçerli olduğu ve bulunduğu bölgelerin markalanmış olduğunun kontrolü,
ş) Can Salı, yangın söndürücü, can simidi, can yeleği ve pyroteknik malzemeler gibi gemide kullanılan teçhizatın uygunluğu, İdare tarafından yetkilendirilmiş veya tanınmış kuruluşlarca belgelendirilmiş olması,
t) Seyir bölgesine göre bulundurması gereken denizcilik yayınları ve haritalarının güncel durumda olduğunun kontrolü,
u) Hizmet botunun iyi durumda olduğu, indirme donanımının çalıştığı ve teçhizatlarının kontrolü,
ü) Yolcu salonlarında o mahaldeki yolcu kapasitesinin belirten yazıların uygun yerlere asılı olduğunun kontrolü,
v) Yangın algılama sisteminin test edilerek çalıştığının kontrolü,
aa) Benzin motorlu teknelerde motorun çalıştırılmadan önce havalandırma fanının 3 dakika çalıştırılması için uyarıcı yazının asılı olduğunun kontrolü,
bb) Yangın ve emniyet planların gemiye uygunluğunun kontrolü,
cc) Can kurtarma araçları (hizmet botu, can salı) toplam kapasitesi en az gemide bulunan kişi sayısını karşılayacak kapasitede olacaktır.
çç) Hizmet botu: Katı yada şişirebilir özellikte yeterli sephiyeye (yüzebilirliliğe) sahip, motorlu  deniz aracıdır. Hizmet botu kapasitesi, botun üç ana ölçüsünün 2 katsayı ile çarpımından elde edilecek değerdir. (Hizmet botu kapasitesi =LxBxDx2)




 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
12 Yanıt
20024 Gösterim
Son İleti Mart 19, 2021, 03:39:30 ÖS
Gönderen: Wizard
1 Yanıt
6511 Gösterim
Son İleti Eylül 27, 2016, 10:07:21 ÖS
Gönderen: Mustafa Umut Sarac
22 Yanıt
27827 Gösterim
Son İleti Haziran 28, 2018, 10:12:53 ÖS
Gönderen: ssb
4 Yanıt
6307 Gösterim
Son İleti Aralık 14, 2012, 07:32:51 ÖS
Gönderen: akdenizkompozit
48 Yanıt
61014 Gösterim
Son İleti Nisan 18, 2021, 10:11:49 ÖS
Gönderen: canini
1 Yanıt
4802 Gösterim
Son İleti Temmuz 24, 2016, 12:54:56 ÖÖ
Gönderen: Mustafa Umut Sarac
21 Yanıt
9671 Gösterim
Son İleti Temmuz 05, 2019, 09:26:47 ÖÖ
Gönderen: muratugurlu
3 Yanıt
2466 Gösterim
Son İleti Mart 20, 2021, 06:42:46 ÖS
Gönderen: KARANLIK
0 Yanıt
108 Gösterim
Son İleti Mart 12, 2024, 10:25:31 ÖS
Gönderen: vlkanaydin