Gönderen Konu: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek-Çizimli  (Okunma sayısı 18914 defa)

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #30 : Ekim 09, 2017, 06:17:28 ÖS »

Sonunda yelkeni nasıl bağlayacağımıza karar verdik ve tekne çizimini bitirdik. Kesilecek parçaları çizim olarak kontra plakalarına nasıl yerleştirileceğini de planladık ve ağırlığı hesap ettik.
Tahta ağırlığı 77 kg. tahminen 8-10 kilo camyünü+epoksi gider, 15 kilo civarında da direkler ve yelken, 100 kg'ı geçtik. Daha hafif olabilirdi, ama 80 kilonun altına çıkmaz gibi gözüküyor, en azından ben cesaret edemem.
Keşke imkan olsa da resimleri yayınlasaydım, dümen ve bom menteşesi, makaralar belki de teknennin komplesi bazı arkadaşların işine yarardı.
Tekneyi tarif etmeye çalışayım, 3.5 m boyunda, max 1.6 m genişliğinde, (transom 1.5 m - burun 0.85 m), draft 0.18 m, taban  V, iki plakalı chine gövde, alt plakalar 10 mm, yan plakalar 6 mm kontraplak (WBP), Transom, salma ve dümen 20 mm, direk 60/3 mm T6 Aliminyum, bom 40/2.5 T6 aliminyum, ipler 6 mm, makaralar kestamid (veya HDPE), yelken 200gr/m2 polyester kumaş, metal aksamın tamamı paslanmaz çelik.
CAT tipli bir tekne olacak, direk kendi kendine duruyor, yelken ve salma makara ile kaldırılıyor, yelken üçgen ve 6.5 m2. Dik ve yapıştır yöntemi ile yapılacak, tekne dışı 200 gr/m2 camkumaşı+epoksi olacak, ek yerleri ve köşeler kaplanmadan  önce camyünü bant+ epoksi ile dönülecek. iç kısımdaki önemsiz bazı yapıştırmalar yat tutkalı olabilir, iç camyünsüz epoksi ile izole edilecek, beya veya sarı enamel boya ile kapatana kadar boyanacak, (tahminen 40-50 mikron. Çok gözebatan ve veya hasarlı yerler dışında MACUN KULLANILMAYACAK. Macunun cinsi ne olursa olsun, iyi bir yapışma elde edemezsiniz ayrıca macun ve boyaya dikkat etmezseniz çok ciddi miktarda ağırlık gelir.


vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #31 : Ekim 09, 2017, 07:20:59 ÖS »
Selim abi eğer senin için sakıncası yoksa çizmiş olduğun teknenin planlarını burada yayınlayabilirmisin ? Beğenip yapmak isteyenlere alternatif bir çalışma olur.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #32 : Ekim 10, 2017, 10:44:30 ÖÖ »
bi becerebilsem hiçbir sakıncası yok.
altta bir dosya ekleme komutı varmış, ben hep yukarlarda arıyorum, yaşlandık işte


*Moderasyon Edit: Mesaj ekleri rahat takip edilebilmesi için konunun ilk mesajına eklenmiştir.*

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #33 : Ekim 10, 2017, 11:25:15 ÖÖ »
Başardım herhalde,

Bu resmin tamamını veya herhangibir kısmını ticari niyetler haricinde istediğiniz şekilde kullanıp değiştirebilirsiniz. Resim ayıklanıp işaretlenip düzeltilmemiştir ancak 1:1 ölçeğnde çizilmiş olup ayrıca bir de 6/10/20 mm kalınlıktaki kontraplakların router kesimi için hazırlanmış 1700x2200 plaka için kesim planı vardır.
Otokedin yenilerden bir verziyonu ile kaydedilmiştir, eski verziyonu olanlar veya başka programı olanlar için, arkadaşlar çevirimleri yaparlar ve yayınlarlar herhalde.
Resimleri kullanacaklar benim hayatımda yelkenlileri sadece uzaktan gördüğümü ve HİÇ KULLANMADIĞI dikkate almalıdırlar.

Panel açılımı çizmek için çok düşünülmüş ve kendi bulduğum bir yöntem ile panel açılımları çizilmiştir. İnşaa edilmediği için doğrulukları kesin değildir ama model yapımlarında bugüne kadar ufak tefek noktalar ve çizilmesi unutulan parçalar haricinde bir sorun karşıma çıkmadı. Dolayısı ile herkes kendi riskinde kullanmalıdır.

Soru soracaklar çabuk sormalıdır, zaman içinde bazı şeyleri unuttuğum için cevaplaması zor olmakta veya neyi neden öyle yaptığımı hatırlamakta güçlük çekilmektedir.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #34 : Ekim 10, 2017, 11:59:46 ÖÖ »
Bitmiş bir resim düşüncesi ile plana baktığınızda, resim üzerinde anlamadığınız veya eksik birtakım çizim teknikleri vardır. Üst kısımda da esinlenilen yelkenli çizimin bir kısmını görüyorsunuz. Özellikle yelken dümen ve salma büyüklükleri ve konumları bu tekneden örnek alınmıştır. Kopya da diyebilirsiniz ama aynıları değil.
Bir ara yelkeni GAFF yapmayı da düşündüğüm için direğin tepesinde üst bomun, direğe oturmasını sağlayacak tahta yuvayı da görebilirsiniz. Bazı detaylarda eksik ve yanlış çizgiler olabilir neticede kemdim kullanmak amacı ile yaptığım için bazı detaylara girme gereği duymadım.
Su hattı kıç aynanın (transom) alt panel bitimi noktasındaki tam yatay hattır ve 200 kg için tasarlanmıştır. Ağılık merkezi siz ne dersiniz bilmiyorum ama bana göre güzel bir yerdedir, üstten görünüşte küçük bir yuvarlak olarak görebilirsiniz. 1 cm batmada 38 kg taşıyabilmektedir, yani 1 kişi (90kg) ve tekne (110 kg) ile tasarlanan su hattında durmakta, ikinci bir kişi daha bindiğinde 2-2.5 cm civarında batmaktadır.

Motor da takabilmek amacı ile kıç ayna 20 mm kontra düşünülmüştür, balık tutarken teknenin önünde ayakta durmak (kaşık atma veya benzer bir faaliyet) amacı ile tekne buru yaklaşık 85 cm  genişliğinde tasarlanmıştır, baştaki (yan görünüşte göremiyorsunuz ama kesim planında var)
ve kıçtaki ilk istasyonlar, şamandra amaçlı kapalı hava tankıdır, ben köpük doldurmayı düşünüyorum ama iç ve dış iyi bir izolasyonla boş da kalabilir.

Aklıma başka önemli şey gelirse yazarım.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #35 : Ekim 10, 2017, 02:07:16 ÖS »
otoket açamayanlar için bir genel görünüş taslağı hazırladım, makara ve mekanik kısımların resmini de koydum.
Belki bazı arkadaşlara faydası olur. Doğru ölçüleri ve özellikle tahta kesim planları için otoket remini açmanız gerekli.

*Moderasyon Edit: Mesaj ekleri rahat takip edilebilmesi için konunun ilk mesajına eklenmiştir.*

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #36 : Ekim 12, 2017, 08:50:23 ÖÖ »
WBP kontraplaklarımızı da sipariş verdik. Ebat cins ve fiyatları aşağıdaki gibi. KDV dahil fiyatlar.
6 mm  kayın 1700x2200 mm         75 tl      3 plaka
10 mm kayın 1700x2200 mm        105 tl    2 plaka
20 mm kayın 1700x2200 mm        210 tl    1 plaka
Bu arada önemli bir şey unuttuğumu farkettim, bizim yelkenlinin küreklerini unuttuk, hemen bir iskarmoz ve kürek tasarlamamız lazım, biryerlerde bir kaç kürek planı indirmiştim, hemen bir inceliyelim.
Biz dik ve yapıştır yöntemi ile yapacağız, tel için de 1.5 veya 2 mm  inşaat teli kullanacağız. Youtubeda bazı videolarda bazılarının bakır tel, bazılarının da plastik kelepçe kullandığını gördüm, hepsi olabilir, bakır tel en son sırada gelir, esnemesinin avantajı varmıdır yokmudur bilmiyorum ama faydası var ise plastik kelepçe de iyi bir seçim olarak gözüküyor, bir denemek lazım, ama niyetimiz tel kullanmak ve delikleri 3 mm yapacağız. Bazıları bir miktar yapıştırdıktan sonra bu telleri çıkarıyorlar, biz çıkarmayıp, yapıştırıcının içinde kalmasını sağlayıp, üzerine camkumaşı takviyesi yapacağız.
Camkumaşı bant fiyatlarına baktım, çok pahalı, biz kumaştan bant keserek yapacağız. yapıştırıcıyı da silika ile lamine epoksi reçinesini karıştırarak yapacağız, Camyününü bantı uygularken de önceden bir kat epoksi reçine ile bantlanacak yeri boyayacağız. Plastik kelepçe polietilendir, epoksi YAPIŞMAZ, çıkartmanız gerekir, çıkartırken de epoksi bulaşması nedeni ile zorlanıyorsanız, teli propan lambası ile ısıtıp epoksiyi yumuşatabilirsiniz ama plastik kelepçe olursa ısıtamazsınız. Benim bu konuda hiç deneyimim yok denedikçe göreceğiz.

Tellerin yerinde kalmasının, tabii dıştan spiral olarak büktüğümüz fazlalıkları keseceğiz ama delik içi ve teknenin iç kısmında kalacak, bunların birleşime faydası vardır diye düşünüyorum. (beton içindeki inşaat demiri gibi).

ErsanAkpınar

  • İleri Üye
  • ***
  • İleti: 459
  • ersanakpinarr@gmail.com
  • Ad Soyad: ersan akpınar
  • Bulunduğu İl: istanbul
  • Doğum Yılı: 1984
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #37 : Ekim 12, 2017, 10:21:48 ÖÖ »
WBP kontraplaklarımızı da sipariş verdik. Ebat cins ve fiyatları aşağıdaki gibi. KDV dahil fiyatlar.
6 mm  kayın 1700x2200 mm         75 tl      3 plaka
10 mm kayın 1700x2200 mm        105 tl    2 plaka
20 mm kayın 1700x2200 mm        210 tl    1 plaka
Bu arada önemli bir şey unuttuğumu farkettim, bizim yelkenlinin küreklerini unuttuk, hemen bir iskarmoz ve kürek tasarlamamız lazım, biryerlerde bir kaç kürek planı indirmiştim, hemen bir inceliyelim.
Biz dik ve yapıştır yöntemi ile yapacağız, tel için de 1.5 veya 2 mm  inşaat teli kullanacağız. Youtubeda bazı videolarda bazılarının bakır tel, bazılarının da plastik kelepçe kullandığını gördüm, hepsi olabilir, bakır tel en son sırada gelir, esnemesinin avantajı varmıdır yokmudur bilmiyorum ama faydası var ise plastik kelepçe de iyi bir seçim olarak gözüküyor, bir denemek lazım, ama niyetimiz tel kullanmak ve delikleri 3 mm yapacağız. Bazıları bir miktar yapıştırdıktan sonra bu telleri çıkarıyorlar, biz çıkarmayıp, yapıştırıcının içinde kalmasını sağlayıp, üzerine camkumaşı takviyesi yapacağız.
Camkumaşı bant fiyatlarına baktım, çok pahalı, biz kumaştan bant keserek yapacağız. yapıştırıcıyı da silika ile lamine epoksi reçinesini karıştırarak yapacağız, Camyününü bantı uygularken de önceden bir kat epoksi reçine ile bantlanacak yeri boyayacağız. Plastik kelepçe polietilendir, epoksi YAPIŞMAZ, çıkartmanız gerekir, çıkartırken de epoksi bulaşması nedeni ile zorlanıyorsanız, teli propan lambası ile ısıtıp epoksiyi yumuşatabilirsiniz ama plastik kelepçe olursa ısıtamazsınız. Benim bu konuda hiç deneyimim yok denedikçe göreceğiz.

Tellerin yerinde kalmasının, tabii dıştan spiral olarak büktüğümüz fazlalıkları keseceğiz ama delik içi ve teknenin iç kısmında kalacak, bunların birleşime faydası vardır diye düşünüyorum. (beton içindeki inşaat demiri gibi).

Kumaştan Bant keserken kumaş dağılıyor araları açılıyor dikkatli olmak gerek.
west system şerit 10 bant 1cm di sanırım genişlik 60 tl gibi bir fiyata almıştım.
Playboy Runabout 14'
İnstagram @playboyrunabout

https://goo.gl/photos/NzWfiTrDyQxR5z3J8

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #38 : Ekim 12, 2017, 02:45:42 ÖS »
     Ersan, elyaf şerit keserken bant yapıştırırsan dağılmaz.

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #39 : Ekim 12, 2017, 09:35:39 ÖS »
     Ersan, elyaf şerit keserken bant yapıştırırsan dağılmaz.

Abi bantı çıkarırken de dağılıyor iki ucu çikolatalı değnek  :gk
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #40 : Ekim 12, 2017, 09:50:33 ÖS »
Bende iki cins kumaş var, ikisi de 200 gr/m2, biri eskilerden kalma, sık örgülü, çapraz, onda keserken bir sorun olmuyor, ben düz hatları çelik cetvel ve çok KESKİN bir maket bıçağı ile kesiyorum. Yeni aldığım kumaş gevşek ve fiberler büyük, denemek için kıyıp kesmedim ama dağılır gibi gözüküyor. İkaz için teşekkür ediyorum.
Böyle kumaşı epoksi uyguladıktan sonra yerinde kesebiliriz, cetvel, bıçak veya makas epoksiye bulanır ama aseton veya trikloretilenle temizleriz. Napalım gülü seven dikenine katlanır.
Cam kumaşını keserken çok keskin bir makas kullanmanız ÇOK ÖNEMLİ, her makas cam kumaşını kesmez belki o nedenle dağılıyordur, ben berber makası kullanıyorum, imkanı varsa söylediğim gibi maket bıçağı ve cetvel kullanıyorum.

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek-Çizimli
« Yanıtla #41 : Ekim 12, 2017, 10:11:34 ÖS »
  Volkan, bantı çıkarma; biraz fazla bindir elyafı, epoksiyle ıslat kürlenme bittikten sonra kes. Selim bey, anlatabildim mi bilmiyorum ama kürlendikten sonra keserseniz kesici araçta kirlenmiyor hatta biraz bükünce kırılıyor kesiciye bile fazla gerek kalmıyor.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #42 : Ekim 12, 2017, 10:47:45 ÖS »
Şöyle bir eski defterleri karıştırdım, acaba kontraplak kalınlığını inceltip (bir sonraki tekne için :gk) epoksi kalınlığını arttırabilirmiyim diye?
Karşıma bir hesap tablosu çıktı, belki size faydası olur, hangi kalınlıktaki kumaş için ne kadar epoksiye ihtiyacınız olur diye, sizinle bir paylaşayım dedim.
Yanlış olduğunu zannetmiyorum, yoksa saklamazdım ama konudan anlayan bir arkadaş kontrol ederse iyi olur.
El ile VAKUMSUZ veya BASINÇSIZ bir uygulama için hazırlanmış bir tablodur. Vakumlu veya basınçlı uygulamada reçine azalır, CK artar dolayısı ile laminasyonun özgül ağırlığı artar. Bu hesap reçine özgül ağırlığı takribi 1.2 kg/litre laminasyon yani CK+reçine 1.8 kg/litre ile hesaplanmış bir tablo.
Aklımda bir bilgi daha kalmış, 1 mm epoksi laminasyon, 5 mm sert tahta kalınlığına eşdeğer, yani 6 mm kontraplak üzerine 1 mm epoksi laminasyon yaparsanız, 11 mm kalılığında kontraplağa eşit olur, tabii bu birçok faktöre göre değişir ama bazen bakkal hesabı gideriz ya, o esasta bir mukayese. Bunun da yanlış olduğunu zannetmiyorum ama tabii doğruluğunun teyid edilmesi lazım.
ÖNEMLİ NOT: 5 mm kontra yerine 1 mm epoksi laminasyon kullanırsanız eşit OLMAZ. Mukavemeti sağlarsınız ama rijid olmaz.


selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek-Çizimli
« Yanıtla #43 : Ekim 13, 2017, 08:19:52 ÖÖ »
Evet tablonun ne anlama geldiğini biraz açıklayalalım. Biraz inceleme şansım oldu.
Tablo, el ile uygulamada, "oz" olarak, hangi cam kumaşı kalınlığında "1 galon" epoksi reçine ile kaç "yarda kare" alan boyarsınız, rakkamlarını, "kg" olarak, hangi cam kumaşı kalınlığında, "1 m2"için kaç "kilo" kumaş ve epoksi reçine kullanırsınızı hesaplıyor. Hesabı kitabı ben yapmışım, bazı kutular gereksiz diye gizlenmiş, istiyorsanız açabilirsiniz.
Epoksi reçinenin özgül ağırlığı 1.2 kg/litre, uygulanan laminasyonun ki de 1.8 kg/litre olarak düşünülmüş.

Bir örnek verelim, popüler ve işe yarayan bir örnek oldun.

Biz teknede "6 oz"luk yani "0.2 kg" (200 gm) lık kumaş kullanıyoruz.
Bu kumaşta "1 galon" (3.78 litre veya 4.54 kg) epoksi ile "8.3 m2" alan kaplayabiliyormuşuz.
1 m2 alan için 0,2 kg cam kumaşı ve 0,55 kg epoksi gerekiyormuş,
1 m2 laminasyon ağırlığı 0,75 kg geliyormuş
Bu uygulamanın kalınlığı 0,419 mm (419 mikron) oluyormuş.
Uyguladığımız laminasyonun ağırlık olarak % 27'si cam kumaşı, %73'ü epoksi reçine oluyormuş.

Hatırlamıyorum ama ben bu tabloyu hazırlamak için bilgileri mutlaka doğru dürüst birinin yazdığı bir KİTAP'tan almışımdır. İnternette birilerinin yazdıklarına be pek inanmam.

Ben maliyet hesabı ve ihtiyaç çıkarırken 200 gm'lık kumaş için 1 kat laminasyon için 1 m2'ye 1 litre reçine ve bu kaplama ile 400 mikron kalınlık elde eldeceğimi düşünmüştüm. bu da 1 m2 için 1.2 kg reçine yapar. Çok yanlış değilmiş, reçinemizi biraz fazla almışız DEMİYECEĞİM: Uygulama yaparken kullanamadan kürlenen bir sürü reçine oluyor.

Tabii bu tablo ne tip bir kumaş için hatırlamıyorum, mutlaka örgülü kumaştır ama hangi tip? bilemiyorum. Bu miktarlar kumaşın cinsine göre değişir, prensip itibarı ile gevşek örgülü kumaşta daha fazla reçine kullanmanız gerekir. Tabi uygulama pratiği, reçinenin akışganlığı, hava sıcaklığı da önemli, az reçine kullanırsanız yüzeyde cam kumaşı desenini görürsünüz.

Yüzeyde cam kumaşı deseni belli oluyorsa SAKIN ZIMPARA YAPMAYIN, kumaşı yersiniz.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek-Çizimli
« Yanıtla #44 : Ekim 14, 2017, 11:54:02 ÖÖ »
Su ile balast yapmak isteyenler için bir örnek.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
13 Yanıt
10821 Gösterim
Son İleti Mart 19, 2013, 08:16:04 ÖS
Gönderen: texasli
0 Yanıt
4591 Gösterim
Son İleti Ağustos 12, 2011, 06:50:29 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
5326 Gösterim
Son İleti Ağustos 14, 2011, 10:47:54 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
3 Yanıt
20889 Gösterim
Son İleti Mayıs 27, 2014, 09:24:07 ÖS
Gönderen: mustafaacikgoz
44 Yanıt
34355 Gösterim
Son İleti Mart 26, 2019, 03:12:43 ÖS
Gönderen: khbilen
0 Yanıt
4613 Gösterim
Son İleti Kasım 04, 2011, 01:01:41 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
4 Yanıt
6720 Gösterim
Son İleti Şubat 18, 2016, 05:47:11 ÖS
Gönderen: celenoglu
26 Yanıt
18835 Gösterim
Son İleti Aralık 20, 2012, 11:55:01 ÖS
Gönderen: servet
0 Yanıt
5171 Gösterim
Son İleti Şubat 01, 2013, 11:30:29 ÖÖ
Gönderen: lego64