Gönderen Konu: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek-Çizimli  (Okunma sayısı 18899 defa)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #15 : Ekim 01, 2017, 08:12:31 ÖS »

Epoksi reçineye katılan katkı maddelerinde bende kaba üstübeç kullandım hep. Teknem henüz yüzmediysede karada uygulanan kuvvetlerde hiç sorun çıkarmadı. Bunuda ek not olarak ben eklemiş olayım.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #16 : Ekim 01, 2017, 09:02:21 ÖS »
     Üstübeç + epoksi karışımının suda da bir sıkıntısı yok. Ayrıca talaş + epokside de bir sıkıntı yok.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #17 : Ekim 02, 2017, 10:20:20 ÖÖ »
Model uçakçılıkta popüler olarak kullanılan tahta BALSA ağacıdır, başka malzemelerle uçak inşaa teknikleri vardır ama hemen hemen herkes model uçak yapımında bu tahtayı kullanır. M3'ü mukavemetine göre 100-300 kg civarında ve pahalı bir tahtadır. İnşaa esnasında özellikle epoksi kullanılacak yerlerde hemen hemen herkes içine MİKROBALON konulması gerektiğini söyler. Gerekçesi ise içinde boşluğa yakın kısımlar bırakarak epoksiyi hafifletmek ve balsa sertliğine yaklaştırarak zımparalanmasını düzgünleştirmek ve kolaylaştırmaktır.
Metal yapıştırma amaçlı epoksilerin içinde metal tozları vardır, bunların amacı da mikrobalon için bahsedilen hususun tam tersi içindir, yani epoksiyi ağırlaştırmak ve sertleştirmek.
Üstübeç, macun yapımında kullanılan popüler bir dolgu malzemesidir, bana göre OLUR ama dezavantaj olarak ZEHİRLİDİR.
Tekne inşaatı konusunda internette formüller gördüm, XX kısım epoksi, XX kısım talaş, XX kısım mikrobalon, XX kısım talk pudrası, tabii bunlar kullanıcının hedefine uygun karışım sağlamış formüller, ama bence bu formül çok zımparalama işi çıkaracak bir uygulamaya uygun bir formül ve adam yapıştırıcısının güzel kokmasını istiyor. Demek ki adam yapıştırma işinde kirli çalışıyor, çok zımpara yapıyor ve epoksi kokusunu sevmiyor.
Tahta yontarken epoksi, planya ve freze gibi aletlerinizin uçlarına zarar verir, eğer böyle bir işleminiz varsa tabii ki mikrobalon, talaş tozu, üstübeç, mısır nişastası gibi malzemelerle epoksiyi biraz zayıflatmak gerekli. Bunun formülü nedir ben bilmiyorum, fakat epoksi kokusu sevmeyen adamın formülü güzel gözüküyor. Hiç fikri olmayanlar ve deneme yapmaya üşenen arkadaşlar da üstübeç kullanmalı. Denenmiş ve başarılı olduğu belirtiliyor.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #18 : Ekim 02, 2017, 11:07:06 ÖÖ »
Ben epoksi katkısında üstübecin uygunluğunu bilmediğim için bir önceki mesajı yazma gereği duydum, aslında amacım bu mesajı yazmaktı.
Henüz kontraplak almadım, hala araştırıyorum sebebine gelince, temel olarak 3 tür kontraplak vardır.
1. Kapalı yerler için (İndoor Plywood)
2. Açık yerler için (Outdoor Plywood WBP- Water and Boil Proof )
3. Deniz Kontraplağı ( Marine Plywood MGP- Marine Grade Plywood)
İlk sıradaki (kapalı yerler) bu standart kontraplak, yapıştırıcısı suya dayanıklı değil. İkincisi (açık yerler) kaynayan suya dayanıklı bir yapıştırıcısı olan bir kontraplak, bazan en üst katmanlar suya dayanıklı bir malzeme olarak da kaplanabiliyor. Bu husus kapalı yerler için olan kontraplaklar için de geçerli ve her ikisinin de üst katmanları ince veya eşit ve katmanlar arası bazı boşluklara izin veriliyor. Üçüncüsü yani Marin Kontraplağı ise, 2.nin benzeri fakat adı şu anda aklımda değil, yapıştırıcısı farklı, katmanlararası boşluğa müsaade edilmiyor ve üst kaplamaları ara katmanlara göre daha kalın.
İnternette kontraplak satıcılarını gezdim, bazıları SU KONTRASI demiş, bazıları MARİN KONTRASI ve kaynayan suya dayanıklı demişler ama anladığım kadarı ile bunlar MGP DEĞİL, WBP gibi gözüküyor.
WBP inşaatçıları beton kalıbı için yoğun kullandıkları bir malzeme, en azında kullanmaları gereken diyelim çünkü birçok yerde ben kalıplarda üzerleri kaplanmış normal kontraplakla kalıp yaptıklarını gördüm, belki ucuz diye böyle yapıyorlar.

Bu konuda bilgi sahibi olan arkadaş var mı?

Bizim gibi küçük tekne yapanlar için 2. sıradaki kaynayan soya dayanıklı (WBP) de iş görür, hatta ben ilk sıradaki kontraplak ile tekne yapanları da internette gördüm, bu da olabilir ama su izolasyonunu nasıl yaptığınıza bağlı.

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #19 : Ekim 02, 2017, 12:29:28 ÖS »
kontraplak konusun da bir standart yok malesef..satıcılarda yetersiz sattıkları ürün konusunda..kombi denilen farklı agaç katmanlarının kullanıldıgı k.plaklar da makbul degil tekne yapımın da..bütceyi zorlayıp sertifikalı kontraplak almak lazım..

izci04

  • Kıdemli Üye
  • Çırak Rehber
  • *
  • İleti: 302
  • Ad Soyad: Ersin İzci
  • Bulunduğu İl: Yalova
  • Doğum Yılı: 1985
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #20 : Ekim 02, 2017, 12:39:18 ÖS »
kontplak alırken bunların dışında loyd sertifikası ve loyd damgası olmasına özen gösterin. konrplakların bir köşesinde bu damgayı görceksiniz . bu damga yoksa hiç almayın o kontplağı.satıcılara loyd damgası varmı diye sorun.
Ersin İzci
1985/Armutlu

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #21 : Ekim 02, 2017, 01:13:53 ÖS »
Aklıma geldi, unutmadan yazayım, MGP'de kullanılan yapıştırıcı RESORCİNOL. Daha önce de resorcinol ne diye araştırmıştım, tahtayı en iyi yapıştıran malzeme olarak bilinir, internette hep eczacılıkla ilgili birşeyler çıkmıştı, şimdi de öyle çıkıyor ama siyah renkli bir tür fenolik yapıştıcı olduğunu biliyorum. Belki WBP'de de aynı yapıştırıcı kullanıyorlardır.
 
Marin kontraplak diye satılan kontraların yapıştırıcısı siyah veya koyu kahverengi mi?

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #22 : Ekim 02, 2017, 01:56:26 ÖS »
Bir kontraplak satıcısı yazmış:

-------------------------------------------------------------------------
KONTRAPLAK HAKKINDA   

Belirli uzunluk ve çaplardaki kaliteli ağaçların gövde kısımlarının tornada soyulması ile elde edilmiş 1,2mm-1,5mm-1,7mm-2,1mm vb. kalınlıklarındaki papellerin kurutmalarda TSE 46 şartlarında nem kalacak kadar kurutulduktan sonra papellerin birbirine dik olmak üzere (suyuna sokrasına) 3,5,7 ve daha çok tek sayıda papelin WBP suya dayanıklı tutkal ve üre tutkal ile tutkallanarak yüksek basınç altında preslenmek sureti ile elde edilen malzemedir kontrplak.
 
Genellikle üç çeşit tutkal kullanılır  bunlar üre formaldehit, melamin formaldehit,ve fenol formaldehit tutkallarıdır. Üre formaldehit tutkalı kullanılan kontrplaklar genel amaçlı kontrplaklar olup kapalı yerde kullanımlar için uygundur.
 
Fenol formaldehit tutkalı WBP kullanıldığında ise dış hava koşullarına uygun su kontrplakları elde edilir. Üre formaldehit tutkalına belirli oranda melamin formaldehit tutkalı katılarak da kapalı yerde rutubetli ortama dayanıklı kontrplak elde edilir.
 
En az 5 veya 7 katman olmalıdır katman sayısı ne kadar fazla ise mukavemeti o kadar güçlü olur.CNC kesimlerinde katman sayısı fazla ise malzeme boşluğuda az olacağından kat atma ve açma problemi yaşanmaz. Kontrplak katmanlarında kullanılan iç malzeme sertliği ve yoğunlugu aynı agaç türünden olmalıdır, degişik türde agaç ürünleri kullanılırsa kontrplakda çarpılma ve dönme problemleri yaşanabilir  malzeme kalitesini ve mukavemetini düşürür. 
 
Kontrplak yapımı firavunlar devrine kadar uzanmasına rağmen ilk sanayi üretimi 1896 yılında Amerika'da gerçekleşmiştir. Bu tarihten sonra kullanım alanları genişlemiştir. Ülkemizde ise ilk üretim 1932 yılına rastlamaktadır ve gelişerek devam etmektedir.  
 

MARİN SUYA DAYANIKLI KONTRPLAK 
 
Marin suya dayanıklı ve normal olarak üretilen kayın, ağaçlarından elde edilen Kontrplaklar mobilya, inşaat, otomotiv dış mekan reklamcılığı sektörlerinde, ambalaj sanayisinde ve tekne imalatı gibi bir çok alanda kullanılmaktadır. WBP tutkalından üretilen kontrplaklar 72 saat kaynar suya dayanıklıdır. Marin özelliği olan Su Kontrplakları gemi yapımında, kamyon kasalarında, reklam panolarında, park ve bahçe mobilyalarında, çatı kaplamalarında, dış mekanlarda rahatlıkla kullanılabilir. Kontrplak'ın bir çok alanda kullanılmasının nedeni sağlamlığı, çekme ve şişme yapmaması, yüksek mekanik özellikleri ile çivi ve vida tutma yeteneğidir. Ayrıca kolay işlenebilirliği ve dekoratif olmasıdır.  

--------------------------------------------------------

Kontraplağın adına MARİN KONTRAPLAK, izahatında WBP kontraplak, MARİN SUYA DAYANIKLI KONTRAPLAK, ve YAT İMALATINDA kullanılır demiş.

Bu bir SATICI HİLESİ,

KONTRAPLAK HAKKINDA'ki açıklamalarında doğru bir şekilde yazmış.

- Standart kontraplakta kullanılan yapıştırıcı ÜRE FORMALDEHİT,
- WBP'de kullanılan yapıştırıcı MELAMİN FORMALDEHİT,
- MGP'de kullanılan yapıştırıcı FENOL FORMALDEHİT

Yat imalatında kullanılır derken GÜVERTE ÜZERİNİ kasdetmiş olabilir. :-\




vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #23 : Ekim 02, 2017, 05:53:36 ÖS »
Daha yukarıda Ersin abi de belirtmiş.Çok detaylara girmissiniz bence kafanızı bulandırmışsınız.Loyd sertifikasi olan kontrplakları kullanabilirsiniz rahatlıkla.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #24 : Ekim 05, 2017, 11:33:24 ÖÖ »
Direkleri ahşaptan yapma niyeti vardı, 65/45 mm üste doğru daralan, 12 mm tahtadan içi boş olarak rahatça yaparım, üzerine de henüz bilmediğim ıvır zıvırı da kolayca monte ederim diye düşünmüştüm ama marangozlara gidip tahta araştırınca, biraz niyet değişti. Bomları da 45/35 içi boş düşünmüştüm. Alternatif olarak da ana direk 60x2 mm, bomlar da 40x 1.5 mm idi. Alimiyum yaparsak bazı birleştirmelerde dayanıklılık için paslanmaz çelik perçin kullanmak lazım, bulunabilir mi bilmiyorum ve ben hiç paslanmaz çelik perçin yapmadım. Yani kafa karışık.
Kontraplak konusunda kafa karışık değildi, ben sadece birçok satıcının Marin Kontraplağı diye WBP Kontraplak sattığının bilinsin istedim.
Bu ölçüleri nasıl hesapladın diye sorarsanız tabii ki hesabı kitabı yok, benzer büyüklükteki teknelerin planlarından esinlenerek belirlemiştim.
Yapanlar var ama bu kadar küçük teknede SLOOP-RİG donanımı biraz fantazi gelmişti, çoğunluk CAT-RİG yapıyor, yelken üçgen mi dörtgen (gaff)mi henüz karar vermedim. Bunların Türkçelerini bilmediğim için umarım beni affedersiniz sözlükte de bulamadım.
Salma pozisyonu ve büyüklüğü ile direk pozisyonunu da başka planlardan esinlenerek belirlemiştim, şimdi bunlar ne kadar doğru, onu bulmaya çalışıyorum. Kendi tasarladığım model yelkenlilerde de böyle kopya çekiyordum, yaptıklarımda gayet güzel iş görmüştü, ama bu teknenin içine binip kullanacağız. İstemediğimiz bir yöne giden tekne istemeyiz ve tehlikeli olur.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #25 : Ekim 08, 2017, 08:56:59 ÖÖ »
Bu yelkenliyi yapmaya niyetlendiğimde söyle bir maliyet analizi yapmıştım.
2 Plaka 10 mm Kontraplak..................180 TL
4 Plaka  6 mm Kontraplak...................260 TL
5 Litre Epoksi.....................................100 TL
6 M2 Can Kumaşı.................................60 TL
7 M2 polyester yelken bezi....................70 TL
Vida, Cıvata, Paslanmaz, aliminyum......100 TL
3 Litre boya.........................................45 TL
Muhtelif tahta (direk, yan çıtalar vs)......100 TL
Görünmeyenler, ip, zımpara vs.............100 TL
TOPLAM........................................... 1015 TL

Teknenin boyu 3.5 m, genişliği 1.6 m ağırlığı da 65 kg olacaktı. Çok basit de bir CAT_RİG yapacaktım, bomu bile olmayacaktı. Hiç güvetrtesi, oturacak yerleri bile olmayacaktı. Tüm tahtaları kendim kesecek ve yelkenleri kendim dikecektim. Aliminyum ve paslanmazları kendim büküp delecektim vs, yani işçilik maliyeti olmayacaktı.

Tabii atasözleri hep doğru söyler, EVDEKİ HESAP ÇARŞIYA UYMAZ. herhalde bizde de öyle oluyor.

Tabii böyle bir plan yapmıştık ama böyle planların genellikle %50 şaştığını biliyorduk, dolayısı ile 1500 TL'yi gözden çıkarmıştık. Bu şımarıklık nedeni ile kontraplakları ROUTER'da kestirmeye karar verdik, bu iş için de 250 TL düşündük. Direği aliminyum yaparsak, o da 6 kg tutar ve 90 TL yapar dedik ve başladık.

Devam edecek..............

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #26 : Ekim 08, 2017, 09:38:44 ÖÖ »
Tekne planı çizimine başladık ve kabasını çıkarıp ağırlığını hesapladık, tahminimiz doğru idi kabasından 60 kg çıktı, buna 10 kg da tahta direk ekleriz 70 kg olur dedik ama kazın ayağı öyle değilmiş.
Model uçaktan kalma bir alışkanlığım vardır, başkasının planından bir şey yapmam, model yelkenli de böyle oldu, bu teknede de böyle oluyor, planını çiziyorum ve olabildiğince detayına inmeye çalışıyorum.
Tabii böyle olunca tahmin ettiğiniz birçok şey değişiyor. Bir de bilmediğiniz birşeyleri zamanla öğreniyorsunuz.
- İçi boş tahta direk yapacaksanız, abidik gubidik tahtadan olmaması ve tahta et kalınlığının direk ebadının %20'si olması ve direk çapını %17 büyütmeniz gerekiyormuş, bizim direkler çıktı 20 kg'a. 20 kg tahta direk yapacağımıza 6 kg aliminyum direk yaparız dedik, direğe birsürü perçin vida koyacağız 2 mm et kalınlığı yetmez 3 mm olsun dedik, bizim direk çıktı 9 kg'ya. Yetmedi bari bir de bom yapalım dedik ağırlığı aşağıda çok önemi yok dedik, oldu bizim direk yine 10 kg.
- Böyle bir teknede, salma ve dümen kalınlığının 18 mm'den az olmaması gerekiyormuş, bizim dümen ve salmamız çıktı iki katına.
- Böyle bir teknede yüzerlik sağlaması için bazı kısımların hava tankı olarak yapılması gerekiyormuş, bunları yapacaksak oturak da yapalım, hatta bir ön güverte de yapalım dedik, oturakların altına destek falan derken tahta miktarı uçtu gitti.
- Altında 1 m salması ve ona yakın da bir dümeni olan tekneyi karaya nasıl çekip, sahile nasıl yanaşacağız derken onlar da katlanır olsun dedik, birsürü tahta da buradan geldi.
- Direği ipsiz yapalım, kendi kendine ayakta dursun dedik, bu nedenle ön güverteyi desteklemek gerekti, bir miktar da tahta oradan geldi.
- Ta bu kadar şey değiştirdik, şu ip düzenini de makaralı, palangalı yapalım, ip oraya buraya sürterse aşınır dedik bir sürü makara, paslanmaz çelik de oradan geldi.
- Burası iyi çalışmaz, böyle daha iyi olur, bir de şunu ekliyeyim derken bizim yelkenli aldı başını gitti.

Merak etmeyin yapacağız teknemizi. Ben başka bir noktaya gelmek istiyordum, hikayeyi de bilin istedim.
Gerçek kontraplak fiyatlarını bulunca, maliyet hesabını tekrar yayınlarım ANCAK şu anda tekne 100 kg, maliyeti de işçilik hariç 2000 TL gözüküyor.

Bunun anlamı şu, yapacağınız bir teknenin işçilik hariç 20TL/kg maliyeti var gibi gözüküyor. Yani 4.5 ton bir tekne yapacaksanız, 90.000 TL civarında bir malzeme maliyeti düşünüp bunun üzerine bir de motor ve elektronik koymak lazım gibi gözüküyor.

Devam edecek................






selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #27 : Ekim 08, 2017, 10:26:24 ÖÖ »
Bir de mesleki bir hesap yapalım, biz mesleki olarak herşeyin fiyatını kg esasına indirip öyle hesap yaparız. Tam bir fiyat vermez ama bir mertebe verir. Bana sorarsanız otomobil fiyatını bile ağırlık ile değerlendirebilirsiniz. Kilosu 18-20 USD. Ucuza giderseniz 13-15, pahalıya giderseniz hatta lüx sınıfa 50-60 USD mertebelerine çıkarsınız.

Konumuza dönelim,

İnşaat kerestesi 600 TL/m3 civarında ama bizim teknede kullanağımız tahtalar sanıyorum 2500-3000 TL civarındadır, marketten alırsanız iki katına çıkar. 2500 TL/m3 diyelim, m3 ağırlığına da 650 kg dersek 4 TL/kg yapar.
10 mm 1500x2200 kontraplağa da 120 TL, 700kg/m3 dersek bu da 5 TL/kg yapar. Kolay olsun, 5 TL/kg'dan gidelim, çünkü biz kontraplak ağırlıklı tekne yapıyoruz. 
Kullanacağınız tahtanın %40 firesi olur, örnek 10 kg tahtanın 6 kilosunu kullanabilirsiniz. 5/0.6=8.3 TL/kg Nakliyesi, KDV'si ile 10 TL/kg diyelim. Diğer malzemeler için de bunu iki ile çarpalım, 20 TL/kg bulduk. Daha önce bulduğumuzla aynı rakkam.
İşçilik için bunu da iki ile çarparız, oldu 40 TL/kg,
Yapıp satan %25 kar edecek dersek oldu 50 TL/kg.

1 Ton ağırlığında bir ahşap tekne satın alacaksanız, motor, mekanik aksamlar ve elektronik hariç mertebesi 50.000 TL'dir.
1 Ton ağırlığında bir tekneyi kendiniz yapacaksanız mertebesi motor, mekanik aksamlar ve elektronik hariç 20.000 TL'dir.

Tabii gördüğünüz gibi bu basit çarpanlarla yapılan mertebe belirlemek için yapılan çok kaba bir hesap. Aşağı da gidebilir yukarı da çıkabilir ayrıca ben bir ahşap tekne için ilk defa böyle bir hesap yapıyorum.

Ben bu hesabı önceden yapmıştım, tekneyi 60 kg düşündüğüm için 1.200 TL çıkmıştı. Biz biraz hafifletiriz, firesi az keseriz, malzemeleri biraz da ekonomik satın alırız diye 1.000 TL hedef koymuştum ama gördüğünüz gibi çuvalladık.

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #28 : Ekim 08, 2017, 12:27:58 ÖS »
Bir de mesleki bir hesap yapalım, biz mesleki olarak herşeyin fiyatını kg esasına indirip öyle hesap yaparız. Tam bir fiyat vermez ama bir mertebe verir. Bana sorarsanız otomobil fiyatını bile ağırlık ile değerlendirebilirsiniz. Kilosu 18-20 USD. Ucuza giderseniz 13-15, pahalıya giderseniz hatta lüx sınıfa 50-60 USD mertebelerine çıkarsınız.

Konumuza dönelim,

İnşaat kerestesi 600 TL/m3 civarında ama bizim teknede kullanağımız tahtalar sanıyorum 2500-3000 TL civarındadır, marketten alırsanız iki katına çıkar. 2500 TL/m3 diyelim, m3 ağırlığına da 650 kg dersek 4 TL/kg yapar.
10 mm 1500x2200 kontraplağa da 120 TL, 700kg/m3 dersek bu da 5 TL/kg yapar. Kolay olsun, 5 TL/kg'dan gidelim, çünkü biz kontraplak ağırlıklı tekne yapıyoruz. 
Kullanacağınız tahtanın %40 firesi olur, örnek 10 kg tahtanın 6 kilosunu kullanabilirsiniz. 5/0.6=8.3 TL/kg Nakliyesi, KDV'si ile 10 TL/kg diyelim. Diğer malzemeler için de bunu iki ile çarpalım, 20 TL/kg bulduk. Daha önce bulduğumuzla aynı rakkam.
İşçilik için bunu da iki ile çarparız, oldu 40 TL/kg,
Yapıp satan %25 kar edecek dersek oldu 50 TL/kg.

1 Ton ağırlığında bir ahşap tekne satın alacaksanız, motor, mekanik aksamlar ve elektronik hariç mertebesi 50.000 TL'dir.
1 Ton ağırlığında bir tekneyi kendiniz yapacaksanız mertebesi motor, mekanik aksamlar ve elektronik hariç 20.000 TL'dir.

Tabii gördüğünüz gibi bu basit çarpanlarla yapılan mertebe belirlemek için yapılan çok kaba bir hesap. Aşağı da gidebilir yukarı da çıkabilir ayrıca ben bir ahşap tekne için ilk defa böyle bir hesap yapıyorum.

Ben bu hesabı önceden yapmıştım, tekneyi 60 kg düşündüğüm için 1.200 TL çıkmıştı. Biz biraz hafifletiriz, firesi az keseriz, malzemeleri biraz da ekonomik satın alırız diye 1.000 TL hedef koymuştum ama gördüğünüz gibi çuvalladık.

Selim abi baktıgım zaman bu hesaplaman ile  eger bu tekneye cok degil 2-3 yıl önce başlamış olsaydın %40 daha ucuz yapabilirdin. Ozamanın net fiyatlarını çok iyi bildigim için şuan ile karşılaştırdığımda dehşete düşüyorum.
Burası başka bir mecra olsa bu devirde tekne almayı geçin o zaten -orta düzey gelirli için- hayal oldu ama galiba tekne yapmakta bu malzeme maliyetleri ile hayal olacak gibi duruyor derdim.

Senin yapmayı düşündügün tekne için çok degil max 3 sene önce 600-750 ₺ ye yapılabilir diye düşünürdük.Şimdi hesap nerelere gelmiş benim okurken gözlerim faltaşı gibi açıldı :h
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #29 : Ekim 08, 2017, 07:29:45 ÖS »
Sevgili Volkan, bu işlerde bir gariplik var!!!! Biraz önce pazardan geldim, en pahalı meyvenin kilosu 5 TL. Geçen hafta buralardaki marangozlara uğramıştım, bir çama m3'ü 2200-2500 TL dediler. Oğlum şaka mı yapıyorsunuz, kilosu 4-5 lira yapar, ben bu paraya manavdan muz alıyorum dedim. Abi napalım piyasa böyle dediler. Marketlere baktım fiyat iki katı. Epoksi fiyatı keza öyle. Aliminyum fiyatı kurşundan %10-15 ucuzdur, boru veya profil olunca iki katına çıkar, alimiyum boru sordum kilosu 16-17TL dediler. Haklısın bunlar son 1-1.5 senede oldu. Ben sebebini biliyorum ama buranın konusu değil.
Napalım yola çıktık bi kere, sigarayı bırakır ayda 300-400 TL tasarruf ederiz.

Teknemizin tasarımı son aşamaya geliyor, yelkeni nasıl hareket ettireceğimizi belirlersek bitecek. Oraya bağladım, üzerime geldi, buraya bağladım kafama çarptı, başka yere bağladım dümen koluna mani oldu, şuraya bağlayayım dedim, neden fazla güç kullanayım deyip vazgeçtim. Makarasız veya az makaralı yapalım demiştik ama Türkçesini bilmiyorum, "traveller" siz olmayacak gibi, ip mi metal mi düşünüyoruz. Gönlümde ip yatıyor ama metal daha kolay gibi. Bakarsınız boma ip bağlar elimle tutarım der ve bir parça iple meseleyi çözeriz. Bitirdikten sonra son bir gözden geçirirken birşeyleri değiştirirmiyiz bilmiyorum.

Küçük bir tekne ama iyi donanımlı oluyor gibi. Yelkeni ve salmayı makara ile kaldırıyorsunuz. Bom ana direğeğe üniversal bir menteşe ile bağlanıyor. Bir ara salmanın altına içinde kalacak şekilde 15-20 kg kurşun dökeyim mi diye düşünüp sonra salma kontraplak olduğundan vazgeçtim. Salmayı tahta yaparsanız ve yapıştırıcı kullanmazsanız olur. Tahta kalıba kurşun dökülebilir.

Kaşıntı çok ama düşünmeyi tamamlayıp inşaata başlamak lazım. Modelteknikleri forumunda kışın yapacağız diye söz verdiğimiz model yelkenlimiz de var. Model ile ilgilenenler için bilgi, planlarını da yayınlamıştım, 1 m boyunda bir yarış yelkenlisi (şalopa -sloop), uzaktan kumanda ile yönetiliyor.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
13 Yanıt
10820 Gösterim
Son İleti Mart 19, 2013, 08:16:04 ÖS
Gönderen: texasli
0 Yanıt
4591 Gösterim
Son İleti Ağustos 12, 2011, 06:50:29 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
5326 Gösterim
Son İleti Ağustos 14, 2011, 10:47:54 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
3 Yanıt
20880 Gösterim
Son İleti Mayıs 27, 2014, 09:24:07 ÖS
Gönderen: mustafaacikgoz
44 Yanıt
34342 Gösterim
Son İleti Mart 26, 2019, 03:12:43 ÖS
Gönderen: khbilen
0 Yanıt
4613 Gösterim
Son İleti Kasım 04, 2011, 01:01:41 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
4 Yanıt
6720 Gösterim
Son İleti Şubat 18, 2016, 05:47:11 ÖS
Gönderen: celenoglu
26 Yanıt
18791 Gösterim
Son İleti Aralık 20, 2012, 11:55:01 ÖS
Gönderen: servet
0 Yanıt
5158 Gösterim
Son İleti Şubat 01, 2013, 11:30:29 ÖÖ
Gönderen: lego64