Gönderen Konu: Zodiac Tarzı Tam Şişirilebilir-Katlanabilir Botlar  (Okunma sayısı 10284 defa)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Zodiac Tarzı Tam Şişirilebilir-Katlanabilir Botlar
« : Ağustos 27, 2011, 12:29:46 ÖÖ »

Ülkemizde en bilindik marka olan "Zodiac" ismi ile özdeşleşen, herkesin sahip olmak istediği bot modelidir. Zodiac, Bombard, Quicksilver, Sevylor bu modelleri üreten markalardan ülkemizde en çok tanınanlar olarak öne çıkmaktadır. Unutmadan bunlara bir de yerli bir marka olan ve İzmir'de üretilen Joker'i eklemek hatta ordunun son ihalelerde genellikle Joker'i tercih ettiğini belirtmek gerekiyor. Markaları farklı olsa da hemen hemen tüm markalar Zodiac firmasınca patenti alınmış olan ve o yüzden "Zodiac malzemesi" olarak da bilinen Decitex-1100 maddesinden üretilmektedir. Bu botların iskeletini hava ile şişirilen tüpler oluşturmaktadır. Tüpler öne doğru keskin köşeli bir U yaparak birleşmekte ve botun burun kısmını ortaya çıkarmaktadır. Tüpler dışarıdan bakıldığında tek parça bir U gibi görünse de, botun modeline ve büyüklüğe bağlı olarak genellikle 2-5 hava odacığından oluşmaktadır. Arka tarafta ise, iki tüp arasında uzanan ve tüplere sapasağlam bir şekilde monte edilmiş olan, benzinli ya da akülü motorun bağlanabildiği, sert ve kalın ağaçtan yapılmış bir panel yer alır.

Böyle bir bot alınırken dikkat edilecek en önemli kriterlerden biri taban tipidir. Değişik markaların değişik isimlendirmeleri olmakla birlikte, genel olarak taban konusunda dört seçenekle karşılaşırsınız:



a) Izgara Taban: Bu tarz botlar, tüm şişme bot üreticileri tarafından sağlanan, fiyatça en ucuz ve ağırlıkça da en hafif modeldir. Botun asıl tabanı, hava tüpleri ve arka panel arasında gerili olan, gövdedekine göre genellikle daha kalın zodiac malzemesinden oluşmaktadır. Bu taban üzerinde ise yaklaşık 10 cm genişliğinde ve kenar tüpleri arasında uzanan, kick ağacından ızgara tahtalarının takıldığı cepler bulunmaktadır. Izgara tahtaları bot şişirilmeden önce bu ceplere takılmakta; bot şişirildiginde hem cepler tarafından hem de tüplerle taban arasında sıkışan uçlarından sabitlenmektedir.

Izgara tahtalarının sayısı botun büyüklüğüne göre değişiklik göstermekle birlikte 2m-3m arasındaki botlarda genel olarak 5-10 adettir.
Izgara tabanlı botların en büyük dezavantajı, ayağa kalktığınızda diğer iki tipe göre daha sorunlu olmasıdır. Özellikle ayaklarınızı dengesiz bir şekilde yanyana bastığınızda, ızgaraların esnemesi nedeniyle taban bir miktar gömülmekte ve sizi huzursuz edebilmektedir. Diğer bir dezavantaj ise, rüzgara karşı giderken, botun bir miktar burnunu kaldırması olarak ortaya çıkar. Izgara tabanlı botların avantajları ise, tabanın çok iyi katlanıp arabada az yer tutması, hafiflikleri ve nispeten ucuz olmaları olarak özetlenebilir. Bombard AX serisi ve Sevylor Sevymarine SE-9 modeli ızgara tabanlılar, fiyat/kalite performansı olarak oldukça iyi seçenekler olarak değerlendirilebilir. Bir miktar daha yüksek fiyatlar göze alınabiliyorsa da Zodiac Cadet modeli oldukça iyi bir seçenek olarak düşünülebilir.

 c)Sert-Bütün Taban: Zodiac modellerinde "S Taban" diye adlandırılan, menteşeleri yardımıyla ve botun büyüklüğüne bağlı olarak bire ikiye yada üçe katlanabilen sert malzemeden üretilmiş taban tipidir. Izgara tabanlı botlarda olduğu gibi, sert taban malzemesi yine kenar tüpler şişirilmeden önce zodiac malzemesinden yapılmış olan asıl taban üzerine yerleştirilmekte ve daha sonra şişirilen tüpler tarafından sıkıştırılmaktadır. Ancak yeni model bazı sert tabanlı botlarda, sert tabanın montajı, tüplerle asıl tabanın birleşim yerine eklenen ray sistemleri yardımıyla daha güzel hale getirilmiştir.

Malzeme olarak genellikle anodized (korozyonu/çürümeyi önlemek için elektrokimyasal işleme tabi tutulmuş) yada üzeri pvc ile kaplanmış aliminyum kullanılmakla birlikte tamamen sentetik ya da ağaçtan yapılmış tabanlar da vardır.
Daha güçlü ve geniş taban malzemesinden dolayı botun ağırlığı ve fiyatı bir miktar artmaktadır. Ancak rüzgara karşı giderken burnunu çok çok daha az kaldırması güvenliği artırmakta; ayakta durma konusunda ise ızgaralı tabana oranla çok daha yüksek bir konfor sağlamaktadır. Sert tabanı sayesinde 2-2.5 metrelik bir botta bile 3 kişi ayakta durabilmekte, bu da balık avcıları için sert tabanı özellikle çekici hale getirmektedir. Ancak sert tabanlı bazı botların kurulması ve sökülmesi bir miktar daha uzun zaman aldığı için,üreticiler "eğer sezonda sadece bir kaç kez kuracaksanız tercih edin" uyarısında bulunabiliyorlar. Bu arada büyüklük arttıkça, kapalı haldeki hacmin de, taban nedeniyle hızla artmakta olduğunu da unutmamak gerekiyor.

c) Kick Ağacından Mamul Katlanabilir-Bütün Taban: Zodiac modellerinde "YL (Yatchline) Taban" olarak adlandırılan, kick ağacından üretilmiş ince çıtaların yanyana ancak oynayabilir şekilde monte edilmesiyle oluşturulmuş taban tipidir. Bir başka deyişle, ızgara aralarının boş bırakılmadığı, yoğun bir ızgara taban olarak düşünülebilir. Böylece plaj hasırı gibi katlanabilen, ancak açıldığında sert bir yüzey haline gelen bir yapı yaratılmıştır.

Bu seçenek ile geniş hacim sorunu yaşamadan sert tabanın avantajları sağlanmış; bir başka deyişle ızgara tabanla sert tabanın avantajları birleştirilirken, dezavantajları yokedilmeye çalışılmıştır. Ağırlıkça önceki iki seçenekten de ağır, fiyatça her iki seçenekten de açık ara fazla olması en büyük dezavantajı olmaktadır. İçinde ayakta durmanın gayet rahat olduğu söylenmektedir, ancak sert-bütün taban konforunu sağlayabileceğini sanmıyorum. Rüzgara karşı giderken ise burnunu ızgaralıdan daha az, sert tabanlıdan bir miktar daha fazla kaldırdığı bilinmektedir.
d) Basınçlı hava taban: Zodiac modellerinde "FR (Fastroller)" olarak adlandırılmaktadır. Teknolojinin son harikası bu taban şişirilebilir bir yapıdadır. Ancak klasik botlardan farklı olarak, taban katmanlı bir yapıda ve katmanların arasında lif benzeri bir malzeme yer almaktadır. Özel pompası ile yüksek basınç değerlerine ulaşıncaya dek şişirilmekte ve oldukça sert bir forma ulaşmaktadır. Böylece kullanıma hazır hale getirildiğinde sert bir taban yaratılmakta, kapalı haldeyken ise hacim ve ağırlık en aza indirilmektedir.

Yakından inceleme şansına sahip olamadım ama kataloglardaki fotoğraflar gerçekten çok etkileyici görünüyor: Ayrılabilen havalı tabanın üzeri eşyalarla doldurulup, eşyaları taşımak için sedye olarak kullanılıyor ve en ufak bir bükülme ya da esneme olmuyor. Zaten katalogda da geleneksel tabanlar kadar sert olduğu ifade ediliyor. Seçenek olarak Bombard AX-4 tipi de aynı teknolojiyi kullanıyor. En büyük avantajı sert taban konforuna karşı ağırlığı ve katlandığındaki hacmi, en büyük dezavantajı ise abartılı düzeydeki fiyatı olarak öne çıkıyor.
Bu taban seçenekleri arasındaki farkların daha belirgin bir şekilde karşılaştırılabilmesi için, Zodiac Cadet modelinin 2.60 metrelik boyutuna bir göz atabilirsiniz:

Izgaralı Taban : 24kg, 6800FF +KDV, 3-4HP motor öneriliyor, 4 KİŞİ
Sert-Bütün Taban : 30kg, 7700FF +KDV, 3-4HP motor öneriliyor, 4 KİŞİ
Katlanabilir-Bütün Taban : 35kg, 9500FF +KDV, 3-4HP motor öneriliyor, 4 KİŞİ
Basınçlı Hava Taban : 28kg, 11200FF +KDV, 3-4HP motor öneriliyor, 4 KİŞİ

Bu arada, eşdeğer modeller için Bombard'ın %15-20 daha ucuz, jokerin ise birazcık daha pahalı olduğunu da not olarak düşelim.

Şişme botlar için son bir parametre olarak kaburga (alttaki sandal benzeri çıkıntı) olayından bahsetmek gerekiyor. Bilindiği gibi şişme botların en büyük dezavantajlarından biri, teknelerde yer alan kaburganın aksine tamamen düz bir masa üstüne benzeyen tabanlarıdır. Kaburganın yer almadığı böyle bir yapı ise kaburgalı teknelerin sağladığı yönlendirilebilme ve su üzerindeki kararlı hakimiyeti asla sağlayamamaktadır. Ancak eski yıllardaki modellerin aksine, şimdiki pek çok şişme bot modelinde şişirilebilen bir kaburga bulunmakta ve böylece daha kararlı bir hakimiyet ve yönlendirme sağlanabilmektedir.Hatta bazı botlarda sert malzemeden yapılmış kaburga seçeneği bulunmakta ve bu kaburgalar şişirme sonrasında ya da öncesinde alttan takılabilmektedir. Bu nedenlerden dolayı bot seçimi yaparken, kaburgalı modellerin seçilmesi özellikle yararlı olacaktır.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
0 Yanıt
8612 Gösterim
Son İleti Ağustos 10, 2011, 04:07:28 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
2 Yanıt
10967 Gösterim
Son İleti Temmuz 12, 2016, 12:48:25 ÖS
Gönderen: serdarcik
0 Yanıt
10207 Gösterim
Son İleti Ağustos 27, 2011, 12:32:33 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
13136 Gösterim
Son İleti Ağustos 28, 2011, 12:41:18 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
5098 Gösterim
Son İleti Kasım 14, 2011, 03:19:44 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
3896 Gösterim
Son İleti Eylül 18, 2014, 12:05:56 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
1 Yanıt
4205 Gösterim
Son İleti Eylül 06, 2016, 02:47:55 ÖS
Gönderen: Mustafa Umut Sarac