Gönderen Konu: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek-Çizimli  (Okunma sayısı 18902 defa)

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek-Çizimli
« : Eylül 22, 2017, 01:21:54 ÖÖ »

Arkadaşlar merhabalar. Ben Yeni Üyeniz Selim Özdil, 62 yaşındayım, mesleğim EMEKLİ mühendis, Köyceğiz'de oturuyorum. Yaklaşık 30 yıldır model uçaklarla ilgileniyordum, tasarlar, yapar ve uçururum, 5-6 sene önce model gemiciliğe bulaşmaya niyetlenince, birkaç statik model tasarlayıp yapalım deyince, ellerimdeki fiziksel bir sorun nedeni ile baktık olmuyor, dinamik bir şeyler yapalım deyip, Radyo kontrollü yelkenli işi ile ilgilenmeye başladık. Tasarladıklarımın bazılarının planlarını Modelteknikleri forumunda yayınladım. Biri 50 cm, diğeride 30 cm yelkenlim var, Üşenmediğim zaman gidip yüzdürüyorum. Sırada 1 metrelikler var, önhazırlıklarımızı yaptık, inşaa için havaların serinlemesini bekliyoruz. Son çalışmam da tek hayatta kalan ve Istanbulda sergilenen Kadırgamızın model inşaa planını çizmekti ancak çıkan bir sorun nedeni ile  motivasyon kaybedip ara verdim ve bu arada aklıma GERÇEK BİR YELKELİ yapmak geldi. Yaklaşık 1 haftadır çalışıyorum. Bazı planlar buldum, her planda beğenmediğim birşeyler çıktı, ben de kendim tasarlıyayım diye düşündüm.
Bir 4.99 m tasarlamaya başladım, sonra düşündüm pek tecrübemiz olmayan bir konu, biraz küçük olsun diye düşünüp bir de 3.5 m tasarladım, eni de 1.6m. Kabası bitti sayılır. Yelkenler konusunda düşünüyoruz, henüz neticeye varmadık.
Gemicilik tabirlerini bilmediğim için beni mazur görün, omurga ve posta yok, dikişle ve yapıştır (stitch and glue) sitemi ile yapıp üzerini cam kumaşı/epoksi kaplayacağız, gövdenin altında hafif bir V var, dümen ve salma sürtmelere karşı katlanabilir tipte. İki alt ve iki yan panelden oluşuyor, alt paneller 10 mm yan paneller 6 mm kontraplak. Direkleri tahtadan düşünüyorum, takribi tahta ağırlığı 65-70kg civarında. 10 kg da camyünü ve epoksi, 10 kg da yelkenler ip ve geriye kalanlar tutar diye düşünüyorum. 200 kg için tasarladım yani bir kişi ve tekne, bunun üzerindeki her 60 kg için 1 cm batıyor. 450 kg'a kadar rahat gibi gözüküyor. Kürekleri de olacak tabii.
Şu anda lazer kesim yaptırabilirmiyim diye araştırıyorum, cam kumaşı, epoksi, marin kontraplak bulunabiliyor, bir de yelken kumaşı bulmak lazım. Ben modellerde UÇURTMA KUMAŞI kullanıyorum, yani takviyeli  ve geçirimsiz bir polyester kumaş.
Gelişme olduğunda sizlerle paylaşırım. 1000 TL'ye çıkar diye tahmin etmiştim ama tahtaları lazerle kestirsek bu rakkam 200-300 TL artar. Yat ve motor malzeme fiyatlarına baktım, dudak uçurtacak seviyelerde, herhalde motorsuz olacak ve ip ile ilgili donanımları imal edecek veya ettireceğiz herhalde.


Edit:Çizim dosyaları:

AutoCad:https://drive.google.com/file/d/0B7pqeJzAWhzyTHd4ZElHWXIwd2c/view?usp=sharing

Pdf:https://drive.google.com/file/d/0B7pqeJzAWhzya3ZvRXFBMUZSajA/view?usp=sharing

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #1 : Eylül 27, 2017, 10:55:07 ÖÖ »
Lazer kesimcilerden bulduklarım, 5 mm üzeri kontraplak kesemeyeceklerini, kestiklerinde kenarların çok yanık çıktığını söylediler. Birçoğununun lazer tüpü 300 W idi. Aslında bu güçte 10 mm'ye kadar çok düzgün ve en fazla 0.25 mm kerf ve bir o kadar da koniklik ile çok rahat kesebilmeleri lazım ama herhalde aletlerini ayarlamasını bilmiyorlar. Birkaç Routercı ile de konuştum, onlar kesebileceklerini söylediler, plakası takriben 40-50 TL'ye kestirilebiliyor. Şimdi el ile mi keselim yoksa routerciye mi kestirelim diye düşünüyoruz. Lazer olsa idi iyi olacaktı, parça çizimlerini çentikli ve delikli yapsa idik, ölçme sorunumuz ve dolayısı ile parçaları yerleştirmedeki hatamız ortadan kalkacaktı.
Lazer ile Router kesim ile ilgili biraz daha teknik bilgi vereyim, belki faydası olur,
İyi bir lazerci, 300 W'lık tüp ve uygun bir makine ile 10 mm'ye kadar 0.25 mm kerf (kesim aralığı) ve 0.25 mm koniklik (kesim üst/alt aralık farkı) ile yakmadan kesebilmesi lazım. Yani üst yüzey sizin çizdiğiniz çizgiden 0.25/2=0.125 mm sapıyor, alt yüzey ise (0.25+0.25)/2= 0.25 mm sapıyor. Bu sapmalar kabul edilemeyecek seviyede ise siz parçanızı bu ölçüler için  büyük çiziyorsunuz.
Routerda ise neyi çizmişseniz o kesilebiliyor, aralarındaki en önemli iki fark var. İlki Lazerde kestirdiğiniz kenarları siyahlıktan temizleme için bir biktar zımpara ile tesfiye ediyorsunuz, aksı takdirde yapıştırıcı iyi tutmaz, Routerda ise çok temiz bir kenar elde ediyorsunuz. İkinci önemli fark, lazerde hem iç hem de dış keskin köşe yapabiliyorsunuz, bu size parçaları kertikli ve delikli yapma avantajı veriyor, bunun da parçaları doğru şekil ve ölçüde yerine koymada ciddi avantaj sağlıyor. Routerda ise keskin dış köşe yapmanız mümkün ancak iç köşeler  kullanılan freze ucunun çapı ile ilgili yarıçapta dönülebiliyor, yani normal bir çizim ile iç keskin köşe yapamıyorsunuz. Eğer mutlaka gerekli ise köşelerde içeri freze ucunun yarıçapı kadar dalarak, kesilen köşede bir girinti oluşturuyorsunuz, bunun için çiziminizin her içi köşesine bu dalma miktarında bir çizgi çizmeniz gerekli. Routerda köşe köşe oluşturmanın ikinci alternatifi, el ile tesfiye etmek.
Farkı gösteren bir resim eklemeye çalıştım ama beceremedim.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #2 : Eylül 28, 2017, 11:17:13 ÖÖ »
Bugüne kadar küçük tahtalarla uğraştığımızdan bazı marangozluk aletlerimiz eksikti. Elektrikli planya ve frezem yoktu, Atlas Marka olarak sipariş verdim.Planya 900 W 165TL , Freze 1500W 225 TL. (hepsiburada.com)
Kaba bir hesap yaparak 5 litre epoksi (arc marka), 6 m2 de camyünü ihtiyacı çıkarmıştım. Onları da sipariş verim. Epoksi 120 TL, Camyünü (200gr/m2) 60 TL.(n11.com)
Tercih sebeplerine gelince Atlas Markayı makine güçlerine göre ucuz olduğu için seçtim, Freze kafası 12 mm, belki 8 mm kolay uç bulabilme açısından daha iyi olabilirdi.  Camyününün nasıl olduğunu bilmiyorum gelince göreceğiz, böyle bir epoksi de daha önce hiç duymamıştım ve bilmiyorum. "Ucuz etin yahnisi sası olur" derler ama maliyeti 1000 TL hesaplamıştık, bütçede kalmamız lazım, buna aletler ve router kesim dahil değildi. Aletler yatırım, maliyete dahil etmeyiz, sigarayı bırakır telafi ederiz, ancak bu maliyete bir de router kesim eklenecek gibi gözüküyor, o da takriben 250 TL tutacak. yani yeni maliyet hedefi 1250 TL, işçilik BEDAVA.
Biraz da teknik bilgi vereyim.
Güverte haricindeki laminasyonlar için teknenin büyüklüğüne göre 4-8 oz (120-240 gr/m2) camkumaşı kullanılması lazımmış. bizim 200 gr'lık kumaşımız 7 oz'a tekabül ediyor. Camyünü siparişi verirken bu bilgiye sahip değildim, o nedenle 200 gr'lık kumaş iyidir diye düşünmüştüm, biraz kalın olacak ama olsun. Güvertede 20 oz'luk kumaş kullanılması lazımmış yani 600 gr/m2, Bizim oturacak ve baş kısım haricinde güvertemiz olmayacağı için bir sorun yok. Tabii kumaş kalın olunca epoksi sarfiyatı da o miktarda artıyor. Eskilerden kalma 3-5 m2 bir cam kumaşım vardı, kalın, modellerde kullanamıyorum diye biryerlere kaldırmıştım bir arayıp bulalım şu kumaşı belki daha incedir.
Bir önemli bilgi daha, kontraplak üzerine polyester ile camyünü uygulaması çok doğru değilmiş. Zamanla kaplama polyesterden ayrılıyormuş. Ben denemedim yazanların yalancısıyım.
İnternette forumlarda yazanlara veya amatörce bir faaliyet gösterip yayınlananlara çok inançlı olmak doğru değil diye düşünüyorum, buralarda bunları  yazanlar kendi tecrübelerini paylaşıyorlar ve paylaştıklarının çoğu durumda da zaman boyutu yok. Ben bulabildiğimce tanınmış ve bilinen kişilerin kitaplarından faydalanmaya çalışıyorum, tabii internette beleş olarak bulduklarımdan. Allen Vaitsez diye biri varmış, onun kitaplarını çok methediyorlar ama henüz beleş olanını bulamadım.

muratugurlu

  • Kıdemli Üye
  • Çırak Rehber
  • *
  • İleti: 231
  • Ad Soyad: murat ugurlu
  • Bulunduğu İl: Bolu
  • Doğum Yılı: 83
  • Tekne Adı: KARAYEL GM
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #3 : Eylül 28, 2017, 12:39:39 ÖS »
The gougeon brothers on boat construction
Abi hayirli olsun simdiden. Yukarida verdigim isimle aratirsaniz pdf formatinda indirip degerlendirebilirsiniz. Epoksi hakkinda da epey bilgi var .
Alet konusunu maalesef imkanlar karar beliliyor.  Ileriyi de dusunup almak lazim. Belki hosunuza giderse ufaktan ticaretini de yaparsiniz...
Karanliga kufredecegine kalk da bir mum yak

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #4 : Eylül 28, 2017, 01:36:25 ÖS »
Camyünü olarak bu çatı izolasyonunda kullanılan sarı malzemelerden gelmesin ?? :A

Katsedilenin keçeelyaf oldugunu ben anladım ve biliyorumda satıcılarla karmaşa yaşanmaz insallah  :sar
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #5 : Eylül 28, 2017, 02:54:25 ÖS »
Artık bazı şeyleri çabuk unutuyorum, unutmadan hemen sorayım. Forumda ehitay diye biri var, 2014 senesinden beri kayıp. Erol Hitay diye bir arkadaşım vardı, sanıyorum o. Nerelerdedir haberi olan var mı? Arkadaşlarımızı kaybetmeye başladık, inşallah öyle bir şey yoktur.
Adres için teşekkür ediyorum, o kitap bende vardı ama başka kitaplar buldum, çok makbule geçti.
Camkumaşı ve epoksi geldi, bir sorun yok. Kalın dokuma bir kumaş ama bence mükemmel iş görür. Epoksi ile fikir yürütmek için karıştırıp kullanmak lazım ama biz bugüne kadar acayip epoksiler ile laminasyon yaptığımızdan, bir sorun olacağını zannetmiyorum, viskozitesi uygun gözüküyor. Eskiden kalan camkumaşını da buldum, 6-7 m2 var gibi gözüküyor, ağırlık aynı gibi ama dokuması ve fiberler daha sık, böyle olunca daha mukavim olur ve daha az epoksi gider. Onu da ikinci teknede kullanırız.
Tabii bu arada yine seneler önce model motorlu paraşüt yapacam diye aldığım ve kullanmadığım kumaşı da buldum. Paraşüt kumaşından yelken olmaz, geçirgen olduğunu biliyordum, ama şimdi çok geçirgen olduğunu farkettim. Geçirgeliğini nasıl anlıyorsun diye sorarsanız, ağzımı kumaşa dayayıp üflemeye çalışıyorum. Uçurtma kumaşında veya Volkan beyin belirttiği pilsada hiç üfliyemiyorsunuz.
Tabii routerda kestireceğiz diye bir fikir değişikliği yaptığımızdan, yaptığımız çizim de bir miktar değişecek.

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #6 : Eylül 28, 2017, 03:10:54 ÖS »
Selim bey,  Erol Hitay  forumu terk etti malesef..
Fethiye de yaşıyor..Degişmediyse telefonu vardı bende..

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #7 : Eylül 30, 2017, 11:51:25 ÖÖ »
Servet bey, benim telefonum 0533 464 25 98, erolun telefonu mesaj olarak yollayabilirseniz çok sevinirim.

Yelkenlimizin tahta kısımının çizimi bitti sayılır, sadece el ile mi yoksa routerda mı kestireceğiz ona göre düzenlenmesi ve direk yuvası kaldı. Mekanik akşamların çizimi devam ediyor, katlanabilir dümen ve ana direğe bomun bağlanması (iki yönlü menteşe benzeri) ve tekli/ikili makara çizimleri devam ediyor. Tabii konuyu bilmediğimiz için araştırma yapmak ve düşünmek zaman aldığından işler biraz yavaş yürüyor. Daha basit yapılabilirdi ama bir arkadaşım bilabedel yaparım dedi biz de biraz fantazi takılalım dedik, . Aksamlar basit, çok az miktarda kaynak var, tüm malzemeler 3 mm paslanmaz levhadan (şimdiye kadar olanlar) yapılıyor ve paslanmaz bağlantı elemenları ile bağlanıyor. Makaraları çizdik ama neden yaptıracağımıza henüz karar vermedik. Poliamid veya polietilen olur diye düşünüyorum, ama bunlar kolay aşınan malzemeler, belki aliminyum veya fiber yaptırırız, henüz karar vermedik.

Kumaşçıda istediğimiz yelken için kumaş numuneleri geldi. KM-1289 polyester kumaş (15.12TL/m) ve KM-4614 (25.13 TL/m) paraşüt kumaşı olabilir gibi gözüktü.  Ben 1289'u beğendim. Dikkat edilmesi gereken husus, mesela KM-5608 ile 1289'un özellikleri aynı belirtilmiş ama kumaşlar farklı, 5608 geçirgen yani olmaz. Pilsa bence bunlardan sonra gelir ve zayıf. 4614'den güzel spinnaker olur gibime geldi.
Bu kumaşlar yırtılmaya mukavim değil, bizim yelkenlimiz küçük olduğu için sorun değil ama 10 m2'den büyük yelkenlerde, paraşüt kumaşı (4614)ince kalabilir, ama çift kat yapılabilir veya takviye edilebilir. Tabii ben bunları söylerken, göz kantarı kullandığımı ve bu konuda hiç tecrübem olmadığını da unutmayın.
4614'ü paraşüt kumaşı olarak belirtmişler ama bu paraşüt kumaşı DEĞİL, paraşüt kumaşının belli bir bir miktar geçirgenliği olması gereklidir, nekadar olduğu şu an aklımda değil. Uçurtma ve Şemsiye kumaşı olarak kullanılabilir.

Anladığım kadarı ile forumda mesaja resim (jpg gibi) veya doküman (pdf, doc gibi) ekleyemiyoruz veya ben beceremiyorum. Böyle bir imkan iyi olurdu, faaliyetlerimizi yayınlardık. Benim bu gibi konularda ticari bir faaliyetim olmadığı gibi, öyle bir planım ve beklentim de yoktur. İleride bu konuda ticari bir faaliyete geçeğim diye reklam ve sempati toplama yatırımı da yapmıyorum, dolayısı ile ben her türlü faaliyeti forumlarda sizlerle paylaşabilirim beğenenler kullanabilir veya yayınlananlardan fikir alınabilir belki yorum yapanlar olur, böylece biz de kendimizi geliştiririz.
Bazı arkadaşların Google gibi harici biryerlerde resim ve benzeri şeyler yayınladığını gördüm, ben hem bunun şeklini bilmiyorum hem de bunlar zamanla kayboluyor, bir süre sonra ulaşamıyorsunuz.

Mesela ben teknenin planını, parçaların çizimlerini, satın aldığım malzemelerin ve faaliyetlerin resimlerini yayınlayabilirdim.




vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #8 : Eylül 30, 2017, 01:08:16 ÖS »
Servet bey, benim telefonum 0533 464 25 98, erolun telefonu mesaj olarak yollayabilirseniz çok sevinirim.

Yelkenlimizin tahta kısımının çizimi bitti sayılır, sadece el ile mi yoksa routerda mı kestireceğiz ona göre düzenlenmesi ve direk yuvası kaldı. Mekanik akşamların çizimi devam ediyor, katlanabilir dümen ve ana direğe bomun bağlanması (iki yönlü menteşe benzeri) ve tekli/ikili makara çizimleri devam ediyor. Tabii konuyu bilmediğimiz için araştırma yapmak ve düşünmek zaman aldığından işler biraz yavaş yürüyor. Daha basit yapılabilirdi ama bir arkadaşım bilabedel yaparım dedi biz de biraz fantazi takılalım dedik, . Aksamlar basit, çok az miktarda kaynak var, tüm malzemeler 3 mm paslanmaz levhadan (şimdiye kadar olanlar) yapılıyor ve paslanmaz bağlantı elemenları ile bağlanıyor. Makaraları çizdik ama neden yaptıracağımıza henüz karar vermedik. Poliamid veya polietilen olur diye düşünüyorum, ama bunlar kolay aşınan malzemeler, belki aliminyum veya fiber yaptırırız, henüz karar vermedik.

Kumaşçıda istediğimiz yelken için kumaş numuneleri geldi. KM-1289 polyester kumaş (15.12TL/m) ve KM-4614 (25.13 TL/m) paraşüt kumaşı olabilir gibi gözüktü.  Ben 1289'u beğendim. Dikkat edilmesi gereken husus, mesela KM-5608 ile 1289'un özellikleri aynı belirtilmiş ama kumaşlar farklı, 5608 geçirgen yani olmaz. Pilsa bence bunlardan sonra gelir ve zayıf. 4614'den güzel spinnaker olur gibime geldi.
Bu kumaşlar yırtılmaya mukavim değil, bizim yelkenlimiz küçük olduğu için sorun değil ama 10 m2'den büyük yelkenlerde, paraşüt kumaşı (4614)ince kalabilir, ama çift kat yapılabilir veya takviye edilebilir. Tabii ben bunları söylerken, göz kantarı kullandığımı ve bu konuda hiç tecrübem olmadığını da unutmayın.
4614'ü paraşüt kumaşı olarak belirtmişler ama bu paraşüt kumaşı DEĞİL, paraşüt kumaşının belli bir bir miktar geçirgenliği olması gereklidir, nekadar olduğu şu an aklımda değil. Uçurtma ve Şemsiye kumaşı olarak kullanılabilir.

Anladığım kadarı ile forumda mesaja resim (jpg gibi) veya doküman (pdf, doc gibi) ekleyemiyoruz veya ben beceremiyorum. Böyle bir imkan iyi olurdu, faaliyetlerimizi yayınlardık. Benim bu gibi konularda ticari bir faaliyetim olmadığı gibi, öyle bir planım ve beklentim de yoktur. İleride bu konuda ticari bir faaliyete geçeğim diye reklam ve sempati toplama yatırımı da yapmıyorum, dolayısı ile ben her türlü faaliyeti forumlarda sizlerle paylaşabilirim beğenenler kullanabilir veya yayınlananlardan fikir alınabilir belki yorum yapanlar olur, böylece biz de kendimizi geliştiririz.
Bazı arkadaşların Google gibi harici biryerlerde resim ve benzeri şeyler yayınladığını gördüm, ben hem bunun şeklini bilmiyorum hem de bunlar zamanla kayboluyor, bir süre sonra ulaşamıyorsunuz.

Mesela ben teknenin planını, parçaların çizimlerini, satın aldığım malzemelerin ve faaliyetlerin resimlerini yayınlayabilirdim.

Selim Abi forumda resim veya döküman yüklem bölümü vardı ancak artık çok fazla kişi olduğumuz ve yüklenme miktarlari gb lara ulaştığı icin forum altyapisi bunu kaldirmiyor. Aşırı yuklenmeden dolayi hosting kaynakli sikintilar cikiyor, sitenin baglantisi olur olmaz zamanlarda kesiliyor veya site komple kapaniyor. Bu gibi durumlardan dolayi forum tabanli dosya paylasimini kapatmak zorunda kaldik. Google albumu olusturmak inan cok zahmetli bir islem degil. Ayrica calismanin tum fotograflarini ayni yerde topluyor.İleride altyapimizi daha da yuksek seviyeye tasiyabilirsek ancak ozaman mumkun olabilecek.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #9 : Ekim 01, 2017, 03:46:56 ÖS »
Bizim tarafta kayda değer bir ilerleme yok. Gerçek yelkenli donanımını öğrenmeye çelışıyoruz. Servet beye ehitayın telefonu için teşekkür ediyorum, görüştüm, iyiymiş, bana yakın, karşı karşıya görüştüğümüzde neden ortadan kaybolduğunu sorarım.

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #10 : Ekim 01, 2017, 04:00:04 ÖS »
         Selim bey, görüştüğünüzde selamlarımı iletirsiniz. Geçen yıl fethiyeden geçerken aramıştım ama ulaşamamıştım, görüşme imkanımız olmamışt.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #11 : Ekim 01, 2017, 04:29:04 ÖS »
Epoksi almıştık ama bu laminasyon epoksisi idi, bununla camyününü kontrplağa lamine edeceğiz, bir de daha kalın epoksi bulabilrmiyim diye biraz araştırdım, bu da yapıştırma için. Eskiden bir tek 404 vardı, biz hep onu kullanırdık, yine var ama piyasa başka tür epoksi ile dolduğundan onlar bu reçineyi PLASTİK ÇELİK diye satıyorlar. Fiyatlar da uçmuş gitmiş. Yarım kilosu 50 TL.
Ben bu arada biraz teknik bilgi vereyim, laminasyon epoksisi ile yapıştırma çok zor yaparsınız çünkü akar, hele yaz aylarına daha çok akar o nedenle yapıştırmaları saf epoksi reçinesi ile yapmanız lazımdır. Gres yağı kıvamındadır, sürdüğünüz yerde de de hava çok sıcak değilse durur.
Biz tabii bütçede kalmak için laminasyon epoksisi ile yapıştırma yapalım dedik ama yapabilmeniz için kıvamını arttırmanız lazım. Bu nedenle de içine birşeyler eklemek lazım. Onu bulabilirmiyim diye araştırdım, var, mesele çözüldü. Malzeme adı Silika, Silika tozu diye satılıyor.
Bazıları birsürü katkı maddesi belirmişler, kimi cam fiberi tozu demiş, kimi kalsit demiş, aslında bunlar da olurlar bir cam yününü toz haline getirilmişi, diğer bildiğimiz karbonat.
Tekne yapanlar da ince odun talaşı, talk pudrası, buğday unu, mikrobalon  vb malzemeler kullanmışlar. Bunlar da olur ama tabii kullandığınız herşeyin epoksinin mukavemetine bir faturası vardır.
Silika bunun faturasız olanı, epoksi ile iyi yapışır ve hemen hemen aynı sertlik ve mukavemete sahiptir yani bulamaç yaptığınızda epoksi gibi bir şey elde edersiniz. En kötüsü odun talaşı ve buğday unu ve mikrobalondur, bunlar hem zayıftır hem mikrobalon haricindekiler de sıvıyı içine çekerler dolayısı ile sadece dolgu yapımı yani macun için kullanılmalıdırlar. Mikrobalonun neredeyse hiç mukavemeti yoktur, küçük köpük taneleri olarak düşünebilirsiniz.
Sıra ile, SİLİKA'dan sonra mısır nişastası ve talk pudrası gelir. Her ikisi de sıvı emmeme özelliğine sahiptir ancak bir miktar mukavemetten kaybedersiniz, talk pudrası ile yapılan biraz daha sert olur.
İsterseniz bunlardan karışım da yaparsınız, istediklerinizden istediğiniz miktarda katabilirsiniz ama neticede elde ettğiniz yapıştırıcı kıvam itibarı ile YAPIŞABİLİR olmalıdır, çok katkı maddesi koyarsanız veya kıvamı çok olursa YAPIŞMAZ. Kıvam fazla olursa, epoksi ve sertleştirici ile bir miktar daha karışım hazırlayıp ekleyebilirsiniz.
Bu karışımı kullanacağınız yerlere önceden katkısız sıvı epoksi sürmek yapışmayı daha da güçlendirir. Koyu kıvamlı akışgan olmayan epoksi sürüyorsanız bir miktar saç kurutma makinası ile ısıtıp akışganlığı arttırabilirsiniz ama dozunu kaçırırsanız epoksi sıcaklık ile kürlenme hızını arttırır.
5 dakikalık epoksilerde kesinlikle katkı kullanmayın hatta yarım saatliklerde de kullanmazsanız iyi olur. Katkı sadece UZUN KÜR SÜRESİ olan epoksilere yapılmalıdır.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #12 : Ekim 01, 2017, 04:55:23 ÖS »
Bugüne kadar küçük tahtalarla uğraştığımızdan bazı marangozluk aletlerimiz eksikti. Elektrikli planya ve frezem yoktu, Atlas Marka olarak sipariş verdim.Planya 900 W 165TL , Freze 1500W 225 TL. (hepsiburada.com)
Kaba bir hesap yaparak 5 litre epoksi (arc marka), 6 m2 de camyünü ihtiyacı çıkarmıştım. Onları da sipariş verim. Epoksi 120 TL, Camyünü (200gr/m2) 60 TL.(n11.com)
Tercih sebeplerine gelince Atlas Markayı makine güçlerine göre ucuz olduğu için seçtim, Freze kafası 12 mm, belki 8 mm kolay uç bulabilme açısından daha iyi olabilirdi.  Camyününün nasıl olduğunu bilmiyorum gelince göreceğiz, böyle bir epoksi de daha önce hiç duymamıştım ve bilmiyorum. "Ucuz etin yahnisi sası olur" derler ama maliyeti 1000 TL hesaplamıştık, bütçede kalmamız lazım, buna aletler ve router kesim dahil değildi. Aletler yatırım, maliyete dahil etmeyiz, sigarayı bırakır telafi ederiz, ancak bu maliyete bir de router kesim eklenecek gibi gözüküyor, o da takriben 250 TL tutacak. yani yeni maliyet hedefi 1250 TL, işçilik BEDAVA.
Biraz da teknik bilgi vereyim.
Güverte haricindeki laminasyonlar için teknenin büyüklüğüne göre 4-8 oz (120-240 gr/m2) camkumaşı kullanılması lazımmış. bizim 200 gr'lık kumaşımız 7 oz'a tekabül ediyor. Camyünü siparişi verirken bu bilgiye sahip değildim, o nedenle 200 gr'lık kumaş iyidir diye düşünmüştüm, biraz kalın olacak ama olsun. Güvertede 20 oz'luk kumaş kullanılması lazımmış yani 600 gr/m2, Bizim oturacak ve baş kısım haricinde güvertemiz olmayacağı için bir sorun yok. Tabii kumaş kalın olunca epoksi sarfiyatı da o miktarda artıyor. Eskilerden kalma 3-5 m2 bir cam kumaşım vardı, kalın, modellerde kullanamıyorum diye biryerlere kaldırmıştım bir arayıp bulalım şu kumaşı belki daha incedir.
Bir önemli bilgi daha, kontraplak üzerine polyester ile camyünü uygulaması çok doğru değilmiş. Zamanla kaplama polyesterden ayrılıyormuş. Ben denemedim yazanların yalancısıyım.
İnternette forumlarda yazanlara veya amatörce bir faaliyet gösterip yayınlananlara çok inançlı olmak doğru değil diye düşünüyorum, buralarda bunları  yazanlar kendi tecrübelerini paylaşıyorlar ve paylaştıklarının çoğu durumda da zaman boyutu yok. Ben bulabildiğimce tanınmış ve bilinen kişilerin kitaplarından faydalanmaya çalışıyorum, tabii internette beleş olarak bulduklarımdan. Allen Vaitsez diye biri varmış, onun kitaplarını çok methediyorlar ama henüz beleş olanını bulamadım.

Selim bey merhaba, Bütün yazılarınızı okuyamadım. kusuruma bakmayın. router kesim işini henüz neticelendirmediyseniz, köşeler için şöyle bir öneride bulunabilirim. yıllarca ahşap routerlar ile çalıştıktan sonra bazı ufak tefek numaralar geliştirdim.

Diyelim ki kontraplakta bir girinti yapacksınız ve iç köşede keskinlik istiyorsunuz. Elbette 8mm freze ile kestiğinizde, iç bükey köşelerde 4mm radius kalacaktır. Pratik çözümü şöyle :

plaka makineye bağlandıktan sonra, bütün iç bükey köşe noktalarını 6 veya 8mm matkapla delin.
ardından parmak freze ile kestiğinizde köşelerde sıkıntınız kalmaz.
Ben ahşap işçiliklerinde böyle bir gereksinim duyarsam genelde 8mm freze kesimi için 6mm delik açıyorum. routerlar o denli hassas olmadığı gibi köşede kalan ufak çıkıntılar lastik tokmakla tıklatmaya bakıyor.

Yazılımlarını kullanmayı bilen bir operatör için çok kolay bir işlemdir. Fakat cnc router işçiliklerinde en zor şey de bu operatörü bulmaktır. Benim yaşadığım civarda 4 - 5 tane cnc router sahibi insan var. ama hiç birisi düz kesimden öteye birşey yapamıyor. bilmiyor ve ilgilenmiyor da.

Güzel kalibreli lazer olsa 6mm 10mm olur ama zor. Ayrıca kenarlardaki yanıklar yapıştırmanın zayıf kalmasına sebep olur. O bakımdan bence sağlıklı bir fikir de değil. modellerde sorun olmuyordur. Ancak insan taşıyacak bir kütlede hatırlı bir zayıflığa sebebiyet verebilir. Cnc kesim bence en sağlıklısı.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #13 : Ekim 01, 2017, 07:07:31 ÖS »
Frezeci ile telefonda görüştüğümde, kendisine kaçlık freze ucu kullanacağını sordum, 6 ve 10 mm kontraplakta 4'lük, 20 mm kontraplakta 5'lik olduğunu söyledi. Bunu sormamın sebebi iç köşelere çizimlerde ne kadarlık bir çizgi koyacağımı belirlemekti. Köşeniz varsa ve hakikaten köşeye ihtiyacınız varsa, olabildiğince küçük çaplı freze ucu kullandırıp, yuvarlak kalan kısmı daha sonra tesfiye etmektir. Eğer köşeye ihtiyacınız yok ise,  yani karşı diğer köşeli parçanın sadece yerleşmesi gerekiyorsa, frezenin yarıçapı kadar freze kafasının içeri dalacağı, dışarıya doğru bir çizgi çizmeniz, buraya köşeli diğer parçanın yerleşmesini sağlar. Görüntü olarak da iç köşe önceden freze kafası çapında bir matkapla delinmiş gibi olur.
Keşke çizip açıklama imkanı olsaydı.
Bir "Y" harfi düşünün, yani KUYRUKLU "V", üst kısımdaki "V" şekli sizin iç köşeniz olsun, kullanılan uç yarıçapı boyunda bir çizgi ile buraya kuyruk eklerşeniz, freze kafası kuyruk hattında ve boyunda girer ve çıkar. Açıklayıcı oldu mu bilemiyorum. Burada da Frezeye bu çizgiyi eksende takip et demek lazım.
Tabii izahat eksik oldu, birşeyleri daha açıklamak lazım, frezeye siz kullanacağınız freze ucunun yarıçapı kadar bir uzaklıktan çizgiyi takip etmesini söylersiniz (offset/talaş payı). Bu da yetmez, sizin hangi çizgilere içten, hangi çizgilere dıştan çizgiyi takip etmesini de söylemeniz gerekir. Bir halka düşünün yani içi içe iki daire, halkayı doğru kesebilmek için, yani çizdiğiniz şekilde ve ölçüde kesmesi için offseti dış dairenin kesiminde dışa, iç dairenin kesiminde içe vermeniz gerekir. offseti içe veya dışa verebileceğiniz gibi, hiç yani sıfır offset de verebilirsiniz. Bu durumda da freze kafası çizginin üzerinden takip ederek gider. Frezecinin bunu bilmesi lazım yoksa gidip balık tutsun, niye frezecilik yapıyor. Bir sorayım bakiim, bizim niyetlendiğimiz frezeci bunları biliyor mu? Lazer hassasiyetinde keserim demişti ben de kendisine frezenin daha hassas kesebileceğini söylemiştim, çok sevinmişti.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Tasarlayıp Yelkenli İnşaa Etmek
« Yanıtla #14 : Ekim 01, 2017, 07:15:50 ÖS »
         Selim bey, görüştüğünüzde selamlarımı iletirsiniz. Geçen yıl fethiyeden geçerken aramıştım ama ulaşamamıştım, görüşme imkanımız olmamışt.

İlk görüştüğümde söylerim.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
13 Yanıt
10821 Gösterim
Son İleti Mart 19, 2013, 08:16:04 ÖS
Gönderen: texasli
0 Yanıt
4591 Gösterim
Son İleti Ağustos 12, 2011, 06:50:29 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
5326 Gösterim
Son İleti Ağustos 14, 2011, 10:47:54 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
3 Yanıt
20883 Gösterim
Son İleti Mayıs 27, 2014, 09:24:07 ÖS
Gönderen: mustafaacikgoz
44 Yanıt
34343 Gösterim
Son İleti Mart 26, 2019, 03:12:43 ÖS
Gönderen: khbilen
0 Yanıt
4613 Gösterim
Son İleti Kasım 04, 2011, 01:01:41 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
4 Yanıt
6720 Gösterim
Son İleti Şubat 18, 2016, 05:47:11 ÖS
Gönderen: celenoglu
26 Yanıt
18803 Gösterim
Son İleti Aralık 20, 2012, 11:55:01 ÖS
Gönderen: servet
0 Yanıt
5160 Gösterim
Son İleti Şubat 01, 2013, 11:30:29 ÖÖ
Gönderen: lego64