Gönderen Konu: S750 Vira Bismillah  (Okunma sayısı 57973 defa)

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.871
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: S750 Vira Bismillah
« Yanıtla #300 : Mayıs 04, 2021, 10:59:37 ÖS »

      12 v tesisatlı Ahşap teknede topraklamanın mantığını anlamadım, kullanılan cıhazlar (hidrafor, meceratör, balık bulucu vb) + ve - iki kablo uclu. Yani topraklama kablosu bile koyma gereği görmemişler. Teorik olarak Yelkenli teknelerde yıldırıma karşı kıç istralyadan denize bir zincir sarkıtılarak yıldırıma tedbir alınabilir ama benim tekne dahil hiç bir teknede görmedim bu güne kadar.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 567
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: S750 Vira Bismillah
« Yanıtla #301 : Mayıs 05, 2021, 01:42:05 ÖÖ »
Topraklama olasi bir elektrik kacagi durumunda insanlarin carpilmamasi icin Akimi toprak hatti ile uzaklastirma isidir. Ancak bu Alternatif akimda gereklidir. 12/24volt Dogru akim insani carpmaz. Dolayisi ile Dc akimda elektrik kacagi olsa bile insana herhangi bir zarari yoktur.

Ac tesisatiniz varsa, Ac tesisat icin denize toprak cekilebilir. Bu durumda dikkat edilmesi gereken, AC tesisattan denize ulasan toprak disinda tekneden denize baska metal ulasiyorsa, Bu metallerin Ac tesisatla ortak paylastigi bir iletken, bir kablo, herhangi bir sekilde elektrik akabiliecek iletisim olmamasi gerek. Aksi halde bu baglanti uzerinden denize giren iki metal etkilesime girip bir pil devresi olusturabilir. En iyi ihtimalle cok hizli bir korozyon, en kotu ihtimalle de ozellikle dc cihazlarda hasar olabilir.

Tehlikeli isler. Elzem degilse tekneden AC'yi uzak tutmakta fayda var. Bosuna isi karistiriyor.


Ote yandan, bence yildirim korumasi mutlaka yapilmali. Genelde dusmese bile dustu mu tekneyi delmesi yarmasi, tabani patlamis misir gibi acmasi son derece mumkun.

Mesut Ali

  • Çırak Rehber
  • ****
  • İleti: 232
  • Vira Bismillah (Gözyaşım )
  • Ad Soyad: Mesut Ali Şimşir
  • Bulunduğu İl: Isparta / İzmir
  • Doğum Yılı: 1970
  • Tekne Adı: Vira Bismillah ( Gözyaşım )
Ynt: S750 Vira Bismillah
« Yanıtla #302 : Mayıs 05, 2021, 03:31:59 ÖÖ »
Bilgilendirme için teşekkür ederim. Yıldırım düşmesini kasdetmiştim. İnternette bir video görmüştüm, yıldırım düşen bir tekne. Sanırım paratoner gibi birşey yapmakta fayda var herhalde. Bellimi olur yıldırım düşer Allah c.c. korusun. İş çıkarıyorum kendime!:(
Birşeyler düşüneceğiz artık!:)

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 567
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: S750 Vira Bismillah
« Yanıtla #303 : Mayıs 05, 2021, 02:04:44 ÖS »
Hic onemli degil. Hatta alin daha fazla bilgi.

Yildirim korumasi bence asla es gecilmemeli.

Asagidaki bilgiler final degildir, "Ha oylemiymis?" seviyesinde algilanmasini, ana fikir olarak alip, detaylarinin arastirilmasini tavsiye ederim. Sonra sana uydum, yildirim carpti demeyin  :gk

En basitinden, diregin tepesine bir paratoner, paratonerden tekne tabanina mumkun oldugunca en kisa yoldan mumkun olan en kalin kaliteli bakir kablo cekebilir ve buradan da tekne altindan toprak plakasina baglayabilirsiniz. Bu toprak plakasi hazir satiliyor olsa gerek. Anod plakalari asla olmaz. Herhangi denize sarkan bir metal malzeme de olmaz. Yeterince iletmezler Yildirim akimini. Bu durumda elektrik gidecek baska yerler arar. Dogru duzgun, o is icin yapilmis bir plaka almanizda fayda var.

Paratoner, Mumkun olan en kisa ve en kalin kablo, toprak plakasi. Bu set ile minimum seviyede yildirim korumasi elde edersiniz.  Bu tesisat teknenizin fiziki hasar gormesini onleyecektir. Elektrik tekne govdesini parcalaya parcalaya cikacak yer aramak yerine, aa burada yol varmis, buradan gidivereyim der. Offroad sevmez. Otoyolcudur. Ama offroad'a vurursaniz da daglari taslari dele dele gider. Acimaz.

Ancak bu tesisat bu sartlarda sizi ve elektroniklerinizi 100% korumaz. Kablonuz ne kadar kalin, toprak plakaniz ne kadar buyuk olursa olsun, yildirimin gucune gore yetersiz kalabilir ve Topraga akamayan elektrik gidecek yer arar.  Bu durumda sizi bulmasi, elektroniklerinizi bulmasi mumkun.

Cozum, Faraday kafesi.  Soyle dusunun, komple bakirdan yapilmis kafesin icerisindesiniz.  bakir kafes bir noktadan topraklanmis. Baska bir noktadan bu kafese ne kadar enerji verirseniz verin, etrafinizdaki kafes akimi tasimak icin son derece yeterli ve son derece iletken oldugundan, elektrik hic baska yerlere tenezzul etmeden buradan topraga akar gider. Bu durumda bu kafesin icerisindeki hersey, akimin siddetine ragmen son derece guvende olur.

Basitce yapmaniz gereken teknedeki metal donanimlari da kullanarak, mumkun oldugunca birbirine bagli bir kafes olusturmak. Siz ve elektronikleriniz bu kafesin icerisinde oldugu surece daha guvende olursunuz.  Ozellikle diregi celik halatla gerilmis tekneler sansli. Zira teknenin uzerinde cadir gibi temel bir kafes olusturuveriyor. Tabi bu celik halatlarin asagida tekneye baglandiklari yerden de tekrar kaliteli kalin bakir kablolarla topraga baglanmasi ve bu sirada da mumkun oldugunca genis tekne hacmini kaplamasi gerek. Boylece tekne icerisindeki seyler daha guvende olacaktir.

Butun burada dikkat edilmesi gereken bir diger sey ise, Bu yildirim topragi ve faraday kafesinin teknedeki diger elektrikli tesisatlardan yalitilmasi ve denize tek bir toprak plakasiyla tek bir noktadan cikmasi. Yoksa yine onceki mesajimdaki belirttigim pil devresi olusup cok hizli gelisen korozyonlara sebep olabilir. elektronikleri bozar filan.

Bu arada, kimileri aluminyum yelken diregini paratonerden tekneye kadar iletken olarak kullaniyor. Aluminyum her ne kadar cok iyi bir iletken olsada ben yine de ayrica kalin bir bakir kablo cekerdim. Isimi garantiye alirdim.

Hatta isi daha da garantiye almak icin, paratoneri ve bakir kabloyu tepede direge de elektriksel olarak baglayip, kabloyu bir de dibinden de kabloya baglayarak paralel bir hat olustururdum. Bir kere yapilacak basit bir is. Yarim saatlik ekstra isten kacmayarak tekneyi ekstra guvenli yapabilirsiniz.

Son olarak, tekneyi en baba sekilde yildirim hatti ve faraday kafesiyle donatsaniz, tekneyi fiziken, kendinizi de can bakimindan guvene almis olsaniz bile elektronikleriniz hala tehlikede. Radyo vs hele. hassas aletler en cok tehlikede olanlar. motorun mars motorundan alternatorune kadar...

Herseyi 100% korumaya kalkarsaniz bir tekne parasini da koruma donanimlarina dokmeniz gerekir. Onun yerine pahali ve hassas aletlerin elektrik baglantisiyla arasina kacak akim rolesi koyun. O da 100% koruyacak diye bir garanti yok. Ama 60 - 70% filan korusa, alternator yansa ama radyo kurtulsa ne ala.




Mesut Ali

  • Çırak Rehber
  • ****
  • İleti: 232
  • Vira Bismillah (Gözyaşım )
  • Ad Soyad: Mesut Ali Şimşir
  • Bulunduğu İl: Isparta / İzmir
  • Doğum Yılı: 1970
  • Tekne Adı: Vira Bismillah ( Gözyaşım )
Ynt: S750 Vira Bismillah
« Yanıtla #304 : Mayıs 05, 2021, 08:47:46 ÖS »
Tekrar teşekkür ederim. Tekneye ilk başladığımda topraklama şekillerine bakmıştım. Teknenin hemen her yerinden çekilen bakır teller ile oluşturulan kafes gibi bir şey hatırlıyorum. Ancak pek önemsememiştim. Elimden geldiğince direkten bir paratoner vazifesi için kalın bakır bir tel çekip, topraklama plakası koyaraktan birşeyler yapmaya çalışacağım inşaallah. Bilgi çok kıymetli. Başımıza gelmez dememek gerekiyor.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
5 Yanıt
5562 Gösterim
Son İleti Ocak 11, 2013, 10:46:35 ÖÖ
Gönderen: osmanuysal
10 Yanıt
6014 Gösterim
Son İleti Temmuz 19, 2013, 08:33:46 ÖS
Gönderen: ozngms
7 Yanıt
3920 Gösterim
Son İleti Ağustos 13, 2013, 04:21:00 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
20 Yanıt
10647 Gösterim
Son İleti Eylül 10, 2016, 09:46:22 ÖS
Gönderen: Mesut Ali
66 Yanıt
34289 Gösterim
Son İleti Eylül 04, 2014, 03:26:53 ÖS
Gönderen: alperserkan01
11 Yanıt
8546 Gösterim
Son İleti Kasım 21, 2013, 10:26:49 ÖS
Gönderen: osmanuysal