Gönderen Konu: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması  (Okunma sayısı 17181 defa)

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #15 : Ekim 25, 2017, 07:33:48 ÖS »

Sam Devline yazın sorunu..mutlaka bir önerisi olacaktır..

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #16 : Ekim 25, 2017, 07:52:22 ÖS »
    Ağırlık koymak fazla bir avantaj sağlamaz, sadece ahşap omurga; teknenin denizle daha sağlam bir iletişimde bulunması için. Tekne hafif olduğu için yalpa yapiyor, fiber teknelerde yapar aynı şeyi, o bir kusur değil bana göre.

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #17 : Ekim 25, 2017, 07:58:30 ÖS »
   Diğer fiber teknelerin dururken sizin savrulmanız ( ki devamlı rüzgar altına, akıntı yönüne savruluyorsunuzdur), denize tutunacak bir omurganiz olmamasından. Küçuk fiber teknelerin de altı düz sayilabilir ama yaklaşık 10cm yukseklikte bir omurga vardır, tutunmasini sağlar.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #18 : Ekim 25, 2017, 09:37:46 ÖS »
Sam Devlin planı ise lafımı geri alıyorum. O zaman başka bir açıdan bakmak daha doğru gibi gözüküyor. Hemen tekneyi bulup var olan bilgileri inceledim.

Koyduğu fotoğrafta da tekne motorla giderken tek kişi ayakta duruyor. 10-30 bg motor takılabilir demiş.Bir de söyle bir laf etmiş:

"She is plenty deep, in fact, perhaps just a little bit too deep but that will pay dividends the first time I linger a bit too long beachcombing when the afternoon trades kick in.  That’s the time when I will be happy to have the extra freeboard and it should help greatly to get me off the beach and to keep me dry and safe in all sorts of sea-conditions."

Bu ifadede teknenin kenarlarının alışılagelmişten yüksek olduğundan bahsediyor, bu da rüzgardan etkilenmesini açıklıyor.
 
Tasarım olarak 324-147= 177 kg yük alacak şekilde tasarlanmış, (bu 177 kg'dan fazla yük almaz anlamına gelmemelidir, tasarım su hattı bu ağırlığa göre belirlenmiş) ve 6" (150 mm) draft olduğuna göre teknenin altı düz değil. Zaten devlinin sitesindeki resimde de teknenin altının düz olmadığı görülüyor.

Şöyle bir yorum yapabiliriz. Tabii ben tekneyi tasarımdaki kuru ağırlığa göre yaptığınızı farzediyorum.

Daha önce altı düz teknelerin İLK DENGELERİNİN (initial stability) iyi olduğundan bahsetmiştik, yani siz teknede gezindikçe az yatarlar, ama İKİNCİL DENGELERİ (secondary stability) iyi değildir yani bir yere kadar zor yatarlar, fakat bir noktadan sonra hemen devrililirler. Sizin teknede 150 cm draft olduğuna göre, OYNAK bir tekne (İLK DENGESİ ZAYIF)yani siz gezindikçe tekne yatar ama altı düz bir tekneye göre daha zor devrilir. 177 kg'dan az yüklerde bu oynaklık artar, fazla yüklerde azalır. Bu teknenizin KARAKTERİ gibi gözüküyor.

Bunları nereden bildiğimi merak ediyor olabilirsiniz, son birkaç senedir radyo kontrollü model yelkenlilere merak saldım. Biraz kopya biraz çarpma bölme birkaç tane de ben tasarladım, siz onları hiç sevmezdiniz, altları yuvarlak olduğu için oynaklıkları en üst seviyede.



 

onurcemil

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 23
  • Ad Soyad: Cemil AKAR
  • Bulunduğu İl: Sinop
  • Doğum Yılı: 1985
  • Tekne Adı: Çekirdek
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #19 : Ekim 26, 2017, 12:41:20 ÖS »
Aynı soruları Sam Devlin'e iletmek üzere Erdem beye gönderdim. Cevabını buradan paylaşacağım. Ama omurga hattını genişletip ve derinleştirip böylece ağırlığını artırmak mantıklı gibi geliyor. Aşağıdaki linkte omurga hattının yapım aşamasındaki fotoğrafları bulunuyor. Bu hatta kestane ağacı kullandım.
 https://photos.google.com/share/AF1QipM0jzL0YnuWAbEKtfieRaa8cdQWc9Xej8lfRuQnuhHHQ0BadkPBpvYE5IQd71mOOw?key=ME1FOU51QlEzbUd0UkpNa2lxNnhjU2VmZnRxX3BR

Fotoğraflar karina hakkında bilgi verebilir.

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #20 : Ekim 26, 2017, 01:59:22 ÖS »
      2/3 omurga koymuş, omurganın bittiği yerde kıç düzlesiyor ve oraya da iki yalpalık koymuş. Tekne altı dizayn olarak fiber teknelere benziyor. Malzemeleri kullanırken planda belirtilen malzemeleri mi kullandıniz, bu daha iyidir diye farklı malzememi kullandınız, Mimarın hesaplayarak önerdiği malzemeler yerine farklı malzeme kullanmak sorun yaratmış olabilir.

onurcemil

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 23
  • Ad Soyad: Cemil AKAR
  • Bulunduğu İl: Sinop
  • Doğum Yılı: 1985
  • Tekne Adı: Çekirdek
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #21 : Ekim 26, 2017, 02:08:50 ÖS »
      2/3 omurga koymuş, omurganın bittiği yerde kıç düzlesiyor ve oraya da iki yalpalık koymuş. Tekne altı dizayn olarak fiber teknelere benziyor. Malzemeleri kullanırken planda belirtilen malzemeleri mi kullandıniz, bu daha iyidir diye farklı malzememi kullandınız, Mimarın hesaplayarak önerdiği malzemeler yerine farklı malzeme kullanmak sorun yaratmış olabilir.

Planda strog wood yazıyordu, ağaç tipi belirtilmemişti. Ben suya dayanıklılığı sebebiyle kestane tercih ettim. Tam hatırlamamakla birlikte plana göre az daha büyük (1-2 cm farklı) yapmıştım.

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #22 : Ekim 26, 2017, 03:03:28 ÖS »
     Şimdi, strong wood un Türkçe karşılığına baktım; kuvvetli ahşap diyor. Yani tekne ahşap için planlanmış, siz kontrplak kullandınız; bu da ağırlıkta (deplasmanda) bayağı bir fark yarattı. Planda deplasman kaç kg yazıyordu, sizin teknenin takribi ağırlığı ne kadar oldu.

onurcemil

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 23
  • Ad Soyad: Cemil AKAR
  • Bulunduğu İl: Sinop
  • Doğum Yılı: 1985
  • Tekne Adı: Çekirdek
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #23 : Ekim 26, 2017, 03:11:39 ÖS »
     Şimdi, strong wood un Türkçe karşılığına baktım; kuvvetli ahşap diyor. Yani tekne ahşap için planlanmış, siz kontrplak kullandınız; bu da ağırlıkta (deplasmanda) bayağı bir fark yarattı. Planda deplasman kaç kg yazıyordu, sizin teknenin takribi ağırlığı ne kadar oldu.

Strong wood sadece omurga ve bodoslama için öneriliyordu. Tekne gövdesi için plywood yani kontraplak kullanın diyordu. Omurgada da zaten kestane ağacı kullandım. Kontra kullanmadım. Yani plana uygun olarak inşa ettim. Planda ağırlık 324 kg diyor. Motor dahil toplam ağırlık boşken ve tahmini 350 kg civarında. Yani sebep bu değil bence.

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #24 : Ekim 26, 2017, 03:44:09 ÖS »
Suda yanal akma-kayma yapmayan diger teknelerin alt formları yuvarlakmı?
yuvarlak formlu teknelerin yüzeyi daha çok tutar,belki ondan olabilir.

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #25 : Ekim 26, 2017, 03:57:33 ÖS »
    Servet, teknenin dizaynı fiber tekneler gibi. Şekil olarak bir sorun yok. Plan hesapları  ahşaba göre yapılmış, kontrplak kullanilınca deplasman çok hafıf kaldı. Bordolar da yüksek ve rüzgar tutuyor dolayısıyla rüzgarın ve akıntının etkisiyle akıp gidiyor. Arkadaş yazsın bakalım olması gereken ve olan deplasman arasındaki farkı görelim. Hafıf kaldığı için tekne suya da batmıyor, akmanında, yalpanında sebebi hafiflik bana göre.

onurcemil

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 23
  • Ad Soyad: Cemil AKAR
  • Bulunduğu İl: Sinop
  • Doğum Yılı: 1985
  • Tekne Adı: Çekirdek
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #26 : Ekim 26, 2017, 05:15:20 ÖS »
     Şimdi, strong wood un Türkçe karşılığına baktım; kuvvetli ahşap diyor. Yani tekne ahşap için planlanmış, siz kontrplak kullandınız; bu da ağırlıkta (deplasmanda) bayağı bir fark yarattı. Planda deplasman kaç kg yazıyordu, sizin teknenin takribi ağırlığı ne kadar oldu.

Strong wood sadece omurga ve bodoslama için öneriliyordu. Tekne gövdesi için plywood yani kontraplak kullanın diyordu. Omurgada da zaten kestane ağacı kullandım. Kontra kullanmadım. Yani plana uygun olarak inşa ettim. Planda ağırlık 324 kg diyor. Motor dahil toplam ağırlık boşken ve tahmini 350 kg civarında. Yani sebep bu değil bence.
yazmııştım ama farkedilmedi sanırım.  Servet hocam sinop açıklarında balık tutuyorum. Sinop Limanı çok büyük ve onlarca çeşit tekne var. Şimdiye kadar bizi geçen olmadı :)

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #27 : Ekim 26, 2017, 05:43:24 ÖS »
    O zaman bekleyelim bakalım, Sam Devlin ne diyecek.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #28 : Ekim 27, 2017, 09:27:57 ÖÖ »
Bu teknenin ağırlığını Devlin 325 lb yani 147 Kg olarak vermiş dolayısı ile bu teknenin 350 kg olma ŞANSI YOK.
 
5 metre boyunda 2 metre genişiliğinde, bakkal hesabı tepeden bakış 7.5 m2 derseniz 15 m2 kabuğa kontraplak gider ve 12 mm kontraplaktan yapmışsanız SADECE KABUK 90 kg civarında tutar, epoksi, boya, omurga oturak, takviye vs vs ile bu en fazla 150 kg olur. Özetle 147 kg ağırlık doğru gözüküyor.
 
Bir başka hesap yapalım, üstten bakışa 7.5 m2 demiştik, draftı da 0.15 m (6 inch) verilmiş, karinayı da prizmatik düşünürsek, buradan da toplam yüklü deplasmanın (7.5 x 0.15)/3= 0.375 Ton yani 375 kg olduğunu buluruz. Bunu da Devlin 720 lb yani 320 kg olarak vermiş. Tabii bizimki bakkal hesabı olduğu için biraz farklı çıkıyor ama mertebe olarak doğru gözüküyor.

Bazı yerlerde farklı ağaç kullanmak, ÖNEMLİ bir değişikliğe sebep olmaz dolayısı ile teknenin KARAKTERİ bu şekilde.
Bu tekneye her 75 kg yüklediğinizde 1 cm batar, 5 cm batırayım derseniz, 75x5=375 kilo çıkar, dolayısı ile ağırlaştırmak için ciddi bir yük gerekir.

Doğru boyandığını düşünerek söylüyorum, fotoğraflardaki koyu boyalı su kesimine baktığiniz zaman teknenin karakterinin böyle olduğunu görebiliyorsunuz.

150 kiloluk bir tekneye 300 kg ağırlık koymak pek mantıklı olmayacağından tekneyi bu şekli ile sevmekten başka bir şekil gözükmüyor.

onurcemil

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 23
  • Ad Soyad: Cemil AKAR
  • Bulunduğu İl: Sinop
  • Doğum Yılı: 1985
  • Tekne Adı: Çekirdek
Ynt: Teknelerin Gövde Şekillerine Göre Sınıflandırılması
« Yanıtla #29 : Ekim 27, 2017, 10:56:50 ÖÖ »
Bu teknenin ağırlığını Devlin 325 lb yani 147 Kg olarak vermiş dolayısı ile bu teknenin 350 kg olma ŞANSI YOK.
 
5 metre boyunda 2 metre genişiliğinde, bakkal hesabı tepeden bakış 7.5 m2 derseniz 15 m2 kabuğa kontraplak gider ve 12 mm kontraplaktan yapmışsanız SADECE KABUK 90 kg civarında tutar, epoksi, boya, omurga oturak, takviye vs vs ile bu en fazla 150 kg olur. Özetle 147 kg ağırlık doğru gözüküyor.
 
Bir başka hesap yapalım, üstten bakışa 7.5 m2 demiştik, draftı da 0.15 m (6 inch) verilmiş, karinayı da prizmatik düşünürsek, buradan da toplam yüklü deplasmanın (7.5 x 0.15)/3= 0.375 Ton yani 375 kg olduğunu buluruz. Bunu da Devlin 720 lb yani 320 kg olarak vermiş. Tabii bizimki bakkal hesabı olduğu için biraz farklı çıkıyor ama mertebe olarak doğru gözüküyor.

Bazı yerlerde farklı ağaç kullanmak, ÖNEMLİ bir değişikliğe sebep olmaz dolayısı ile teknenin KARAKTERİ bu şekilde.
Bu tekneye her 75 kg yüklediğinizde 1 cm batar, 5 cm batırayım derseniz, 75x5=375 kilo çıkar, dolayısı ile ağırlaştırmak için ciddi bir yük gerekir.

Doğru boyandığını düşünerek söylüyorum, fotoğraflardaki koyu boyalı su kesimine baktığiniz zaman teknenin karakterinin böyle olduğunu görebiliyorsunuz.

150 kiloluk bir tekneye 300 kg ağırlık koymak pek mantıklı olmayacağından tekneyi bu şekli ile sevmekten başka bir şekil gözükmüyor.
Selim bey planda 9 mm kontraplak kullanın diyordu, Türkiye'de bulamadığım için 10mm kullandım. Planda teknenin iç dizaynını değiştirdim ve fazladan 15mmlik bir kontra daha kullandım. Benim kaba hesabım aşağıdaki gibidir:
7 adet 10mm kontra toplam 150 kg (1 tanesinin ağırlığı 26 kg ben zayi olan parçaları saymadan ortalama 150 dedim)
1 adet 15mm kontra 35 kg
epoksi 25kg
elyaf 5 kg
vardavela, tente ve tekne demirleri 40 kg
Kestane ağacı 30 kg
motor ve depo 50 kg
Toplam: 335 kg Bu hesapta kürekler ve dolabımda bulunan tüp ve benzeri araç gereçler yok :)
Su hattı boyaması plana göre yapıldı tekne boşken su hattı denizle aynı hizada, birkaç kişi olunca deniz seviyesi su hattını geçiyor.
Yani teknenin boş ağırlığı her ihtimalde 300 kg i geçiyor.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
0 Yanıt
4411 Gösterim
Son İleti Eylül 18, 2011, 12:15:12 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
2 Yanıt
5092 Gösterim
Son İleti Ocak 30, 2012, 06:27:15 ÖS
Gönderen: msceylan
67 Yanıt
20786 Gösterim
Son İleti Şubat 04, 2013, 01:38:29 ÖS
Gönderen: anahtar10
0 Yanıt
7419 Gösterim
Son İleti Şubat 11, 2015, 08:46:52 ÖS
Gönderen: erdoğan kaptan
1 Yanıt
3116 Gösterim
Son İleti Temmuz 05, 2016, 03:22:01 ÖS
Gönderen: Mustafa Umut Sarac
0 Yanıt
2500 Gösterim
Son İleti Mart 03, 2017, 12:19:26 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
1 Yanıt
1431 Gösterim
Son İleti Nisan 18, 2023, 02:28:00 ÖS
Gönderen: khbilen
9 Yanıt
1177 Gösterim
Son İleti Temmuz 05, 2023, 12:49:24 ÖÖ
Gönderen: emb34
3 Yanıt
288 Gösterim
Son İleti Şubat 27, 2024, 07:24:35 ÖS
Gönderen: sessizsakin