Gönderen Konu: Hareketli Salmada İç Balast Nedir ?  (Okunma sayısı 8353 defa)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.313
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Hareketli Salmada İç Balast Nedir ?
« : Temmuz 12, 2013, 12:54:30 ÖS »

Özellikle S650 de olan hareketli salma modelinin gerekli ağırlığı kazanması açısından içerisine yerleştirilen iç balastın bir görüntüsünü paylaşmak istedim.

VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

msceylan

  • Usta Rehber
  • *****
  • İleti: 1.450
  • Ad Soyad: M.Sedat Ceylan
  • Bulunduğu İl: Ankara
  • Doğum Yılı: 1972
Ynt: Hareketli Salmada İç Balast Nedir ?
« Yanıtla #1 : Temmuz 12, 2013, 06:45:13 ÖS »
Teknede çekerken bu önemli yol denetiminde römorku  tonaja takmamak  için balastlar aracın içine alınabilir mesela ;)

serdaraysun

  • Çırak Rehber
  • ****
  • İleti: 194
  • umut güzel bir şeydir belkide en güzel şey
  • Ad Soyad: Aysun serdar
  • Bulunduğu İl: istanbul
  • Doğum Yılı: 84
Ynt: Hareketli Salmada İç Balast Nedir ?
« Yanıtla #2 : Mayıs 09, 2015, 11:11:14 ÖS »
hareketli salma hakkında daha çok blgi paylaşabilirmisiniz acama nasıl imal edilir ?

celenoglu

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
    • Tekne Yat Sörveyi, Ozmoz muayenesi ve onarımı, danışmanlık, arma ayarı
  • Ad Soyad: Ahmet Çelenoğlu
  • Bulunduğu İl: İstanbul
Ynt: Hareketli Salmada İç Balast Nedir ?
« Yanıtla #3 : Mayıs 10, 2015, 08:53:17 ÖÖ »
Bir yelkenli tekne rüzgar etkisi ile iki önemli sonuçla karşılaşır:

1. Rüzgar altına doğru sürüklenir.
2. Yelken gelen rüzgar teknenin oldukça üstüne etki ettiği moment etkisi ile devrilme eğilimindedir.

Salma teorik olarak teknenin su kesiminin altına yerleştirilmiş su yüzeyine dik bir plakadır. Rüzgar tekneyi yana doğru srüklemek isterken, salma da suya dayanarak teknenin yana doğru sürüklenmesini engeller böylece tekne yana "kaymak" yerine sadece öne doru gider (aslında yine de biraz kayar).

Safra (balast) ise teknenin devrilmesini engelleyen ağırlıktır. Ağırlık su kesiminin altındadır, böylece aynı bir hacıyatmaz gibi, rüzgar tekneyi yatırmaya çalışan güç uyguladıkça, ağırlık da tekneyi düz tutmaya çalışır. Hareketli salmaların olduğu teknelerin bir çoğunda balast yoktur. Rüzgarın yatırma kuvvetini dengelemk için tekne içindekiler rüzgar üstüne otururlar böylece rüzgarın etkisin dengelemeye çalışırlar. Bu karşı ağırlık da tekneyi düz tutmaya veya düze yakın tutmaya genellikle yeter.

Tekne büyüdükçe kişilerin ağırlığı rüzgar gücünü dengelleye yetmeyecek boyutlara ulaşır, ayrıca büyük bir teknede insanların ağırlık yapmaktan başka görevleri de olur ve tekne üstünde veya içinde dolaşmaları   gerekir. Bu koşullarda sabit balasta ihtiyaç duyulur. Amaç tekne altına ağırlık ekleyerek rüzgarın devirme gücünün karşılanmasıdır. Bu ağırlık ne kadar aşağıda olursa basitçe kaldıraç  kurallarına göre etkileri o kadar fazla olur, kol boyu uzadıkça gereken ağırlık azalır, bu nedenle sabit salmalı teknelerde salmanın kendisi ağırlık (balast) görevi yapar. Bu güçleri iyi dengelebilmek için salmanın oldukça derine inmesi gerekir. Teknelerin dolaştığı yerler ise genellikle bu kadar derin olmayabilir. Bu nedenle sadece yarış için yapılmış tekneler, daha derin salmalara sahiptir. Gezi teknelerinde ise amaç hızlı gitmekten çok sığ yerlere girip demirlemek veya bağlanmak olduğundan salmaların yüzeyi daha geniş ve derinlikleri daha azdır. Eğer salmanın daha sığ yapılması gerekirse enini genişletmek yerine, altına torpil dediğimiz bir kütle bağlayarak balast arttırılır.   Hareketli salmalar ise genellikle insan gücü ile çekilip indirildiğinden ve hareketi sağlamak için tek bir noktadan (bir civata) bağlandığından, sağlamlık ve kolay kullanılabilirlik açısından, ağırlık taşıması düşünülmeden yapılırlar. Rüzgarın yatırma (bayıltma) etkisin engellemek için tekne omurgasına yakın bir yere  balast konur. Bu balast sabit ağırlıklar olabileceği gibi bazı teknelerde bir su deposu şeklinde olabilir. Bazı yarış teknelerinde (özellikle uzun mesafe yarışları için tasarlanmış olanlarda) bu tanklar teknenin iskele  ve sancağındadır. rzgarın estiği yöne göre aynı kişilerin rüzgar üstüne oturması gibi rüzgar üstü balast tankına su basılır ve rüzgar altı tankı boşaltılır. Tramola atarken  veya atmadan önce rüzgar üstü tank boşaltılmaya başlanır  ve yeni rüzgar üstü tank doldurulur.  Böylece teknede taşınan sabit safra azaltılmış olur.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
tel:543 494 71 71

celenoglu

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
    • Tekne Yat Sörveyi, Ozmoz muayenesi ve onarımı, danışmanlık, arma ayarı
  • Ad Soyad: Ahmet Çelenoğlu
  • Bulunduğu İl: İstanbul
Ynt: Hareketli Salmada İç Balast Nedir ?
« Yanıtla #4 : Mayıs 10, 2015, 08:58:29 ÖÖ »
Tekne içine safra (balast) koyulması gerekiyorsa bu ağırlığın tekneye sabitlenmesi gerekir. Bu yukarıdaki fotoda görüldüğü gibi üzerine bir bant geçirilebileceği yapıabileceği gibi, doğrudan civatalama, üzerinden halat geçirme gibi yöntemler kullanılabilir. Amaç bu ağırlıkların hedeflenmiş olan yere sabitlenmesidir. Tekne devrilse bile (tumba olsa bile) bu ağırlıklar bağlandıkları yerde kalmalıdır. Bu kural dikkate alındığında balastların romrk üzerinden alınıp araca taşınması çok da pratik olmayabilir.   

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
tel:543 494 71 71

Mustafa Uygar Kalaycı

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 2
  • Ad Soyad: Mustafa uygar kalaycı
  • Bulunduğu İl: Istanbul
  • Doğum Yılı: 4/5/1968
Ynt: Hareketli Salmada İç Balast Nedir ?
« Yanıtla #5 : Mart 06, 2016, 07:59:55 ÖÖ »
530 bir tekne var ahşap latin  yelken takmak istiyorum internette latin yelkenli tekneler için  balastsız ahşap yeke  salma gördüm acaba yeterli olabilirmi
Amacım sadece yelken gezi hız önemli değil
Emailim mukalayci@hotmail.com
Tel 05336033406

celenoglu

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
    • Tekne Yat Sörveyi, Ozmoz muayenesi ve onarımı, danışmanlık, arma ayarı
  • Ad Soyad: Ahmet Çelenoğlu
  • Bulunduğu İl: İstanbul
Ynt: Hareketli Salmada İç Balast Nedir ?
« Yanıtla #6 : Mart 06, 2016, 11:38:31 ÖÖ »
Bir yelkenli tekne rüzgar etkisi ile iki önemli sonuçla karşılaşır:

1. Rüzgar altına doğru sürüklenir.
2. Yelken gelen rüzgar teknenin oldukça üstüne etki ettiği moment etkisi ile devrilme eğilimindedir.

Salma teorik olarak teknenin su kesiminin altına yerleştirilmiş su yüzeyine dik bir plakadır. Rüzgar tekneyi yana doğru srüklemek isterken, salma da suya dayanarak teknenin yana doğru sürüklenmesini engeller böylece tekne yana "kaymak" yerine sadece öne doru gider (aslında yine de biraz kayar).

Safra (balast) ise teknenin devrilmesini engelleyen ağırlıktır. Ağırlık su kesiminin altındadır, böylece aynı bir hacıyatmaz gibi, rüzgar tekneyi yatırmaya çalışan güç uyguladıkça, ağırlık da tekneyi düz tutmaya çalışır. Hareketli salmaların olduğu teknelerin bir çoğunda balast yoktur. Rüzgarın yatırma kuvvetini dengelemk için tekne içindekiler rüzgar üstüne otururlar böylece rüzgarın etkisin dengelemeye çalışırlar. Bu karşı ağırlık da tekneyi düz tutmaya veya düze yakın tutmaya genellikle yeter.

Tekne büyüdükçe kişilerin ağırlığı rüzgar gücünü dengelleye yetmeyecek boyutlara ulaşır, ayrıca büyük bir teknede insanların ağırlık yapmaktan başka görevleri de olur ve tekne üstünde veya içinde dolaşmaları   gerekir. Bu koşullarda sabit balasta ihtiyaç duyulur. Amaç tekne altına ağırlık ekleyerek rüzgarın devirme gücünün karşılanmasıdır. Bu ağırlık ne kadar aşağıda olursa basitçe kaldıraç  kurallarına göre etkileri o kadar fazla olur, kol boyu uzadıkça gereken ağırlık azalır, bu nedenle sabit salmalı teknelerde salmanın kendisi ağırlık (balast) görevi yapar. Bu güçleri iyi dengelebilmek için salmanın oldukça derine inmesi gerekir. Teknelerin dolaştığı yerler ise genellikle bu kadar derin olmayabilir. Bu nedenle sadece yarış için yapılmış tekneler, daha derin salmalara sahiptir. Gezi teknelerinde ise amaç hızlı gitmekten çok sığ yerlere girip demirlemek veya bağlanmak olduğundan salmaların yüzeyi daha geniş ve derinlikleri daha azdır. Eğer salmanın daha sığ yapılması gerekirse enini genişletmek yerine, altına torpil dediğimiz bir kütle bağlayarak balast arttırılır.   Hareketli salmalar ise genellikle insan gücü ile çekilip indirildiğinden ve hareketi sağlamak için tek bir noktadan (bir civata) bağlandığından, sağlamlık ve kolay kullanılabilirlik açısından, ağırlık taşıması düşünülmeden yapılırlar. Rüzgarın yatırma (bayıltma) etkisin engellemek için tekne omurgasına yakın bir yere  balast konur. Bu balast sabit ağırlıklar olabileceği gibi bazı teknelerde bir su deposu şeklinde olabilir. Bazı yarış teknelerinde (özellikle uzun mesafe yarışları için tasarlanmış olanlarda) bu tanklar teknenin iskele  ve sancağındadır. rzgarın estiği yöne göre aynı kişilerin rüzgar üstüne oturması gibi rüzgar üstü balast tankına su basılır ve rüzgar altı tankı boşaltılır. Tramola atarken  veya atmadan önce rüzgar üstü tank boşaltılmaya başlanır  ve yeni rüzgar üstü tank doldurulur.  Böylece teknede taşınan sabit safra azaltılmış olur.

Salma safra konusunun iyi anlaşılması gerekir. Latin yelen için de safra gereklidir.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
tel:543 494 71 71


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
0 Yanıt
5770 Gösterim
Son İleti Ağustos 12, 2011, 08:01:56 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
4437 Gösterim
Son İleti Ağustos 27, 2011, 12:36:44 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
50 Yanıt
27439 Gösterim
Son İleti Şubat 07, 2012, 09:41:48 ÖS
Gönderen: msceylan
0 Yanıt
5089 Gösterim
Son İleti Aralık 01, 2011, 02:03:04 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
4212 Gösterim
Son İleti Aralık 15, 2011, 11:40:11 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
31 Yanıt
20870 Gösterim
Son İleti Mart 06, 2023, 09:37:46 ÖS
Gönderen: eminuygarcelik
20 Yanıt
8727 Gösterim
Son İleti Mayıs 10, 2015, 10:37:56 ÖS
Gönderen: serdaraysun
3 Yanıt
1694 Gösterim
Son İleti Eylül 20, 2021, 02:16:11 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
4 Yanıt
973 Gösterim
Son İleti Şubat 16, 2023, 04:41:45 ÖS
Gönderen: Volkan Oksuz