Gönderen Konu: Tıraşlama İşleminin Önemi(Palanya Vs)  (Okunma sayısı 3011 defa)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Tıraşlama İşleminin Önemi(Palanya Vs)
« : Mart 20, 2012, 09:39:10 ÖS »


Ahşap teknelerin imalatı ve form verilmesi esnasında her aşamada tıraşlama işlemine
gereksinim duyulur. Tıraşlamayı herhangi bir işlem sırasında verilmesi gereken form
dışındaki fazlalıkların temizlenmesi diye tanımlayabiliriz. Tekne yapımıyla uğraşan
tersanelerde tıraşlama işlemi, uygulama yapılacak işin durumuna göre el rendesi, el planyası,
gemici keseri, el zımpara makineleri vb. aletlerle yapılmaktadır.

Yapılacak tıraşlamanın konumu, talaş derinliği, elde edilecek yüzeyin pürüzsüz
olması, verilecek form işlemler düşünüldüğünde farklı tıraşlama alet ve makineleri
kullanılmalıdır

Ahşap teknelerin imalatı sırasında tersanede çalışan ustalar çok fazla sayıda tekne
elemanını hazır hâle getirir, bunları birbirlerine monte eder, önce teknenin bölümlerini sonra
da tekneyi oluştururlar. Bütün bu aşamalarda tekne elemanlarının her birisi için tıraşlama
yapılması gerekir. Teknenin düzgün ve ölçüsünde bir form alabilmesi için tıraşlama
işleminin hassas olarak yapılması önemlidir

Tekne elemanlarının (omurga, bodoslamalar, postalar, döşek vb.) yapımı sırasında
tıraşlama yapılacağı gibi birbirlerine montajlarından sonra da tıraşlama yapılabilir.
Tezgâh hattı üzerinde omurga ve bodoslamalar lamine tekniğinde tek parça olarak
hazırlanabilirler. Lamine tekniğinde, dilinmiş ahşap levhaların yapıştırılmasıyla istenilen
ölçüde yekpare iş parçaları sağlanır. Yapışma sırasındaki tutkal atıkları temizlenmeli,
taşkınlıklar ve fazlalıklar rende ya da el planyasıyla tıraşlanmalıdır.
Postaların omurgaya monte edilmesi ve form çıtalarının çekilmesinden sonra, tekne
formunu yakalamak için postadaki şişkinlikler, gemici keseri kullanılarak alınmalıdır.

Tekne yapımında denge ve simetri çok önemli bir yer tutmaktadır. Ahşap teknelerin su
üzerinde durabilmeleri için teknenin istenilen tirim ve formda olması gerekmektedir. Bu
simetriyi ve formu verirken de doğru tıraşlama yapılmalıdır.

Tekne formunun traşlanması sadece kaba tıraşlama olarak düşünülmemelidir. Gemici
keseri, el planyası ve rende gibi aletlerle yapılan kaba tıraşlamalardan sonra el zımpara
makineleriyle yüzeyi daha pürüzsüz hâle getirilebilir.

El zımpara makineleri çalışma yapılan yüzeyin durumuna, konumuna ve hassasiyetine
göre seçilmelidir. Örneğin geniş yüzeylerde disk ve tank zımpara makineleri, hassas yüzeyler
için titreşim zımpara makineleri ve dar yüzeylerde çalışmak için de üzerine kalın ve ince
zımpara takılarak spiralli zımpara makineleri kullanılabilir.

VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
0 Yanıt
4561 Gösterim
Son İleti Aralık 01, 2011, 11:31:51 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
3460 Gösterim
Son İleti Mart 20, 2012, 09:40:00 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
12 Yanıt
9483 Gösterim
Son İleti Ocak 15, 2020, 01:22:06 ÖS
Gönderen: vlkanaydin