Gönderen Konu: Kaplama Çeşitleri-Şerit Kaplama  (Okunma sayısı 3410 defa)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.166
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Kaplama Çeşitleri-Şerit Kaplama
« : Mart 20, 2012, 09:24:01 ÖS »



Diğerlerine göre daha yeni bir yöntemdir. Yaklaşık olarak 50 yıllık geçmişe sahiptir.
Dar parçalarla kolay imalatı sebebiyle maliyeti düşüktür, bu yüzden hem profesyoneller hem
de amatörler tarafından sıkça uygulanır. Armuz kaplamanın başka bir formudur ancak ona
nazaran postalar arası mesafe daha fazla bırakılabilir.
İlk başta yaklaşık kare kesit olarak kesilen tahtalar boyuna olarak üstten dışa doğru
alttan içe doğru bombe verilerek her biri üst üste yapıştırılır, postalara ve perdelere çakılır.
Alt kısmının içe doğru dönük olmasının nedeni, sintine dönümündeki postaya uygunluk
sağlamasıdır. Üst kısmına ise güvertede boyuna düz yüzeye sahip elemanlardan kaçınmak
için bombe verilir.
Şerit kaplama yapılmış bir tekne sağlam ve sıkı yapılı bir gövdeye sahip olur. Açıklık
oluşmasına  ve  su  sızdırmaya eğilimi neredeyse yoktur. Diğer yöntemlere göre ustalık
gerektirmemesine rağmen zahmetli ve emek isteyen bir yöntemdir. Kolaylaştırmanın yolu ise
bu iş için gerekli mümkün olduğunca uzun kesilmiş ahşap parçalarının montaja hazır hale
getirilmesi ve düzen içinde bir yerde toplanmasıdır. Örneğin 7 kişilik bir ekip (teknenin her
bir tarafına 3, bir de denetleyici) 12 metre boyundaki bir tekneyi birkaç günde kaplamasını
bitirebilir.  Şerit kaplama ile yapılmış bir teknenin tamiri armuz kaplamaya göre zordur,ancak bindirme kaplamaya göre daha kolaydır ve iç yerleşime dokunmadan onarım
yapılabilir


Temel olarak geleneksel yöntemden tek farkı ahşap tekne yapısındaki her bir elemanın
epoksi reçine sistemleri ile yapıştırılmasıdır. Avantajları şöyledir:
¾ Kaplamalardan sıkı bağlantılar elde etmek için onları  eğri şekle sokmaya ve
uçlarını bükmeye gerek yoktur. Kaplamalar kesildikten sonra kaplama
kenarlarında oluşacak boşluklara izin verecek şekilde gövdeye monte edilir. Bu
boşluklar her bir kaplama yerleştirilirken epoksi reçine ile doldurulur.
¾ Kaplamaların çok uzun olmasına gerek yoktur. Tek bir kaplamanın 3 postaya
bağlı olması yeterlidir. Ancak, iki kaplamanın ucu alt alta gelmeyecek şekilde
yerleştirilir. İki uç sınırları arasında en az 6 adet kaplama bulunur. Bu çivi ile
bağlamada hem kolaylık hem de yapıya sağlamlık sağlar.
¾ Standart postalar yerine yapısal eleman olarak tekne boyuna göre perde
kullanılabilir. Bu da malzemeden tasarruf edilmesini sağlar.
¾ Kemerelerin bağlanacağı posta uçlarına gövde içinden kemere astarı yerine
siyer iç kuşağı yerleştirilmesi montajda büyük kolaylık sağlar.
¾ İç yerleşimin montajı da kolaydır.
Tekne şeklini verecek dizayn postalarla kalıp oluşturulur. Geçici olarak bu kalıplar
kurulduktan sonra boyuna  tirizler postalara çakılır ve  şerit kaplama yapılır. Kalıplar
çıkarılarak cam elyafla kılıf oluşturulur ve epoksi ile yapıştırılması sağlanır.

Cam elyaf-epoksi kılıfı, yapının aşınmaya karşı direncini yükseltir ve dışında kılıf
oluşturarak çürümeden korur, herhangi bir çarpma sırasında ahşap ve elyaf esneme yaparak
gücü absorbe eder, dalgalardan dolayı oluşacak gövdedeki ve direğin yarattığı titreşimleri
nötralize eder. Hem gövdede hem de kamara içlerinde kullanılacak cam elyaf miktarı tekne
boyuna göre minimum 270 ? 339 g/m
z
 dir. Aşınmaya ve bükülmeye karşı daha yüksek
direnç ile uzun ömürlü bir tekneye sahip olmak istendiğinde yapısı itibariyle daha ağır cam
elyaf kullanılmalıdır. Aynı zamanda şerit kaplamaların kalınlıkları azaltılabilir.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
10 Yanıt
12530 Gösterim
Son İleti Aralık 09, 2020, 02:55:46 ÖS
Gönderen: KARANLIK
36 Yanıt
22959 Gösterim
Son İleti Eylül 18, 2012, 01:58:30 ÖÖ
Gönderen: tolga3010
0 Yanıt
3882 Gösterim
Son İleti Mart 20, 2012, 09:17:31 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
4339 Gösterim
Son İleti Mart 20, 2012, 09:18:16 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
3981 Gösterim
Son İleti Mart 20, 2012, 09:18:51 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
3322 Gösterim
Son İleti Mart 20, 2012, 09:19:25 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
6 Yanıt
12454 Gösterim
Son İleti Nisan 06, 2016, 01:29:46 ÖS
Gönderen: celenoglu
0 Yanıt
4508 Gösterim
Son İleti Mart 20, 2012, 09:21:13 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
3581 Gösterim
Son İleti Mart 20, 2012, 09:22:36 ÖS
Gönderen: vlkanaydin