Gönderen Konu: İki Kafadar Teknemizi Yapmaya Karar Verdik Caner ve Deniz  (Okunma sayısı 2749 defa)

Denisabi

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 1
  • Ad Soyad: Deniz Çağlar Balta
  • Bulunduğu İl: İstanbul
  • Doğum Yılı: 1983
İki Kafadar Teknemizi Yapmaya Karar Verdik Caner ve Deniz
« : Nisan 27, 2020, 09:51:49 ÖÖ »

Tüm deniz sevdalılarına selam olsun,


Adım Deniz. Değerli arkadaşım , can yoldaşım Caner ile , hayatımızın devamını denizde tüm dünyayı dolaşarak geçirmeye karar verdik.

Kendimizi tanıtmak amacımızı ve hedeflerimizden bahsetmek ve bu konuda sizin değerli fikirlerinizi ve önerilerinizi almak isteriz.

İkimizde insaaat mühendisiyiz. birlikte mezun olduk. Yıllarca mühendislik yaptık. Uzun yıllardır süren arkadaşlığımız boyunca çok güzel vakitler geçirdik ve sürekli birlikte bir şeyler yapmak istedik.

Caner "evreka" dedi :) Ve sonunda kararımız verdik.

Daha işin başındayız biliyoruz ama bu hedefimiz için gereken herşeyi yapacağız. Sabırlı, araştırmacı, sorgulayan ve yaratıcı olmaya çalışacağız.

Yer, zaman , maddiyat , aile sorunumuz yok. Tabiiki en düşük maliyet ve zaman için araştırmalarımıza devam etmemiz gerekir.

Evlerimizi bırakıp, üzerine sürekli yaşayacağımız ve amaçlarımız karşılayacak bir tekneyi kendi el emeğimizle inşa etme tutkusu inanılmaz heyecanlandırdı bizi.

Araştırma yaparken bu forum ile karşılaştık. İnsanları bir araya toplayan yardımlaşmayı amaçlayan böyle bir forum oluşturan kurucu arkadaşlara teşekkür ederiz. buradan aldığımız tavsiyeler ile bazı araştırmalar yaptık.

Hedefimizi amacımızı belirledikten sonra iş tekneyi seçmeye geldi.

Maliyet ve yaşam alanı ve mimari arasında optimum noktayı belirledik. 10 metre uzunluğunda ve 5 metre genişiğinde bir katamaran seçtik.

Tüm hayatımız geçireceğimiz ve gelen misafirlerimiz olacağını da düşünürsek minimum uzunluktaki model bu olacak. Ferah tasarımı da şeçim kriteri sırasında başlarda.

Beğendiğimiz model Aventura 34.

https://www.aventura-catamarans.com/en-au/aventura-34

Ücretli planlar bölümünde Dou 1000 e benziyor sanırım. Bu planı kullanarak yapabilirmiyiz ?

https://ikarus342000.com/DUO1000page.htm

Bu tasarımı nereden bulabileceğimiz hakkında fikirlerinizi rica ederiz.

celenoglu

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
    • Tekne Yat Sörveyi, Ozmoz muayenesi ve onarımı, danışmanlık, arma ayarı
  • Ad Soyad: Ahmet Çelenoğlu
  • Bulunduğu İl: İstanbul
Ynt: İki Kafadar Teknemizi Yapmaya Karar Verdik Caner ve Deniz
« Yanıtla #1 : Nisan 27, 2020, 10:29:08 ÖÖ »
İnşaat mühendisisiniz, sanırım bu boy bir tekne inşası ile başa çıkabilirsiniz. Öncelikle inşaat mühendislerinin mimarlarla çalıştığını biliyorum, yani tasarımı mimar yapar inşaat mühendisi uygular, mutlaka tasarım aşamasında veya tasarım sonrasında mühendisin de  fikirleri olur. Bu nedenle bir tekneyi beğenip, başka bir teknenin planlarını kullanmak çok doğru görünmüyor. Planları çok iyi incelemenizi öneririm.

Mühendis bile olsanız, çok daha küçük bir boyda deneme teknesi ile başlamanız daha doğru olacaktır, inşa esnasında çıkabilecek sorunları gördükçe daha büyüğüne geçtiğinizde çok daha kolay çözüm üretebilirsiniz. Benim fikrim ise denize çıkmak için tekne inşa edilmemesidir. Her ne kadar yer ve zamanınız varsa da bunların alternatif maliyeti vardır. Hepsini üst üste koyduğunuzda hazır bir tekne maliyetini aşacaktır. Denize çıkmak niyetinde iseniz, ikinci el bir tekne bakmanızı öneririm. Koşulları ne olursa olsun, ikinci el bir tekne alıp onarım ve bakım sonrası denize çıkmak hem daha hızlı hem de daha düşük maliyetli olacaktır.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
tel:543 494 71 71

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: İki Kafadar Teknemizi Yapmaya Karar Verdik Caner ve Deniz
« Yanıtla #2 : Nisan 27, 2020, 11:58:16 ÖÖ »
Tüm deniz sevdalılarına selam olsun,


Adım Deniz. Değerli arkadaşım , can yoldaşım Caner ile , hayatımızın devamını denizde tüm dünyayı dolaşarak geçirmeye karar verdik.

Kendimizi tanıtmak amacımızı ve hedeflerimizden bahsetmek ve bu konuda sizin değerli fikirlerinizi ve önerilerinizi almak isteriz.

İkimizde insaaat mühendisiyiz. birlikte mezun olduk. Yıllarca mühendislik yaptık. Uzun yıllardır süren arkadaşlığımız boyunca çok güzel vakitler geçirdik ve sürekli birlikte bir şeyler yapmak istedik.

Caner "evreka" dedi :) Ve sonunda kararımız verdik.

Daha işin başındayız biliyoruz ama bu hedefimiz için gereken herşeyi yapacağız. Sabırlı, araştırmacı, sorgulayan ve yaratıcı olmaya çalışacağız.

Yer, zaman , maddiyat , aile sorunumuz yok. Tabiiki en düşük maliyet ve zaman için araştırmalarımıza devam etmemiz gerekir.

Evlerimizi bırakıp, üzerine sürekli yaşayacağımız ve amaçlarımız karşılayacak bir tekneyi kendi el emeğimizle inşa etme tutkusu inanılmaz heyecanlandırdı bizi.

Araştırma yaparken bu forum ile karşılaştık. İnsanları bir araya toplayan yardımlaşmayı amaçlayan böyle bir forum oluşturan kurucu arkadaşlara teşekkür ederiz. buradan aldığımız tavsiyeler ile bazı araştırmalar yaptık.

Hedefimizi amacımızı belirledikten sonra iş tekneyi seçmeye geldi.

Maliyet ve yaşam alanı ve mimari arasında optimum noktayı belirledik. 10 metre uzunluğunda ve 5 metre genişiğinde bir katamaran seçtik.

Tüm hayatımız geçireceğimiz ve gelen misafirlerimiz olacağını da düşünürsek minimum uzunluktaki model bu olacak. Ferah tasarımı da şeçim kriteri sırasında başlarda.

Beğendiğimiz model Aventura 34.

https://www.aventura-catamarans.com/en-au/aventura-34

Ücretli planlar bölümünde Dou 1000 e benziyor sanırım. Bu planı kullanarak yapabilirmiyiz ?

https://ikarus342000.com/DUO1000page.htm

Bu tasarımı nereden bulabileceğimiz hakkında fikirlerinizi rica ederiz.

Selam, uzun zamandir ben de kendi katamaranimi insa etme dusuncesindeyim.
Buna bagli olarak epey bilgi birikimi edindim.
Oncelikle, bulacaginiz cogu 12 metreden kucuk katamaran tasarimlari cogunlukla hobi amacli yelkencilik ve spor amacli olmaya meyilli.
Bunun sebebi, bu tarz tekne plani tasarlayanlar genellikle Yelken tutkunu oluyor ve bu da tasarimlarina direk yansiyor.
O sebeple cogu kendin yap katamaran plani, ticari katamaranlar gibi genis yasam alani dusunulerek yapilmiyor.

Ayrica tek karinli teknelerin tarihi binlerce yil oncesine dayaniyor. Dolayisi ile, insanligin onlar hakkindaki tecrubesi cok fazla oldugundan, tek karinli tekne plani bulmak nispeten cok daha kolay.
Basarili katamaranlar nereden baksaniz 1950'lerden beri var. Dolayisi ile tek karinli teknelere gore uzmani da az oldugundan, plan bulmak cok daha zor.

Icinde uzun sureli yasama dusunceniz varsa, tekne boyunu en azindan 12 metre olarak dusunmeniz size cok fazla sey kazandiracaktir.
Kesin bir tespitim var ki, Butun katamaran sahiplerinin bulustugu ortak bir nokta var. "Keske bir buyugunu alsaydim".

Katamaranlarin en buyuk sorunu barinma. Yani kapladiklari yuzey alani dolayisi ile marina ve barinaklarda oldukca fazla m2 kapliyor. Bu sebeple de barinma masraflari fazla oluyor.
Ancak karsilayabiliyorsaniz, bence her turlu deger.

Benim ilk aklima gelen katamaran tasarimcilari:
http://www.schionningdesigns.com.au/designs
https://dixdesign.com/designs.htm   -- sayfanin asagisindaki multihull bolumune gidin
https://www.bruceroberts.com/


Umarim faydasi olur. Kolay gelsin.

canercalik

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 3
  • Ad Soyad: caner çalık
  • Bulunduğu İl: kırklareli
  • Doğum Yılı: 1989
Ynt: İki Kafadar Teknemizi Yapmaya Karar Verdik Caner ve Deniz
« Yanıtla #3 : Nisan 27, 2020, 04:43:35 ÖS »
Bizde araştırma aşamasındayız. Belki de planlama asamasi desek daha doğru olur. Düşündük, karar, aldık, planlamasını yapıyoruz. Bir katamaran beğendik, bunu yapar miyiz, yapabilir miyiz, elimizden gelir mi, bütçemiz yeter mi, zamanı nasıl kullanacağız, hangi parçalarını kendimiz yapabiliriz, hangi cihazları kullanacağız vs vs vs. Aventure 34 isminde bir katamaran gördük, bu teknede yaşarız, gezeriz, denizlere olan ilgimizi merakimizi yıllardır gelen ozlemimizi gidermeye ideal olarak gördük. Firmanın ilgilileri ile gorustugumuzde planları satmadiklarini söylediler. Dolayısıyla bu plani bir mimara çizdirmek gerekiyor diye düşünüyorum. Biz aventure 34 un aynısını bir mimara ücreti karşılığında cizdirebilir miyiz ? Yok mudur yurt içinde türk bir mimar arkadaşımız ? Sizin bu gonderdiginiz linkleri inceledim , siz çalıştınız mi bu firmalarla ya da çalışan tanidiklariniz oldu mu ? Guvenilirler mi ?
 Bu arada siz nasıl özelliklere sahip bir tekne baktınız veya bakıyorsunuz ? ( Arastiriyorsuz ?) Ya da caz mi geçtiniz ? İşbirliği yapabiliriz belki .

Ayrıca ilave etmem gerekir ki uzun zamandır bu işi nasıl yaparız, nasil oluyor, nasıl yapılıyor diye araştırma yaparken birçok site birçok yazı gördüm okudum. Hepsi " yapamazsınız, başaramazsiniz, mümkün değil, imkansız, satın almak daha ucuz " gibi yorumlardan çok var. Bu işi yapmak için araştırma yapanlar bizim gibi saatlerce bu yorumları tekrar tekrar okumak zorunda kalıyor. Olumsuz eleştirilerin ise detayı somut örnekleri pek yok. O yüzden neden yapamayacağımız konusunda çok detaylı bilgiye sahip olamıyoruz. Hayatta genel olarak birşey yapacağım dediğim de genelde böyle cevap aldığım çok olmuştur. Ancak bizim konuya dönecek olursak yapmaya calisipta yapamayanlarin, beceremeyenlerin, neyse sebebi onları araştırıyoruz. Bu biraz zor oluyor haliyle. Kimse kimseye hiçbir şeyi altın tepside sunmuyor.herseyin bir bedeli olmalı. Ben bir mühendisim. Meslek hayatımdan örnek vermek gerekirse ne yapmaya çalışsam belki yüzlerce " olmaz, olamaz, imkansız" eleştirileriyle mücadele etmisimdir. Bu gündelik hayatta da oldukça fazla. Ancak meslek hayatımda mühendis olarak görevim olmaz denilen şeylerin olmama sebeplerini araştırmak ve buna çözüm bulmakla geçti. Ortada bir problem varsa mutlaka cozum de vardır. Marangoz bir dedenin torunuyum. Dayilarim ve kuzenlerim hala marangozlar, buradalar çalışıyorlar. Bir takip alet, edavat, ekipmanlari mevcut. Bunun yanında babam ve amcamlar inşaat işleriyle ilgileniyorlar. Yine depomuzda birçok alet edevat ekipman fazlasıyla mevcut. Deniz arkadaşımız ile birlikte çevre olarak yardımcı olmak isteyecek oldukça fazla iş gücü adam saat desteğimiz var. Yani maliyetini bile bilemeyeceğiniz ve soyleyemeyeceginiz atölye kurulum maliyeti, depo kiralama bedelleriyle ilgili bazı, adam / saat hesaplamalariyla ilgili oldukça fazla avantaja sahibiz.
Bir de basit bir mantıkla " satın alsanız daha ucuza gelir" mantığına hayranım ☺️ yahu maliyeti 100 TL olan birseyin satıcısı üstüne kar koyarak karı oranında 110 TL, 120 TL gibi fiyalatlarla satışa sunar. Şimdi burada biz kendi kendimize maaş vermeyecegimize göre, karimiz olmadan masrafimiz sadece malzeme maliyeti olacaktır. Bunun yanında teknelerin tarzı gereği içinde kullanılan her bir malzeme fazlasıyla pahalı ve lüks. Belki hayallerimizin peşinde koşarken lükse yonelmek yerine daha ekonomik çözümlerle başa çıkabiliriz. Örnek veriyorum, oturdugun süngeri süngerin çevresini saran kumaşı birinci sınıf ultra lüks seçmemek gerekebilir. Bu bize normal maliyetten kat ve kat ekonomik avantaj sağlayabilir. Veya iç kapılar dolap kapakları kulpları mentrseleri gömme kilitleri tuvalet vitrifiyeleri aksesuarları sayabileceğimiz yüzlerce malzemeleri mevcut. Bunlarin her biri normal yelkenli teknelerinde illaki kaliteli lüks malzemeler oluyor. Bunların yerine ekonomik olanlarını secebiliriz diye düşünüyorum. Ayrıca mümkün olduğunca bazı parçaları kendimiz çeşitli yöntemlerle üretmek istiyoruz. Örneğin YouTube ta bir arkadaşımız yine bu mantıkla kendi kalıplarıni yapıp dökme malzeme ile parçalarını oluşturduğunu gördüm. Şimdi buradan bakılınca ben satın almaktan daha pahalıya gelecek bir şey göremiyorum. Belki vardır dusunmedigim, hesaplamadigim bir yer diye arastirmalarimi bilgilerimi guncellemeye ve ilaveler etmeye devam edeceğiz. Bu konuda ortaklaşa calisabilecegimiz arkadaşlar olursa haberleşmek iletime geçmek yardımlaşmak isteriz. Biz kendimizi her anlamda tam hazır hissettigimizde bu işe başlayacağız. Başladıktan sonra da tüm varimizla yogumuzla gücümüzle hevesimizle inancimizla bu tekneyi yapacağız.
Önemli konularla ilgili sayfadan takiplesmeye yazıları okumaya ilerleme kaydettikce gelismelerden haberdar etmeye devam edeceğiz.

cherhem

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 35
  • Ad Soyad: Kerem
  • Bulunduğu İl: Adana
  • Doğum Yılı: 1989
Ynt: İki Kafadar Teknemizi Yapmaya Karar Verdik Caner ve Deniz
« Yanıtla #4 : Nisan 27, 2020, 07:19:04 ÖS »
Merhabalar. Kolaylıklar diliyorum.

Deniz tecrübenizden bahsetmemişsiniz yada benim gozumden kaçtı. Benzer düşüncelerdeyiz, denizde yaşama fikri çekici geliyor. Yazilarinizdan nihai teknenizin o olacagi anlasiliyor. Bende kendi teknemi yapmaya başladım, 8.5 metre monohull. Bunu tercih etmemdeki sebep, cok kucuk olmasin icerisinde yasayabileyim, cok buyuk olmasin denize, yelkene alışabileyim. Bu alisma suresine ben 5 yil zaman biçtim.  Tekneyi suya indirdikten 5 yıl sonra hala denizde kalmak istiyorsam 11 - 12 metrelik bir tekne düşüncesine girebilirim. Egerki yaptigim tekneye cok alisirsam hic degistirmeden devam ederim. Benim deniz tecrubem yok o yuzden bu düşüncedeyim. Sadece fikir olsun diye  :A

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: İki Kafadar Teknemizi Yapmaya Karar Verdik Caner ve Deniz
« Yanıtla #5 : Nisan 27, 2020, 11:18:01 ÖS »
Merhabalar aramıza hoşgeldiniz sefalar getirdiniz.

Katamaranlar ile ilgili pek bir bilgim ve ilgimde yok önce onu söyleyerek başlayayım ama konunuzun sıkı takipçisi olacağım <>

Ben belirtmiş olduğunuz neden heryerede yapamazsınız görmenize açıklık getirmeye çalışayım.

1. si gerçekten hayatta bir baltaya sap olamamış insanlar herkesi kendileri gibi sandıkları için yapamazsınız diyor.
2.si bu işin feleğinden geçmiş ve zorluklarını bilen kişiler yapamazsın diyor.
3.sü konuyla alakası,fikri,zikri olmayan denizin uzaktan yakından yanından geçmemiş insanlar laf salatası yaparak yapamazsın diyor.
4.sü Süslü marina ,yatch clup teknecileri vida sıktırıp 500Euro vermeyi bir statü göstergesi olarak gören bazı ' üst sınıf denizciler ' bu şekilde kendi teknesinini yapıp işe temelden başlayacak,aslında refah seviyesi yukarıda olan,herşeyi aşmış olan ülkelerde olduğu gibi yapacak insanlara yukarıdan bakarak 'yapamazsın' diyor ve kendi 'kurtarılmış bölgelerinde' bu şekilde yine kendilerine göre 'varoş denizcileri ' istemedikleri için yapamazsın diyor.



Şimdi ben kendi fikirlerimi söylemek istiyorum. Ben hiç birzaman kimseye yapamazsın demedim,aklımın ucundan dahi geçirmedim. Ama zorlukları ile ilgili uyarmak bizim görevimiz.

Ben şahsen 6 yılda anca 6.50 metrelik bir tekne bitirebildim. Ama belki 10 larca teknenin avuçlarımda doğmasına şahit oldum,direkt ve endirekt olarak katkılarda bulundum.

Seçmiş olduğunuz gövde uzunluğu amatör yapımcılar için zorlayıcı bir uzunluk.Birde siz 2 tane gövde yapacaksınız,2 tane 10 mt lik tekne yapmak gibi birşey olacak. Ama 2 kişisiniz,inşaat temellisiniz,imkanlarınız geniş,benim gibi 0'dan başlayan kişilere göre matematik temelli olarak bazı şeyleri daha iyi idrak edebilirsiniz bunlar sizin faydanıza.

Ancak kendinizi bu sürecin çok uzun ve plansız sürebileceğine kesinlikle hazırlayın.

Tekne büyüdükçe teknede kullanmanız gereken elektronik ve yardımcı ekipmanlar artacak. Yani ben 6.50 metrelik teknede çapamı elle,yelkenimi elle idare edebiliyorum ama siz 10 mt lik katamaranda bunu yapamayacaksınız.  Bu sebeple bunun gibi maliyetinizi arttıracak kalemler olacak bunlarada hazırlanın hatta araştırmanıza şimdiden başlayın.


Kimseye tekne yapıyorum,bu malzemeler tekne için alınıyoru vs gibi kelimeler kullanmayın. Ürünün fiyatı 10 TL ise siz tekne dediğiniz an o 20 TL oldu bile  :Si

Hep kendinizi tekne ile ilgili çoğu şeylerinizi kendiniz üretecek gibi hazırlayın. Mesela benim sanayide paslanmaz kesimcim vardır. Tekne yapımı bana orta üst seviyede autocad,solidworks vs kullancısı yaptı.(Siz zaten bunları yalayıp yutmuşsunuzdur o sorununuzda yok )  Dümenmiş ,yelken direğiymiş bunun gibi paslanmaz gereken parçaların çizimini yapar,kesimcime gider kestirip,büktürüp kullanıma hazır hale getiriririm.Bu süreçte bunun gibi üretici olacağınızı aklınızdan çıkarmayın ve maliyeti düşürmek için çok faydalı olacağını unutmayın.

Bunlardan sonra;

Yaparsınız insanoğlu neleri yapmamış,başarmamış ki . Ama kimse bu sürecin kolay olduğunu söyleyemez .Siz en zoruna hazırlanın.

Şimdilik söyleyebileceklerim bunlar. Biraz dağınık yazmış olabilirim kusuruma bakmayın. Nasıl olsa daha buralardasınız bol bol yazışacağız  :halay
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: İki Kafadar Teknemizi Yapmaya Karar Verdik Caner ve Deniz
« Yanıtla #6 : Nisan 28, 2020, 01:26:43 ÖÖ »
Bence size yapamazsin deyip nedenini aciklayamayan birisinin muattabi siz degil bir psikolog. Yani salin gitsin onlari.

Kendiniz yapma fikrini son derece destekliyorum. Anlattiklariniza bakilirsa donanim, is gucu, yetenek, potansiyel... gereken en zor zaten seylere sahipsiniz.
Yapamazsin diyen diyenlerin yapamazsin demelerindeki tek sebep, yaptiginizda kiskancliktan catlayacak olmasi. Cahil cuhelanin teki olmasi, kendi yapamadigi, hatta yapilabilecegi aklina bile gelmedigi icin boyle birseye ihtimal verebilecek bir bilinc duzeyine sahip olmamasi vs.

Amerikadan filipinlere kadar, dunyanin her yerinde ve her turlu farkli gelir duzeyindeki insanlar evlerinde, bahcelerinde amator olarak ucak yapiyor, araba yapiyor, tekne yapiyor. Amator roket yapip uzaya cikmaya calisan insanlar var... Bizim insanimiz neden boyle bilemiyorum. Ancak bu tarz bir ise giristiginizde ilk ogrenmeniz gereken sey amacinizi anlatmayi birakmak, mumkunse anlatmamak. Benim yillarca basima geldi. Ben sunu yapacagim dersiniz. Herkes "sen muhendis misin" "sen bilim adami misin" sen su musun der durur. Yapar onlerine koyarsiniz, "hmm. iki boru kivirip kaynatmisin. surda da motor var. Ne var ki bunda ben de yaparim bunu?" derler. Ama gotlerini kaldirip bir civi bile cakmazlar. Sahsen benim uzun zamandir o tarz insanlara ve onlarin faydasiz fikirlerine ayiracak degerli omrumden 1 saniye bile yok.

Volkan kardesimiz dahil bir cok arkadas tekne insaati isini ek bir is olarak yuruttugu ve bir cok gerekli temel yetenegi yapim sirasinda gelistirdigi icin onlarin timeline'i ile sizinkinin farkli olacagini dusunuyorum. Zira onemli ve planli miktarda mesai ayirip bastan iyi plan yapar, malzeme tedarikini saglarsaniz yillar surecegini dusunmuyorum. Hele ki ailenizde cevrenizde bilgili ve yetenekli donanimli kisiler de oldugunu soyluyorsunuz. Atolye ekipman filan da son derece yeterli olduguna gore bence iyisiniz :)


Esimle beraber uzun zamandan beri dunyayi yelkenle dolasma dusuncemiz var. Muhtemelen 6 - 7 yil sonra da girismeyi dusunuyoruz. Ustunde yuzecek bir deniz, icinde yiyecek bir balik kalirsa  tabi... ://

Ben de sizinle benzer motivasyonlardan oturu kendi katamaranimi tasarlama ve yapma dusuncesindeydim.  Var olan katamaranlar genelde ya tamamen icinde yasamaya yonelik, ya da tamamen yelken tutkusuna gore tasarlanmis. Arada uygun ayari tutturanlarin da turlu cesit kafama uymayan, surasi soyle olsa daha kullanisli, pratik, estetik olmaz mi sorulari vardi.
Ben de gecmisten gelen birikimime guvenerek kendi katamaran'imi tasarlamaya karar verdim. Ancak, hayatimizin geldigi su noktada, bu kendin tasarlama ve yapma tatminini yasayacagim baska hedeflerim olustu. Omur de limitli bir tuketim malzemesi oldugundan, katamaran listenin altinda kaldigi icin elemeye karar verdim. Dunya turuna cikacagimiz zaman, o zamanki sartlarimiza ve butcemize gore uygun ve kendini kanitlamis bir katamaran almaya karar verdik 6 ay kadar once. Ancak bu, dunya turu icin umdugum katamarandan odun vererek olacak.


Bence var olan bir katamaran'in planlarini cikarttirma isini dusunmeyin derim. Onun yerine, planlari satilan bir katamaranin planlarini alip, yapisal butunlugunu cok fazla kurcalamayan modifikasyonlar yapma yoluna gidin derim.

Iste bu onerimin sebepleri:
Ozellikle Turkiye'de deniz sektoru %99 oraninda tek karinli tekneler uzerine yuruyor. Yani katamaran konusuna hakim bir mimar bulmaniz imkansiz gibi birsey. Katamaranin dinamikleri tek karinli bir tekneden cok farkli. Dolayisi ile tasarimci yada mimarin katamaran'a ozel dikkat etmesi gereken cok fazla sey var. Dogru agirlik noktasi, suya batan bolgenin dogru yanal direnc noktasi, yelken direginin bunlarla iliskisi... Daha onlarca farkli denklemin uygun bir dengede olmasi lazim.  Bunlara ozen gosterilmeden de yapilamaz mi? yapilabilir. Ama ya yelken performansi cok kotu olur, ya guvenilirligi cok dusuk olur ya da dayanikliligi kotu olur. Zira mimarin teknenin maruz kalacagi kuvvetleri iyi dusunmesi ve uygun yerlere gerekli yapisal destekleri planlamasi gerekir. Ancak katamaran tek karinli tekneden cok farkli bir geometriye sahip oldugundan, tek karinli teknede uzmanlasmis birisinin katamaranin ihtiyaclarini yeterli sekilde cozmesini bekleyemezsiniz.  Tek karinli tekneler geometrik bakimdan silindir'e yakin olduklarindan dinamik davranislari cok daha kolay kestirilebilir. Ozellikle katamaranlarin maruz kaldigi burulma kuvvetleri asla goz ardi edilmemesi gereken birasey... vs vs... Ustelik, katamaranlarin su alti sekli ve agirlik dagilimi da oldukca onemli. Bunlar mutlaka dogru hesaplanmali. Yoksa tekne ileri duz gidecek diye beklerken bir bakmsiniz sola donuyorsunuz.

Insanlik tek karinli tekne matematigini binlerce yildir biliyor. Bu sebeple cok fazla tek karinli tekne plani var ve hepsi de yeterince basarili. Ancak hatiri sayilir katamaranlar 1950'lerden beri var. Matematigi az bilindigi gibi daha da karisik. Boyle olunca da cok satilik plan yok.  Yani plan'i asla hafife almayin derim.

Uygun bir plan edindikten sonra, bence muhendis kafanizi da kullanarak isinize gelen bir cok degisikligi yapabilir ve kendinize daha uygun bir katamaran haline getirebilirsiniz.
Zira "tekne" her ne kadar epey hesap kitap gerektirse de, butun arac turleri icerisinde hata toleransi en yuksek ve muhendislik gereklilikleri en dusuk arac.
Plan satin alarak hesap kitap isinden kurtulur, yuksek hata toleransina guvenerek de modifikasyonlar yapabilirsiniz.


O gonderdigim linklerdeki firmalarin tasarimlarini uretip denizlerde dolasan epey insan var gordugum kadariyla. Ben calismadim.  Birisiyle bir kere calismis olsam, su an paskalya adasindan fransiz polinezyasina dogru bir yerlerde olur ve bu yaziyi da yazmiyor olurdum  :fiyu

Maliyet konusuna bir aciklik getirmek isterim. Merdiven alti isletmeler disindaki Tekne ureticileri genelde en pahali malzemeler olan recine ve elyaflari cok ciddi miktarlarda toptan satin aliyorlar. Cok ciddi iskontolara sahip oluyorlar. Sizin 15'e aldiginizi onlar 10'un altinda aliyor.  Tekne insa iscileri tecrube ve kalifiyelikleri ile minimum malzeme israfi ve maksimum verimle calisiyor. Bu da sarf malzemesi ve "olmadi yeniden yap" maliyetlerini epey dusuk tutuyor. Ureticiler daha ziyade komple kompozit tekne yapiyor. Boylece tek bir kalip yapip, tek kalip maliyetiyle bir cok tekne ureterek toplam maliyeti cok ciddi sekilde dusurebiliyorlar. Bu hic amator yapima uygun bir yontem degil. Bununla beraber oldukca fazla iscilik harcaniyor. Siz malzemeden kaybettiginiz maliyeti iscilikten kazansaniz bile, en iyi ihtimalle kafa kafaya gelirsiniz. Tekne ureticisinin teknenin icine koydugu ve opsiyonel olmayan herseyde maliyetle oynama sansiniz var.
Pahali bir chart plotter yerine laptop'a tablete yuklenen opensource chart plotter alip sifira yakin maliyetle 3 - 5bin dolarlik bir donanimi cozebilirsiniz. Bunun gibi bir cok sey var.
Yine de toplamda cok ciddi bir ekonomik avantajiniz olmuyor. Daha kalitesiz yaparak daha ucuza getirebilirsiniz. Ama o da hic iyi bir fikir degil.


Neticede, eminim ki sizin projeniz icin en akillica yatirim, amaclariniza uygun mantikli bir plan bulup, gerekirse ihtiyaclariniza gore modifiye etmek.


Icinde dunyayi dolasmak hedefinizi dusundugumuzde, sizi 10 degil de 12 metre bir katamaran dusunmeye davet ediyorum. Artilarini ve eksilerini sayayim.

1 - Kabin yuksekligi degismeyecegi icin, buyuk tekne, agirlik merkezi, stabilite, ruzgarin suruklemesine karsi olan direnci vs gibi konularda her zaman daha iyi.
2 - 12 metre tekne, 10 metreye gore size ekstra cok bir maliyet ve cok bir yapim yuku getirmeyecek.
4 - Fazladan 2 metre size cok fazla ic hacim kazandiracak. Hatta muhtemelen 6-7 m bir tek karinlinin ic hacmi kadar daha ekler.
5 - Fazladan 2 metre, teknenin dengesini ve hizini oldukca iyi etkiler.

Ihtiyaciniz olan minimum kabin yuksekligi degismeyecegi icin, 12 metre tekne 10 metreye kiyasla, su altinda kalan bolumune gore su ustunde daha az ruzgar direncine sahiptir. Bu da size suruklenme ve diger bir cok konuda avantaj saglar.  Tek karinli bir tekne, su altinda salma denilen bir kanat'a ve agirliga sahiptir. Agirlik teknenin yan yatmasina karsi direnirken, kanat formu da teknenin baktigi hizada saga sola suruklenmeden ilerleyebilmesini saglar. bir nevi ray'a oturmus teker gibi gorev gorur. Tabi bu agirlik, yelkenin suruklemesi gereken bir ekstra yuktur ve suyun altina gomulu iri ve agir salma oldukca fazla direnc yaratir. Bu da tek karinli bir teknenin dezavantajidir.
Katamaranlarin dengede durmak icin denizin dibinde bir counter-balance'a ihtiyaclari yoktur. Teknede denge saglamaktan baska bir fonksiyonu olmayan bir agirlik da gerekmediginden,  ayni boyutlara ve hacme gore tek karinli bir tekneden daha hafiftirler. Su altinda da ekstra direnc yaratan bir cikinti da olmadigindan Ayni miktar yelkenle cok daha hizli giderler.
Ancak, buna ragmen, su altinda, duz bir cizgide gitmelerine sebep olacak bir direnc bulunmamaktadir. Bunu kismen karinlarin suya batan kisimlari saglar. Yine de bu oldukca yetersizdir ve ruzgarin yelkeni bastirdigi yon ve govdeyi iteledigi yonlerde istemediginiz yone dogru suruklenmeye meyillidir. Katamaran ureticileri bu durum icin uc cozum bulmus. En basit cozumleri buyuk katamaran yapmak  :fiyu  Katamaran buyudukce, su alti/su ustu direnc farki daha azaliyor. Bu da daha az suruklenme olarak geri donuyor. Bunun disinda "keel" adi verilen sabit minik salmalar ( agirlik fonskiyonu olmayip, kanat vari formuyla traction sagliyorlar ). veya ihtiyaca gore indirilip cekilebilen daggerboard adi verilen kanatlar.

Nitekim, 12 metre en azindan dusunun derim.
Bunun disinda en zorlanacaginiz sey kaliteli malzeme temini. Kaliteli elyaf, kaliteli kereste ve kontraplak Turkiye'de temin etmesi zor ve sans isi. Buna onemli bir zaman ve efor ayirmaniz gerek. Dunyayi dolasmayi dusunuyorsaniz,  "bu da kereste isimizi gormez mi" diyemezsiniz. Teknenin saglamligi ve butunlugunden emin olmalisiniz. Ozellikle agac konusunda cok yapilan yanlislar var. Bu konuda ihtiyaciniz varsa ayrica yazabilirim.

Amator yapimci olarak komple kompozit tekne yapmak oldukca fazla maliyetli ve zor bir is. Ustelik Ahsap govde tekneler hatalari daha iyi tolere ediyor. Komple kompozit dunyayi dolasacak bir tekneyi profesyonelce insa etmeniz gerekir. Yapacaginiz ve farkinda olmayacaginiz hatalar onemli yapisal sorunlara sebep olabilir. Bu hatalari yapmayacaginiz yeterlilige ulasmak icin de 3 - 5 tekne bitirmeniz gerek... Dolayisi ile ahsap ( cita orme, kontraplak vs.. bir suru yontem var ) tekne yapmak en mantikli secim. Ahsap secimi de bu yuzden onemli.


Benim geldigim noktada en iyisi satin almak.
Bilinen iyi markalarin katamaranlari pek fazla deger de kaybetmiyor. Dolayisi ile ben olayi biraz da yatirim olarak gorup su veya muadili bir katamaran almaya karar verdim :
https://www.catamarans-fountaine-pajot.com/en/sailing-catamarans/catamaran-elba-45/
Iyi bir ev parasi kadar tutuyor. Ancak evinin konforunda dunyayi dolasabiliyorsun ve dondugunda hala az bir zararla satman mumkun.

Turkiyedeyken bir atolyem vardi. Teknolojik oyuncaklar ve ekipmanlar yapiyordum. 2016 gibi hayatimiza yeni bir yon vermeye karar verdik. Yurt disinda farkli bir hayata baslamak yada hemen tekneye baslayip en kisa zamanda dunya turuna cikmak secenekleri vardi. Dunya turuna o zaman cikmak mantikli gelmedi. Simdi buraya tasindiktan sonra da hayattan beklentilerimiz ona gore sekillenince, fountaine-pajot'a ekmek cikti :D tabi bu da tekne sahibi olma planini yine 5 - 6 sene ileriye atti. Canimiz sagolsun diyoruz.

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: İki Kafadar Teknemizi Yapmaya Karar Verdik Caner ve Deniz
« Yanıtla #7 : Nisan 28, 2020, 02:38:22 ÖÖ »

canercalik

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 3
  • Ad Soyad: caner çalık
  • Bulunduğu İl: kırklareli
  • Doğum Yılı: 1989
Ynt: İki Kafadar Teknemizi Yapmaya Karar Verdik Caner ve Deniz
« Yanıtla #8 : Nisan 28, 2020, 02:16:29 ÖS »
Merhabalar aramıza hoşgeldiniz sefalar getirdiniz.

Katamaranlar ile ilgili pek bir bilgim ve ilgimde yok önce onu söyleyerek başlayayım ama konunuzun sıkı takipçisi olacağım <>

Ben belirtmiş olduğunuz neden heryerede yapamazsınız görmenize açıklık getirmeye çalışayım.

1. si gerçekten hayatta bir baltaya sap olamamış insanlar herkesi kendileri gibi sandıkları için yapamazsınız diyor.
2.si bu işin feleğinden geçmiş ve zorluklarını bilen kişiler yapamazsın diyor.
3.sü konuyla alakası,fikri,zikri olmayan denizin uzaktan yakından yanından geçmemiş insanlar laf salatası yaparak yapamazsın diyor.
4.sü Süslü marina ,yatch clup teknecileri vida sıktırıp 500Euro vermeyi bir statü göstergesi olarak gören bazı ' üst sınıf denizciler ' bu şekilde kendi teknesinini yapıp işe temelden başlayacak,aslında refah seviyesi yukarıda olan,herşeyi aşmış olan ülkelerde olduğu gibi yapacak insanlara yukarıdan bakarak 'yapamazsın' diyor ve kendi 'kurtarılmış bölgelerinde' bu şekilde yine kendilerine göre 'varoş denizcileri ' istemedikleri için yapamazsın diyor.



Şimdi ben kendi fikirlerimi söylemek istiyorum. Ben hiç birzaman kimseye yapamazsın demedim,aklımın ucundan dahi geçirmedim. Ama zorlukları ile ilgili uyarmak bizim görevimiz.

Ben şahsen 6 yılda anca 6.50 metrelik bir tekne bitirebildim. Ama belki 10 larca teknenin avuçlarımda doğmasına şahit oldum,direkt ve endirekt olarak katkılarda bulundum.

Seçmiş olduğunuz gövde uzunluğu amatör yapımcılar için zorlayıcı bir uzunluk.Birde siz 2 tane gövde yapacaksınız,2 tane 10 mt lik tekne yapmak gibi birşey olacak. Ama 2 kişisiniz,inşaat temellisiniz,imkanlarınız geniş,benim gibi 0'dan başlayan kişilere göre matematik temelli olarak bazı şeyleri daha iyi idrak edebilirsiniz bunlar sizin faydanıza.

Ancak kendinizi bu sürecin çok uzun ve plansız sürebileceğine kesinlikle hazırlayın.

Tekne büyüdükçe teknede kullanmanız gereken elektronik ve yardımcı ekipmanlar artacak. Yani ben 6.50 metrelik teknede çapamı elle,yelkenimi elle idare edebiliyorum ama siz 10 mt lik katamaranda bunu yapamayacaksınız.  Bu sebeple bunun gibi maliyetinizi arttıracak kalemler olacak bunlarada hazırlanın hatta araştırmanıza şimdiden başlayın.


Kimseye tekne yapıyorum,bu malzemeler tekne için alınıyoru vs gibi kelimeler kullanmayın. Ürünün fiyatı 10 TL ise siz tekne dediğiniz an o 20 TL oldu bile  :Si

Hep kendinizi tekne ile ilgili çoğu şeylerinizi kendiniz üretecek gibi hazırlayın. Mesela benim sanayide paslanmaz kesimcim vardır. Tekne yapımı bana orta üst seviyede autocad,solidworks vs kullancısı yaptı.(Siz zaten bunları yalayıp yutmuşsunuzdur o sorununuzda yok )  Dümenmiş ,yelken direğiymiş bunun gibi paslanmaz gereken parçaların çizimini yapar,kesimcime gider kestirip,büktürüp kullanıma hazır hale getiriririm.Bu süreçte bunun gibi üretici olacağınızı aklınızdan çıkarmayın ve maliyeti düşürmek için çok faydalı olacağını unutmayın.

Bunlardan sonra;

Yaparsınız insanoğlu neleri yapmamış,başarmamış ki . Ama kimse bu sürecin kolay olduğunu söyleyemez .Siz en zoruna hazırlanın.

Şimdilik söyleyebileceklerim bunlar. Biraz dağınık yazmış olabilirim kusuruma bakmayın. Nasıl olsa daha buralardasınız bol bol yazışacağız  :halay



açıkçası yazımın içinde biraz sitem var, kişisel olarak söylemedim genel olarak yazdım. biz bazı şeylere karar vermeden önce yukarıdaki gibi sitem etmeme sebep olan binlerce gereksiz cümleler içerisinden araştırma yapıp ondan sonra bazı şeylere karar verebildik. Örneğin 34 ft katamaran yapmak. Bizim hedefimiz bu şimdi bu yolda ilerleyeceğiz. Bunun içinde yaşayacağız. Yapacağımız bu tekneyle gezeceğiz. Buna karar verirken açıkçası uzun uzun düşündük. Şu aşamada bununla ilgili bir sorgulamamız yok. Yani biz 34 ft katamaran yapacağız ve bu örnekteki katamaranda yaşayabilceğimizi düşünüyoruz. Tabiki gönül ister ki 12 m olsun veya 15 m tek gövde de olabilir. Ancak durum değerlendirmesini yaptığımızda sanırım bizim için en uygun olanı bu. Hatta başkaları için de fikir olması açısından araştırmamızı yaparken maliyet açısından 34 ft uygun gelirken, tasarımları ve yerleşimleri açısından bize yeterli olmayacağını düşünüyorduk. Ta ki aventure 34 ü görene kadar. Beğendik bu tasarımı.  Şimdi sırada bunu yapmak var. Nasıl yaparız diye düşündüğümüzde bunun proje çizimlerini birisine çizdirmemiz ya da bu yerleşime bu mimariye çok yakın bir mevcut projeye ihtiyacımız var. Yapamayacağımızı düşündüğümüz bir boyut olmadığını düşünüyoruz. Açıkçası bu büyüklükte bir tekneyi yapabileceğimizi düşündük. Herkesin belki de yapabileceğini düşündüğü sınır farklı. Kimisine göre 6 m tekne yapmak bile zor kimisine göre 15 m yapmak zor. yaparken yaşayacağımız zorlukların araştırararak yardım alarak bir şekilde yapacağız. Ancak yaptığmız araştırmalar neticesinde bence 34 ft lik katamaranı yapabiliriz gibi geliyor bana. Açıkçası olaya nereden bakıldığına göre değişir. 15 m tek gövde tekne yapmaktansa bu tekneyi yapmak kolay. Veya 12 m katamaran yapmak pahalı ancak 10 m katamaran yapmak daha ucuz. Bunla ilgili yaklaşık arada oluşacak fiyat farkını tahmini olarak göz önünde bulundurduk. çünkü proje büyüdükçe yapım malzemelerinin yanında ( ahşap malzeme, fiber kaplama malzemesi, sarfedilecek epoksi, vs vs vs ) elektrik ( kablosundan tutunda bir çok malzemesi ) ve mekanik ekipmanları ( motorunu büyütmek vs vs vs ) vs de artıyor. bu arada yine bir düşüncemi söyleyeyim açıkçası tek gövde 34 ft tekne yapmak bence biraz daha meşakkatli . Çift gövdede iki tane daha küçük ölçülerde gövde oluşturmak bence biraz daha kolaylık olacak. aslında olaya nereden baktığımız çok önemli baktığımız yerden görünenler çok farklı gerçekler çok farklı.
"Kimseye tekne yapıyorum,bu malzemeler tekne için alınıyoru vs gibi kelimeler kullanmayın." demişsiniz ya bence kesinlikle haklısınız. bende öyle düşünüyorum. bunu sonuna kadar uygulayacağımdan eminim çünkü benim hayatta böyle bir tespitim genel anlamda yıllar öncesinden vardır. şimdi şöyle bir durumda da var mesela somut bir örnek verecek olursam bir kamara kapısı için menteşe kullanılacağımız zaman normalde 10 tl olan menteşe marin adı altında satılırken 30 $ oluveriyor. bunun çözümüne bakacağız. tabi çözümüne bakmak için öncelikle bize acilinden bir proje lazım ki üzerinde yoğunlaşalım yoksa şu anda 200 ü aşkın iş kalemi malzeme ekipman proje olmamış haliyle kendi kendime listeledim. Bunu detaylandırma bu net olmayan (biz buna yaklaşık maliyet deriz ) maliyeti ve bu maliyete göre de iş programı oluşturabileyim.
"Hep kendinizi tekne ile ilgili çoğu şeylerinizi kendiniz üretecek gibi hazırlayın." buna da kesinlikle katılıyorum. Aklımda olan koç boynuzu, baba gibi parçaları kalıp döküp hurdacıdan hurda malzeme alarak eritip dökmek düşüncesindeyiz. veya alüminyum profillerden keserek bükerek ekleyerek parça imal etmek düşüncesindeyiz.
başlamadan önce bir ana planı oluşturup yapım sürecinde sarkmaların sapmaların önüne geçmek niyetindeyiz. İllaki sapmalar sarkmalar yaşanacaktır. Önemli olan bunların miktarını düşük tutmak. Yelkeni henüz araştırmadım ancak dikimini de anneme tarif edip yaptırabilirsem ( annemin terziliği vardır bu arada ) süper olacak :)

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: İki Kafadar Teknemizi Yapmaya Karar Verdik Caner ve Deniz
« Yanıtla #9 : Nisan 28, 2020, 07:50:38 ÖS »
Alüminyum kaynagınız varsa ve yapabiliyoruz diyorsanız,en hızlı imalat yöntemi..

canercalik

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 3
  • Ad Soyad: caner çalık
  • Bulunduğu İl: kırklareli
  • Doğum Yılı: 1989
Ynt: İki Kafadar Teknemizi Yapmaya Karar Verdik Caner ve Deniz
« Yanıtla #10 : Nisan 28, 2020, 08:17:51 ÖS »
Alüminyum kaynagınız varsa ve yapabiliyoruz diyorsanız,en hızlı imalat yöntemi..

Yok malesef o konuda çok bilgili ve tecrübeli değilim.ahsap yapabileceğimizi düşünüyoruz.

Irkın Çubuk

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 34
    • OMR3004
  • Ad Soyad: ırkın çubuk
  • Bulunduğu İl: istanbul
  • Doğum Yılı: 1987
  • Tekne Adı: ömer18
Ynt: İki Kafadar Teknemizi Yapmaya Karar Verdik Caner ve Deniz
« Yanıtla #11 : Mayıs 03, 2020, 10:02:58 ÖS »
İlk teknemin postalarını evde oturma odasında yaparak başladım. Bu nedenle 10m katamaran yapıp dünyayı gezmek isteyenleri hiç yadırgamıyorum. En kısa zamanda denize inmenizi dilerim. Yabancı kaynaklardı tekne inşası üzerine bir çok yayın var mutlaka bu yayınları okumanızı tavsiye ederim öyle tavsiyeler ip uçları var ki yeri geldiğinde hayat kurtarır. Arkadaşımın yaptığı bir projede kablo geçişleri için borular kullanmıştı ırgat kablosunu değiştirirken içine çamaşır ipi koyduğum için bana çok dua ettik çünkü yeni kabloyu geçirmesi 5dk sürmüştü. Ya da kuracağınız elektrik tesisatında ki kullanılacak rölelerin hem yatırım maliyetindeki hem de ilerideki arızaların giderilmesindeki önemini bu kitaplarda öğrenebiliyorsunuz. Tekne büyük ve hacimli olacağından yaptığınız her işin çizimini bir kenara koyun ki arıza gidermeniz kolay olsun. Bu işe başladıktan sonra önce marangoz, boyacı, elektrikçi ve motor ustası oluyorsunuz. 10.4m Vardo diye bir modeli bir süre incelemiştim fakat dünya turu yapmak için çok elverişlimidir bilemedim. Schionning Designs firmasının planları çok iyi fakat plan fiyatlarına tekne alabilirsiniz fakat maddi anlamda gücüm yetecek olsa sadece plana bu paraları vermeyi hiç düşünmem bana göre en önemli kısım burası.

Hopa

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 112
  • Ad Soyad: Selim LOKUMCU
  • Bulunduğu İl: Samsun
  • Doğum Yılı: 1963
Ynt: İki Kafadar Teknemizi Yapmaya Karar Verdik Caner ve Deniz
« Yanıtla #12 : Mayıs 05, 2020, 11:46:16 ÖS »
Üstatların yanında benim konuşmam belki doğru olmaz ama. Yine de benim fikrim istediğiniz size uygun bir plan satın alıp işe başlamanız. Şimdiden kolay gelsin.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
70 Yanıt
36035 Gösterim
Son İleti Nisan 05, 2021, 12:48:07 ÖS
Gönderen: harunm
4 Yanıt
4422 Gösterim
Son İleti Mart 15, 2015, 07:56:04 ÖS
Gönderen: mmm3434
44 Yanıt
13804 Gösterim
Son İleti Mayıs 04, 2015, 11:32:46 ÖS
Gönderen: serdaraysun
13 Yanıt
6203 Gösterim
Son İleti Mart 27, 2016, 10:17:40 ÖS
Gönderen: mehmet erdal
5 Yanıt
4293 Gösterim
Son İleti Eylül 26, 2015, 05:28:22 ÖS
Gönderen: ismailoruc
7 Yanıt
5327 Gösterim
Son İleti Temmuz 11, 2016, 09:21:55 ÖÖ
Gönderen: ErsanAkpınar
35 Yanıt
9538 Gösterim
Son İleti Şubat 27, 2016, 09:27:15 ÖS
Gönderen: Mehmet Köstekçi
162 Yanıt
32051 Gösterim
Son İleti Aralık 14, 2020, 03:42:51 ÖS
Gönderen: TolgaE
42 Yanıt
19934 Gösterim
Son İleti Nisan 02, 2023, 06:18:54 ÖS
Gönderen: cherhem