Gönderen Konu: Şişme Katamaran Projesi  (Okunma sayısı 81096 defa)

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #330 : Temmuz 02, 2020, 07:24:20 ÖÖ »

Yok, kütük yerine değil. Ana taşıyıcı olarak, ama ortadan ekli:

- Yandaki muzların boyuna profilleri çıkarınca 2 x 100 ve 2 x 130 cm temiz profile oluyor elimde.

Bunları 100+130 şeklinde eklersem 2 adet 230 cm ana taşıyıcı oluyor. O zaman karinalara tam basıyor üstten. Araya kütük koyarız koymayız, ayrı.

Sıfır diyeceğim ama eklemek için delmek vs gerekecek, pek olmuyor. Benim dediğim kütük bu profillerin içine, destek amaçlı. İçeriden kütük, dışarıdan lama.

ama pek olmayacak sanırım. Tam ortaya zaten yine delikler açacağım. Bir kısmı bu ek delikleri ile çakışacak yakın olacak falan...


Kontrplak için ne kalınlık düşünüyorsun? 6mm yeter mi?

Kesit 60 cm üst, 30 cm alt yükseklik (dik kenar) 60 cm yamuk olursa 220lik plaka tam denk geliyor. Üçünü yanyana koyuna da 5 metreyi biraz geçiyor. Yani üç plaka bir  gövdeyi tamamlıyor. Kesitler hariç. Kabaca yine 10m2 alan diyebiliriz. Kabaca 15 kilo bir tanesi.

Scalicanın epoksi ve elyaf kumaş fiyatları makul. Tek tip kumaş var 200 gr. Sanırım düz dokuma. Dört kat yapsak: Bir boyuna, bir enine, bir 45 sağa, bir 45 sola yeter mi? yani 50 m2 kumaş gider. 10 kilo. 10 kilo da epoksi.

Bir gövde 35 40 kiloyu bulacak. Plakalar 150 tl desek, kesitlerle 4 desek 600 TL bir gövde için epoksi 5 kilosu 350 , 10 kilosu 700; kumaş metresi 20, 50 metresi 1000 TL. Macun, boya vs hariç, kabaca bir gövde 2500 TL ye gelecek.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #331 : Temmuz 02, 2020, 11:47:58 ÖÖ »
Profilleri uc uca eklemeyi saglikli gormuyorum. Birbirine tutunma yuzeyi cok az. Kaynak tek yol. O da saglikli degil. Birbiri ustune bindirmek saglikli olabilir. Ancak onun da karinlara yakin olmasi lazim ki, ek yerine asiri stres binmesin. Ortalara yakin bu sekilde bir ek eminim saglikli olmayacaktir. En cok stres'e maruz kalacagi yer ortalar. Denizin ortasinda Karinlar baska yonlere gitmeye baslarsa neticesi pek hos olmaz  :fiyu

Kontraplak kalinligina gelince, Sahsen hic 10 metre alti tekne yapma konusunu degerlendirmedim. Hedefimdeki teknenin okyanus asma kapasitesi olmasini bekledigimden, hep 10 metreye 9mm yetiyorsa ben 12mm kullanayim, agirligi baska yerlerden calarim diye dusunuyorum.

Neticede, bu konuda diger arkadaslarin gorusleri bence daha degerli ve dogru olacaktir. Hali hazirda senin ihtiyacin boyunda tekne yapmis cok insan var.

Yine de ben dusuncemi paylasayim.
Bir cok kano plani incelemisligim de var. Cok cesitli yontemler olsa da, sonuc agirlik pek degismediginden ve yapim kolayligi bakimindan ben iskeletsiz dik yapistir yontemini daha pratik buluyorum. Iskeletsiz dik yapistir yontemlerinde de genelde 4 - 5 metre boylar icin ya 6 - 9mm kontraplak kullaniyorlar ve fiber kaplamiyorlar, ya da 4 - 6mm kontraplak kullaniyorlar ve ic dis fiber kapliyorlar.

Tahminimce 4mm kontraplak, ic dis fiber kaplarsan iskeletsiz yeterince saglam bir govde olabilir. Yine de benim garantici tarafima dayanarak, ben olsam 6mm kontraplaktan yapar ve ic dis 200 - 300gram orgu elyaf kaplardim. Her 50cm de bir 6mm kontraplaktan bulkhead koyar, her 1metrede de 9mm kontraplaktan bir bulkhead koyardim. Profillerin gelecegi yerlere denk gelen bulkheadlari da 9mm yapardim mutlaka.  Boyle bir govde iskelet gerektirmez. Kereste isi ile ugrasmazsin. Neticede iskeletli bir tekneye gore bir tik daha agir olabilir. Yine de agirligina oranla daha saglam olacaktir.

Kopruye gelince. Anladigim kadari ile kopru uzerindeki donanimlarin su an akibeti de pek belli degil. Yani diregi baglayacagin yeri yeniden ayarlaman gerekiyor sanirim. diger seyleri de.
Bu sartlarda bana sanki, Yeni profil alsan ve dort dortluk yeni bir kopru yapsan daha kolay olurmus gibi geldi. Hatta, neden sigma profil dusunmeyesin? Neredeyse hic delik delmeden diregi baglarsin, karinlara baglarsin, dumen donanimlarini filan baglarsin. Begenmedigin seyin cikarip istedigin yerine yeniden baglarsin. Halat filan gerdirmen gerekirse de yine hic delik delmeden kanalin birine bir somun civata atip halati baglarsin. Bir suru hazir aparat da var. Kose baglantilar, acili baglantilar vs. Isin cok kolaylasir. Demonte etmen gerektiginde yada yeniden monte etmen gerektiginde de cok hizli olur. ustelik hic birsey de sok tak'tan dolayi yipranmaz.

Ben daha once su firmanin sigma profillerini kullanmistim : https://www.segaotomasyon.com
Kaliteli ve alternatiflere gore fiyatlari da uygundu. Su an nasildir fiyatlari bilmiyorum.

Soyle bir profil ve fiyat buldum : https://www.cnc-marketi.com/sigma-profil/90x90-sigma-profil-10-kanal

Senin su anki profillerin 10x10cm ise, bu 9x9 cm profil ondan muhtemelen daha saglamdir. Metresi kabaca 5.5kg imis. o da bence fena degil.


Ozetle, benim gorusum, govdeler iskeletsiz 6mm dik yapistir kontraplak, ic dis 200-300gr fiberlenecek, her yarim metreye 6mm, her metreye de 9mm kontraplaktan bulkhead atilacak.

Bulkheadler, profiller 9mm bulkhead'e denk gelecek sekilde ayarlanacak. Iki tane 230 - 240cm boyunda sigma profil alinip biri arkadan uygun bir yere, biri onden uygun bir yere yerlestirilecek. Profiller karinlara, yuk dogrudan 9mm bulkhead'e binecek sekilde civatalanacak.

Yelken vs gibi baglantilar icin delik acmak yerine, hazir baglanti aparatlari cozmuyorsa, sactan lazerde kestirilip profillere vidalanacak.

Tabi bu benim anlattiklarim elindeki malzemenin cogunu iskartaya cikarmis oluyor. Ancak soyle dusunuyorum. Su anki kopru'yu muzlara gore yapmistin. Simdi muzlar isini gormuyor ve kontraplak govde yapmayi dusunuyorsun. Kontraplaklari bu sefer muzlara gore olan kopruye uydurmaya calismak da senin isini bence zorlastirmaktan baska birsey yapmayacak.
Ver cikan malzemeyi geri donusume yer acilsin  ^-^

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #332 : Temmuz 02, 2020, 12:59:57 ÖS »
Evet haklısın, artık eski profillerde ısrar etmek işi sakatlayıcı oluyor. Herşeyi engelliyor. Ben orayı da kontrplak yapma hesaplarına başlamıştım.

Tabi bu arada ne trambolin kaldı ne birşey. Senin ilk tasarıma benzer, biraz arkaya yer bırakan birşeyler çizmeye çalışıyorum.

İlk köprü önde 2m hizasında olacak. Direk buralarda bir yere bir şekilde bağlanacak. Kanat 2.5 metre geri, 35 cm kadar öne çıkıyor. Şu an düşündüğüm çeki demiri ve topuzu ile bağlantı. Direğin dibinde topuz, köprüde kilit. Bağlantı kolay da, zor olan kaburgalar ve özellikle en aşağıdaki alüminyum çerçeve içinden geçip, onları dağıtmadan, kırmadan bozmadan tak çıkar yapmak. hep düşündüğüm konu o.

Gerçi, şimdi katı gövde olunca bir de biryerlerde yer bulursam suda durur, o zaman çok oynamam direkle yelkenle.

İkinci köprü en arkda 5m hizasında olacak. 2.5 metre kanattan sonra yarım metre yelkenci/dümeciye manevra alanı bırakacak bir platform olacak. Bunu ortadan ön köprüye bağlarsak senin tasarıma ve modern katamaranlara benzer birşey çıkacak. En arkaya koyma nedenim dümeni ve motoru hala köprüde tutmaya çalışmam. Belki yarım metre 75 cm içeri girip herşeyi biraz öne doğru kaydırırım. Eskisi de 75 cm içerdeydi. Salmayı da orta eksene direğe yakın yere koyabilirim diye düşünüyorum.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #333 : Temmuz 02, 2020, 06:47:15 ÖS »
Ceki demiri ile baglarsan diregi halatlarla gerdirecek misin? direk nasil ayakta duracak? halatlarla gerdirirsen kanat nasil 360 derece donecek?


Kopru kontraplaktan nasil olur bilemiyorum. Bu boydaki hic bir katamaranda gormedim. Muhtemelen sert yuzey avantajina gore epey agir olacaktir. Ustelik govdeleri bir arada tutacak ve rijit duracak bir kopru yapmak icin epey ugrasmali ve profillere nazaran daha agir olacak bir suru ahsap iskelet atmalisin. Rijitlik icin de bunlar yuksek olmali. kontraplagi kopru citalarina alttan baglaman saglikli olmaz. Bu durumda ustten baglayacaksin. Alti bu sefer cok girinti cikintili olacak ve bir dalga vurursa butun hizini kesecek. Bu olmasin diye bu sefer altini da kontraplak kaplaman gerekecek.

Bunun yerine iki saglam aluminyum atip, arasina da halatlar gerip ustune bir branda atsan bence cok kolay, hizli ve yeterince saglam olur.  arkada oturacagin yere 50 cm genisliginde bir kontraplagi arka profile sabitlersin, sert zemin olur konfor icin.



khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #334 : Temmuz 02, 2020, 10:00:06 ÖS »
önce eski yapıyı anlatayım:

Direk kare kesitli. 50 x 50 mm. Kaburgalar buna uygun kare delikli göbek parçayla direğe bağlı. Kare olduğu için direk döndüğünde kaburgalar da aynı anda ve açıda dönüyor. En altte 50 x 50 x 5 mm L köşe profilden yapılma kanadın en geniş profili var. bunun göbeği özel çünkü hepsi değilse ençok yük buraya biniyor. burada 10mm lamadan yapılma içi yine 50 x 50 kare boşluk olan kutu var. direk dönünce bu da aynı şekilde direkle aynı anda ve açıda dönüyor.

Direk nerede nasıl dönüyor?. köprüye bağlı 50mm çap ters kaynatılmış iki çelik T boru var. T nin biri menteşe görevi görüyordu en başta sonra gereksiz kaldı ama yapıyı bozmadım.

diğer Tnin içinden de kare direğin içine gömülü 40mm çelik boru geçiyor. ona kaynaklı 22mm çelik gijon ve cıvatası ile de Tnin altından profilin altına bağlanıyor. Ama dönebiliyor. Yukarı geri de çıkmıyor.

Bütün bunlardan ayrı, en dipteki kalın alümşnyum lama kutudan yukarıda bir yerde direkte eklem var. bu da direği indirip kaldırmamı (önceden T borudaydı) ve takıp çıkarmamı sağlıyor. Bu eklem dipten 80 cm yukarıda idi. kışın onu 20 cmye indirdim.

ama hala bana sağlam gelmiyor. o eklemi en dipteki kutunun içine veya altına almaya çalışıyorum.

Topuz bağlantı T boruları ve gijon cıvata bağlantısının yerini alacak. en altta profile bağlı olacak. yani direğe bağlı topuz o kalın lama  kutudan geçecek. kare direk kutuya oturacak topuz profile kilitlenecek. ama dönebilecek.

Direği dik tutan büyük ölçüde dipteki lama kutu. Ama özellikle eklem nedeni ile ona güvenemiyorum.

Şimdi topuz olayı eklemi de kaldıracak. ama ben belki yine direği gerdireceğim. Aslında bu işi geçen yaz yaptım, çalışıyor. Son izlediğin videoda aslında onu göstermeye çalışıyordum.

Direk dört köşeye bağlı. Ama direğin ucundan değil. Direğin altında ve tepesinde benim arabadan çıkma amortisör bilyası var. Yani iki döner tabla. Tepedeki tablanın üzerinde benim "allame" dediğim 50mm çaplı 150 cm  yatay (öne arkaya eksende) çelik boru var. bunun 50 cm kadarı önde 100 cm kadarı arkada. gerdirme telleri bunlara bağlı. bunun altında direk ve kanat 360 derece dönüyor. daha doğrusu 270i geçiyor. o bana yetiyor. 300 320 gibi falan.

yani sistem çalışıyor da, tepede öyle bir allame olması pek hoş değil. ama direk yıkılmasın diye böyle garip icatlar yapmak zorunda kaldım.

tekne portatif olmazsa, her denize gidişte direği söküp takmak zorunda kalmazsam ekleme de gerek kalmaz, gerdirmelere de. Yani normal bir tekne olsa, limanda dursa böyle karmaşık şeyler gerekmez. bunlar hep portatif olmaktan kaynaklanıyor. Direk dikili çekemezsin tekneyi.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #335 : Temmuz 03, 2020, 02:03:57 ÖS »
Sanirim ceki demiri topuzu ve kaplini son derece iyi is gorur.
Ceki demiri kaplinlerinin kilidi  dikey harekette fazla yuk tartacak sekilde yapilmamistir muhtemelen, ancak boyle bir kuvvet nereden gelecek? iple gerdikten sonra muhtemelen kilitlemesen bile is gorur diye dusunuyorum.

Bence iple germek mecbur bu durumda. Diger turllu baglanti yeri cok yuke maruz kalacak. Ustelik yelken'e guc bindiginde de kopru profilini burkmaya zorlayacak ki, efor merkezinin kanadin ortalarinda oldugunu varsayarsak, en azindan 2 - 3 metrelik bir manivela kuvveti oluyor. Bu da epey bir burkma kuvveti demek.  Iplerle gerdirdiginde bu kuvvet dengelenecegi icin kopru profiline binen burkulma kuvveti oldukca azalacaktir diye dusunuyorum.

Bir cizim ekledim. Resimdeki sari cizgiyi yok say. Onu yanlis cizmisim.

arka uclara bagladigin ipleri sabit uzunlukta diye dusun.
On uclara bagladigin ipler, teknenin burnunda birer makaradan gecip koprude bir vincte toplansinlar.
Yelkeni dikmek icin dibini kapline hizaladiktan sonra vinc'i sarmaya baslayacaksin. iki taraftaki ip de esit olarak kisalacagi icin, kanat yamuk bir piramit seklinde yukselmeye baslamali.

Burunlardaki makaralarin hemen arkasina birer kistirmac koyarsin. Direk en tepeye vardiginda vinci de kistirmaclari da kilitlersin. Boylece direk sabit kalir. indirecegin zaman da tam tersi sekilde yapabilirsin. Boylece diregi dikmek icin harcayacagin efor ciddi sekilde azalir. Kendiliginden cikan avantaj olarak, burunlardaki kistirmaclar ile vinc arasinda kalan ipler de gergin olacagindan, azda olsa yapiya ekstra dayaniklik katar.

Bu sartlarda diregin dibinde bir topuzdan baska mekanizmaya ihtiyacin kalmaz.

Ipler'i ve allame dedigin seyi istemezsen, o Zaman topuz yerine teker poryasi kullanmayi dusunebilirsin.  Yine de ipler kanadin esnemesini de azaltacagi ve kopruye binen burkma kuvvetini epeyce azaltacagi icin daha garanti.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #336 : Temmuz 03, 2020, 04:42:19 ÖS »
Birkaç resim ekleyeyim. benim yaptığım şeyleri başka türlü anlatmak zor. Başka okuyan var mı bilmiyorum ama, okuyanlar da yav bu adam ne garip şeyler yapıyo, denizle tekneyle alakası yok diyorlardır.

İki ters kaynaklı T borunun resimlerini koydum. Boşken, tablalı ve temsili direk için geçtiğinde. Dipte kapling bağlantıyı daha garantiye alacak ama; T-Borudan kurtuluş uok. Asıl direği tutan o imiş. Baktım da onsuz olmuyor. O kalacak. Kapling olsa da olur olmasa da; bir küçük teknik sorun var o yüzden zaten olamayacak gibi. Topuz 50 mm, direk 50 mm, T borular 50 mm, ama dışı. İçi 46-48. Yani topuz borudan geçemiyor. Oraya topuz benzeri birşeyler denedim, olursa olacak, olmazsa eski usül kalacak.

En alt çerçevedeki büyük dip yuvanın resimlerini koydum. Bugün biraz ona çalıştım. Eklemsiz direğin girişini kolaylaştıracak birşey yaptım. Direği dikmeden önce yuvanın arka duvarının iki cıvatasını sökeceğim. En dip cıvata etrafında döner poziyonda olacak. Böylece yere yataya yakın, eğk direğin yaklaşıp girmesini kolaylaştıracak. Direk yuvaya otuurp alttan bağlandıktan sonra o iki cıvata yerine takılıp yuva normal haline getirilecek.

Direği kaldırmak için, tekneyi suya indirip çıkararırken kullandığım ırgatı kullanıyorum. Önceleri ortada görünen parçaları bir eklem olarak kullanıp vinç direğini de kaldıraç kolu gibi kullanıp kaldırıyordum. O iş ne olsa yine tak sök yarım saatlik iş oluyordu. Şimdi o boruyu vince yandan monte ettim, standar parça oldu. Onunla kaldıracağum.

Daha önce direğin alt ucu ekleme bağlı idi. Şimdi eklem yok, alt uç boşta, biraz serseri gbi dolaşacak. Bir şekilde yolunu bulup o dip yuvaya giecek. Topuz veya somun /cıvata her neyse kutudan, delikten borudan geçecek. Direk kutuda kalacak. Alttan bağlanacak. Böylece direk hem sağa sola oynamayacak (benim istediğim dönme dışında) hem de yukarı aşağı.

Gerdirmeye gerek kalacak mı? Bakacağım. Dediğin burkulma olayını hiç düşünmemiştim. Dibi zorlayacak biiyorum da profili zolrar diye bakmadım olaya. İple gerdirirsem allame şart. Başka türlü özellikle arka ipleri kanada değdirmeden aşağıya indirmek mümkün değil. Yani o zaman bırak 360'ı 60 derece bile dönemez. İl 30da arka ipe takılır.














khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #337 : Temmuz 03, 2020, 05:38:56 ÖS »
Son üç günde, patlayan muzun koni problemini halletim. Orayı yapıştırdım buradan açıldı. Burayı yapıştırdır şuradan açıldı. Üçncü gün koniden kaçak kalmadı.

Koydum güneş testine. Güneşte  basınç arttıkça, zayıf yer varsa oradan pırtlıyor. Diğeri maşallah üçüncü haftasında, taş gibi devam ediyor güneşin altında.

Bugün birinci gündü. Dört beş saat sonra, daha önce yapıştırdığım bir yerin 10 15 santim altından yine  cm kadar açıldı.

Yapıştırıcı da ya bir defa daha yapıştırır, ya iki. Son şanslarımı kullanıyorum. Muzun da son şansı; oldu oldu, olmadı kontrplak hesapları başlayacak.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #338 : Temmuz 03, 2020, 05:50:19 ÖS »
Iplerden kurtuluyorsan, Kopru profilinin burkulmasini onlemek icin gerekirse profili guclendirirsin. bence daha basit olur.


Sanki alttaki Cift T ayri olmayip diregin dibine sabit olsa, bir oynak yer eksilirmis gibi. Somunlari sabitleyip diregi kaldirirsin, sokecegin zaman da iki somunu sokersin diye dusundum.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #339 : Temmuz 03, 2020, 06:29:31 ÖS »
En en ilk başta o çift T paraşüt vincine yataklık ediyordu. Vinç sağa sola dönebildiği gibi öne arkaya da eğilip epeyce bir açıda 3 boyutlu hareket şansı veriyordu paraşüt iplerine.

O iş kaldı ama çift T de kaldı. Aynı yere wind surf yelkeni de takabiliyorum. o da az çok 3D hareket olanağı istiyor.

kanat yapınca o cıvstaları bşraz fazla sıkıyorum. menteşe gibi aşağı yukarı dönemiyor. bir de U Bolt ile önden kement atıp deliklerden geçip profilin arkasına bsğlıyorum. kımıldayacak hali kalmıyor.

profile 50mm delik açıp oradan geçireceğim herşeyi kolay olacak o zaman ama gözğm yemiyor onu. profil elimde kalabilir. hele öyle burulacaksa...

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #340 : Temmuz 12, 2020, 11:00:16 ÖÖ »
Hesap - Kitap, hesap - kitap; sonunda römorkda çakıldık gibi.

Bir ara yazmıştım, römorkda kızaklar da 180 cm eksen aralıklı. Muzların merkezi 180 cm aralıklı idi (ortadan ortaya), dıştan dışa 2.40 ediyordu (bir yerde 2.30 demişim, doğrusu 1.80 + 0.30  + 0.30 = 2.40. Kızaklar da merkeze göre 1.80de. Söker yerniden vidalarız.

Tamam, 40 yeni delik, 40 x 70 x 3mm galvanizli profile. O da olur, da; kaydıracağımız yerde tekerlek var. Tekerlek kızağın sadece 1.5 2 cm altında kalıyor. O da yükseltilmiş hali. Daha önce şasiyi 80'lik profil ile yükseltmiştim. Artık şasiyi yükseltemem, ara traversleri tek tek yükseltmem lazım. Profil parçaları kes, kaynakla ya da vidala ya da U-bolt...

Yine en az 5 cm belki 8 - 10 cm yükseltmek gerek. Daha önce tam altında değil, çemberin dış tarafına doğru idi; şimdi tam altında olacak. Tabi daha önce yükselttiğimiz için artık süspansiyon daha az olacak ama, ne zaman ne kadar? Torsiyonlu 750 kg dingil. En genişi.

Ayrıca yükseltmek de pek o kadar iyi birşey değil, pek istemiyorum:

1. Ağırlık merkezi habire yukarı kayıyor, taşımada savrulma devrilme riski artıyor.

2. Şu an tekne römork üzerinde iken yerden 60 cm yüksekte zaten. Normal tekneler ve römork şasileri V şeklinde olduğu için, tekerler yanda yüksekte kalabiliyor, tekne de suya yakın. Ama bizimki tekerlek yüksekliğinin üzerinde olmak zorunda. Şimdi 5-10 cm daha yükseltirsem suya girmek ve özellikle çıkmak daha da zor olacak. Girerken römorku suya çok sokamıyorum. Araba Doblo, öyle dört çeker falan değil. Kaçırıp suya düşmemek için paylı davranıyorum. O zaman da tekne havadan suya atlıyor. Katlanıyor. Çıkış çok daha zor tabi.. Biraz daha artırırsam bir kere girse de suya, bi daha çıkamama olasılığı yüksek :)

Bir çözüm yeni kısa dingil ile tekerleri araya almak. Yeni bazı römorklar öyle. Arada max 120 cm açıklık var. Ona göre dıştan dışa 120 cmden kısa ( iki teker 30 40 cm, ara boşluklar ile 50 60 cm. Kalır geriye 60 cm . Maliyeti de cabası; herşey baştan yapılacak. Çünkü şasi kenarı da 180 cm de.

Kısacası, römorku evirdim, çevirdim; pek de makul ve mantıklı bir çzöüm bulamadım.

Zaten başta da demiştim ya, minimum değişiklik olmalı. Çünkü tek bir değişiklik bir dizi bir sürü zorunlu başka değişiklik getiriyor. Herşey al baştan oluyor.

Sonuç:

Çözüm eskiye yakın yani daire kesitli olmalı. Onun zorluklarının da farkındayım. İçini çalışmak, iç destekleri koymak zor. Düzgün silindir elde etmek zor. Önce uzun 100lük pimaş ile bir göbek eksen yaparım diyorum. İç destek kesit daireleri buna geçiririm. Bunu iyice düzgün hale getirdikten sonra, kıvrılabilir kontrplağı alıp, puro sarar gibi yavaş vayaş sarar vidalarım, sarar vidalarım... diyorum.

Öte yandan can havliyle yapıştırma işi devam ediyor. Yapıştırıyorum, açılıyor. Yapıştırıyorum, açılıyor. Sonunda muzun yarısını yapıştırmış oldum. Konideki kaçağı da kestim. Boynuz tarafında üç dört yerden kaçak yaptı. Onları da kestim. Şimdi üç gündür kaçak yok. Bir umut da bu muzların ölüsüyle son bir deneme daha yapmaya çalışmak.

Bir yandan direk nasıl kalkacak, nasıl duracak, nasıl inecek sorusu devam ediyor. Vinçsiz kaldırma ve durdurmayı halledebileceğim sanırım. Eklem olmayacak. Daha sağlam duracak, o zaman muhtemelen gerdirme gerekmeyecek. Belki bir tane pruvadan veya, öndeki iki köşeden gerdirme yapacağım; o da sırf direği indirirken sağa sola kaçmasın diye.

İndirmek için yuvadan çıkarmak en zor adım. Onun için önce kriko düşünmüştüm ama 30 cm kadar ittirmek lazım. Şimdi Arşimed sağolsun, basit bir kaldıraç manivela ile yaparım, alttan iteklerim herhalde diyorum. Bakalım. Bu sırf "kuvvet" kısmı. Asıl sorun, kanadın içindeki düzeni bozmadan bu işi yapmak; onu yazıp kafanızı karıştırmayayım. Yani züccaciyeci dükkanında 6 metre direği indirip kaldırmak gibi birşey benim yapmaya çalıştığım, öyle söyleyeyim.

Direği vinçsiz dikmek için trambolinde branda yerine sağlam bir platform lazım. Dedim zaten portatifliği falan kalmadı bu işin; bu brandaları da at, sağlam bir zemin yap. Evde 150 cm boyunda, 40 cm eninde, 2 cm kalınlığında, sıkıştırma yapıştırma tahta paneller var. Yani eni aslında 5 cm falan olan tahtaları yanyana yapıştırmışlar. Ama sadece yapışma. Geçme falan yok. Bunların dördünü yan yana dizince bir kısım alanı kapatıyor. Önce normal yukarı koyarım diyordum.

Sonra aklıma bir tür "havuzluk" yapmak fikri geldi. Bu aslıda yeni değil,en en ilk baş çılgın tasarımda zaten sert taban olacaktı ve bunun gibi olacaktı. Köpük paneli elyaf kaplayacaktım falan..

Şimdi bu tahtaları epoksi ile yalıtıp, elyaf falan sarmadan alıp iki muz arasına, 30 cm kadar aşağıya koysam ne dersiniz? Önce düz tahtaları muzların askıya alındığı kemerlerin içine koyacağım boyuna profillere bindiririm diyordum. Sonra bunlara kontrplak ile yanlardan hafif eğimli, doğrudan muzlara yaslanan birşey yapsam yük daha dengeli dağılır diye düşünmeye başladım. Bu fikir üzerinde de çalışmam lazım. Orası oturmak için değil de; kenarda oturup, ayak sallandırmak; basmak, gereğinde yürümek için. Ağırlık merkzei de aşağı kaymış olur biraz.

Şu an tek sorun görüyorum bununla ilgili. Kanadın alt ucundaki bumba makarasınının ipini merkezde bir yerden - yada arabadan - geçirecek olursam, ki şart gibi, bu alçaltılmış taban sorun yaratır. Onun dışında ıslanmak falan çok dert değil...

Bir de soru soracağım ama onu soru cevap kısmına sorayım. Cam elyaf boru nasıl yapılır? Püf noktaları nelerdir?

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #341 : Temmuz 12, 2020, 12:35:35 ÖS »
Abi ben error verdigim noktaya geldim  :sar
Cam elyaf boru olayina bakaiyim  :tav

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
HÜSRAN
« Yanıtla #342 : Ekim 02, 2020, 03:37:48 ÖS »
Hüsran!

Salı günü denize indirmeyi planlıyordum. Yetişmedi. Çarşamba, yetişmedi. Dün nihayet aldım götürdüm.

Urla Yelken Kulübü Başkanı Gürbüz Arıkan ile görüşmüş, tanışmış ve kulübün önünden suya indirme konusunda onayını almıştım.

Ayrıca suya indirme, çıkarma ve hatta gerektiğinde botla kurtarma konusunda destek sözü de verdiği için korkusuzca gittik.

Ancak hep olduğu gibi sök tak işi yzun sürdüğü için hazır olmam akşam 17yi buldu. Rüzgar da bitti. Vazgeçtik. Neyse geceyi orada geçirdi. Sabah 11'de gittik. Yelken hazır, sadece açılacak.

Hafif kuzey esiyor 8 9 km/sa. Yelkeni açmaya başladım. Dün normal çalışan  herşey bugün ters gidiyor. Bir süre sonra kasmaya başladı. Sıkıştı. Rüzgar doğuya dönmeye başladı 10 12 km/sa.

Sıkışma gittikçe artıyor. Bir türlü tepeye varmıyor. Güç bela sona ulaştık.

Tekne karada suya 1m mesafede. Doly ile ittirdim, suya girdi. Aynı anda sol baş çarmık koptu. Niye koptuğunu anlamaya çalışırken direk ek yerinden sağa yıkılmaya başladı.


Ek yerinde kare direk içine koyduğum bağlantı parçası galvaniz boru kurılmıştı.

Neyse, bize birşey olmadı. Tekne de sağlam kaldı. sadece direk ek parçası. Orada daha önceden paslanmaz profil vardı. Bir sebepten galvaniz bofu ille değşştirmiştim.

Neyse. Şimd biraz mola.

Vakit kalırsa tamir. tekrar denize.




sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #343 : Ekim 02, 2020, 03:54:31 ÖS »
Gecmis olsun abi.
En azindan zayiflik ortaya cikmis oldu. Bu irilikteki bir kanat icin o profil ve boru zaten biraz ciliz gorunuyor. En azindan tabanda yuku tasiyan kismi daha buyuk ebatli bir profil yapsan dahaa iyi olur gibi. Et kalinligini artirmasan bile olculeri biraz buyutebilirsin.

Tekneye gore kanat gozume fazla iri geldi nedense.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #344 : Ekim 03, 2020, 09:52:37 ÖÖ »
çok sağol.

Direğin ince olduğunu düşünmekle birlikte; hep korkum ek ve eklemlerden olmuştu. Geçen yaz çok geç tamamladığımda dipten yaklaşık 1 m. yukarıdaki eklemin oynaklığı rahatsız etmiş, o nedenle kışın bir takım değişikliklere gitmiştim. 3 farklı model denedim. bir de parmaklarımı sakatlayınca artık fazla oynama şansım kalmadı. sonuncu ile gittim.

Yine de kırılan direk değil, ek yerindeki (eklem değil, basit ek) içerideki parça. Eklem yeri de sağlam. O en dipte ve paslanmaz çelikten, içiçe geçen parçalar.

Ek yerinde 40 cm kadar uzunlukta paslanmaz çelik profil vardı. ama onu da kendim evde U Profilleri kesip kaynatıp yapmıştım. ölçü gönye ve çapak sorunları vardı. zor gşrip çıkıyordu. bir de kanadı direğe çeken ipi direğin içinden geçirmeye karar verdim. onu yapınca vinci de oraya monte edeyim dedim. paslanmazın boyu vinci bağlayacağım yere yetmedi. ben de o zaman 2.5 mm galvaniz boru koydum ek yerine. kırılan o.

yelken bence büyük değil, normal yelkene göre iki misli şişko ( kanber = 2 x tor) olduğu için göze iri görünüyor. yelken 12 m2. direk 6m. rota prenses 575in direk 7.5m  yelken 14m2.  Bir de kanat yelkene göre (ucu hariç) daha ince uzun. ekteki resim bir gece öncesi yandan. yelken daha iyi görünüyor.

Kırılan parçadan başka bşr hasar ve kayıp yok. onu düzeltip tekrar deneyebilirim. bşraz daha moral enerji ve zaman lazım.



 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
36 Yanıt
28506 Gösterim
Son İleti Temmuz 20, 2017, 12:50:32 ÖS
Gönderen: sessizsakin
401 Yanıt
157796 Gösterim
Son İleti Ocak 13, 2016, 11:20:58 ÖÖ
Gönderen: huseyinyurt41
11 Yanıt
9090 Gösterim
Son İleti Ağustos 02, 2014, 05:34:56 ÖS
Gönderen: cenkguney
3 Yanıt
6731 Gösterim
Son İleti Ekim 29, 2014, 11:44:48 ÖS
Gönderen: murat alemdar
4 Yanıt
3495 Gösterim
Son İleti Ocak 22, 2017, 02:19:15 ÖÖ
Gönderen: Xxx
6 Yanıt
5947 Gösterim
Son İleti Ocak 28, 2017, 01:49:31 ÖS
Gönderen: ümit gökay
2 Yanıt
6054 Gösterim
Son İleti Eylül 15, 2017, 12:03:40 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
2 Yanıt
3657 Gösterim
Son İleti Ekim 02, 2017, 11:01:11 ÖÖ
Gönderen: msceylan
10 Yanıt
6411 Gösterim
Son İleti Kasım 17, 2017, 01:37:46 ÖÖ
Gönderen: sessizsakin