Gönderen Konu: Şişme Katamaran Projesi  (Okunma sayısı 81111 defa)

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #360 : Kasım 25, 2020, 08:23:29 ÖS »

Çok teşekkürler.

O zaman hiç filika bakmayayım yani.

5.000 TL motorsuz evraksız filikalar var. Sandaldan hallice. Birkaç da kapalısı. 10.000 TL kadara da ikinci el Lister motor falan var. Alternatif olarak da öyle bir birleşim düşünüyordum. Üç aşağı beş yukarı aynı fiyata geliyor.

Bu askeri tekne. bakımlıdır. Fazla detayı da yok. İşi az olur diye düşünmüştüm. Buruna yakın bir direk çakıp işi bitiririm diyordum.

Neyse. Başka birşey düşüneceğiz demek ki.

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #361 : Kasım 25, 2020, 09:40:48 ÖS »
   Mevzuat değişmeden evvel ruhsatlandırılmış filikalar var, onlardan bulabilirseniz, kayıtlı belgeli alabilirsiniz. Onlarda sorun yok, hatta bir arkadaş almış Balıklıova da, tadilat yapacak. Filikayı yelkenli olarak düşünmenizi tavsiye etmem. Filikalar çok kişiyi taşımak için tasarlanmış ağır tekneler. Motor yat veya en fazla mator-sailer olarak düşünebilirsiniz.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #362 : Kasım 26, 2020, 09:04:01 ÖÖ »
Eskilerden bulmak zor ve pahalı. Ya motorlu + Evraksız var, ya da motorsuz + Evraklı. Genelde 35.000 TL dolayında.

Evet tabi filikalar ağır. Bir bakıma salma sorunu da var. Yelkenli için fazla hantal. Bu baktığım 1.200 kg kadar diyor. Bu zaten pek filika denecek tekne de değil gibi. Kapalı değil, can kurtaran filikasından ziyade gemilerin kara ile irtibatını sağlayan, getir-götür işlerinde kullanılan türden teknelerden sanırım. Biraz da o nedenle ilgimi çekti. Fazla kes biç işi yok.

Benim şu an düşündüğüm kanat-yelkeni deneyebilecek bir ortamı yaratmak. Her yerde bir başka çalıya dolanıyoruz. Bakalım.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #363 : Aralık 06, 2020, 04:56:31 ÖÖ »
Hayal dünyasında gezinirken bir satılık tekne ilanında ilk iki resimdeki fotoğraflara denk geldim.

Benim almayı düşündüğüm filikayı alıp bu hale getirmişler galiba, çok da güzel olmuş dedim. Karşılaştırma için üçüncü resme bakabilirsiniz. O garip kubbeyi kaldırıp yerine dğer iki resimdeki güverteyi koyun, sanki tıpatıp aynı.

Değilmiş tabii. Yener / İstanbul yapımı bir trawler imiş. Baya da büyükmüş (11 x 4), ama kanım kaynadı. Zaten filikanın formunu sevmiştim. Alıp üstünü söküp atacaksın. Yerine bir trawler güvertesi oturtacaksın. Epoksi elyaf falan da uğraşamam diyorum. Betopan 8mm kes biç çak yapıştır boya. Geç git. Şeytan da bir yandan dürtüyor. 4 bine bir bağlama kütüğü buldum, ölçüler uygun - ama AHŞAP yazıyor, bilmem hiç bakan olur mu. Trawler modeli olsa zaten ahşap sanırlar.

Bir tane de eskiden alınma, belgeli ama motorsuz filika buldum. Projeye başlamışlar, bırakmışlar. Dördüncü resim. Şansıma, bu da askeri imiş ama bu devasa. 9.3 x 3.5 gibi birşey. Tamam bunu da trawler yapalım. İçini dümdüz düzeltmişler zaten. Geniş salon salomanje döşe 28 m2 alanı. Motor yok, tabi devasa bir de motor lazım. Eskişehir'de Dizel-Elektrik lokomotif fabrikasında staj yapmıştım. O motorlardan lazım.

Bir taraftan da hala elektrikli motor bakıyorum. Çok uygun fiyatlı, makul mantıklı ve takdir ettiğim bir çözüm buldum. Normal asenkron motorları söküp BLDC yani fırçasız sarıyorlar. Yeni bir sürücü devre ile satıyorlar. 10KW, 72 volt, 3000 devir motor 10.000 TL artı 3.000 TL sürücü. Çocuk bir video hazırlayıp gönderecekti hız kontrol, ileri/geri vs gösteren, haftaya kaldı.

Bu tekneleri alsam koyacak yer falan da yok. Koca koca şeyler. Barınağa gidip konuşacağım; ben de bir köşeye sığabilir miyim diye? Bir de bu COVID koşullarında alıp çalışamamak da var. Büyük filika yakında Seferihisar yolunda, onu görmeye gideceğim. Kolay. Diğeri Aliağa'da git gel yapana kadar bizim (65+) çarşı izni doluyor.

Bakalım...


vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #364 : Aralık 06, 2020, 10:25:04 ÖÖ »
Resmini beğendiğin tekne bizim limanda bulunuyor abi.

Aslında yanlış bilmiyorsam Cem Gür ün yaptığı el yapım,amatör yapım bir tekne.

Adı bir aralar thalassa idi. Bu isimle araştırırsan belki daha fazla bilgi çıkar model olarak.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #365 : Aralık 06, 2020, 10:29:00 ÖÖ »
Thalassa Yener firmasının verdiği isim. Onun kendi sayfasında orijinal resimleri var. Satılık ilanında da Yener yapımı diye söylüyor. O resimleri tekne sahibi kendi çekmiş koymuş.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #366 : Aralık 07, 2020, 01:29:16 ÖS »
20.000 TL fiyatlı motorlu ama evraksız filikaya evrak için 4.000 TL isteyen var. Gözüm tutmadı. Bir de 8.500 TL isteyen var. Onun belgesinde polyester yazıyor. Dediğim gibi o tekneyi daha görmedim. Fotoğraftan beğendim. Gidip görmesi biraz zor.

Sabah hemen 200 m aşağıdaki Kalabak Balıkçı Barınağına gittim. Filika alsam gelsem, koyup çalışsam yer var mı? YOK:

35.000 TL fiyatlı evraklı ama motorsuz filikayı satan ile konuştum. Ahşap malzeme satış ve imalatçısı. Alırsan burada yapabilirsin dedi. Gittim gördüm.

tekne şu:
https://www.facebook.com/marketplace/item/444724496123623

İngiliz Donanmasında RFA Fort George A388 gemisinde (de?) kullanılmış.

Adam astım hastası imiş. Çeşme Marina'da yer tutmuş, orada yaşamak üzere, Deniz Evi gibi kullanmak için almış Başlamış. SOnra küçük geleceğini düşünmüş vazgeçmiş.

Şimdi kocaman bir tane deniz evi yapmış. Yüzde yetmişbeş bitmiş gibi. Onu bitirip götürecek, orada yaşıyacak. Dahası 5 tane de daha yapıp kiraya verecekmiş. Yerlerini ayarlamış. Bir tanesinin iskeleti de tamam. Bu filikayı da satıyor.

90 - 110 HP motor ve uygun şanzıman gerekli. Üst yapı yapılacak. Tabi üst kısım olduğu gibi sökülüp atılacak. şimdi de Trawler'a takıldık. Yelkenli olanları da var. Hafta sonu 100'den fazla resim plan inceledim. Alırsam daha ölçülü biçili bir hesap yapacağım.

Motor için baya çok KW li elektrik motoru ve akü fabrikası falan gerekir. Koyacak yer çok. Altına ballast olarak konabilir. Sıkı bir jeneratörle desteklenebilir. Güneş ve rüzgar hafif kalır 100 110 HP motor için sanırım. Biraz da yelkenle desteklersek??

Konya'da şöyle bir motor yapıyorlar. Gören duyan var mı? İşe yarar mı?

https://www.sahibinden.com/ilan/yedek-parca-aksesuar-donanim-tuning-deniz-araci-ekipmanlari-deniz-motorlari-cummins-6-silindir-5.9-lt-200hp-usa-sifir-marin-motor-863767065/detay

Eskişehir Lokomotif fabrikasındaki motorların imalat şeklini çok beğenmiştim. Gövde döküm değil, çelik konstrüksiyon. 5 cm kalınlığındaki çelik plakalardan kesilen perdeler kaynaklanıp silindir blokları yapılıyor. Kutu kutu yanyana dizip, V12 V16 V24 motorlar yapılıyor.

Bu da onun hafif siklet benzeri gibi geldi uzaktan.

Üstünü de söküp atınca geriye pek birşey kalmıyor. Bir motor yatağı ve şaft var. Şaft da dönmüyormuş. Herhalde alınca ilk önce ona bakmak lazım, bu niye dönmez diye. Bir de dümen yekesi diyelim. Onu da denedik, dönmedi. Konsolu sökmüş ama, duruyor, belki uygun bir şekilde monte edilebilir yeniden.

Yani sırf kabuğa 35.000 çok mu diye düşünmeye başladım. Polyester tekne yapan bir firmaya sordum, bu ölçüde kabuk kaça malolur diye, henüz cevap yok. Malum ben de hiç sevmiyorum kabuk yapma işini. Yani kabuk eyvallah da, sonra macun zımpara demeyeceksiniz.

Evrak var, tamam da, sıfır kabuk alsam, onu kullanıp een sonunda evrak çıkartmak da bir seçenek yani.

Çalışmak için adamın yerini kullanabilecek olmam artı bir avantaj tabii. Benim eve araba ile 20 dakika.


Düşünüyorum...

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #367 : Aralık 07, 2020, 04:26:48 ÖS »
Benim sanirim biraz kafam karisti su an.

Hedef amac neydi? Sisme katamaran mi yapmak? kanat yelken mi? yoksa tekne sahibi olmak mi?  ^-^


Yelkensiz sadece elektrik motorlu tekne bence fazla hayal. Yani en iyi ihtimalle, pil'e servet bile doksen tam dolu sarjla gidecegin sure maksimum 2 - 3 saat olur. O da sansliysan. Onun icin de gercekten servet dokmek gerekir. Azcik bir yelken takviyesi de durumu cok degistirmez. Elektrik motoru, ancak tekne tamamen yelken gucu ile hareket ediyorsa, motor gerektigi durumlarin nadirligi ve gerektiginde motor takviyesi olabilmesi acisindan guzel ve mantikli.


Abi genel ilerleyise baktigimizda bence iyi para odeyip hala uzerinde calismak gerektiren teknelere cok bakmani mantikli gormuyorum.  Cunku alip uzerinde epeyce calisacaksin. calistigin zaman, emek ve yapacagin masraflari toplayip o farki ilk satin alim parasinin ustune koysan sanki zaten al kullan durumda bir tekne alabilrsin gibime geliyor.


khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #368 : Aralık 07, 2020, 08:46:17 ÖS »
Evet haklısın bakınca hedef epey şaşmış gibi görünüyor. Ne diye başladık, nereye geldik.

Belki ara ara bazı açıklamalar yaptığım oluyor da, bu projenin en asıl temel hedefi pek de açık yazmadığım, bizim lise arkadaşları ile 1977 yılında naylon torbadan yaptığımız Şişme Sal projesinin devamı olması. 2.5 m x 1.5 m şişme sal ile Ayvalık'tan Dikili'ye kadar gitmiş, Dikili girişinde batmıştık.

Bu projede Şişme Katamaran kısmı tamamlandı. Tekne suya indi.  Küçük elektrik motoru ile de yol aldı. Ama ben projeye bir amaç daha eklemiştim. Hareketi benim eski yamaç paraşütümü tepede uçurarak.

Bu olmadı. Olmayan şey kanadın tekneyi götürememesi değil, ya da daha o aşamaya gelemedik; daha kanadı yukarı çıkaramadım, sıkışan ipi kurtarıp da vinçten salamadım. İki sene bununla uğraştım.

Kanat yukarı çıksa da kanadı sahilde değil 5 metrelik tekne üzerinde kaldırmak ve olası bir denize inmesi durumunda oluşabilecek sorunlar da hep beni düşündüren bir konu idi.

Bir gece tek yüzeyli yamaç paraşütlerinin çıktığını öğrenmem birden yeni olanaklar ve fikirler doğurdu. Ertesi gün paraşütü söktüm. Tek yüzeyli kanat olarak tekrar diktim. Bu yeni kanat eskisinden daha kolay hatta kendiliğinden kalkabiliyor. Yani tekneden kaldırmak çok daha kolay olacak. Daha önemlisi de kanat suya inse artık tek yüzeyli olduğu için dibe batıp kalmayacak. Sudan çıkarabileceğim.

Eğer kanadı yukarı kaldırabilseydim...

İkinci önemli olanak da çıkan parçalardan bir "simetrik yarım kanat" yapabileceğim. Bu da bana soft wing seçeneğini deneme şansı verdi.

Şu anda hala kanadın vincini takıp tepede kanat seçeneğini denemeyi sürdürebilirim. Ya da bütün denemeleri bırakıp aynı adaptöre 7 m2 wind surf yelkenimi takıp, paşa paşa, kıyı kıyı gezebilirim.

Ama bütün bu süreçte geri giden birşey var. Muzlar. Ben bunları 2006'da aldım. 2017'ye kadar çantasında bodrumda bekledi. Sonra denemeler başladı. Epeyce kestim biçtim. epey ilavelerim var. Ama özellikle bu yaz başında gördüm ki özellikle bir muzun "fabrika dikişleri" gidiyor. Dikiş dediğim asıl yapıştırmalar. Yani bu muzlar fazla uzağa götüremeyecek. Muzlar çok deforme oldu. Normal çapları 58 cm. En başta onlara uygun alüminyum "semer"ler yaptırmıştım 58 cm çaplı. Şimdi muzlar bu semerlerden 1 - 2 cm dışarı taşıyor.

Artı, portatif olmanın getirdiği birçok olumsuzluğun yanında, esnek ve deforme muzlar ilave sorun yaratıyor.

Bunlar da beni şişme gövdeden katı gövdeye geçmeye zorluyor.

Filika, herkesin yapmak istediği gibi, bir anlamda en ekonomik ve en "kolay" yolu. Kolaylığı "basit" olması değil. Bazı şeylerin, en azından kabuğun hazır olması. Benim uğraşmak istemediğim kısmın hazır olması.

Onun da sorunları yok mu? var tabii. en basitinden çok ağır. Yani şişme katamaranı uçurabilecek bir kanat (şu an 12 13 m2) düşünebildiğim en küçük filikayı yürütebilecek güçte değil.

Çözüm ne? kanadı büyütmek. Geçenlerde yazdım. o büyüklükte eski bir kanat alıp kendim diksem en az 10.000 TL. Teklif istedim yarım kanadı kaça dikersiniz diye. cevap bile vermediler. yeni bir kanat 40.000 e kadar çıkıyor. uğraşmak bile istemiyorlar. Direk değişecek, yapı değişecek, şu bu..

Yani kanat yelkeni deneyebilmek için filika biraz daha sağlam bir yol ama o da bedavaya değil. Artı o da ha deyince olmuyor işte. Ya belgeye takılıyor ya COVID-19a. Aliağa'daki filikaya gidip bakamıyorum. alamıyorum. Sırf buraya çok yakın olduğu için daha büyük ve daha pahalı olan filikayı görmeye gittim.

Araya bir de tesadüfen bir trawler ilanı girdi, hoşuma gitti, büyük de olunca (kanat yelken yetmeyecekse) trawler fikri ilginç gelmeye başladı. Çok mu kolay, çok mu bildiğim konu? Değil. Trawler yspmak değil ama hazır bir kabuğun üstüne trawlera benzeyen bir güverte bindirmeye çalışmak da ilginç geliyor.

Öte yandan buraya hiç yazmadığım, eski başarısız adımlarda ne olmadı ve nasıl olur diye düşünüp birşeyler yapmaya çalışıyorum.

Mesela kanadın vinçten kurtulup tepeye çıkmamasının sebebinin ince uçurtma ipi ve ona uygun küçük vinç kullanmak olduğunu düşünmeye başladım (parasail motorları neredeyse 1m. çaplı tamburlu vinç ve en az 1 cm çaplı ip kullanıyor. Ben 4mm ip ve 10cm çaplı vinç kullanmaya çalışıyordum. Şimdi hiç olmazsa 20 30 cm çaplı hidrolik ırgat bakınıyorum. Paraşütü oradan kaldırmanın daha kolay olacağını düşünüyorum.

Kanat yelken profilleri 3 4 parçadan oluşuyor ve bu sorunlara neden oluyor. Profili tek parça yapmaya çalışıyorum. Geçen kış sadece elyaf + epoksi ile kompozit lama yapmaya çalışmıştım. başarılı olmamıştı. şimdi 4mm kontrplaktan 4 cm eninde 2.5 metre boyunda parçalar kestim. bunları profilin burun kısmını oluşturacak şekilde U biçimi de bükmeye çalışıyorum (biri oldu, ikisi yolda). bunlara iki uçlarından 2şer metre nispeten düz parçalar ekleyip sonra da az elyaf + epoksi ile çekirdekli lama elde edip tek parça profil elde etmiş olacağım.

Ya da kırılan direğin eklemden aşağıdaki kısmı yeniden başka şekilde yaptım. Daha sağlam olacağını düşünüyorum.

Yani bitti dediğim muzlara da hala yatırım yapıyorum.

Ya da kendim daha basit daha düz bir kanat çizdim. oradan kesim çizmlerini çıkarıp belki daha büyük kanadı daha ucuz daha ağır kumaştan kendim dikeceğim.

Kanadın 1 / 20 modelinde  muhtemelen senin self trimming dediği e benzer auto-pilot benzeri birşeyler deniyorum. zaten geçen yaz bunun benzeri i kanber değiştirmeyi otomatik (her tramolada kendiliğinden) yapmay denemiştim.

Yani kısaca bir, sonuçta ortaya pek birşey çıkmasa da paralel birkaç konuda aynı anda çalışıyorum. iki, yaptıklarımdan epey fazlasını da yüksek sesli düşünüyorum.

Ortaya birşey çıkmayınca ya da çıkmazlara girince hat değiştiriyorum. Amaç tekne sahibi olmak olsa bu forumda olmazdım.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #369 : Aralık 07, 2020, 10:37:43 ÖS »
Kabuk icin diyebilecegim birsey yok. dertli bir konu. Allah kolaylik versin.

printing ile ilgili konuyu goruyorsundur. Bu aralar ben de printerla epey ugrasiyorum. Gordugum kadariyla parcalari dogru basarsan aslinda acayip saglam oluyorlar. Pla ile bile, son derece saglam parcalar elde ettim. Petg ile acayip saglam oluyor. Yani kanat yapiminda 3d print parcalar hakkinda daha once yaptigim kalinlik yorumunu geri aliyorum.  3d print parcalari kompozit gibi dusunur ve layerlari dogru yonde tasarlarsan hafiflik/saglamlik bakimindan aluminyumla yarisabilir. Yani eger muntazam bir kanat yapmayi dusunuyorsan ve softwing olacaksa ( icinde bir cok hareketli parca bulunduracaksa ) bence hazir printer'in da varken degerlendirmen iyi olur diye dusunuyorum.  Kanatta kuvvetler noktasal olmuyor. genelde butun kanada yayiliyor. Dolayisi ile kritik birkac nokta disinda 3d print parcalara binecek yukler parcalarin rahatlikla kaldirabilecegi seviyede olur diye dusunuyorum.

Gordugum kadari ile profesyonel kanat yelken yapanlar kamber acisini kontrol edilebilir yapmak istediklerinde cogunlukla sekli degisen kanat yerine iki parca kanat yapiyor. Kanadin hareketli arka parcasinin acisi ile oynayarak kamber veriyorlar. Sanirim bu da bir cok hareketli ic parcadansa sabit, hafif ve daha saglam kanatlar elde etmelerini sagliyor. Tabiki kanat kesiti ideal olmuyor, ama getirdiklerini ve goturduklerini tarttiginda sanirim iki parca kanat sekli oldukca artida gibi. Yapimi daha basit. daha az hareketli parca = daha az sorun, kumandasi daha kolay vs.

Kisisel gorus olarak kendimi tek karinli yelkenli bir teknede dusunemiyorum. Yani tekne yelken seyrinde yana yatiyor. Surekli acili duran bir zemindesin. Bir de surekli acili bir zeminde yuruyerek yok halatlar, yok vincler, birseyler yapmak da epey geriyor fikir olarak. Bilmem sen ne dusunursun :)

Bana sorarsan katamaran tek yol  ^-^

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #370 : Aralık 07, 2020, 11:53:08 ÖS »
Filika satıcıları ya da projesi yapıp da burada yazmayanlar benim yazdıklarımı okuyorlar mıdır nedir, benim yazımdan sonra önce ilk baktığım filika ilanı yok oldu. sonra büyük dediğim filikadan bir yeni bir eski proje filikası ilanı çıktı. yani seçenekler çoğaldı. Eski proje olan hem evraklı, hem 120 hp motorlu. eh fiyatı biraz daha yüksek tabi ama neredeyse "hazır tekne".  Bu arada benim elektrik motoru takıntım, özellikle tekne büyüdükçe yani motor gücü artması gerektikçe; benim gibi acemi biri için, arada şanzıman olmadan, yüksek ivmelenme ve ileri geri manevra yeteneği sağlaması. Yani neredeyse üstündeki dizeli jeneratöre bağlayıp sistemi dizel-elektrik yapmayı düşünüyorum .

3d yazışmalarınızı ilgi ile izliyorum. oldukça ileri noktalara gelmişsiniz. Ben kendim deneyimsiz olduğumu kabul etmekle birlikte yazıcıdan kaynaklı sorun olabileceği endişem var. O "gerçeğin" ortaya çıkması korkusu yüzünden uzak duruyorum. Hala ısınamadım ama havalar soğudukça mecburen salon uygulamalarına döneceğim.

Bastığın makara ilginç geldi. Bu şarjlı vidalama aletlerindeki planet redüktör mantığında bir yapı var ama amacını tam anlamadım. Göbekte rulman/burç yerine mi kullanılıyor yoksa çoklu makaralı bir sistemi tek makaranın içine mi sığdırıyor?

Ona bakarken birilerinin tekerlekli patenlerinde aynen o makaradan basıp kullandıklarını, ama bir tanesinin petg makarasının aşırı ısınıp eriyip dağıldığını ve artık 3d plastik makara kullanmayıp metale döndüğünü okudum. Ama şimdi konunun cahili olarak araya girmeyeyim dedim. Yazışma uzun ve belki de kullanıcı hatası çıkacak, falan. söz etmedim.

Kışın denerim de benim asıl denemek istediğim parça oldukça büyük ve basması bir gün gibi zaman alacak şeyler. o da beni yine konudan uzak tutan etkenlerden biri.

Evet biliyorum kamber değiştirenler hep iki veya üç parçalı. Ben özellikle tek parçada ısrar ediyorum. Benim sistem çok basit ve aslında çalışıyor.
Bir ara flaplı da yapmıştım ama flap çok kolay tam kapanma durumuna geliyordu. vazgeçmiştim.

Benim son zamanda takılıp uğraştığım ve gittikçe geri geri giden konu daha yelkeni yukarı çekerken göbekte sıkışma olup yukarı çıkamaması ya da ipin kopması. Bu daha önce yoktu. ilk direk kırılmasından sonra çıktı. sanırım artık onun nedenlerini biliyorum. en son denemede kullandığım göbek yapısı çok rahat çalıştı. yelken gayet kolay yukarı çıktı. Ama ilk gün rüzgar yoktu. tekneyi açıkta bıraktım. dabah kıyıda buldum. yelkeni deneyememiş oldum.

Katamaran tabii doğal olarak daha dengeli bir yapı. Ama sırf kanat açısından bakarsak, teorik olarak, tek gövdeli de olsa yelken seyrinde normal yelkene göre teknenin çok daha az yatması gerekmiyor mu?

Yelkencilerle konuşurken, onların deyimiyle, ben hep orsa seyri yapacağım diyorum. Yani hep yelkenin orsa yakası, yani kanadın hücum kenarı hep rüzgara bakacak. çok küçük bir hücum açısıyla. 10 derece gibi. böyle olunca kanada ya da direğe yanlamasına çok yük binmeyecek. Hep ileri yönde iten kuvvet olacak. O yüzden çok eğik durmayacağımı düşünüyorum.

Bir de bu filikalar genellikle yayvan, geniş ve düz tabanlı. bu son baktığım sürat teknesi taban yapısında pan yapacak şekilde. yani daha dengeli. bu da fazla yatmayı engelleyecektir.

kanat yapınca ortalıkta pek halat kalmıyor. Daha doğrusu işkotadan başka birşey yok. tekne bağlama halatları hariç. onlar da ortalıkta dolaşmamalı zaten. sarılı paketli gizli saklı bir yerlerde olmalı.

benim ipler de vinçler de hepsi kanadın içinde. ortada birşey yok.

bu arada kanat trim olayını denerken aklıma katı kanatlar için portatif bir çözüm geldi. Yarı katı, katlanır katı kanat diyelim.

çocukken plastik bardaklar vardı. içiçe geçen halkalar şeklinde. Yukarı doğru çekince bardak oluyor, aşağı bastırınca içiçe halkalar olup düzeliyor. onun gibi. içiçe geçmiş katı kanat dilimleri (yatay). yukarı çekince çok dilimli katı kanat oluşuyor.


deneyecek çok şey var...

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #371 : Aralık 08, 2020, 12:41:06 ÖÖ »
O disli makara aslinda rulman gorevi goruyor. Yani transmisyon fonksiyonu yok. gobek dislisini sabitliyorsun donmuyor. Dis halka, icerideki dislilerle beraber donerek surtunmeyi dusuruyor. Bununla beraber hem helis sekli hem de bircok disliden dolayi oldukca buyuk bir temas alani var. Bu da onu son derece guclu yapiyor. Dislilerin birbirine ters helis sekli sebebi ile de cikip gitmiyorlar. Ayrica 3d printer'da bir seferde basilabiliyor. Erime/dagilma durumu cok tartisilabilir.  Herseyden once yuksek devir isi uretir. Isi ise plastigin sevmeyecegi birsey. Dolayisi ile bu rulmani dakikada 300 - 400 devir donecek ve uzerine yuk binecek birseye takmak erimeye altin pullu davetiye demek. Ancak teknelerdeki makaralarin devir sayisi veya donme sureleri oldukca dusuk. Dusuk devirler isi uretmeyeceginden son derece dayanikli olabilir diye dusundum ben de.

Kanat yelken'i tamamen benimsemis birisi olarak ben de kati kanatlari katlama uzerine epey kafa yordum. Ancak arti ve eksilerini topladigimda katlanabilir/toplanabilir kanatlar kati sabit kanatlardan daha fazla eksiye sahip benim icin.

Benim favorim olan kanat fikri, tamamen kati, simetrik profil ve self trimming. Kullanim acisindan tek ugrasman gereken sey trim acisi. onu da bir gaz koluna baglarsan, normal tekne motoruna gaz verir gibi kanada gaz vermek mumkun. Aciyi artir ilerle. Aciyi sifirla dur. Baska hic birsey gerektirmiyor.

Trim acisini sifir yaparsan, simetrik profilinden dolayi teorik olarak kasirgada bile sifir lift ve son derece dusuk drag olusturmasi gerek. Dolayisi ile yelkeni toplamaya da gerek yok. Bu da cok hafif kati bir kanat yapmayi mumkun kiliyor.

Portatiflik gerekirse de direk dibinden cikabilir yapilabilir. boylece tekne uzerine yatirilabilir diye dusunuyorum.


Tabi iyi bir kamber profili ile, kanadin lift yonunu surekli dar bir acida tutmak mumkun olacaktir. Bu da tekneyi saga sola basma cabasini oldukca dusurecektir.

Eger tek karinli bir tekne/filika ile ilerleyeceksen, tekne altinda kucuk de olsa bir salma bence gerekli. Salmalarin tek karinli yelkenlilerdeki en onemli fonksiyonu teknenin agirlik merkezini asagi cekmek olsa da, en buyuk ikinci fonksiyonu da traction saglamak. tekneyi burnunun baktigi yonde suruklenmeye zorlamak.  Yani bir filikada yada surat teknesi tabanli bir teknede salma yoksa yelken sirasinda onemli traction kaybi olabilir. Katamaranlarda bu sekilde bir salma kanadi olmadigindan genelde traction tek karinli tekne gibi yolunda durmuyorlar. Yuksek performans katamaranlara daggerboard denen salinabilir cekilebilir kanatlar takiyorlar. daha gezi amacli olanlarin tabaninda da keel denen minik kanatlar oluyor. hic yoktan iyidir gibisinden.

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #372 : Aralık 08, 2020, 03:11:39 ÖÖ »
Filika uzmanı geldi ;D...linkini koydugun filikayı tavsiye etmem..çok hantal görüntüsü var,çok prof çalışma olmazsa hem mimari hem yapım asamasına çok şakil birsey çıkar ortaya,yani estetigi bozuk olur...35.000 pahalı bir rakam ..yapacagın masraf iki,üç katını gecer söyliyeyim..50 hp motorda yeter ona,ilanı verenin söylediği gibi planing filan degil,deplesman bir tekne hemde agır   deplesman :)..Konyada ki firmaya gelince onların ürettigi motorları balıkçlar yani yeşil ruhsatlı tekneler kullanıyor sadece..neden dersen? egzozt emisyon belgeleri uygun degil..kolay hallederiz laflarına inanma,aldıktan sonra halledilmiyor :)..ben hala yazlıktayım,istanbulun her yeri kırmzı görünüyor :)..fazlada giremiyorum nete,telim var filikalar hakkında görüşlerimi söylerim lazım olursa.
not olarak sunu söyleyeyim..bu boyda yerli kabugu 60/70 binden asagı yapmazlar (belki daha fazla) filikanın kabugu kadarda saglam olmaz..ama baska şey bunlar elma ile armutun toplanması gibi..filikanın asli görevi bitmiş,yani bir meraklısı gelip alacakta ugrasacak,o yüzden ucuzlar..ötekisi yeni imal edilen birsey talep üzerine..

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #373 : Aralık 08, 2020, 10:20:20 ÖÖ »
Çok sağol Servet. Ben de en bsşta zaten "devasa" diye sözetmiştim bu son filikadan. Baya büyük ve en boy oranı çok büyük. İşte cazip gelen tarafı evraklı olması ve çalışmak için adamın yerini kullanabilecek olmam.

Pahalılık konusu benim de takıldığım göreceli bir konu. Ama tecrübe bir başka oluyor. Akşam polyester tekneci fiyat verdi: 65.000 TL. (senin 60 70 bin bandının ortası).

Ben yine de hemen itiraz ettim. Herşeyiyle bitmiş fiyatı 155.000 TL. Bu fiyata göre 65 çok fazla. Üst yapı kalan para kadar ucuz olamaz. Telefonda uzun uzun konuştuk. Sen ne teklif ediyordun dedi. 20 dedim. O fiyata risk alamam dedi.

Risk dediği benim kabuk kalıbını çalmam. Uzun uzun argesini, batmazlığını, fiber ve polyesterin kalitesini anlattı. Ben de kanat yelken projemi anlattım. Kalıbı çalmayacağıma ikna oldu. Belki 30 ya da 40 desem verecek ama ben artırmadım. kaldı.

Diyeceğim, fiyatı sadece malzeme ve işçilik belirlemiyor. Adam haklı olarak başka şeyleri de ekliyor. Filikanın sağlamlığı yok. doğru. bunum da kendi artıları var.

Şu ara epey filika çıkıyor. Ben yer sorunumu halletmeliyim. Evrak işlerinden çekiniyordum. Satış Liman Baikanlığında yapılıyormuş. O zaman korkacak birşey kalmıyor.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #374 : Aralık 12, 2020, 11:17:21 ÖÖ »
Geçen gün aklıma yeni bir kanat yelken tasarımı geldi. Adını Hard-Soft Wingsail koydum. Sanırım aslında kullanılan bir isim ya neyse.

Hard olan kanadın iskeleti. Yani kaburgalar, ön ve arka kenarlar, seren. Bir yerden de direk geçecek. Kanat kesiti simetrik, yani kaburgalar simetrik. Kanber değişikliği yine simetrik flapın sağa sola hareket etmesi ile sağlanacak.

Hard kaplama yok. Soft olan kısım yelkenin bezi. Kabaca tarif edersem yelken bezin tepesi dar, tabanı geniş bir çuval gibi, iskelete yukarıdan aşağı giydirilecek. Yani yelkeni açmak için yukarıda katlı duran yelken bezi aşağı indirilecek (kalyonlardaki gibi). Yelkeni indirmek için de bez yukarı çekilecek. Ama iskelet hep dikili ve ayakta kalacak.

Flap olduğu için, onun verimli çalışması yani kambur profil şeklinin daha doğru elde edilebilmesi için çuval iki parçalı olacak. Flapın elbisesi ayrı olacak.

Hadi bunu 1/10 ölçekli modelde deneyeyim dedim. Kontrplaktan kesmeye başladım kaburgaları. 3 çift tamam. Derken yav ben bunu 3d basayım bi taşla 2 kuş olsun dedim. 3d modeli stl dosyası tamam. gcode a çevirdim. slicer çıktısı (cura) biraz sorunlu görünüyor gibi ama olsun.

Modeli yükleyelim. USB çalışmıyor. Tamam hatırladım. Çalışmıyordu. Volkan ben mSD kart ile yüklüyorum demişti. Ben de öyle bir iki deneme yapmıştım. PC'de mSD Yok SD var. Demek adaptör kullanmışım. Ara ara yok. Kaldık ortada. Hafta sonu heryer kapalı. Şimdi tekrar USB'ye döneceğim.

Volkan karttan devam ediyordur. Adaş sen USB denedin mi? Çalıştı mı? Nasıl?


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
36 Yanıt
28508 Gösterim
Son İleti Temmuz 20, 2017, 12:50:32 ÖS
Gönderen: sessizsakin
401 Yanıt
157851 Gösterim
Son İleti Ocak 13, 2016, 11:20:58 ÖÖ
Gönderen: huseyinyurt41
11 Yanıt
9095 Gösterim
Son İleti Ağustos 02, 2014, 05:34:56 ÖS
Gönderen: cenkguney
3 Yanıt
6733 Gösterim
Son İleti Ekim 29, 2014, 11:44:48 ÖS
Gönderen: murat alemdar
4 Yanıt
3495 Gösterim
Son İleti Ocak 22, 2017, 02:19:15 ÖÖ
Gönderen: Xxx
6 Yanıt
5948 Gösterim
Son İleti Ocak 28, 2017, 01:49:31 ÖS
Gönderen: ümit gökay
2 Yanıt
6055 Gösterim
Son İleti Eylül 15, 2017, 12:03:40 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
2 Yanıt
3657 Gösterim
Son İleti Ekim 02, 2017, 11:01:11 ÖÖ
Gönderen: msceylan
10 Yanıt
6413 Gösterim
Son İleti Kasım 17, 2017, 01:37:46 ÖÖ
Gönderen: sessizsakin