Gönderen Konu: DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM  (Okunma sayısı 6945 defa)

Tombik Cat

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 70
  • Ad Soyad: A. Selçuk YILDIRIM
  • Bulunduğu İl: İZMİR
  • Doğum Yılı: 18.11.1954
DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM
« : Eylül 17, 2017, 11:21:41 ÖS »

Değerli arkadaşlar,
Daha önceki paylaşımlarda bahsi geçen DUO 800 benzeri 7 mt.lik tek direkli katamaran yapmayı planlıyorum.
Öncelikle 1/5 ölçekli modelini yapıyorum.
Aslına geçmeden önce yapım şeklini kararlaştırmam lazım.
Şerit kaplama yöntemiyle kabuk kısmını yapıp üstünü polyester kaplayabilir miyim?
Ya da önerebileceğiniz başka bir yapım şekli?
Şimdilik desteğinizi istediğim konu bu kadar.
Hepinize kolay gelsin,
Saygılarımla.
Selçuk YILDIRIM


vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM
« Yanıtla #1 : Eylül 17, 2017, 11:56:41 ÖS »
Polyester tercihi sebebi nedir ? Epoksi +elyaf kullansanız daha güzel olur.
Serit kaplama yöntemi dediginizi biraz daha açarmısınız?
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

Tombik Cat

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 70
  • Ad Soyad: A. Selçuk YILDIRIM
  • Bulunduğu İl: İZMİR
  • Doğum Yılı: 18.11.1954
Ynt: DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM
« Yanıtla #2 : Eylül 19, 2017, 11:33:18 ÖS »
Polyester tercihi sebebi nedir ? Epoksi +elyaf kullansanız daha güzel olur.
Serit kaplama yöntemi dediginizi biraz daha açarmısınız?

Öncelikle şerit kaplama yöntemi dediğim 20 mart 2012 tarihinde sizin başlattığınız “Kaplama Çeşitleri-Şerit kaplama” olarak yaptığınız açıklamalarda bahsi geçen imalat şeklini düşünüyorum. Galiba Strip Planking olarak araştırma yaptığımızda karşımıza çıkan yöntem.
Yine 23 Ağustos 2014 tarihinde üyemiz Ozan Gümüş tarafından
 “Foça da yapılmış S/Y ANYA nın yapım aşamalarını anlatan site
http://www.sailingboat-anya.com/320127815
olarak verilen adresteki ANYA nın gövde yapım şeklide sizin bahsettiğiniz “Şerit Kaplama” yapım metodudur diye umuyorum.
Doğru bir tespit mi yaptım? Sizin bahsettiğiniz yapım şekli bu ise benimde yapmak istediğim şekilde budur.
Bu yapım şeklinde tüm hatları daha yumuşak yapabileceğim. Sert ve çizgisel görüntüler olmuyor diye düşünüyorum. Forumda benzer imalatlardaki hatlar hep köşeli ve fazla çizgiler var.
Katamaranın gövdelerinin monokok bir yapıya sahip olmasını istiyorum. Böyle bir şekle uygun malzemeyi Polyester olarak görüyorum. Bu kararın uygun olup olmadığını sizlerin sayesinde karara bağlayacağım.
Belkide yapacağımız değerlendirmelerde Epoksi ye döneceğim.
1/5 ölçeğimde gövdelerim bitmek üzere. Bittikten sonra 2 gövdenin birbirine bağlantısına başlayacağım. Gövdelerim hareketli bir yapıya (denizde kıyıyabağlı iken yada marinada bağlı iken yada römork üzerinde taşınırken yanaşık bir yapıya, denize açılırken ise ayrık durumda) sahip olacak. Bağlı yada römorkla taşınırken toplam gövde eni 240 cm, açılmış gövde eni ise 370 cm civarında olacak.
Değerlendirmeleriniz için bilgilerinize sunuyorum
Selçuk YILDIRIM



sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM
« Yanıtla #3 : Eylül 21, 2017, 02:37:45 ÖS »
Öncelikle katamaran candır :)

Strip planking yöntemi sanırım bahsettiğiniz yöntem.

Strip planking'in en önemli dez avantajı, inşasının bolca sabır ve ustalık istemesidir. Çıtaları yan yana dizdim oldu olmuyor. çıtaları dizerken üst üste oturan yüzlerinin birbirine mümkün olduğunca boşluksuz oturması için özellikçe çok çaba harcanıyor.
Bu amaca uygun kaliteli ahşap kerestelerin bulunması ve toplanması zahmetli.

Ahşap çıtaların her birisi kesinlikle budaksız olmalı. Budaksız bulmak sorun oluyorsa  bulunabilen en az budaklı ağaçlardan toplayıp, budakları aradan çıkartarak scarf joint gibi yöntemlerle birleştirmek gerekiyor. Aksi halde bu budaklar gövdeyi oldukça zayıflatabiliyor.

Strip planking yönteminde gövdenin bütün ahşap fiberleri yatayda ileri doğru aktığından, gövdenin dikey yüklere karşı olan direnci çok düşük oluyor. Bunu karşılamak için çoğunlukla tek yönlü cam elyafları ile uygun yönlerde dikey mukavemet sağlanıyor. Bir çok kontraplak yapımda o kadar önemli olmasa da, strip planking yönteminde elyaf doğrudan %50 konstrüksiyon malzemesi sayılır. bu sebepten iyi kaliteli ve doğru uygulanması epey önemli.

Bence, daha önce hiç tekne yapmamış birisi için uygun bir yöntem değil. Ama elim ahşap işlerine yatkındır, sıfır boşluklu çıta dizimi  beni o kadar germez, zımparalar, keser traşlarım, uygun çıtaları arar bulurum, sabırlıyım derseniz ilk kez tekne yaparken girişmek mümkün.

Sitedeki ve geneldeki bir çok ilk kez tekne yapan ve amatör insanın kontraplak tercih etmesinin sebebi, amatörlerin inşası için uygundur. Oturmuş ustalık çok gerektirmez. Ustalık, mukavemetten daha çok estetikte fark yaratır. Bu bakımdan kontraplak yapımlar tercih edilir.

Yüksek performans, maksimum hafiflik ve ahşap olması hepsi bir arada sizin için ana kriterler değilse, 7 - 8 metrelik amatör yapım bir tekne için strip planking bence fazla zahmetli kalır diye düşünüyorum.

Zira, strip planking'in size sunduğu en büyük avantaj eğimlerin ve bombelerin daha pürüzsüz olması. Bu da estetik dışında performans için daha önemli.

Polyester'e gelince...
Su, doğadaki her malzemenin içine nüfuz ediyor. Malzemelerin moleküllerinin arasına doluyor. Daha sonra ısı değişimlerinde malzemeler fazla genleşip daralmazken, su çok fazla genleşip daralarak malzemenin moleküllerini zorlayıp dayanımını azaltıyor.

Türkçesi, polyester katmanı 1cm kalınlığında bile olsa, yıllar içinde suyu emer. emdikçe su polyesterin içine ilerler ve zaman içerisinde diğer tarafında nem olarak birikir. Tamamı polyester teknelerde ( ahşap malzeme barındırmayan )  nem çeri sızsa da, buharlaşıp gittiği için önemli bir sıkıntı yaratmıyor. Ancak ahşap üzeri uyguladığınız polyesterde, polyesterin emdiği ve diğer tarafına geçirdiği nem ahşaba ulaşıyor. polyester, ısı farklarında su genleşmesine karşı yeterince dirençli olsa da, ahşap o kadar dirençli değil. zayıflamaya ve çürümeye başlıyor. Sonuç belli.

Polyester ahşap tekne üstüne mantıklı değil. Uygun şekilde elyaf+ epoksi kaplanmış ahşap teknelerde, kabuğun nem emerek çürümeye yol açma riski çok düşük. Elyaf + polyester teknelerde ise sadece zaman meselesi. Sürekli suda durmayacaksa bile, epoksi ile yapmak ömrünü garantiler. aradaki fiyat farkı da buna fazlasıyla değer. Strip planking yapacaksanız, stripler arasındaki yapıştırıcıda alternatiflere yönelebilirsin. Ancak kabuk güçlendirmesi ve yalıtımı için kullanacağın malzeme epoksi.

Strip yapıştırmada polyester kürleşirken çekme yapıp daraldığından iyi bir yapıştırıcı değil. Epoksi veya bu amaçlarla üretilmiş kuvvetli poliüretanlar mantıklı. poliüretanların sağlam yapışması için striplerin birbirine oturan yüzeylerini neredeyse sıfır boşluk yapman gerek. Bu şekilde yapabilirsen poliüretan en iyi yapıştırıcı. Ancak o kadar temiz işçilik yapamam dersen epoksi en iyi yapıştırıcı.

Her türlü kontraplak imalatını tercih etmen bence daha mantıklı. Yine de karar ahşap tecrübesi ve azim sende :)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM
« Yanıtla #4 : Eylül 21, 2017, 06:29:11 ÖS »
Polyester tercihi sebebi nedir ? Epoksi +elyaf kullansanız daha güzel olur.
Serit kaplama yöntemi dediginizi biraz daha açarmısınız?

Öncelikle şerit kaplama yöntemi dediğim 20 mart 2012 tarihinde sizin başlattığınız “Kaplama Çeşitleri-Şerit kaplama” olarak yaptığınız açıklamalarda bahsi geçen imalat şeklini düşünüyorum. Galiba Strip Planking olarak araştırma yaptığımızda karşımıza çıkan yöntem.
Yine 23 Ağustos 2014 tarihinde üyemiz Ozan Gümüş tarafından
 “Foça da yapılmış S/Y ANYA nın yapım aşamalarını anlatan site
http://www.sailingboat-anya.com/320127815
olarak verilen adresteki ANYA nın gövde yapım şeklide sizin bahsettiğiniz “Şerit Kaplama” yapım metodudur diye umuyorum.
Doğru bir tespit mi yaptım? Sizin bahsettiğiniz yapım şekli bu ise benimde yapmak istediğim şekilde budur.
Bu yapım şeklinde tüm hatları daha yumuşak yapabileceğim. Sert ve çizgisel görüntüler olmuyor diye düşünüyorum. Forumda benzer imalatlardaki hatlar hep köşeli ve fazla çizgiler var.
Katamaranın gövdelerinin monokok bir yapıya sahip olmasını istiyorum. Böyle bir şekle uygun malzemeyi Polyester olarak görüyorum. Bu kararın uygun olup olmadığını sizlerin sayesinde karara bağlayacağım.
Belkide yapacağımız değerlendirmelerde Epoksi ye döneceğim.
1/5 ölçeğimde gövdelerim bitmek üzere. Bittikten sonra 2 gövdenin birbirine bağlantısına başlayacağım. Gövdelerim hareketli bir yapıya (denizde kıyıyabağlı iken yada marinada bağlı iken yada römork üzerinde taşınırken yanaşık bir yapıya, denize açılırken ise ayrık durumda) sahip olacak. Bağlı yada römorkla taşınırken toplam gövde eni 240 cm, açılmış gövde eni ise 370 cm civarında olacak.
Değerlendirmeleriniz için bilgilerinize sunuyorum
Selçuk YILDIRIM

Detaylı bir şekilde yazildigi icin bende tekrar etmek istemiyorum.

Sadece strip plankta ahşap yerine,şeritler halinde kesilmis uygun kalınlıklarda (ince iki kat daha mantikli) su kontrplağı da kullanıldigini gordum.Size bir alternatif olabilir.

Polyester zor bir malzeme,ben tecrubeli olmama ragmen deneme yapayım diye hazirlarken ısıyı bir hayli yükselttim,tehlikeli.Ve epoksi kadar üst seviye bir kimyasal değil.Amatörlügude her turlu makyajlayabilen bir malzeme.Yani hata varsa sizin hatalarınızıda kapatır.O yüzden epoksiden şaşmayın  <>
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM
« Yanıtla #5 : Eylül 23, 2017, 11:42:52 ÖÖ »
Benim tekne yapımı konusunda hiçbir tecrübem yok, sadece model yelkenli yaptım ancak inşaa teknikleri ile katamaran konusundaki düşüncelerim konusunda size bir miktar bilgi verebilirim.
İlk önce hemen söyliyeyim, fiberglass yani camyünü+polyester teknenin dezavantajları vardır. Bunlar esneklik, sağlamlık ve ağırlıktır, yani esnek değildir, sağlam değildir ve ağırdır.
Tabii fiberglass tekneler var, yapılıyorlar hatta bazıları örgüsüz cam kumaşından yapılıyorlar ve kullananlar memnun çünkü ekonomik olurlar. Bu tercih meselesi.
BENCE ikinci önemli nokta KATAMARAN ile ilgili.
Katamaranda yüzen hacimler ve ağılıklar ve yüzdüğü durumda oluşan yükler çok fazla noktalara dağılacağı için bu noktaların gerekli mukavemete sahip olması gerekli. Yani özetle katamaranda yüzen tekne kısmına, platformun bağlanma şekli mukavemet açısından kritik ayrıca, platforma yelken direği bağlamak için ek bir düzenek yapmak gerekiyor.
Katamaran ile ilgili niye böyle olumsuz düşünceleriniz  var diye sorarsanız, bir hafta önce bir yelkenli tekne yapmaya karar verdim. Artık yaşlandığım için kolay devrilmeyecek, hızlı da gitmeyecek bir şey olsun istedim. Aklıma ilk gelen Katamaran veya trimarandı. Fakat düşününce bu olumsuzluklar çıktı. Trimaran daha makul geldi ancak onda da kullanılacak alana göre, çok işçilik ve malzeme çıktı dolayısı ile normal ve olabildiğince geniş bir teknede (monohull) karar kıldım.
Ben Katamaran yapacak olsaydım yüzen kısımların nüvesini köpükten yapar üzerini de örgülü camyünü+epoksi (polyester KULLANAMAZSINIZ, köpüğü eritir) kaplardım. Bu sanıyorum en hafif tekne inşaa şekli. Burası kolay, ancak tabii bu yüzen kısımlara bir de yüzerken sizin bulunacağınız platformu bağlamak ve bu bağlantıların sağlam ve YORULMAYA dayanıklı olması lazım çünkü sürekli hareket etmeye çalışacaklar. Eğer ÇOK SAĞLAM değiller ise, bir süre sonra uzayacak veya açılacaklardır.
Burada ÇOK SAĞLAM ifadesi önemli, çünkü bunun mertebesini ancak tecrübe belirleyebilir, yani siz çok sağlam yaptığınızı düşünürsünüz ancak değildir. Aracınızı bakıma götürdüğünüzde zaman zaman bazı cıvatalarını sıkarlar, çünkü yük ve hareket geldikçe bunlar zamanla gevşer. Tabii bunların gevşemesini önleyecek sistemler de vardır.
Buraya kadar olan bilgiler çerçevesinde bir husus daha ortaya çıkıyor. KESİNLİKLE ÇİVİ KULLANMAYIN. Çivi yerine mutlaka VİDA kullanmanız gerekir, tabii bu da tekniğine ve ölçüsüne uygun olarak.
Katamaran yapacaksanız platform/yüzen kısımlarının bağlantı yerlerini metal yapmanız gerekir, tabii bu durumda yüzen kısmın da bazı metallerle desteklenmesi gerekir, bu da ağırlık demektir.  Metal olarak paslanmaz çelik kullanmanız gerekir, eğer aliminyum kullanacaksanız mutlaka T6 veya daha yüksek olabilir, ısıl işlem görmüş alaşımlı aliminyum kullanmanız gerekir. Kaynak kullanacaksanız, çok az kişinin de aliminyum kaynağı yapabildiğini düşünmek lazım.
Metalin diğer alternatifi de örgülü karbon elyafı kullanmaktır, bu iyi ve tercih edilmesi gereken bir yöntemdir ama çok pahalıdır.
Tabii ben yüzen kısımları köpük önerdim, çünkü içleri kullanma alanı olmayacak ama kontraplak ve üzerleri örgülü camyünü+epoksi kaplı olabilir. Böyle olursa platforma bağlantı yerlerini daha kolay ve sağlam yapmak mümkün olur. Burada da yorulmanın olacağını düşünmek gerekir. Bu da bir tercih meselesi. Tabii kontraplak da mutlaka SU KONTRAPLAĞI (marine plywood) olmalı.
Ben mühendisim, 35 senedir model uçak, 2 senedir de model yelkenli tasarlar ve yaparım, ben Katamaran yapmaya cesaret edemedim.
Arkadaşlar nasıl düşünür bilemiyorum ama ben Katamaran tasarımının çok fazla kritik noktası olduğunu düşünüyorum dolayısı ile bilinen ve GERÇEKTEN tecrübe edilmiş bir plana göre yapmak gerekir. Sanırım 100-150 dolara iyi bir plan bulunabilir, hangisi iyi, ben bilmiyorum.
MUTLAKA benim belirttiğim hususların doğruluğunu başka kaynaklardan da araştırmayı ihmal etmeyin.


sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM
« Yanıtla #6 : Ekim 01, 2017, 05:04:10 ÖS »

Detaylı bir şekilde yazildigi icin bende tekrar etmek istemiyorum.

Sadece strip plankta ahşap yerine,şeritler halinde kesilmis uygun kalınlıklarda (ince iki kat daha mantikli) su kontrplağı da kullanıldigini gordum.Size bir alternatif olabilir.

Polyester zor bir malzeme,ben tecrubeli olmama ragmen deneme yapayım diye hazirlarken ısıyı bir hayli yükselttim,tehlikeli.Ve epoksi kadar üst seviye bir kimyasal değil.Amatörlügude her turlu makyajlayabilen bir malzeme.Yani hata varsa sizin hatalarınızıda kapatır.O yüzden epoksiden şaşmayın  <>

şeritler halinde su kontraplağı kullanmak strip plank mantığına pek hizmet etmez diye düşünüyorum. zira, bu yöntemde şeritler, şeritlerin dizildiği yönde mukavemet sağlarken, fiber ise 90 derece zıt veya 45'lik derecelerle zıt yönlerde mukavemet veriyor. su kontraplağını kestiğimiz anda kesilen çizgiye dik yönlerdeki  mukavemeti kayboluyor. her ne kadar yapıştırsak da, fiber'lerin bütün olmasının çok fazla mekanik avantajı var. burada kontraplağın kesim çizgisine dik yöndeki bu avantajı kayboluyor.

Yani  10mm kalınlığında keresteyle yapmanıza nazaran, 10mm kontraplakla yaptığınızda %50'ye varan mukavemet kaybı söz konusu. Diye düşünüyorum. kontraplak ile geniş yüzeyler imal etmek çok pratik ve güçlü, ancak küçük yüzeyler ince hatlar keresteyle güçlü.

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM
« Yanıtla #7 : Ekim 01, 2017, 08:16:02 ÖS »

Detaylı bir şekilde yazildigi icin bende tekrar etmek istemiyorum.

Sadece strip plankta ahşap yerine,şeritler halinde kesilmis uygun kalınlıklarda (ince iki kat daha mantikli) su kontrplağı da kullanıldigini gordum.Size bir alternatif olabilir.

Polyester zor bir malzeme,ben tecrubeli olmama ragmen deneme yapayım diye hazirlarken ısıyı bir hayli yükselttim,tehlikeli.Ve epoksi kadar üst seviye bir kimyasal değil.Amatörlügude her turlu makyajlayabilen bir malzeme.Yani hata varsa sizin hatalarınızıda kapatır.O yüzden epoksiden şaşmayın  <>

şeritler halinde su kontraplağı kullanmak strip plank mantığına pek hizmet etmez diye düşünüyorum. zira, bu yöntemde şeritler, şeritlerin dizildiği yönde mukavemet sağlarken, fiber ise 90 derece zıt veya 45'lik derecelerle zıt yönlerde mukavemet veriyor. su kontraplağını kestiğimiz anda kesilen çizgiye dik yönlerdeki  mukavemeti kayboluyor. her ne kadar yapıştırsak da, fiber'lerin bütün olmasının çok fazla mekanik avantajı var. burada kontraplağın kesim çizgisine dik yöndeki bu avantajı kayboluyor.

Yani  10mm kalınlığında keresteyle yapmanıza nazaran, 10mm kontraplakla yaptığınızda %50'ye varan mukavemet kaybı söz konusu. Diye düşünüyorum. kontraplak ile geniş yüzeyler imal etmek çok pratik ve güçlü, ancak küçük yüzeyler ince hatlar keresteyle güçlü.

Kontrplakta okadar yüksek kalınlıklara çıkmaya gerek yok söylediğim yöntemde. 4 mm birbirine açılı şekilde iki kat olarak yapılıyor genellikle.İlk kat //// bu yönde yapılıyorsa ikinci kat \\\\ bu şekilde yapılıyor. İki kat uygulandığı içinde mukavemet konusunda herhangi bir problem yaşanmıyor. 4 kat uygulayanlarda görmüştüm ayrıca. 4mm x 4 kat. Uygulamalarını bulabilirsem yükleyeceğim.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

Tombik Cat

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 70
  • Ad Soyad: A. Selçuk YILDIRIM
  • Bulunduğu İl: İZMİR
  • Doğum Yılı: 18.11.1954
Ynt: DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM
« Yanıtla #8 : Ekim 02, 2017, 12:31:10 ÖÖ »
Değerli arkadaşlar;
Öncelikle ilk fırsatta yukarıdaki önerilerinizi dikkate alıp deneysel imalatlar yapacağım ve neticelerini sizlerle paylaşacağım. Tek gövdeyi bitirip o gövde kalıp olarak ta kullanıla bilinir. Aklıma birde bu geldi.

1/5 ölçekle başladım gövdeleri ve kamarayı bitirdim. 1 nal bitti. Geriye kaldı 3 nal ve bir at. :o
Kamara iç yüksekliği 130 cm. Cad çizimlerinde yaptığım yerleşimlerde içinde çok rahat oturulup uzanılabilir, uyunabilir olduğunu gördüm.  Yaptığım araştırmalarda da bu yüksekliğin yetebileceği anlaşılıyor.
Kamara yüksekliği için önerebileceğiniz başka bir yükseklik var mı?
Gövdede de yatacak bir yer yapacağım. Her bir gövdenin eni 60 cm. 55 cm lik yerde kişinin yatabileceği söyleniyor.
Temiz su tankı, Pis su tankı, Gri su tankı, için yürürlükte olan kişi başına en az kapasite nedir. Bunların değerlerini öğrenmem için yardım istiyorum.
Gemi Mühendisleri Odası Asgari Çizim Esasları kitapçığında
“Tatlı Su Tankları = 60 litre x 3 gün x(Yolcu Sayısı)
Dışkı Tankları = 15 litre x 2 gün x (Yolcu Sayısı) “
Olarak bahsediliyor. Gri su tankı yapacak mıyız? Yapılacaksa kapasitesi ne kadar olacak?
Ayrıca içme suyu için ayrı bir tank yapacak mıyız?
Su hattının tekne üzerinde çizili olması gerekiyor mu?
Çapa katamaranda 2 adet mi oluyor?
1/5 ölçek tamamlandıktan sonra yukarıdaki bilgiler ışığında model tekne içinde gerekli yerleşimleri yapacağım. Ağırlıklara göre su hattını modeli yüzdürerek belirleyeceğim. Herhangi bir sorun çıkmaz ise sizlerin önerilerinizle yapım şekline göre 1/1 ölçeğinde imalata başlayacağım.

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM
« Yanıtla #9 : Ekim 02, 2017, 12:45:09 ÖÖ »
    Vermiş olduğunuz değerler büyük gemiler için olabilir, değerler çok yüksek. 5-6 kişilik 6.5 - 7 metrelik bir teknede tatlı su tankı  60 x 3 x 6 = 1080 kg eder ki böyle bir teknenin deplasmanı zaten 1500 kg yaklaşık. Gezi tekneleri yönetmeliğini inceleyin.

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM
« Yanıtla #10 : Ekim 02, 2017, 12:33:37 ÖS »
Kamara iç yüksekliği benim yaptığım teknede 170 cm civarı. Tabi bana hepsi küçük  :gk ama 130 cm yerine rahat etmek açısından 150 cm vs daha iyi olabilirdi. 130 cm in çok küçük olacağını düşünüyorum.

Teknede tanklar 2 ye temiz ve pis su olmak üzere ayrılır. Pis su tankıda gri ve siyah su olmak üzere 2 ye ayrılır. siyah su tuvalet gri suda lavobolardan vs akan suların toplandığı tanklar olarak kabaca tarif edilebilir.İçme suyu için ayrı bir tank yapmanıza bence gerek yok. İçme suyunu taze olarak damacana veya 10-15 ltlik şişeler ile depolamak daha mantıklı ve sağlıklı olur.

Su hattı tekne üzerinde çizili olmak zorunda değil. Yada şöyle söyleyeyim su hattına zehirli boya sürdüğünüz için o çizili olma durumu otomatikmen çıkıyor zaten siz istemesenizde.

Tank hesapları için gezi tekneleri yönetmeliğine bakmanız daha iyi olur gemi hesabı doğru olmaz. Yanlış hatırlamıyorsam 2 litre x 2 kişi x 5 gün minimum ihtiyaç olarak belirtiliyordu. Yinede en doğrusu gezi tekneleri yönetmeliğinde yazar.



http://www.kascert.com/goster.aspx?metin_id=817

buralarda yazması lazım.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

Tombik Cat

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 70
  • Ad Soyad: A. Selçuk YILDIRIM
  • Bulunduğu İl: İZMİR
  • Doğum Yılı: 18.11.1954
Ynt: DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM
« Yanıtla #11 : Ekim 04, 2017, 10:26:14 ÖS »
Değerli arkadaşlar.

İşte katamaranımın 1/5 ölçekli ön gövde prototipi.
Su için kişi sayısı x gün x 3,8 lt.
Erzak için kişi sayısı x gün x 2,8 kg
Güvenlik katsayısı 1,5
Bulabildiğim değerler bunlar. Galiba birazcık “atıyorum “ gibi bir kabul olacak. Neyse bunu biraz daha araştırıp forumdaki bulabileceğim değerleri de göz önüne alarak hacimsel ve ağırlık olarak değerleri teknede gerekli yerlere yerleştireceğim. WC. yi kamara içine değilde gövdelerden biri içerisine yerleştirmem kullanım açısından kullanışlı olacak mıdır? Aynı zamanda pis su tankına da yakın bir yere WC yi koyabileceğim.  Volkan Bey, Kamara yüksekliğini yelkenli katamaranlarda (benzer modellerde) fazla yüksek yapılmıyor. Sanırım Bumba nın yüksek kalmasını önlemek için. Ama tüm tasarımı bitirip gerekli yüklemeleri yapıp su hattının belirlenmesinden sonra kamara döşemesinin su hattından olan yüksekliğine göre kamara yüksekliğini tekrar gözden geçirebilirim.
Beni en çok düşündüren imalat yöntemi olacak……….
Saygılarımla............

Tombik Cat

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 70
  • Ad Soyad: A. Selçuk YILDIRIM
  • Bulunduğu İl: İZMİR
  • Doğum Yılı: 18.11.1954
Ynt: DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM
« Yanıtla #12 : Ekim 04, 2017, 10:30:21 ÖS »
Fotoğrafı yüklemeyi beceremedim galiba ...................................

Tombik Cat

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 70
  • Ad Soyad: A. Selçuk YILDIRIM
  • Bulunduğu İl: İZMİR
  • Doğum Yılı: 18.11.1954

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: DUO 800 BENZERİ TEK DİREKLİ KATAMARAN YAPMAK İSTİYORUM
« Yanıtla #14 : Ekim 10, 2017, 12:26:29 ÖÖ »
https://drive.google.com/file/d/0BwB9RnThy8Z1RVJ2U3VDSndzRTg/view

Umarım oldu............

Linke tıkladığımızda fotografi gorebiliyoruz  :onay Bilgisayara geçtigim anda bir ustteki mesajda görünebilmesi icin gerekli ayarlari yaparim.

Ellerinize sağlık :)
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
4 Yanıt
4471 Gösterim
Son İleti Kasım 07, 2013, 09:32:34 ÖÖ
Gönderen: osmanuysal
5 Yanıt
12242 Gösterim
Son İleti Kasım 19, 2014, 12:51:55 ÖÖ
Gönderen: uskale35
0 Yanıt
2888 Gösterim
Son İleti Kasım 08, 2014, 01:29:05 ÖS
Gönderen: hakancicen
3 Yanıt
3921 Gösterim
Son İleti Kasım 12, 2014, 02:28:39 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
5 Yanıt
8671 Gösterim
Son İleti Nisan 09, 2015, 09:00:05 ÖS
Gönderen: spartak22
20 Yanıt
8669 Gösterim
Son İleti Mayıs 10, 2015, 10:37:56 ÖS
Gönderen: serdaraysun
3 Yanıt
3795 Gösterim
Son İleti Kasım 29, 2017, 11:05:18 ÖÖ
Gönderen: sessizsakin
2 Yanıt
6059 Gösterim
Son İleti Eylül 15, 2017, 12:03:40 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
26 Yanıt
9052 Gösterim
Son İleti Kasım 19, 2019, 06:45:28 ÖS
Gönderen: khbilen