Gönderen Konu: Değişik bir yelken donanımı  (Okunma sayısı 1098 defa)

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 865
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Değişik bir yelken donanımı
« : Ağustos 07, 2022, 10:43:04 ÖS »

Aslında epeyce eski imiş ve yapı olarak da pek değişik değil de, kullanım yeri ve şekli değişik olmuş. Windsurf bumbasını almış. Yelken içinde rüzgarın yönüne göre şekil değiştiriyor.

Küçük yelkenler için fena değil ama büyük yelkenlere büyük teknelere pek uymaz herhalde. Yine de ilginç geldi...




sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 603
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Değişik bir yelken donanımı
« Yanıtla #1 : Ağustos 08, 2022, 03:01:11 ÖÖ »
Self tacking jib (turkcesini bilmiyorum) olmus bu. Buyuk teknelerde ana yelken onunde oluyor. Profesyonel takilmayanlar kizagi ustunde saga sola kendi yatan versiyonu tercih ediyor bildigim kadariyla.

Son derece basit olmus. Denizde olayim, yakit yakmayim ama yelkenden de halattan da anlamam yada ugrasmak istemem diyenler icin alternatif olabilirmis gibi duruyor.

Yine de konstruksiyonu begenmedim. Normal ortaya direk dikip diger teknelerdeki gibi normal duzen self taking jib yapsa hem daha daha az malzemeye ayni sonucu alir.
Eh, normal direk dikmisken de iyi kotu bi ana yelken eklememek de sacma  :sar



celenoglu

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 623
    • Tekne Yat Sörveyi, Ozmoz muayenesi ve onarımı, danışmanlık, arma ayarı
  • Ad Soyad: Ahmet Çelenoğlu
  • Bulunduğu İl: İstanbul
Ynt: Değişik bir yelken donanımı
« Yanıtla #2 : Ağustos 08, 2022, 07:02:35 ÖÖ »
Yelken alanını tek bir parçada arttırırsanız daha çok parçalı yelkene göre çok daha iyi verim alırsınız. bu yelken de kenbdinden tramolalı flok gibi ama ana yelken olmadığı için oldukça büyütülebilmiş. Kendinden tramolalı olması da kulla ım kolaylığı sunuyor. Tek dezavantajı lades şeklindeki direğin, geniş açılı seyirlerde yelkenin alt yakasına yakın kısmın formunu bozuyor olması.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
tel:543 494 71 71

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 865
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Değişik bir yelken donanımı
« Yanıtla #3 : Ağustos 10, 2022, 02:29:31 ÖS »
... bu yelken şöyle geliştirilemez mi diye düşünmüştüm, ama onu da yapmışlar. BU da önceki de patentli "yeni" tasarımlar.

http://www.flyinglateen.com/the-new-rig.html

Latin yelkenin önceki ile bileşimi gibi birşey.

celenoglu

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 623
    • Tekne Yat Sörveyi, Ozmoz muayenesi ve onarımı, danışmanlık, arma ayarı
  • Ad Soyad: Ahmet Çelenoğlu
  • Bulunduğu İl: İstanbul
Ynt: Değişik bir yelken donanımı
« Yanıtla #4 : Ağustos 10, 2022, 04:38:08 ÖS »
Direğin kaldırılmaya çalışılması güverte alanında ciddi alan kazancı sağlasa da geniş açılarda gelen rüzgarlarda yelken kullanımını ciddi anlamda kısıtlıyor. Benim anladığım direğin tekne ortasında ve tek olması, her açıda yelken kullanımını kolaylaştırdığı için seçilmiş. 

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
tel:543 494 71 71

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 603
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Değişik bir yelken donanımı
« Yanıtla #5 : Ağustos 11, 2022, 09:39:09 ÖÖ »
Direğin kaldırılmaya çalışılması güverte alanında ciddi alan kazancı sağlasa da geniş açılarda gelen rüzgarlarda yelken kullanımını ciddi anlamda kısıtlıyor. Benim anladığım direğin tekne ortasında ve tek olması, her açıda yelken kullanımını kolaylaştırdığı için seçilmiş.

Bu yoruma komple katiliyorum. Bilgi de diger hersey gibi evrimlesiyor ve hemen her turlu muhendislik ve tasarim konusu doyumlara ulasiyor. Tabi teknoloji cok hizli ilerledigi ve bazi bilgilerin o kadar hizli evrilmedigini dusunursek hala herseyi gelistirme icin cok ihtimal var.

Tekrar dusununce, bu sistem pek bir gelisme getirmis olmuyor.  Evet, tekne boyunda ucgen yelken kullanma imkani var. Ama ruzgari yeterince alamadiktan sonra bu da buyuk bir avantaj saglamiyor. Kullanimi son derece kolay gorunuyor. Orasi avantaj. Ama dusununce, var olan sistemlere gore avantaj degil.

Soyle, Ortada direk ve ana yelkenli donanimlarda, ana direkten burna cekilen yelkenler aslinda bu yelkenin isini yapiyor. Ancak daha buyuk bir avantajla. Bu sistemde sadece tek tip tek bir yelkeniniz mevcut.

Ancak normal direkli sistemde on tarafa 2 - 3 farkli yelken cekmek ve duruma gore en uygununu kullanmak mumkun. Cogu uzun seyir yapanlar balon gibi sisen yelkenleri kullaniyor.

Ana direkle tekne burnu arasinda halat disinda bir engel olmadigindan bu balon yelkenler tekneden cok daha buyuk olabiliyor vs...

Belki direk duzenegini arkaya kurup onu acik biraksalar ve ana direkli tekne matiginda self tacking jib veya genoa gibi yelkenler kullansalar da olurmus gibi. Tabi arkada kullanim alanlarinda direkler olacak bu durumda. O da ne kadar ise yarar bilemedim.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 865
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Değişik bir yelken donanımı
« Yanıtla #6 : Ağustos 11, 2022, 01:57:44 ÖS »
Elbet bilginin / teknolojinin gelişimi zaman içinde evrimleşerek oluşuyor. İmbikten süzülür gibi. Birçok kişi birçok farklı düşünce/teknik/teknoloji deniyor. "Yanlışlar" eleniyor, tutmuyor. Daha doğru olanlar kalıyor, gelişmeye devam ediyor.

Ama insanlar yine de farklı / değişik, ya da eski olsa da eskiden belki (muhtemelen teknolojşk nedenlerle) uygulanamayan yöntemleri yine deniyor. Tutuyor, tutmuyor, ayrı. Çünkü evrimin temelinde değişim var. İyi ya da kötü.

Ortada tek direk, tepeden askılı yelken var, gördünüz mü bilmem. Her yöne dönebiliyor. Hani neredeyse benim paraşütü iple yukarı salmam yerine, tepedeki askıya asmış. Görseniz yelken demezsiniz. Adam kendi de zaten yelken olarak kullanmadığımda bimini olarak çok işe yarıyor demiş. Yelkeni askıda  diğer yana aşırtarak tramola yapıyor. ama tabii büyük bir yelkenle olacak şey değil... Yine de deniyor insanlar. Belki ben paraşütü asıp deneyebilirim, o daha uygun (tabi evden çıkabilirsem).

Daha akıllı mantıklı, ya da analitik /matematik düşünenler diyelim, zaten bu işi Amerika Kupası vs çalışmalarında yapıyor. Ancak o da işin tam öbür ucunda. Çok yüksek teknoloji, çok yüksek maliyet. Gündelik uygulamaya gelmesi en az birkaç on yıl alır.

Ben ikisine de bakıyorum. Fikir, fikirdir. Yeri gelir, günü gelir, uygulanabilir olabilir. Bugün benim için uygulanabilir demek, ekonomik ve kolay kullanımlı demek. İlle de yüksek performans değil. Maksat insanlar denizde olsun. Denizi sevsin, denizde yaşasın.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
0 Yanıt
4810 Gösterim
Son İleti Ekim 12, 2011, 11:42:17 ÖÖ
Gönderen: Deniztutkunu
4 Yanıt
4535 Gösterim
Son İleti Ekim 08, 2017, 09:55:36 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
4 Yanıt
6295 Gösterim
Son İleti Mart 04, 2013, 04:20:40 ÖS
Gönderen: osmanuysal
1 Yanıt
5023 Gösterim
Son İleti Eylül 01, 2012, 09:18:32 ÖS
Gönderen: daruga01
5 Yanıt
7578 Gösterim
Son İleti Şubat 07, 2021, 04:24:22 ÖS
Gönderen: fedorac0re
1 Yanıt
4609 Gösterim
Son İleti Kasım 16, 2013, 08:39:46 ÖS
Gönderen: ErsanAkpınar
7 Yanıt
6078 Gösterim
Son İleti Temmuz 22, 2018, 10:31:20 ÖS
Gönderen: emrecoskun82
6 Yanıt
7243 Gösterim
Son İleti Aralık 23, 2020, 04:15:30 ÖS
Gönderen: sessizsakin
0 Yanıt
2062 Gösterim
Son İleti Temmuz 05, 2016, 02:20:26 ÖÖ
Gönderen: Mustafa Umut Sarac