Gönderen Konu: Tekneye Zehirli Boya Nasıl Yapılır?  (Okunma sayısı 11864 defa)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Tekneye Zehirli Boya Nasıl Yapılır?
« : Ağustos 11, 2011, 06:46:48 ÖS »

Motoryat,Yelkenli Sürat Teknelerini çekince karinasını yıkatıp teknemizi çektikten sonra altını su zımparası veya orbital zımpara yapıp teknemizin karinasını yoklama yapılcak yerleri yoklama yaparız yoklama kurudukdan sonra zımpara yapıp zehirli astar süreriz. Bir gün sonra zehirli boya süreriz.

Başka Bir kaynak
Teknenizin özelliklerine göre doğru zehirli boyayı belirlemek çok önemlidir. Bu seçimde teknenizin tipi, azami hızı, bulunduğu liman veya marinanın bölgesi, bağlı kalma süresi dikkate alınmalıdır.
Selfpolishing tipi zehirli boyalarda, boyanın etkisi kat başına 4 ay cıvarındadır. Çekek süreniz 12 ay ise 3 kat zehirli boya tatbik etmeniz gerekmektedir.
Selfpolishing boyalar, belli ortalama hızlara göre tasarlanmıştır. Tekneniz uzun süreler bu hızın çok altında seyrederse (veya limanda uzun süreli yatarsa) su kesiminiz kirlenir. Yada, tekneniz çok hızlı seyrederse (fazla mile dayanıksız yanlış zehirli tatbik edilmiş ise) zehirli boya kontrolsüz çözünerek teknenizi erken çekek yapmanızı gerektirebilir.Kekamoz diye bilinen midyeler, salgıladıkları çok etkin tutkal sayesinde teknenizin su kesimine ve karinasına yapışırlar. Bu kakamozları koparırken, lamine teknelerde jelkot ve elyaf hasar görebilir. Bu noktalarda, zaman içinde osmoz başlar. Teknenin karinasına kekamoz yerleşmesini gözlemliyerek mutlaka önliyebilirsiniz.Uygulama esnasında zehirli boya uygulanacak yüzey tatlı suyla iyice yıkanarak temizlenlenmeli ve yüzey hertürlü atıklardan ve tozlardan arındırılmalıdır. Alttaki zehirli boya cinsi ne olursa olsun, yeni uyguluyacağınız zehirli boyanın uzun ömürlü olması için mutlaka üniversal anticorrosiv bir zehirli boya astarı kullanılmalıdır. Zehirli boya uygulamanızı sabahtan başlıyarak 1 kat astar 6-8 saat sonra 1 kat zehirli boya ertesi güne sabah 2. katı atıp 6-8 saat zaman aralığı ve 3. kat ile tamamlıyabilirsiniz.


Lacivert Yatçılığın Zehirli Boya Hakkında ki Görüşleri
Sudaki teknelerin, suyun içinde bulunan kısımları deniz yaşamının tüm etkilerine açıktır. Zamanla bu kısımları, deniz yaşamının vaz geçilmezleri olan, yosunlar, kabuklu midyeler veya balçık organizmalar ve türevleri kendilerine yer edinirler. Bunlara genel olarak ''kekamoz'' adı verilmektedir. Fakat teknemizin altında oluşan her türlü canlı, bir sürtünme kuvveti oluşturur, suyun teknenin altından akmasını zorlaştırır. Sudaki kısımları kekamoz olan teknelerin hızında bir yavaşlama olmasının yanında manevra kabiliyeti de azalacaktır. Deniz yaşamının, teknemizin altında yer almasını engellemek için bu canlıların teknenin alt yüzeyine tutunmasını engelleyecek zehirli boyaları kullanırız. Zehirli boyanın özelliği, üzerinde herhangi bir canlı oluşmaya başladığında, çok küçük boyutlarda dökülerek bu canlının büyümesine izin vermemesidir.

Verim %25 düşmektedir :

Bir tekne karinası temizken 2500 devirde 6 knot hız yapabilimektedir.
Aynı tekne karinası pisken 2500 devirde 4,3 knot hız yapabilmektedir. (hız, karinanın durumu ile oratılıdır)
Zehirli boyaya ihitiyacım var mı?

Her teknenin karinasına zehirli boya sürülmesi şart değildir. Denizde az zaman gerçiren veya sezonluk denizde kullanılan teknelere zehirli boya sürülmesi şart değildir. Zehirli boyanın oluşumunu dört ana başlıkta inceleyebiliriz. Suyun sıcaklığı, temizliği, tuzluluk oranı ve güneş ışığı alma durumu ana sebeplerdir. Fakat kirli denizlerde, suda yaşayan planktonların ve çeşitli tiplerde yosunların çoğalma durumları daha fazla olmaktadır. Ayrıca bahar aylarında havaların ısınmasıyla birlikte yeniden canlanan doğa gibi denizde yeniden hayat bulmaktadır. O yüzden deniz suyunun ısındığı dönemlerde teknelerin sudaki kısımları çok çabuk kekamoz yaparlar. Tatlı suda bulunan teknelerin ise kekamoz olma durumları daha azdır.

Zehirli boya seçimi

Zehirli boya seçiminde teknenin bağlı kaldığı bölge, teknenin seyir hızı, kullanılma sıklığı ve kullanılma amacı göz önünde alınmalıdır. Zehirli boya üreticileri yumuşak ve sert tipte olmak üzere iki tipte zehirli boya üretmektedirler. Zehirli boyalar, teknelerin seyirleri sırasında eriyerek kendileri atarlar. Yumuşak tipteki zehirli boyalar hızları yüksek olmayan teknelerde kullanılır. Tekne seyire çıktığında, teknenin altındaki su akışı ile boya erimeye başlar. O yüzden 2-3 kat uygulama yapılmaldıır. Sert tip zehirli boyalar ise hızlı seyir yapan sürat teknelerinde kullanılırlar, daha çabuk eridikleri için 6 ayda bir yenilenmesi gerekmektedir.

Zehirli boya uygulaması

1 - Zehirli boya atılacak yüzey su ile zımparalanarak iyice temizlenmelidir. Teknenin altında önceki sezon veya sezonlardan kalan zehirli boya miktarı fazla bırakılmamalıdır. Eğer iyice inceltilmemiş bir yüzeye devamlı zehirli boya uygulanırsa, hem tekneyi oldukça ağırlaştırır, hem de zamanla en alt tabakada kalan zehirli boyalarla birlikte sürülen tüm zehirli boyaların kalın bir tabaka halinde atmasına sebep olur.

Ortalama boyu 10 metre olan bir yelkenli tekneye her sezon yaklaşık 3 kat boya uygulandığında, her sezon 10 litre = 10 kilogram boya sürülmüş olur. Bu boyanın %20'sinin eridiğini geri kalanının ise tekne üzerinde kaldığını ve 10 yıl boyunca bu teknenin altındaki zehirli boyanın inceltilmediğini varsayalım. O teknenin sadece zehirli boyadan oluşan ek ağırlğı 80 kilogram olur. Yani bu ağırlık yaklaşık olarak çapa ve zincirin toplam ağırlığı kadardır.
3- Önceki sezon sürülen zehirli boyanın markası ve tipi bilinmiyorsa, karinaya yeniden astar uygulaması yapılmalı ve üzerine zehirli boya sürülmelidir. Böyle bir durumda astar uygulaması yapılmaması zehirli boyanın yüzeye tutumasını engelleyecek ve boyanın erken atmasına neden olacaktır.
 
    
4- Zehirli boyanın ara katları genelde 4 saat aralıklar ile atılır. Zehirli boyanın uzun süre güneşte bekletilmesi kurumasına ve bozulmasına neden olacaktır. Zehirli boya uygulaması sırasında teknenin karada oturduğu kızak kısımlarına boya sürülemez ve tekne suya atılmadan hemen önce kalan bu bölegelere zehirli boya sürülür. Bu sağlıklı bir uygulama değildir. Son anlarda sürülen zehirli boyalar hemen erimekte ve hiçbir işe yaramamaktadır.

5- Teknelerin güneş ışıklarından daha fazla etkilenen yerlerine daha fazla kat zehirli boya uygulamak doğru olacaktır. Çünkü bu deniz canlıları güneş ışığı ile daha hızlı büyüme yaparlar. Örneğin teknelerin filato çizgilerinin hemen alt kısımları güneş ışıklarından çok etkilendikleri için daha çabuk yosun tutacaktır.

6- Zehirli boya uygulanırken özellikle koyu renkler kekamozu daha az göstereceği için genelde koyu renklerin kullanılmasına özen gösterilmelidir. Özellikle beyaz gibi zehirliler şık olmasına rağmen çok çabuk görüntü kirlilğine neden olacaktır.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
2 Yanıt
12829 Gösterim
Son İleti Kasım 17, 2011, 04:07:39 ÖS
Gönderen: ismailoruc
31 Yanıt
18877 Gösterim
Son İleti Haziran 21, 2023, 07:25:35 ÖS
Gönderen: cherhem
19 Yanıt
20784 Gösterim
Son İleti Mayıs 15, 2014, 10:35:06 ÖS
Gönderen: abdullh
4 Yanıt
10900 Gösterim
Son İleti Nisan 02, 2014, 09:05:59 ÖÖ
Gönderen: osmanuysal
4 Yanıt
5322 Gösterim
Son İleti Nisan 08, 2014, 12:53:44 ÖÖ
Gönderen: ismayilpoyraz
3 Yanıt
4934 Gösterim
Son İleti Şubat 28, 2015, 03:56:08 ÖÖ
Gönderen: volkanserezli
0 Yanıt
6178 Gösterim
Son İleti Ocak 02, 2017, 12:14:01 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
1 Yanıt
7104 Gösterim
Son İleti Ağustos 15, 2017, 06:11:43 ÖS
Gönderen: KARANLIK
2 Yanıt
5491 Gösterim
Son İleti Aralık 09, 2019, 09:46:32 ÖS
Gönderen: Sunay Gönenden