Gönderen Konu: Yelkenli'nin Salmasız ve Yelkensi Motoryat olarak Kullanlması  (Okunma sayısı 4192 defa)

aracali27

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 7
  • Ad Soyad: Ali Araç
  • Bulunduğu İl: Hatay
  • Doğum Yılı: 1993

Hepinize merhaba arkadaslar . bende uzun suredır kendı teknemı yapmak ıcın arastırmalar yapıyorum burada gercekten cok faydalı bılgıler var emegı gecen herkese tesekkurler . yelkenlı arayısında degılım ama cavalıer 800 modelı nın gorunumu gercekten  hosuma gıdıyor . (sztrandek 650) de olabılır . yapım olarak sımdıye kadar gordugum ve ınceledıgım planlar arasında kafama yatan bıtırebılecegımı dusundugum tek plan ama yelken ve salma kısmını yapabılecegımı sanmıyorum . arayısım zaten yelkenlı degıldı . Bılgılı abılerım yardımcı olurlar sa ben cavalier 800 u en ve yukseklıgı orantılı olarak en 3 metre olacak sekılde boyutlandırmayı dusunuyorum . salma ve yelken de olmayacak motor yat tarzında bısey ortaya cıkarmayı planlıyorum .Sizce oluru nedır ? dıstan takma nasıl bı motor gerekır ? Kayıt esnasında herhangı bır sorun olurmu ? Tekne nın su ustunde stabılıtesı sarsılma durumu nasıl olur ? Eger olursa hangı model yapım olarak daha basıttır . Arayısıma gore daha ıyı bır planı olan ve paylasmak ısteyen olursada cok sevınırım . Sımdıden tesekkurler

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Yelkenli'nin Salmasız ve Yelkensi Motoryat olarak Kullanlması
« Yanıtla #1 : Ekim 30, 2018, 11:20:19 ÖS »
merhabalar aramıza hoşgeldiniz.
Her alet neye amaca hizmet ediyorsa o işi yapabilir. Düz tornavida ile yıldız başlı vida açabiliriz belki ama yıldız başlı tornavida ile düz başlı vida açabilirmiyiz ? Buda onun gibi birşey. Yelkenli tekne öncelik olarak yelken ile sevk ve idare edilebilecek şekilde tasarlanmıştır. En güzel plan amaçlara tam çuk oturan plandır. Orasıyla şöyle oynayayım,burasını şöyle yapayım,burasını böyle yapayım hele en başlangıç seviyesi için dürüstçe söylemek gerekirse boş hayaller malesef. Ortaya hiçbirsey çıkmaz,çıksada hiçbir işe yaramaz.Eni 3 metre olacak şekilde boyutlandırmayı düşünüyorum demeniz o tekneye haksızlık olur. O teknenin/teknelerin özelliklerine göre boyutlandırılmış olması gerekir.Bu işlerin matematik kısımları var hiçbirimiz o konularda uzman değiliz,uzaman kişilerde senelerini verip dirsek çürütüyorlar.
Hiç bu işlere girişmeyin kendi amacınıza,hedefinize isteklerinize uygun plan seçimi yapın.Gerekirse plana ücret ödeyin,satın alın. Yukarıda yazdığınız yöntemden olumlu hiçbirşey elde edemezsiniz o yüzden stabilitesi şöyle olur,şu motor iyi olabilir,kaydında sorun olmaz vs vs detaylara girmiyorum bile. Buraları kocaman deniz,yabancı siteler okyanus bol bol girip çıkıp istenilen plan elbet bulunur. Hem emeğe,hem paraya yazık olmaz  <>
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

aracali27

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 7
  • Ad Soyad: Ali Araç
  • Bulunduğu İl: Hatay
  • Doğum Yılı: 1993
Ynt: Yelkenli'nin Salmasız ve Yelkensi Motoryat olarak Kullanlması
« Yanıtla #2 : Ekim 31, 2018, 12:49:27 ÖS »
Volkan bey hosgeldınız yanıtınız ıcın tesekkur ederım . oyle bır arayıstaydım ıstedıgım planı bulamadıgım ıcın oyle bır fıkre yonelmıstım  ama sızın ve dıgwr arkadasların tavsıyelerınden sonra o ıslemden vagectım  dedıgınz gıbı pek umut verıcı degıl plan arayıslarım devam edıyor ıyı gunler

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Yelkenli'nin Salmasız ve Yelkensi Motoryat olarak Kullanlması
« Yanıtla #3 : Ekim 31, 2018, 08:01:47 ÖS »
Selam, ben de kendi yorumumu katmak isterim. ancak belirteyim, tekneler konusundaki bilgilerim tamamen teoriye dayaniyor. Yine belirteyim, teorim de kuvvetlidir  :dedv

Hava, kara, deniz farketmez. Araclarin davranislari icin en onemli konularin basinda agirlik merkezi gelir. ardindan agirlik dagilimi gelir. ondan sonra da ayrodinamik / hidrodinamik form ve yapisal butunluk gelir.

Basarili olan her tasarimda tasarimcilar bu dort unsura had safhada ozen gosterirler. Bir tasarimi modifiye etmeye basladiginizda da kacinilmaz olarak bu unsurlari degistirirsiniz. Bilincsizce yapildigi zaman ise tasarimin verimini, hatta guvenligini olumsuz yonde etkileyebilir.

1 - agirlik merkezi : kara araclarinda agirlik merkezi elzem derecede tartilmasa da guvenligi asiri tehlikeye atmaz. Ancak hava ve deniz araclarinda, agirlik merkezi cok iyi tasarlanmalidir. Aksi halde guvenlik riski olusturur. Eh, yelkenliler genelde salmali tasarlaniyorsa, bu salmalarin birincil amaci agirlik ve direnc olusturmak ise, siz bunu ortadan kaldirdiginizda teknenin en onemli guvenlik unsurlarindan birini riske atmis olabilirsiniz.

Iyi tasarlanmis tek karinli bir yelkenli, alabora olsa bile agirlik merkezi sayesinde duzelebilecek sekilde tasarlaniyor benim bildigim. Siz simdi onemli bir agirlik unsurunu cikarinca, agirlik merkezi kim bilir nerelere kayar. yelkenlilerde salmanin birincil amaci yelkene zit kuvvet direnci olsa da, agirlik merkezini asagida tutmak gibi onemli bir gorevi de var. Bu da stability denen, teknenin alabora olmaya karsi gosterdigi direnc icin oldukca onemli bir konu. Salmali tasarlanmis bir tekneyi salmasiz yapmak bence hic iyi bir fikir degil.


2 - Agirlik dagilimi : Bir arac uzerine koyulan her turlu agirlik, arac hareket etmeye basladiginda yada dis etkenlerden gelen kuvvetler neticesinde ivme kazanir ve araca ivme yuku bindirir. arac uzerine etki eden, bizim belirlemedigimiz her turlu ivme neredeyse kotu birseydir ve kontrol altinda tutulmasi gerekir. Araca biz veya dis etkenlerden binen kuvvetler karsisinda agirlik merkezi eksen gibi davranir ve arac uzerindeki butun yukler ivme kazandikca bu eksen etrafinda donmeye calisir. Bu da arac uzerinde streslere ve istenmeyen, bas edilmesi gereken manevralara sebep olur. aracin agirlik merkezini bir eksen, aracin boyunu da bir cubuk olarak dusunursek bir kaldirac duzenegi elde etmis oluruz. Kaldiraclarda, eksene yakin yuklerin etkisi az, eksene uzak yuklerin etkisi uzakligi kadar fazla olur. Yani merkeze uzak 1kg agirlik, merkeze yakin 2kg agirliktan cok daha fazla istenmeyen ivmelere sebep olur. Bu sebeple, araclarin agirlik merkezinden uzaklastikca yerlestirdigimiz agirliklar daha hafif kutleler olsun, merkezlere mumkun oldugunca agirlari yigalim isteriz. boylece agir kutleler daha az ivmeye sebep olarak basetmemiz gereken ivmelerin daha az olmasini saglar.

Dolayisiyla agirlik merkezinin konumu kadar, agirligin nasil dagildigi da cok onemlidir.

Bu durumu en guzel ornekle anlatabiliriz. Asagidaki resmi ( gorunmuyorsa linki )

https://drive.google.com/file/d/1NEXycNqmJIXGHhvAOm6DRRjqzGZ2OwzA/view

Ince kirmizi kutularin 1kg, genis kirmizi kutularin 2 kg oldugunu varsayalim. Cubuklarin da tekne oldugunu, yesil noktalarin da olusan agirlik merkezi oldugunu dusunelim.
A semasi :  agirligi tekne boyunca duzenli sekilde dagitmis. Duzenli agirlik dagilimi ivmelerin de duzenli ve beklendigi gibi olmasini saglar. Tasarimci hafif agirliklari uclara, daha agir kutleleri merkeze daha yakin yerlestirerek, agir kutlelerin asiri ivme olusturmasini onlemis. Boylece optimum bir tasarim elde etmis.

B semasi : Tasarimci agirliklari duzenli olarak dagitmis. duzenli ivmeler elde etmisse de daha agir kutleleri uclara yerlestirmis. Bu da tekneye bir kuvvet bindiginde burnu ve kicinin asiri ivme kazanacagi anlamina geliyor. Bu durum da tekne govdesine asiri stres yukleyecektir. govdenin bu streslerle basa cikmasi icin gerektiginden cok daha saglam tasarlanmasi gerekir.
Ayrica buyuk agirliklar fazlaca ivme kazandiginda durmakta da zorlanirlar. Bu da ozellikle teknelerde yabancilarin hobby horse dedigi, teknenin yunuslama yaptigi, burnunun surekli batip ciktigi hareketler benzeri rahatsiz edici ve tekneye zarar verici hareketlerin daha fazla olmasi demektir. Bu iyi yapildigi dusunulen kotu bir tasarimdir.

C semasi : tasarimci agirliklari tekne uzerinde duzenli dagitmamis.  uclara hafif kutleler koysa da, agir kutleler ve agirlik merkezi teknenin geometrik merkezinden uzaklasmis. araclar ( baska etkenler olsa da, basitce ) geometrik merkezi ekseniymis gibi donme kayma hareketleri yapmayi sever. bu sebepten agirlik merkezi ile geometrik merkezi mumkun oldugunca ayni yerde elde etmek isteriz. Tasarimci bu semada agirlik merkezinin geometrik merkezden kaymasina sebep olarak tekneye binen ivmelerin duzensiz ve ongorulemez olmasina sebep olmus. Bu durumda, govdeye binecek yukler belirsiz oldugundan, dayanikli bir govde tasarlamak da sansa kalir. isi sansa birakmamak icin, gereginden cok daha guclu bir govde yapilir ve bu da aracin gereksiz yere asiri agir olmasina sebep olur.

D semasi : Tasarimci teknenin uclarina herhangi bir agir kutle koymamis. Hafif kutleleri uclara yakin ama uclardan iceride yerlestirmis.  agir kutleleri de geometrik merkeze oldukca yakin yerlestirmis. Agirliklari da tekne boyunca duzenli dagittigindan hem duzenli ivmeler, hem de geometrik merkez ile agirlik merkezi cakisan bir tasarim elde etmis. Bu tasarimda, tasarimin agirligi A semasiyla ayni olsa bile, tekneye binen kuvvetler neticesinde olusan ivmeler daha dusuk olacaktir. Ayni agirlikta olmasina ragmen cok daha basarili bir tasarim olacaktir. Bu tasarim ideal tasarim sayilabilir.

Tekneye eklemeler cikarmalar yaptiginizda, tasarimcinin planladigi agirlik dagilimini da degistirmis olacaksiniz. Bu durumda elde ettiginiz yeni tasarimda agirlik merkezi ve agirlik dagiliminin yeterli oldugundan emin olmak gerek.

3 - Ayrodinamik / hidrodinamik form : Araclar ( dolayisi ile tekneler ) uzerlerine binen yuklerin toplaminin olusturdugu vektor dogrultusunda hareket etme meylindedir. buna itme cekme surtunme yer cekimi gibi bir cok etken dahil olur. neticede kuvvetler birbirini noturler ve elimizde fazladan olan bir kuvvet ve onun dogrultusu kalir. bu da aracin gittigi yondur.
Teknenin dis formunda degisiklikler yaptiginizda,  tekneye etkiyecek kuvvetler tasarimcinin planladigindan farkli bir sonuc vektor olusturabilir. Bu degisiklikler dikkatli yapilmadigi zaman en iyi ihtimalle teknenin verimini dusurecektir. Kotu ihtimalle de manevra kabiliyetini olumsuz etkilemesi veya beklenen dogrultuda gitmeme gibi sonuclar dogurabilir.
Bu sebepten, tekneye binen kuvvetler iyi analiz edilmeli ve teknenin hidro/ayrodinamik yapisinda degisiklikler yapilacaksa, karsit kuvvetlerin beraber degerelendirilerek toplam vektor korunmalidir. Bu acidan hem yelkeni hem salmayi beraber cikarmak mantikli bir secenek elbette. zira ikisi de birbirinin karsit kuvveti. Yine de salmanin asagi yonlu agirlik etkisi bulunmakta. buna karsin da tekne govdesi, bu agirligi karsilayacak bir batmazlik kuvveti yaratacak sekilde tasarlanmis olmali. salmayi kaldirdiginizda, batmazlik karakteri de degisecektir. Iyi iste suya daha az batar mantikli bir mantik degildir :). tekne formu, muhtemelen salmanin yaratacagi yanal surtunme de degerlendirilerek tasarlaniyordur. Salmayi aldiginizda yanal surtunmeniz cok azalirsa traction, yani ayni dogrultuda gitme yetenegi de zarar gorebilir. ( bunlar fazla incik cincik paranoya da olabilir. ancak muhendislik bakimindan dusunulmesi gereken konular )

4 - Yapisal butunluk : Gunumuzde ilim irfanin almasi yurumesi sebebiyle muhendislik ve tasarim bilgisi oldukca ilerledi. Artik tasarim ve muhendislik beraber ilerleyerek, tasarim ogelerinin ayni zamanda yapisal butunluk ogeleri olmasi saglaniyor. Bu durum, ayni tasarimin daha az malzeme ile yapilabilmesini sagliyor. Neticede, hem daha ekonomik, hem daha hafif, hem de daha guclu tasarimlar elde ediliyor. Bu durum, sanayi ustasi ile basarili muhendislik tasarimlari arasindaki en onemli fark. Elbette cok basarili ustalar var. ancak hesap kitap yapmadan, formul cozmeden eldeki malzemeyi en optimum sekilde kullanmak mumkun olmuyor.
Gelelim asil detaya. Tekne, ucak, f1 arabasi gibi agirligin oldukca onemli oldugu araclarda tasarimci ve muhendisler arac uzerinde kullanilan her parcanin veya formun, mumkunse yapisal butunluge faydali olmasi saglanir.  Eger bu araclarda bir degisiklik yapmaya niyetlenirseniz, cikaracaginiz ve ekleyeceginiz detaylarin yapisal butunlugu nasil etkileyecegini iyi hesaplamak gerekir. Zira, Iyi tasarimcilar bir tasarimi degerlendirirken bu 4 ana ogeyi bir butun olarak dusunur ve Optimum tasarimi elde etmeye calisir.

Elbette pratikte, ihtiyaclar ve aracin calisacagi ortam sartlari geregi asla ideal bir tasarim yapilamaz. Yine de eldeki zorunluluklar neticesinde elde edilebilecek en optimum tasarim arayisinda olunur. Bu optimum tasarim arayisi son yuzyilda cilgin sekilde sekil almis ve belli amaclar icin yapilan araclarin tasarimlarinin birbirine yakin olmasini saglamistir.

Gunumuzde spor araba dedigimizde, aile arabasi dedigimizde, gezi veya surat teknesi dedigimizde gozumuzun onune gelen sekiller kabaca bellidir ve bu da tasarimin evrimidir. Evrime inat eden butun canlilar ise dogal seleksiyon neticesinde yok olmaya mahkumdur :).

Yelkenliler daha ziyade yelkenle seyredecek sekilde tasarlanirlar. Yakitli motor, daha ziyade yardimci amacli, acil durumlarda da ilerleyebilmeyi veya guvenli sekilde hareketli kalmayi saglayabilsin diye bulunur. Ancak yelkenliler motorla verimli sekilde yol alacak sekilde tasarlanmiyorlar.

Motorlu tekneler ise genelde zaten yelkene sahip olmuyor. onun da motorunu kucultup yelken takmaya gitseniz, alt formu motorla harekete gore tasarlandigindan yelkende cok verimsiz olacaktir.


Cok uzun yazdim sanirim. Umarim bu kadar okudugunuza degmistir :D

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Yelkenli'nin Salmasız ve Yelkensi Motoryat olarak Kullanlması
« Yanıtla #4 : Ekim 31, 2018, 08:54:09 ÖS »
Kadir abi galiba sen uzaklarda baya kurtlanıyorsun  :gk
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Yelkenli'nin Salmasız ve Yelkensi Motoryat olarak Kullanlması
« Yanıtla #5 : Ekim 31, 2018, 09:25:34 ÖS »
Su an Turkiye'deyim aslinda. Nasil oldu ben de anlamadim :D Agirligi parmaklara verince ivmesi kontrolden cikti sanirim.

aracali27

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 7
  • Ad Soyad: Ali Araç
  • Bulunduğu İl: Hatay
  • Doğum Yılı: 1993
Ynt: Yelkenli'nin Salmasız ve Yelkensi Motoryat olarak Kullanlması
« Yanıtla #6 : Kasım 01, 2018, 05:31:35 ÖS »
Kadir bey merhabalar hosgeldınız yazının hepsını zevk ıle okudum benım kı amatorce bır fıkır di bu fıkre benı ıten sebeplerı de soylemıstım .Yenı bslayan herkesın oyle fıkırlerı olmustur ve sızde okudukca bıkıyorsunuz anlıyorum  Tekne ve denıcılık konusunda cok yenıyım . Tekne ıle balıga gıtmek dısında 10 gun oncesıne kadar hıc bır bılgım yoktu . ustunde oturdugum tekneyı bır gun bıle alıcı gozu ıle ıncelemedım nasıl yapılıyor detayları neler dıye goz gezdırmıslıgım yok bunu baslıkta da belırttım sagolun sız ve sızın gıbıler sayesınde bılgılenıyorum bu forum tekne ve denızcılık konusunda gercekten bılgılendırıcı aksam 5 te ısten gelıyorum ınanın aksam 12 ye kadar uyuma saatım nette planlar arastırıyorum . ve buyuk bır belırsızlık var kesınlıkle deger ama bir plana 350 dolar odemekten yana da degılım . arada bır bosluga dusuyorum ve ıcınden cıkamadıgım durumu kendı fıkırlerım ıle cozmeye calısıyorum . Her gun dusuncelerım degısıyor . tekne ımalatına uygunn marangozz atolyesı kaynakcı elektrıkcı vs hepsının bulundugu bır atolyemız var . denız kenarında yazlıgı olan bır kuzenım var . yanı tekne yapımı konusunda bana gerı adım attıran tek sey plansızlık . bı gun hıc ugrasma bı bot al gıt balıgını tut derken sonra aılem ın de bu aktıvıtenın ıcınde olması ıstegım tavan yapıyor bot olmaz dıyorum  .baska bı gun ya butun ekıpman yer usta vs mevcut neden guzel bısey yapmıyorsun dıye soruyorum kendıme sonra motoryat lara bakıyorum . bı tane buluyorum motor beygır gucu 100 hp :) genclıgımı cocuklugumu  bes kurus kazanmak ıcın harcadım zaten bı tekne motoruna bu kadar para baglayamam dıyorum zaten plan da yok ortada .sonra baska bı gun bı kayık yapsam aracın tavanına koysam dıyorum sonra baska bı gun ya ben bu yelkenlıyı yaparım dıyorum . ama yelkenlı ii bambaska . agır  ındır cıkar sıkıntı balıga gıtmelık degıl de daha cok sanki denız denız gezmek ıcın uygun gıbı . Yonlendırılmeye cok ıhtıyacım ozellıkle bazen Volkan abımın yardımına cok ıhtıyacım var bı mesaj atsam mı dıye dusunuyorum sonra kendı kendıne arastır ogren herkes bu zorlukları yasıyor sende yasayacaksın . belkı  bı sure sonra bu macera bıtecek vazgececegım ama Denız e olan sevgım hıc bıtmeyecek ben yıne donup dolasıp buralara gerı gelecegım . velhasıl kelam degerlı abilerim . Ben napacam ? napıyım ?ne yapmalıyım ?son dakıka kafamdakı sey kamaralı 5 mt cıvarında kıctan takmalı bır tekne yapmak . Forum da bu tarz bır tekne mevcut mudur ?


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
3 Yanıt
17860 Gösterim
Son İleti Mayıs 26, 2019, 09:14:29 ÖS
Gönderen: volkanserezli
10 Yanıt
10911 Gösterim
Son İleti Aralık 30, 2013, 03:11:50 ÖS
Gönderen: Sunay Gönenden
22 Yanıt
29258 Gösterim
Son İleti Kasım 15, 2018, 06:34:36 ÖS
Gönderen: khbilen
9 Yanıt
6580 Gösterim
Son İleti Kasım 11, 2012, 11:51:16 ÖÖ
Gönderen: kazimbey
16 Yanıt
9630 Gösterim
Son İleti Mart 02, 2014, 08:06:20 ÖS
Gönderen: Orfoz
6 Yanıt
32991 Gösterim
Son İleti Haziran 20, 2016, 11:20:21 ÖÖ
Gönderen: Eren59
2 Yanıt
2295 Gösterim
Son İleti Nisan 16, 2021, 10:01:23 ÖS
Gönderen: XX
0 Yanıt
1851 Gösterim
Son İleti Temmuz 14, 2021, 11:06:37 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
2642 Gösterim
Son İleti Mayıs 13, 2022, 04:02:48 ÖS
Gönderen: ayemmir