Gönderen Konu: Şişme Katamaran Projesi  (Okunma sayısı 81117 defa)

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #75 : Temmuz 28, 2017, 04:34:46 ÖS »

"Mekanizma" kelimesini yanlış kullanmışım. Kite kontrol çubuğunu görünce "aah" demişsin. O bağlantıyı anlamaya çalışmıştım. YP'den başka, Kite da var mı?

Spanzeti biliyorum da, bende 12 tane öyle gerdirme var ve sadece 40 - 60 cm boylarında.  Biz yamaç paraşütüne başladığımızda öyle quick release karabinalar falan yoktu. Harnesse içiçe geçen iki ayar tokası ile bağlanılırdı. Gerdirmesi kolaydır ve iyi kilitler. Onlardan kullanmak istedim. Internetten plastik olanını buldum aldım, ama zayıf geldi.

Tekerlek sistemini artık gerçek preformansını gördükten sonra düşünürüm. Aradaki gijonu desteklemek gerekebilir. Şu an tekerler inip kilitlendkten sonra gerdirme yapmadım. Eloksaldan sonra tekerler de gerdirilecek, belki o zaman gerek de kalmaz.


khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #76 : Temmuz 28, 2017, 04:50:56 ÖS »
Şu gerdirme kayışı uygun gibi de, hem dar hem de tokası zayıf gibi duruyor resimde. Yerinde görmek lazım.

http://urun.gittigidiyor.com/otomobil-motor-aksesuar/master-lock-gerdirme-kayisi-spanzet-2-5-mt-3210eurdat-294516344?rcp_action=rcpProductClicked

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #77 : Temmuz 29, 2017, 02:51:38 ÖÖ »
Yok sadece yamaç paraşütü. henüz. Kendi teknemi yaptıktan sonra rüzgar sörfüne kadar her halta girişmeyi planlıyorum. Şu an birinci öncelik artık tekne oldu.

o linkteki gerdirme için taşıma kapasitesi 65kg yazıyor. bence çok zayıf. en azından 500kg filan kapasitesi olsun ki gözünüz kapalı güvenin. Bir de elle gerdirmek çok da sağlıklı olmaz bence. cırcır mekanizmalı kuvvetli gerdirilebilen birşey bakın. Onların kg kapasitesi doğal olarak daha fazla da olacaktır.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #78 : Temmuz 29, 2017, 02:53:54 ÖÖ »
toplamda 4 noktadan bağlıyorsanız , 4x65 = 260kg kapasite eder. o da yeter diye düşünmeyin. üzerindeki nesneler hareket ettikçe, hareketle doğru orantılı olarak kuvvetler katlanarak artar. yani karşıdan gelen bir dalgaya lönk diye daldığınızda bu gerdirmeye binen kuvvet anlık olarak 4 - 5 kat rahat artar. o anda da kopabilir. yada kilidi salabilir. hoop muzun biri yok :D

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #79 : Temmuz 29, 2017, 10:09:30 ÖÖ »
Sanırım ayrı gerdirmelerden söz ediyoruz, ya da ben bağlantıları iyi anlatamamışım.

Bağlantı dediğim şey kasnaklarla kirişlerin teğet noktalarındaki birleştirme yapıları.

Üç kiriş var, her biri iki ucunda birer kasnağa teğet. Yani toplamda altı bağlantı noktası var. Her bağlantı noktasında üç temel yapı var:

1. Esas bağlantı, ya da kilit sistemi. Bu resmin ortasındaki iki gözlü içinden U şeklinde profil geçen, kiriş profiline kaynaklı olan parça.

2. İç gerdirme. Resmin sağında görülen, kiriş profiline kaynaklı halka ve ona bağlı mapa-gerdirme-zincir, ve onun bağlandığı, kasnağa kaynaklı halka. Teknenin iç tarafında kalan gerdirme.

3. Dış gerdirme. Resmin solunda birazcık ucu görünen gerdirmenin yer aldığı, iç gerdirmeye benzeyen yapı. Teknenin dış tarafında kalan gerdirme.

İç gerdirmenin toplam boyu 40 cm kadar, dış gerdirmenin toplam boyu 60 cm kadar. Toplamda 6 iç gerdirme, 6 dış gerdirme var.

Spanzetin birinci sorunu boyut. Dün küçük bir spanzet aldım denemek için,  cırcırın küçük kenarının boyu 5cm den fazla. Ona bağlı kolonların minimum boyu (kanca takılan iki katlı kısım)  kanca dahil 25 cm. Yani minimum boyut 55 cm, hiç gerdirmeden. Zaten iç gerdirmeyi aşıyor. Dış gerdirmede anlamı olur mu, bilmem.

İkinci sorun paslanma. Cırcır malzemesi sarı gibi duruyor. İki defa denize gidip geldikten sonra kaput diye düşünüyorum.

Şu an bu iç ve dış gerdirmelerde sağlamlık bakımından sorun görmüyorum. Ama güvenlik bakımından, zincirin meşhur en zayıf halkasına bağlı, yedeksiz. Basit, kilitli tokalı polyester kolon daha fazla güven veriyor.

65 kiloluk bağlantı bir gerdirme için olacak. 12 tanesi 750 kiloyu geçiyor.

Bir de kirişlerin gerdirmeleri var, onlar apayrı. Bütün kirişler, bütün diğer kirişlere çapraz köşelerden 3mm krom tel ile bağlı. Bunlar da tüm alüminyum profil çerçeveyi birbirine bağlı tutuyor. Sonra da baş ve son kirişler tersten muzların baş ve son halkalarına çapraz bağlı.

Elimdeki örnek mini spanzetin minimum bağlantılarını epeyce kısaltırsam boyut sorunu çözülür, ama bu da dikiş işi demek. Ben de sürekli dikişten kaçınıyorum. Sadece halka, toka olsun ben takayım, çekeyim.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #80 : Temmuz 29, 2017, 02:49:43 ÖS »
Hadi hayırlısı. Zaten kaynakları kendiniz yapmayıp bir ustayla çözmek durumundaysanız, ki alüminyum olunca bu iş hep böyle :D bence gayet iyi ilerlemişsiniz.

Benim felsefem daha basit.  Savunma sanayi en uzak olduğum ve olmak istediğim dünya olsa da, amerikan ordusunun " Keep it stupid simple " felsefesi benim için yapılmış gibi :)

Sizin gidişat daha farklı. Umarım güzel sonuç alırsınız. Benim size önerim, başka projeleriniz olacaksa metalden devam etmeyin. Kompozitlere elinizi alıştırın :) Bir kere mantığını kavrayınca çalışması zor değil.

Mesela muzu şişirip, tam muzun formuna cuk diye oturan fiber bi kabuk yapmak gayet kolay olurdu. üstüne de biraz kontraplak takviyesiyle 4 - 5 günde tamamlanabilir. hiç usta nazı da çekmezdiniz. Ama hiç elyaf tecrübeniz yokken çok karmaşık gelebilir tabi.

Metal daha basit geliyor insana. kaynat çekiçle. oturmadı mı ? bi çekiç daha göm :D

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #81 : Temmuz 29, 2017, 03:40:36 ÖS »
Metal daha basit geldiğinden ya da komposite karşı olduğumdan değil. Kendimin bile şaşıracağı kadar, zaman içinde - yaşlandıkça yani - tembel ve sabırsız olmuşum.

1977'de ilk şişme salımızı yaptık. Naylon torbadan ve branda kaplama ile. Platform ahşap kereste idi (bakınız avatar).
1978'de fiber-polyester bir tekne yapacakken babamı kaybettik, kaldı.
1979'da ilk gördüğüm şişme katamaranın bağlantıları, kasnakları ahşap yani kontrplak idi. 1980'de yaparım diyordum, okul, yer, iş değiştirdim. Kaldı.

Araya yılar girdi, iş hayatı girdi, başka uğraılar projeler gidi. Yamaç Paraşütü girdi. Ama emekli olunca ilk olarak tekne yapmayı düşündüm. Tabii ki kompozit. Bu sefer de sağlık sorunları girdi. Tekne de kaldı. Bu muzları aldım 12 yıl önce, katamaran yaparım diye, o da kaldı.

Bu sene ille de yapacağım, çok basit ve aptalca da olsa yapacağım dedim ve ilk planları yaptım. İlk sayfaları okuduysan "hilariously stupid simple" idi. Temel bağlantı elemanı olarak hep CIRT bant kullanacaktım, "kaplama" olarak da kompozit. Daha önce de dediğim gibi, kendisi katlanan trimaran yapan arkadaşımla bir süre birlikte ilgilendim. Konunun çok yabancısı da değilim. Anlıyor, biliyor ve takdir ediyorum. Yaparım da diyorum.


Ama bakıyorum, bende öyle sabır yok. Kalmamış. Yarın bitmeli bu iş. Belki de iş hayatından kalan bir alışkanlık. Muz üreindeki plastik yapıştırma işlerinden bile kaçtım sonunda hepsini alüminyuma havale ettim. Hani neredeyse sorsalar bunun neresini sen yaptın diye, gösterecek bir yer bulamayacağım gibi. Benimkisi kendi teknesini yaptıranlar kulübüne daha uygun gibi oldu.

Kompozit çalışmak için daha düzenli, disiplinli, temiz çalışan birisi - ve tabii herşeyden önce çok sabırlı birisi - olmak gerek. İşi ben yapmadığım halde şu an bütün ev işgal altında ve herşey heryerde. Maazallah birde epoksi olsaydı, evde herşey herşeye yapışmış olurdu. O nedenle bu forumda sabırla gıdım gıdım kendi teknelerini yapan arkadaşlara hem şaşıyorum, hem imreniyorum.


Bir dahaki sefere, en az tekne büyüklüğünde bağımsız özel boş kapalı alan bulur/yaratabilirsem, o zaman kompoziti göze alabilirim. Şu an inşaat evin salonunda. İşgal ettik tamam da, bir de sıvamaya kalkmam doğru olmazdı artık...


sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #82 : Temmuz 30, 2017, 09:15:58 ÖÖ »
Zira hayattaki herşey gibi, herşeyin bir görünen bir görünmeyen tarafı hep var :)
Ben gördükçe işinizi kolaylaştırırsa diye önerilerimi paylaşmak istedim. Bilgi tecrübe kendi nöronlarımızda sıkışıp kaldığı sürece boşa harcanmış zaman demek.

Sabırsızlığınızı görüyor ve bir arttırıyorum :) Ben de sabırsız sayılırım ama o kadar değilim :D heralde yaşla da alakalı olabilir dediğiniz gibi.

Tekne yapmayı bırakın, doğru tekneye ulaşmak için satın almak bile bir sabır işi. Yapması apayrı bir sabır işi. Başka yapacak işiniz yoksa bile ufacık teknelerin yapımı ayları bulabiliyor. Hele eviniz aileniz işiniz gücünüz varsa yılları buluyor. Sabır, tekne yapımının kilit taşı :D

Ben de plan yapıyorum teknem için plan yaparken bile sabırsızım. Biraz büyükçe bir yelkenli planım var. Dükkanı kapatayım diyorum. ahşapları toplu sipariş geçsem, 1 haftada gelse. O hafta eksik alet edavatı tamamlasam. epoksiler camlar 2 haftada gelse... malzemeleri yığdıktan sonra hatunla ben bi yardırsak 3 - 5 ayda bitiririz diyoruz :D çok sabırsız planlar :) bakalım neler yaşıcaz görcez.

Size kolay gelsin. Elimden geldiğince destekçinizim. Yüzdürün muzları.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #83 : Temmuz 30, 2017, 12:37:58 ÖS »
Değerli paylaşımların için teşekkürler. Hepsi şimdi olmasa bile birgün mutlaka başka bir yerde işime yarayacaklardır.

Sana da bol sabır ve bol rüzgarlı denizler diliyorum. Kolay gelsin.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
ACİL DURUM: Taşlama makinasından - nam-ı diğer CANAVAR - anlayan var mı?
« Yanıtla #84 : Ağustos 08, 2017, 08:02:00 ÖS »
Tam bugün artık herşey bitiyor yarın eloksal yaptırmaya götüreceğim derken bizim canavar pes etti.

Yani birden sesi değişti, çatırdamaya başladı. İçini bilmediğimden herhalde bilya dağıttı dedim. Önce korktum kullanmadım. Sonra bir denedim. Çok sarsıntılı ve çok çok gürültülü. Vazgeçtim.


İçini açtım. Bilye falan yok. Gres yağı dolu. Ama dişli tarafı yağsız kalmış gibi görünüyor, hepsi arkada. Aldım öne dişlere sürdüm. Ana mil dişlisine sürdüm. Kapattım. Yine aynı.

Tekrar açtım. Dişli yokken motor tarafında sorun yok. Sessiz, titreşimsiz çalışıyor.  Fazla mesaiden yağ yandı falan da işe mi yaramıyor. Yağ yenilemekle kurtulur mu? Yani şurada 4-5 parça kaldı, gidip makina almayayım.

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #85 : Ağustos 08, 2017, 08:26:18 ÖS »
     Kaptan, o makina bilya dağıtmış. O makinalarda 3 adet rulman var, dişli yokken calıştığına göre dişlinin arka tarafında kalan rulman dağılmış. Bobinajcı halleder. Aslında sen de halledersin, dişliyi çıkart rulmanı göreceksin.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #86 : Ağustos 08, 2017, 10:00:28 ÖS »
İbrahim Bey, Teşekkürler.

Motor tarafı çatırtı yapmadığı gibi, dişli tarafı da kendi başına çatırtı yapmıyordu ve oldukça düzgün ve de sessiz dönüyordu ama yine söktüm tabii dişliyi. Rulman arkada 3 vida ile tuturulmuş. Çıkardım, yine anormal görünmedi. Bu arada gres yağının içinde yarımay şeklinde bir küçük parça buldum. Hah dedim, sorun bu, biryerler kırılmış ama neresi. Pek de kırık gibi durmuyor, gayet düzgün bir D harfi gibi. Bakınırken yuvasını gördüm. Mili kilitlemek içinmiş. Muhtemelen ben dişliyi sökerken düşmüştür ama bir umut, belki bu daha önce düşmüş de o yapıyordır diye, yeniden topladım herşeyi. Taktım, yine çatırdıyor. Zaten evde rulman yok. Bu saatte bulunmaz da. Mecbur yaın alıp değiştireceğim. Olmadı, bobinajcıya.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #87 : Ağustos 09, 2017, 09:33:03 ÖÖ »
Makineyi topladığınızda, elektriğe takıp çalıştırmadan, taştan çevirdiğinizde de yumuşak hareket ediyor mu? Kömür tarafında belki bir sıkıntı olmuştur. Elektriği verince orda bir temas, bir temassızlık derken de sarsıntılı çalışabilir mi diye geçti aklımdan.
Mili kilitlemek için olan parçanın yaylı birşeyler olup basılmadığında yuvasına dönmesi gerek diye düşünüyorum. ordan yayından yuvasından kurtulup serbest takılan bir iki arkadaş varsa o da sıkıntı yaratmış olabilir tabi :D

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #88 : Ağustos 09, 2017, 12:22:32 ÖS »
Rulmanı değiştirdim, maalesef sonuç aynı.

Gres yağını değiştirmeyi / eklemeyi unuttum, ondandır dedim. aldım doldurdum. Aynı.

Elektrik tarafında sorun yok. Kömürler normal , sağlam, görünüyor ve motor tarafı sessiz-titreşimsiz çalışıyor.

Dişli tarafı da kendi başına sorunsuz, sürtünmesiz çalışıyor.

Sorun alt-üst iki parçayı birleştirince ortaya çıkıyor. Sürtünen birşey var. Üst taraf yani dişli tarafı hemen ısınıyor. Daha motor tarafı soğukken dişli tarafı ısınıyor.

Mil kilidi diye söylediğim şey mili elle kilitlemek için kullanılan düğme ve yaylı aksamı değildi. Mildeki kertik/çıkıntı sabit yapılmamış da, yarım ay şeklinde bir yuva, ve oraya yerleştirilen, eskii taş binalarda pencere üstlerindeki kilit taşı benzeri, yarım ay şeklinde bir parça. Orada sorun yok. Dişliyi takarken o yerine oturuyor ve orada kalıyor.

Diğer kilit tarafına baktım. Fonksiyon olarak normal çalışıyor. Yani kilitlemek istersem kilitliyor. Bırakınca bırakıyor. Sürtünen-kalan bir yer olduğunu sanmıyorum, gres yağında iz bırakmıyor.

Kuşkulandığım bir parça ana mil dişlisini sıkıştıran somun. Pek fazla ortalıkta görünüyor, acaba o mu sürtüyor diyorum ama, gres yağında onun da izi yok.

Yani sorunu bulamadım. Benim görmediğim anlamadığım birşeyler daha var. Ya da dişli sıyırmış (kırık yok, iki tarafta da), göremeyeceğim kadar ayrık, ses yapıyor??

Şimdilik tamirciye vermeyeceğim. Bugün işi en az makina kullanarak bitirmeye çalışacağım. Kenar köşe zımapara yapıyordum eloksaldan önce, keskin kenar/köşe kalmasın d,ye. Dört beş parça kalacak artık. Kesme işi de minimum.


sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #89 : Ağustos 09, 2017, 01:34:59 ÖS »
Bazen alet edavat yapıyor bunu :). durup durup son dakka golünü atıveriyorlar. Sıkmayın canınızı. Bi nefes sonra denize indireceksiniz gibi duruyor zaten.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
36 Yanıt
28508 Gösterim
Son İleti Temmuz 20, 2017, 12:50:32 ÖS
Gönderen: sessizsakin
401 Yanıt
157877 Gösterim
Son İleti Ocak 13, 2016, 11:20:58 ÖÖ
Gönderen: huseyinyurt41
11 Yanıt
9096 Gösterim
Son İleti Ağustos 02, 2014, 05:34:56 ÖS
Gönderen: cenkguney
3 Yanıt
6733 Gösterim
Son İleti Ekim 29, 2014, 11:44:48 ÖS
Gönderen: murat alemdar
4 Yanıt
3495 Gösterim
Son İleti Ocak 22, 2017, 02:19:15 ÖÖ
Gönderen: Xxx
6 Yanıt
5948 Gösterim
Son İleti Ocak 28, 2017, 01:49:31 ÖS
Gönderen: ümit gökay
2 Yanıt
6057 Gösterim
Son İleti Eylül 15, 2017, 12:03:40 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
2 Yanıt
3657 Gösterim
Son İleti Ekim 02, 2017, 11:01:11 ÖÖ
Gönderen: msceylan
10 Yanıt
6413 Gösterim
Son İleti Kasım 17, 2017, 01:37:46 ÖÖ
Gönderen: sessizsakin