Gönderen Konu: Omurganın Teraziye Alınması  (Okunma sayısı 12293 defa)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Omurganın Teraziye Alınması
« : Mart 20, 2012, 09:36:21 ÖS »


Hazırlanan inşa iskelesinin üzerine oturtulan omurganın üzerinde işaretlenen TSH
(teknenin su hattı) noktalarına birer çivi çakılarak ince bir ip gerilir. Su terazisi ile bu ipin
teraziye alınması sağlanarak boy yönünde teraziye alınan omurga, önden ve arkadan
takozlarla (paraçollar) desteklenir. Daha sonra, su terazisi omurganın orta kısmına konularak
enine yönde teraziye alınır. Teraziye alınan omurga baş ve kıç bodoslamadan desteklerle
sabitlenir.

Omurga tek bir uzun ağaçtan elde edilirken bodoslamalar, gereken eğime göre bir ya
da iki eğri ağaçtan çıkartılır. Orta merkezi oluşturan bu ana öge dayaklarla desteklenirken
şakülü alınarak yere dik olması sağlanır.

Bir sonraki aşamada omurganın üzerine, baş ve kıç bodoslamalara yakın kısma ve
ortaya olmak üzere, omurgaya dik, yanlara doğru çıkan, kaburganın ilk üç parçası konur.
Kaburga, her biri iki parçadan oluşan postalardan meydana gelir. Teknenin su altında kalan
kısmını oluşturan döşek sırasının bu üç kalıp parçası, kaburganın formunu belirleyecek olan
yalancı formaya desteklik eder. ?Tiriz? adı da verilen bu ince çıta, kalıpların dışına
tutturulurken uçlarından da baş ve kıç bodoslamalara bağlanır. Yalancı forma sadece beş
noktada sabitlendiğinden esnektir, dolayısıyla şekil vermeye elverişlidir.

Bu çıtayı ileri geri oynatarak teknenin suyun altında kalacak kısmının şekline karar
verir. Yalancı formanın üçüncü boyutta tanımladığı bu çizgiye göre diğer döşekler
şekillendirilir ve çakılır. İskeletin iki tarafı aynı zamanda kaplanır. Küçük teknelerde su
kesiminin altı kaplanırken tekne yan yatırılır, bazen de ters çevrilir.

Bir sonraki aşamada ?ıskarma? adı verilen, postaların ikinci parçasının kalıpları öne,
arkaya ve omurganın orta bölgesine yerleştirilir. Bu defa iki ya da üç sıra yalancı forma
çekilir. Su üstünde kalan bu bölümün genel formu, teknenin işlevine göre suya giriş açısını,
güvertenin dış hatlarını ve yüksekliğini belirler. Örneğin kıç üstünden ağ bırakacak bir
balıkçı teknesinin arka kısmının ne kadar alçak, ne kadar şişman olacağına, tekne ustası,
kendi ustasından öğrendiklerine ve deneyimlerinden çıkarsadıklarına dayanarak karar verir.
Döşekler ve ıskarmalar birbirine bindirme yaparak cıvatalanır. Parla adı verilen bu birleşim
yeri düz ya da geçmeli olabilir. Ne kadar bindirme yapılacağına deneyimler sonucunda
ulaşılmıştır.

Birleştirilenparçaların kalınlığının 6 - 8 katı olarak uygulanan bindirme miktarı,
günümüzde yapılan ahşap teknelerin mühendislik hesaplamalarında elde edilen optimal
değerlerle aynıdır.
İskeletin çerçevesini tamamlayan elemanlar, güverteyi taşıyan kirişlerdir. ?kemere?
adı yerilen bu ögeler sancak tarafından iskeleye uzanır ve bir postayı diğerine bağlar. Bu
parçalara güvertedeki suyu yanlara aktaracak bir biçimde eğim verilir.
Teknenin büyüklüğü ve genel formuna göre postalar ve kemerelerden oluşan bu
iskelet sistemini oluşturan ögelerin sayısı, aralık uzaklıkları, bağlanış yöntemleri (kelebek
geçme, baltacık geçme, vb.) ve boyutları (uzunluk ve kesit ölçüleri) değişiklik gösterir.

Çoğunlukla omurgaya paralel boyuna ögeler, enine kesit oluşturulduktan sonra
yerleştirilmeye başlanır. Bu ögeler kaburganın ek yerlerinden geçen istralya, omurganın
üstünden geçerek postaları arada bırakan iç omurga ve karaya çekildiğinde, iki taraftan
kızaklara oturduğu yerleri içeriden destekleyen (yani, sudaki duruma göre farklılaşan yük
dağılımını karşılayan) başka boyuna elemanlardır.
Bütün bu tekne elemanları tekne formunun oluşmasında doğrudan etkilidir. Tekne
iskeleti oluştuktan sonra formu da ortaya çıkmış olur. Sonrasında teknenin kaplanmasına
başlanılabilir.

VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Omurganın Teraziye Alınması
« Yanıtla #1 : Mart 20, 2012, 11:02:24 ÖS »
 Volkan, bu yazdıkların tekneyi düz kurarken geçerli heralde.

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Omurganın Teraziye Alınması
« Yanıtla #2 : Mart 20, 2012, 11:08:42 ÖS »
Aynen abi. Bu benim kendi yazım değil ayrıca. Megep kaynağından alınmış bir yazı.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
14 Yanıt
13783 Gösterim
Son İleti Haziran 03, 2012, 03:28:49 ÖS
Gönderen: celenoglu