Gönderen Konu: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak  (Okunma sayısı 12070 defa)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.314
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« : Ekim 28, 2019, 09:49:17 ÖS »

Keşke herşey epoksi yapıştırıcısına dolgu maddesi olarak ne katsak sorusuyla sınırlı kalsaymış ve orda bitseymiş :gk

Yelkenli tekne yapıyorsunuz ama en büyük sorular ve problemler yaparken değil tekneyi işletirken karşınıza çıkıyor.
Aşağıda sizlere yelken direğimin fotoğraflarını paylaşıyorum.
Teknenin görünmediği fotolar için tek ip PRUVA çift ip PUPA yönüdür. Bu işte bazı yanlışlıklar var. Ben söylemeden önce sizlerin yorumlarını duymak istiyorum. Tabiki çözüm önerileri ile birlikte.  :tav
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.314
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #1 : Ekim 28, 2019, 09:50:31 ÖS »
Resimlere devam.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

yalova77

  • İleri Rehber
  • *****
  • İleti: 558
  • Ad Soyad: YALÇIN KUŞKU
  • Bulunduğu İl: SAKARYA
  • Doğum Yılı: 1961
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #2 : Ekim 28, 2019, 10:36:34 ÖS »
volkan yarım saattir inceliyorum resimleri nedir uygun olmayan anamış değilim

Mehmet Köstekçi

  • İleri Rehber
  • *****
  • İleti: 577
  • costek@gmail.com
  • Ad Soyad: Mehmet Köstekçi
  • Bulunduğu İl: Mersin
  • Doğum Yılı: 1957
  • Tekne Adı: Olacak inşallah
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #3 : Ekim 29, 2019, 07:06:44 ÖÖ »
Kıç ıstıralyalardan hariç kabin kenarlarında biten halatlar balançina ve mandar vs. değilse ana yelkenin çalışmasını engeller. Aslında bu boy tekneye kıç ıstralyaya bile gerek yok. Çarmıhların 40-50Cm. gerisinden birer çarmıh daha atmak yeterli bence. Topu topu 8-10M2 bişey...
M.Köstekçi
---bu son fasıldır ey ömrüm, artık denizde geç---

https://photos.app.goo.gl/YspPZu46Kf2jCvU28

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.314
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #4 : Ekim 29, 2019, 10:17:47 ÖÖ »
volkan yarım saattir inceliyorum resimleri nedir uygun olmayan anamış değilim
Yazcam abi ama biraz daha bekleyeyim. <>
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.314
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #5 : Ekim 29, 2019, 10:22:31 ÖÖ »
Kıç ıstıralyalardan hariç kabin kenarlarında biten halatlar balançina ve mandar vs. değilse ana yelkenin çalışmasını engeller. Aslında bu boy tekneye kıç ıstralyaya bile gerek yok. Çarmıhların 40-50Cm. gerisinden birer çarmıh daha atmak yeterli bence. Topu topu 8-10M2 bişey...
Aynen abi o halatlardan biri anayelken mandarı ( ana yelkeni basmaya yarayan halat ) diğeride balaçina ( bilmeyenler icin. not:bumbayı yukarı aşağıya kaldırmaya yarayan halat). Tekli olan halat ise flok mandarı.
Ben bu konuda plana uydum abi planda bu sekilde belirtmiş. O 8-10 m2 bile bazen beni korkutuyor. :gk
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #6 : Ekim 29, 2019, 08:46:49 ÖS »
Tesadüf aynı konuyu tabii şekil olarak oldukça farklı biçimde ben açacaktım. Sonra şimdi milletin kafasını bulandırmayayım deyip vazgeçmiştim.

Farklı şekil dediğim, benim yelken öyle bildik sivri uçlu üçgen değil. Kanat olduğu için neredeyse bir yarım elips gibi birşey. Öyle olunca özellikle kıç istralyayı bağlayacak yer bulamıyorum.

Hep olduğu gibi, süper acaip hiç olmayacak olduğunu düşündüğüm bir "çözüm" uyguladım. Neyse, Volkan'ın sorunu hallolsun sonra ben resimlerle girerim.

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.314
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #7 : Ekim 29, 2019, 09:49:42 ÖS »
Tesadüf aynı konuyu tabii şekil olarak oldukça farklı biçimde ben açacaktım. Sonra şimdi milletin kafasını bulandırmayayım deyip vazgeçmiştim.

Farklı şekil dediğim, benim yelken öyle bildik sivri uçlu üçgen değil. Kanat olduğu için neredeyse bir yarım elips gibi birşey. Öyle olunca özellikle kıç istralyayı bağlayacak yer bulamıyorum.

Hep olduğu gibi, süper acaip hiç olmayacak olduğunu düşündüğüm bir "çözüm" uyguladım. Neyse, Volkan'ın sorunu hallolsun sonra ben resimlerle girerim.
İkimizinki ayni anda ilerler abi hiç sorun degil sahne ikimizin buyur estafurullah  <>
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #8 : Ekim 29, 2019, 11:33:10 ÖS »
Aslında ortalık epey karışacak ama benden günah gitti diyeyim.

Şimdi aslında gördüğüm kadarı ile kanat-yelken yapanlar genellikle o gerdirme tellerini kullanmıyorlar. Ana direk çok kalın oluyor 20 30 cm falan, her biri de acaip teknoloji kullanıyor, teleskopik hidrolik direk gibi falan.

Benim sorunlarım ise daha çok "portatif" olmaktan kaynaklı. Yani katamaran suda bir yere bağlı değil, römorkla getir götür yapınca işin içine bir sürü sök tak giriyor. Bunlar tek kişi tarafından, yani benim gibi 50 kiloluk, omzu beli sakat, bir fe şimdi bir ayağı hala topalayan birisi tarafından yapılabilecek olmalı. İş iyice karmaşıklaşıyor.

Benim kanat (yani yelken olacak olan yarısı) 12 m2. Alt tarafa bir parça ekledim. 13.5 m2 gibi oldu. Yelken yüksekliği 5 metre gibi. Piyasadaki alüminyum profiller de zaten 6 metre.

Yelken küçük olduğu için 5cm direk yeter diye düşündüm. Direk yuvarlak değil, kare. Tasarım icabı öyle gerekiyor. Birçok kanat yelken tasarımı iki üç parçalı. Yani boylamasına iki üç yelken parçası var. Bu da o kadar direk demek. Benim tek parça tek direk. Aynı anda hem kanadın hücum açısını değiştirebiliyorum, hem de kanat profilinin şeklini (yelkence de tor). Kare şekil bunun için gerekli.

Ben de gerdirme teli bağlamayacağım ama, bu direk de sökülebilir olması gerektiği için eklemli. Alttan 70 cm noktasında (universal joint) eklem var. Direk eklemli olunca gerdirme tellerini kullanmayada karar verdim.arkada yatay pozisyondan ortada dikey pozisyona geliyor. Baktım bu eklem direği iyice zayıflatıyor, ben de tel kullanayım dedim.

Çalışmalar sırasında ön arka sancak iskele değil de dört köşede çapraz teller kullandım. ama teknede normal yerlerinde olacaklar.

İlk problem sancak iskele çarmıklar. Eh hadi en çok 90 derece dönmeye izin veriyorlar diyelim,  OmarWing bu tip kanat-yelkende pupa seyri için 135 derece öneriyor. Benim pupa seyri bir farklı birşey olacak.

İkincisi, dediğim gibi sivri uçlu üçgen olmadığı için , teller bir noktada toplanmıyor.

Şu an elimde eski bir fotoğraf var, onu ekleyeceğim, çözüm kısmı yok ve dört köşedeki dört çapraz bağlantı görülüyor. Bu fotod göstermeğe çalıştığım,  kanadın şekli.

Ön tarafta flok yerine kanadın burun profilş var. "Baş İstralya" kabaca 50 cm önden başlıyor. Arka tarafta kanadın ucu 1 metreden fazla geride.  Yani "Kıç İsralya" da kabaca bir buçuk metre geriden bsşlıyor.

Yarın fotoğrafını koyarım, bunu yapabilmek için en tepede yatay konumda gemi omurgasına paralel  1.5 metre boyunda 5cm çapında paslanmaz çelik boru koydum.  Bilmiyorum, ben hiç böyle birşey görmedim. Bunu koyarsam, kıç istralya için aşağıda da teknenin arkasında 1 metre kadar uzakta bir yer yaratmam lazım bağlantı için. Başta yine daha az.

Özellikle de kıç istralya kullanmayayım diyorum ama en çok da o lazım gibi.


sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #9 : Ekim 30, 2019, 09:11:06 ÖÖ »
Abi kanat yelkeni halatlarla gerdirmek oldukca dertli bir durum. Nihayetinde diregin de donmesi gerek.  Donen bir direk ve etrafinda yelkene engel olmayacak gerdirme halatlar.

direk dibine 1 - 1.5 metre capinda doner bir kasnak yapip diregi direk buna gerdirmeyi dusunebilirsin.  o da direkle beraber doner. boylece hem direk desteklenmis olur, hem de donus acisi kisitlanmaz. Ama tabi 5 capinda gerdirmekle 1.5 metre capinda gerdirmek daha farkli olacaktir.  Daha kalin ve esnemesi az halat sart.

Kanat baya olmusa benziyor.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #10 : Ekim 30, 2019, 09:41:13 ÖÖ »
Kanadın dibi dediğin içi anlamında diye düşünüyorum. Enlemesine en geniş yer 52 cm. Yani en çok o kadar olabilir kasnak, yoksa gerdirmelerin dışarı taşması gerekecek. O da oldukça zor ve sonuçta değer mi bilmiyorum.

Evet, driek dönüyor. Etrafında da gerdirmeler. Ona da şöyle bir çözüm buldum. Tam yüzde yüz olmasa da işe yarıyor gibi. Tabii  Pupa Yelkende hızlıca bir kavançada ne olur bilmem, hiç denemedim :)

En tepede, kare direğin içinde yuvarlak boru var, yarım metre kadar. Direk bitiminde, boru üzerinde bir bilezik. Bilezikten sonra otomobil amortisör rulmanı dedikleri bir parçanın bilyalı yatak kısmı. Bu çok sert plastikten yapılan, ortası 3-4 cm kadar oyuklu (amortisör borusunun grdiği yer) genişçe bir döner tabla gibi birşey. Ben onu 42 mm ye genişletim. Onun üzerinde 5cm çaplı paslanmaz T boru bağlantısı. Bu acaip uzun gerdirme uzatması da Tnin şapkası.

Yani sonuçta gerdirmeler yataklı bir döner tablanın üzerinde. Direk içinde dönüyor. Gerdirmeler dışarıda (teorik olara) sabit kalıyor. Küçük ve yavaş dönmelerde sorun olmuyor. Geri dönüşte herhangi bir sapma görmüyorsun. Büyük hızlı dönüş denemedim. Deneerim.

------

Katamaranın boyu 5 meter. Yani suya muzların suya değen boyu 5m. Bağlantı yapılacak, sağlam, katı gövde uzunluğu ise 3.5 metre. Eni 2.30 gibi düşünülebilir.

Kanadın eni 2.85 metre. Yani bağlantı yapacak yer pek kısa kalıyor. Dışa taşmak lazım. Bir alternatif, 3.5 metreyi genişletmek, ki sanırım onu yapacağım. Araya uzatma koyup platformu (trambolin) uzatacağım. Ya da uzatma çubuklar yapıp bağlantıyı onların ucuna yapmak, ama bana sağlam görünmüyor.

Kanadın şematik yapısı birinci resimde. Tepesi kesik üçgen gibi düşünürsek, gerdirmeleri resimdeki gibi yapmak lazım. Direğe bağlamak için direği 3 metre kadar uzatmam gerekiyor. Ya da kısa kesip yanlara doğru çıkmak. Ben o yolu seçtim.

Resimler biraz ters ışıkta oldu. Biri alttan, o da dalların arasında kalmış, ama uzun boru görünüyor. So taraf kıç istralya, sağ da baş. Diğer resmi ikinci kattan çektim. Anlattığım döner sistemin detayını gösteriyor.

Kanat epeyce oldu. Aslında bitirmiştim. SOnra değişikliğe başladım. Kanadı yukarı çeken çok makaralı palanga sistemi gibi birşey ve basit bir ev yapımı vinç vardı. Onları tek makaralı küçük ırgatla değiştirdim. Profil şeklini değiştiren ırgat benzeri düz dişli sistem vardı, onu da sonsuz dişli redüktör ile değiştirdim. En önemlisi de kanat profillerinin uçlarına flap ekledim. Böylece çok zorlamadan profil şekli daha kolay değişiyor. SOn halini denemedim. Bitince bir video eklemeyi düşünüyorum.






KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #11 : Ekim 30, 2019, 11:21:05 ÖÖ »
     Volkan, senin kıç istralya bağlantın yanlış onun için ana yelkeni açınca sorun yaşıyorsun. Kıç istralyayı direk tepesine bağlamışsın, direk tepesine krom saçtan U parça yapıp önce onu direk tepesine monte edeceksin, kıça doğru 30 cm sonra bu parçaya tek bir 100 cm lik celik halat bağlayıp ucuna bir makara monte edip istralyayi bu makaradan geçirip tekneye bağlayacaksın. Sorun kalmaz.

yalova77

  • İleri Rehber
  • *****
  • İleti: 558
  • Ad Soyad: YALÇIN KUŞKU
  • Bulunduğu İl: SAKARYA
  • Doğum Yılı: 1961
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #12 : Ekim 30, 2019, 08:59:33 ÖS »
ibrahim abi dediğiniz volkanın eksik olan parça buna benzer bir parçamı bundan ben bir tane yaptım 30 cm gibi boyu ön, aka ve yanlarda birer halka var fotoğraf aradın bulamadım

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #13 : Ekim 31, 2019, 11:08:11 ÖÖ »
      Yalçın, aynen bu parça. Baş ve kıç istralyalar,  varsa telsiz anteni,  rüzgar gülü, mandar makaraları (ben yan yana üç makara taktım) bu parçaya bağlanıyor. Volkan ve Kadir beyin sorunlarının çözümü de bu parça.

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.314
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Yelken Direği Trimini Doğru Yapmak
« Yanıtla #14 : Ekim 31, 2019, 01:25:50 ÖS »
      Yalçın, aynen bu parça. Baş ve kıç istralyalar,  varsa telsiz anteni,  rüzgar gülü, mandar makaraları (ben yan yana üç makara taktım) bu parçaya bağlanıyor. Volkan ve Kadir beyin sorunlarının çözümü de bu parça.

Benim bu parçam var abi direğin tepesinde. Benim dikkat çekmek istedigim konu direkteki yanlis yöne eğiklik,yamukluk ve şekil bozukluğuydu  :sar
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
63 Yanıt
25602 Gösterim
Son İleti Nisan 19, 2015, 06:25:01 ÖS
Gönderen: servet
13 Yanıt
12207 Gösterim
Son İleti Mayıs 01, 2015, 05:58:32 ÖS
Gönderen: celenoglu
18 Yanıt
8242 Gösterim
Son İleti Kasım 07, 2013, 11:16:17 ÖÖ
Gönderen: tcgberk
4 Yanıt
10742 Gösterim
Son İleti Eylül 04, 2016, 07:23:16 ÖS
Gönderen: torvan
7 Yanıt
6480 Gösterim
Son İleti Eylül 26, 2014, 01:36:21 ÖS
Gönderen: alpayelmas
2 Yanıt
5948 Gösterim
Son İleti Nisan 28, 2015, 10:23:08 ÖÖ
Gönderen: izci04
31 Yanıt
16532 Gösterim
Son İleti Temmuz 05, 2018, 06:38:50 ÖS
Gönderen: TolgaS
0 Yanıt
2788 Gösterim
Son İleti Temmuz 21, 2017, 11:15:02 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
2 Yanıt
3332 Gösterim
Son İleti Temmuz 03, 2023, 03:56:31 ÖS
Gönderen: ercument_114