Gönderen Konu: Pervane Seçimi,Özellikleri ve Bakımı  (Okunma sayısı 38727 defa)

maviufuklar

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 84
  • Ad Soyad: Evren YALDIZ
  • Bulunduğu İl: İstanbul - Edirne
  • Tekne Adı: maviufuklar
Pervane Seçimi,Özellikleri ve Bakımı
« : Haziran 04, 2014, 03:54:36 ÖÖ »

 Alüminyum Pervaneler:
Genelde motorla birlikte gelen pervaneler alüminyum pervanelerdir. Alüminyum en iyi pervane yapım malzemesi değildir. Ancak ekonomik ve başlangıç seviyesi için uygun pervane olduğu söylenebilir. Ancak sert kumluk, kayalık ya da benzeri dip yapılarından kolaylıkla zarar görebilecek bir materyaldir. Bu hasarlar motorun rulmanları ve alt ünitelerine de zarar verebilir ve daha büyük hasarlara yol açabilir.

Paslanmaz Çelik Pervaneler:
Paslanmaz çelik materyalden yapılmış olan pervaneler ise daha çok denizde zaman geçirenlerin tercih ettiği pervanelerdendir. Çelik pervaneler esneme özellikleri daha az olduğundan yüksek hızlarda yüklü durumlarda şekil bütünlüklerini korurlar. Ancak bu özellik olası bir çarpma durumunda etkiyi direk olarak rulman ve alt üniteye ileteceğinden dezavantaj olarak da değerlendirilebilir. Paslanmaz çelik pervaneler genelde 300 dolar seviyelerinden başlar ve yaklaşık 600 dolara kadar çıkar. Ancak unutmamalıdır ki 1 çelik pervane 6 alüminyum pervanenin ömrüne eşit bir performans sergiler.

Bronz Pervaneler:
Bronz materyalden yapılmış pervaneler ise küçük teknelerde nadiren görülürler. Genelde büyük yatlarda kullanılırlar ve fiyatları paslanmaz çelik pervanelere yakındır.


Pervaneler

Pervaneler teknelerin seyir performansına en çok etki eden donanımlar arasında önemli bir yere sahip. Kullanım amacına ve tekne sahiplerine tercihlerine göre farklılık gösterse de teknelerde genellikle üç ya da dört kanatlı pervane kullanımı daha yaygın. Fazla para ödemeye aldırmayan bazı tekne sahipleri büyük yatlarda beş ile yedi kanatlı pervane kullanmayı tercih ediyor.

Çoğumuza tanıdık gelen pervaneler, tamamı ile su altında çalışır ve dıştan takma motorlar takma kuyruklu motorlar ve klasik içten takma motorlar tarafından tahrik edilir. Çoğu teknelerde üç ya da dört kanatlı pervaneler bulunmaktadır. Bununla beraber tekne sahiplerinin küçük titreşim seviyeleri yüzünden, daha fazla para ödemeye aldırmadıklarından bazı büyük yatlarda, beş ila yedi kanatlı pervaneler de mevcuttur. Bazı istisnalar bulunmakla birlikte üç kanatlı bir pervane, genellikle dört kanatlı bir pervaneye göre daha yüksek bir maksimum hız sağlar. Ama dört kanatlı pervaneler daha sarsıntısız çalışır, daha üstün orta ve düşük menzil performansı üretir. Genellikle kanat alanları daha geniş olduğu için daha iyi bir ivmelenme sağlarlar.

İyi dizayn edilmiş herhangi bir sevk sisteminin ardındaki düşünce, hız artışını (çevreleyen suyla ilişkili olarak) sağlarken ya da silipi kullanışlı olacak kadar düşük tutarken, mümkün olduğunca çok suyu ivmelendirmektir. Bu yüzden görece daha büyük ve yavaş dönen pervaneler, küçük ve hızlı dönen benzerlerine göre daha verimlidirler. Büyük pervane, daha düşük hızda, daha az siliple, daha fazla hacimde suyu hareket ettirir.

 

Çap

Pervaneler, bazı özelliklerine göre tanımlanır ve sınıflandırılırlar, bunlardan biri dönüş yönleridir. Teknenin kıçından bakıldığında, sağa devirli bir pervane, öne doğru giderken saat yönünde; sol devirli bir pervane ise saat yönünün tersine döner. Çap, bir pervanenin bir ucundan diğer ucuna uzunluğudur. Belirli bir tekne hızı ve geçerli trast için pervane ne kadar büyükse ve yavaş dönüyorsa o kadar verimlidir.

 

Silip

Pervanenin basınç uygulanan yüzeyinde ölçülen piç (hatve), silip olmadığı varsayılarak, pervanenin, suda 360 derecelik bir dönüşünde alacağı mesafedir. Bir ağaç vidasının bir tam dönüşünü düşünün; vidanın bu dönüşte tahtanın içine battığı mesafe, vidanın piçidir. Gerçekte pervaneler 10 ila 20 derece ya da teknenin direncine göre, daha fazla silip yapar.

Silip, teknenin, pervanenin su içerisinde bir devrinde aldığı yol ile pervanenin gerçek piçi arasındaki farktır. Bir dönüşünde, bir tekneyi 61 cm ileri götüren 76 cm piçi olan bir pervanenin yüzde 20 silipi vardır.

Bir pervane, genellikle çapı ve merkezdeki piçi ile adlandırılır. Örneğin, bir “66X71” pervanenin, 66 cm çapı ve 71 cm piçi vardır. Bir kare pervanede (square propeller) çap ve piçin değerleri eşittir-76'ya 76 gibi. Kare pervanede piç, çaptan daha büyüktür. Bu tip pervaneler genellikle yüksek hız yapan teknelerde bulunur. Bir römorkör ya da bir deplasman trol teknesinde, pervanenin çapı, piçten daha büyüktür.

 

Kontrol edilebilir piçli pervaneler CPP

İçten takma motorların pervaneleri ya sabit ya da kontrol edilebilir piçli olabilirler. Sabit piçli bir pervane, tek bir metal bloğundan dökülmüş ya da işlenmiştir, kanatlar merkeze ve birbirlerine göre sabitlenmiştir. Kontrol edilebilir piçli bir pervanenin (CPP), göbeğinde dönebilen, oynak mafsallı kanatları vardır. Böylece piç, teknenin hızına ve motor yüküne göre değiştirilebilir. CPP'ler hareketli kısımları olduğundan daha pahalıdırlar. ‹ç işletim mekanizmalarını barındırmak için daha geniş göbeklere ihtiyaç duyarlar. Bu yüzden hidrodinamik olarak daha az verimlidirler. Aynı zamanda makine odası ile pervane arasında piç işletim mekanizmasını barındırmak için pervane şaftı da içi boş olarak imal edilir. Aynı şaftı idare eden birden fazla motoru bulunan tekneler ve römorkörler gibi çok değişken yükleri olan teknelerde, CPP'ler çok iyi çalışırlar. CPP'ler, tüm devir aralıklarında, motorların verimli olarak yüklenmelerine izin verirler.

Çok yüklü bir pervanede, pervane kanadının her santimetre karesi, önemli miktarda basınca maruz kalır. Görece küçük bir pervaneye, çok fazla miktarda güç aktarıldığında bu pervane kanatlarının çok yüklenmesiyle sonuçlanır. Aşağıda göreceğimiz gibi belirli bir güçte, pervanenin boyutunu büyütmek, kanat yükünü ve kavitasyonu (kanatlarda basınçla oluşan aşınmayı) azaltır.

 

Gelişmiş alan oranı DAR

Bir pervanenin gelişmiş alan oranı DAR (developed area ratio), aynı zamanda genişletilmiş alan oranı EAR (expanded area ratio), olarak da bilinir. Yassılaştırıldığı zaman kanatların toplam alanı ile aynı çaplı bir diskin toplam alanı arasındaki orandır. 0,7’lik bir DAR ile ifade edilen bir pervane için yassılaştırılmış kanatların alanı, toplam disk alanının yüzde 70’idir. Bu DAR değeri, yüksek hızlı çok yüklü bir pervanede sıkça görülür. Bir römorkör veya deplasman balıkçı teknesinin DAR değeri 0,55 olabilir. Belirli bir pervane çapı için, DAR değeri ne kadar yüksekse, trastı absorbe edecek kanat alanı daha geniş olduğundan, beygir gücü başına pervane kanat yükü o kadar azdır. Yani pervane boyutunun teknenin tabanıyla pervane kanatlarının ucu arasında bulunması gereken açıklıkla sınırlandırıldığı durumlarda, daha büyük DAR değeri olan bir pervane, kavitasyona uğramadan önce, daha çok güç iletecektir.

Kanat ucu eğimi, yandan bakıldığında, pervane kanatlarının göbeğe göre öne ya da arkaya doğru yaptığı, dereceyle ölçülen açıdır. Arkaya eğimli pervaneler genellikle, yüksek hızlı uygulamalarda kullanılırlar ve havalandırma pervaneleriyle (ventilating propellers) birlikte iyi çalışırlar.

Bir pervanenin iç çapı, göbeğin ortasındaki konik deliğin çapıdır. Delik, şaft ucundaki tapa vidasına uydurulmak için konik şekildedir. Böylece daha fazla kuvvet verilen ön gerilme ile pervaneyi tahrik eder. fiafttaki bir yuva, pervane göbeğinde yuvayla beraber aynı hizada monte edilir. Pervanenin şafttan bağımsız dönüşünü önlemek için yuvaların içine bir kama oturtulmuştur. fiaftın ucu bağlanmış iki somun pervaneyi yerinde tutar, ikinci somunu sabitlemek için bir emniyet rondelâsı kullanılmıştır. Pervaneler 1den 4’e kadar sınıflandırılmıştır. 1. sınıf pervaneler en kalitelisidir. Diğer her şey aynı olmakla beraber 1. sınıf bir pervane daha sarsıntısız ve verimli çalışır.

 

Ventilasyon ve kavitasyon

Bu iki terim, aslında anlatması kolay olmasına rağmen, çoğunlukla yanlış kullanılan iki terimdir. Ventilasyon, çevre havasının pervaneye çekilmesiyle oluşur; keskin bir dönüşte ya da dıştan takma motor çok yukarı monte edildiğinde ya da trimlendiğinde olduğu gibi. Aynı zamanda sprey, pervaneyi doğrudan hava kabarcıklarıyla yıkadığında ventilasyon olabilir. Suda pervanenin yenmeye çalıştığı karşı direnç yok olur ve motor devri hızla yukarı fırlar. Yüksek hızlı bir teknede de, dalgadan dalgaya sudan dışarı sıçrayarak giderken de pervane havalandırılabilir ve dümen palası, eğer kıç aynaya çok yakın monte edilmişse ventilasyona neden olabilir.

Bir pervane aşırı yüklendiğinde kavitasyon yapar. Pervane kanadına, suyun giriş tarafında (ön rafta), çok düşük bir basınç gelir ve su kanat yüzeyine  bitişik bu düşük basınç bölgesinde buharlaşır. Su normal kaynama derecesinden düşük sıcaklıklarda da kaynayabilir ve buharlaşabilir. Çünkü atmosferik basınç düştükçe, sıvının kaynama noktası da düşer. Pervane kavite oldukça, küçük buhar zerrecikleri oluşur ve daha sonra, kanadın noktalarındaki yüksek basınç alanına ulaştıkça patlarlar. Aslında bu kabarcıklar pervane yüzeyine değer konumdayken patlarlar. Patlayan kabarcıklar, bir milyon ufacık çekicin hızla vurması gibi pervaneyi gittikçe aşındırır. Aşırı kavitasyon, yüksek titreşimlere, hız ve verim kaybına neden olabilir. Ortalama bir kavitasyonla, bir miktar trast kaybedilir. Ama bu durum, kavite olmuş pervaneyi döndürmek için gereken gücü azaltmakla telafi edilmektedir.

 
Pervane Malzemeleri

Çoğu içten takma motor pervaneleri, çok yüksek su basıncını karşıladıktan sonra şeklini koruyabilecek kadar sağlam, aynı zamanda üretimi yeterince kolay ve tekne sahibi için tamiri ekonomik olan, bronzdan ya da nibral (nikel-bronz-alüminyum) gibi kuvvetli bir alaşımdan yapılır. Bronz ya da nibral bir pervane, hem masraf hem de dayanıklılık bakımından, alüminyum ve paslanmaz çelik arasında bir yere sahiptir. Çok yüksek performanslı pervaneler, paslanmaz çelikten yapılabilirler, ama bunlar pahalıdırlar ve bir zarar gördüklerinde tamirleri daha zordur. Daha sert olduklarından bir çarpmanın etkisini, sevk sisteminin diğer elemanlarına daha kolayca iletirler; bu da iyi bir şey değildir.

Dıştan takma motor ve içten takma kuyruklu motor pervaneleri, genellikle, alüminyum, paslanmaz çelik ya da kompozit malzemelerden yapılırlar. Alüminyum pervaneler daha ucuz ve hafiftirler, ancak genellikle paslanmaz çelik kadar iyi performans sağlayamazlar. Ama aynı zamanda çok daha kolay kırılıp, deformasyona uğrarlar. Eğer bir kayaya çarparsanız, çarpmadan meydana gelecek zararı bağlı olduğu alt ünitelere iletmeyerek azaltacaktır. Paslanmaz çelik bir pervane, kısmen mükemmel performans sağlar. Çünkü pervane kanatları, alüminyumdan yapılanlara göre daha ince olmasına rağmen, daha güçlü ve bükülmesi zordur. Yük altında daha az deforme olurlar. Kuvvetli ve dayanıklıdır ama aynı zamanda, en pahalı olanıdır. Bir çarpma halinde alt ünite mekanizmasında bir zarara neden olmaya son derece elverişlidirler. Diğer taraftan paslanmaz çelik bir pervane, kum ve çakıl taşlarına temasın yol açtığı aşınmaya çok daha iyi dayanır.

Dıştan takma ve içten takma kuyruklu motorlar için olan kompozit pervaneler, genellikle fiber takviyeli plastik (FRP) ya da bir başka sentetik malzemeden yapılır. Alüminyum pervaneler gibi paslanmaz çelik pervanelerden daha ucuzdurlar ve bir çarpmanın etkisini daha az iletirler. Piranha Propellers'ın ürettiği kompozit pervaneleri denedim ve hem paslanmaz çelik hem de alüminyuma karşı belirgin avantajları olduğu sonucuna vardım. 225 HP'lik volvo motorlu 6,7 metrelik Grady-White teknemde, alüminyum bir pervaneden daha iyi ve neredeyse bir paslanmaz çelik pervane kadar güçlü performans sağladılar. Her kompozit kanat, alüminyum göbekten sökülebiliyor. Eğer bir kanada zarar verirseniz, kolayca ve çok ucuza mal ederek (kanat başı 20 dolar civarı) değiştirilebilirsiniz. Verton adlı fiberglas-naylon karışımı malzemeden olan kanatların üreticisi, ürünlerinin alüminyumdan yüzde 10 ila 15 daha büyük gerilme mukavemeti olduğunu ve her kanadın aynı kalıptan elde edildiğini söylüyor. Böylece çalışırken titreşimin en aza indirgenmesi, her kanadın boyutunun ve şeklinin aynı olması ile sağlanabiliyor. Ben olsaydım, içten takma kuyruklu bir motor ya da dıştan takma bir motorda, metal yerine, bu kompozit pervanelerden birini kullanmaktan hiç çekinmezdim.



evren yaldız
saroz avcısı
avı derinlerde değil sessizliğinde ara

maviufuklar

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 84
  • Ad Soyad: Evren YALDIZ
  • Bulunduğu İl: İstanbul - Edirne
  • Tekne Adı: maviufuklar
Ynt: pervane seçimi ve özellikleri
« Yanıtla #1 : Haziran 04, 2014, 04:12:18 ÖÖ »
Tekne ve pervane sorunları
S1: Pervane çapı nedir?
C: Pervane döndüğünde kanat uçlarının yarattığı çember çapıdır.

S2: Pervane pitch ‘i nedir? Nasıl ölçerim?
C: Pervaneyi bir vida parçası gibi düşünürsek kanatlardaki eğimin bir turda
vidalanma boyudur.
Pitch ölçüsü pervane göbeğinden kanat ucuna doğru değişik olabileceği
gibi su kapış ve su çıkış kenarları arasında da farklı olabilir. Etkili çap ve
pitch ölçüsü imal ettiğimiz pervanelerin göbeğine yazılmaktadır.

S3: Pervane kavitasyonu nedir?
C: Suyun içerisinde dönen pervanenin basıncın düşük olduğu bölgelerinde
suyun gaz haline dönüşerek pervane yüzeyinde erozyona sebep olmasıdır.

S4: Pervane seçiminde çap mı, pitch mi daha önemlidir?
C: Her ikisi de önemlidir çünkü normal şartlarda tekne tipine,ağırlığına ,
kullanım amacına ve makine beygir gücüne göre bir adet ideal pervane
vardır.
Maalesef değişken yüklü teknelerde pervanenin ya pitch kontrollü
olması ya da teknenin durumuna göre dizayn edilmesi gerekmektedir.

S5: Pervane pitch ‘i değiştirilebilir mi?
C: Evet; buna modifikasyon veya reconditioning denir. Gürmarin
Pervane’de bronz pervanelerde pitch %15 ‘e kadar artırılabilir veya
%5 azaltılabilir.

S6: 60 cm çapında 41 cm pitch ‘li bir pervane hesaplandı.
Ama teknede yerine sığmıyor. Daha küçük çaplı , daha büyük
pitch ‘li bir pervane aynı verimi sağlar mı?
C: Verim düşmeden pitch çapın yerini alamaz. Çap direk olarak güç,
devir ve hızla bağlantılıdır. Çapın azaltılarak pitch ‘in artırılması her
ne kadar makine yük devrinin aynı kalmasını sağlasa da verimliliğin
ve performansın bir miktar düşmesine sebep olacaktır.

S7: Neden pervaneme dinamik balans yaptırmalıyım?
C: Çoğu yüksek kaliteli ve süratli teknelere takılan yüksek devirli
pervaneler statik balansa ilaveten dinamik olarak da balanslanmalıdır.
Statik balans çoğunlukla geniş kanatlı ve 3 kanattan fazla pervanelerde
yeterli olamamaktadır. Bu da rahatsız edici vibrasyona ve yatakların kısa
sürede aşınmalarına sebep olacaktır.


S8: Elektroliz nedir? Neden kaynaklanır? Nasıl engellenir?
C: Tuzlu su gibi iletken bir sıvı içerisindeki farklı elektrik iletkenliğine sahip
metallerde oluşan elektrik iletkenliği fazla olandan sıvıya doğru akar.
Bu da o metalin elektro erozyon sonucu korozyonuna sebep olur.
Önlemenin yolu korunacak metallerle temaslı su içerisinde yeterli
miktarda çinko (tutya) yerleştirmektir. Elektrik akışı bu elemanlar
üzerinden oluşacağından zaman zaman aşınıp eriyeceklerinden
yenilenmeleri gerekir.


S9: Bronz pervane neden pembeleşir?
C: Bronz malzemede elektrolize bağlı galvanik korozyon sonucu oluşan çinko
kaybı pembe renklenmeye sebep olur. Pembe renk bakırdır. Çözümü hasar
görmüş kalınlığın temizlenmesidir. Derinleşen problemler onarılabilir değildir
ve korunmanın yolu yeterli miktarda ve doğru yerde tutya gibi malzemelerle
katotik korumadır.

S10: Pervanenin kanat uçları tekneye ne kadar uzaklıkta olmalıdır?
C: Pervane kanat uçlarıyla tekne gövdesi arasındaki mesafe tekne hızına
bağlı olmakla birlikte ideal olarak pervane çapının en az %15’i kadar
olmalıdır.
Daha az olması pervane verimini düşüreceği gibi rahatsız edici ses ve
titreşimlere de sebep olacaktır.

S11: Pervane takılıp sökülürken ısıtılabilir mi?
C: Hayır.Özellikle kızıl renkteki bronz pervanelerdeki ısıtma malzemede çatlak
ve kırılmalara sebep olabilir. İdeali sökerken çekiç ve çektirme kullanılmasıdır.

S12: Aynı güçte,boyda,genişlikte ve ağırlıktaki tekneler neden farklı
performans gösteriyorlar?
C: Çünkü tekne altyapısı ve ağırlık merkezinin yeri de tekne performansı
üzerinde çok etkilidir.

S13: Pervanemin sağ mı sol mu dönüşlü olduğunu nasıl anlarım?
C: Teknenin arkasından bakıldığında tekneyi ileriye götürürken pervane
saat ibresi yönünde dönüyorsa sağ dönüşlüdür.
Eğer pervane sökülmüş ve yerdeyse size yakın olan kanadın yerden yüksek
olan tarafı sağdaysa sağ dönüşlü , soldaysa sol dönüşlüdür.

S14: Pervanem kirlendi sorun olur mu?
C: Kekamoz ve yosunlarla kirlenen pervane vibrasyon, devir ve hız düşümü
ve artan yakıt sarfiyatına sebep olur. Dolayısıyla pervaneyi temizlemek fark
edilir derecede tasarruf ve performans artışı sağlar.

S15: Pervanede polisaj verim artışı sağlar mı?
C: Kanatlardaki parlaklık su tutumuna engel olacağından hızda çok az
olsa da yakıtta %5 ‘e kadar tasarruf sağlar.

S16: Motorumu ne kadar zorlayabilirim?
C: Devamlı kullanımda maksimum yük devrinin %80’i aşılmamalıdır.

S17: Teknemde nasıl yakıt tasarrufu sağlarım?
C: Gaza yüklenmemekle. Hızın %10 düşürülmesi yakıtta %25, %20 daha
az hız %50 tasarruf sağlar.

S18: Teknem için doğru, uygun pervaneyi nasıl seçerim?
C: Pervane hesaplaması, hem kesinleşmiş bilgisayar programları,
hem de tecrübe gerektirir.  Teknenizde kullanım amacınıza en
uygun pervane mühendislerimizce hesaplanacak ve üretimin her
aşamasında dijital ve bilgisayarlı makineler kullanılarak kesin sonuca
gidilecektedir. Yapılan her imalat raporlanıp, daha sonraki ihtiyaçlar için
saklanmaktadır.

S19: Makinem maksimum devrini yapmıyor ve kara duman yapıyor.
Sebebi ve çözümü nedir?
C: Motorunuzun revizyon zamanı gelmiş, veya daha iyisi teknenizin altı
kirlenmiş olabilir. Pervaneniz büyük geliyor olabilir.


Tekne Pervane Motor Devri İlişkisi:
"Tekne Pervanesi", tekneyi hareket ettirmek dışında motor devri üzerinde doğrudan etkiye sahiptir. Pervanenin boyutları (çap ve pitch) direk olarak tekne motorundan aldığınız verimi etkilemektedir. Bu açıdan tekne için pervane seçerken maksimum devire motoru ulaştırabilecek bir pervane seçilmelidir.
Peki, bu nasıl olacak?
Örneğin tekne motorunun maksimum devri 2500 olmalıdır. Ancak sizin motorunuz 2300 devire kadar çıkabiliyor. Bu durum pervaneyle ilgilidir ve pervane ölçüsü 1 inch küçültüldüğünde yaklaşık 200 Rpm motor devri artacaktır. Böylece istenen maksimum devire yani 2500 RPM ye ulaşılabilecektir. Genel kural olarak her 1 inch pervane boyutu küçültülmesi 200 RPM devir artmasına sebep olur. Bu hesaba göre uygun pervaneyi seçebilirsiniz.
Bu motorun daha az aşınmasına, daha az yakıt tüketmenize, daha iyi performans almanıza olanak sağlayacaktır.
Kısaca:
Maksimum RPM = Maksimum Güç = Maksimum Hız = Yakıt Ekonomisi


evren yaldız
saroz avcısı
avı derinlerde değil sessizliğinde ara

maviufuklar

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 84
  • Ad Soyad: Evren YALDIZ
  • Bulunduğu İl: İstanbul - Edirne
  • Tekne Adı: maviufuklar
Ynt: pervane seçimi ve özellikleri ve bakımı
« Yanıtla #2 : Haziran 04, 2014, 04:19:57 ÖÖ »
Tekne Pervane Bakımı:
Pürüzlü, korozyonlu, yüzeyi hasarlı pervanelerin verimliliği düşer ve yakıt tüketiminin artmasına neden olurlar. Bir tekne için pervane çok önemli bir ekipmandır. Motorun genel performansını etkileyen kritik bir parçadır.
Bu konuda altın kural mümkünse yedek bir pervane bulundurmaktır. Denizcilikte aslında her zaman kritik parçaların yedeklerini bulundurmak yararlıdır. Ne de olsa denizin hali belli olmaz. Yedek pervane ile yolunuza devam edebilir ya da diğeri bakımdayken denize açılmaya devam edebilirsiniz. Problemli ya da hasarlı bir pervane kullanmak çok maliyetli sonuçları olabilecek bir durumdur.
Asla bozuk bir pervaneyle uzun süre seyir yapmayın. Bu motora ve dişli takımına, vites kutusuna zarar vererek problemi ciddi bir boyuta taşıyacaktır. Bunun dışında titreşime, hız kaybına, seyirde teknenin açı değiştirmesine ve yakıt tüketiminin artmasına sebep olur.
Diğer bir konu da pervanelere zehirli boya uygulanması konusudur. Pervanelere asla zehirli boya uygulanmamalıdır. Bu korozyonun artmasına, pervane veriminin düşmesine sebep olur. Bazı pervane üreticileri bu konu ile ilgili kullanım kılavuzlarında açıklamalar vermektedirler. Uygun astar ve önerilen talimatlar dışında asla boya uygulamasını kendiniz yapmayın.
Anotların (tutya) uygun olmasına dikkat edin. Tuzlu suda çinko anotlar, tatlı suda ise magnezyum anotlar kullanılmalıdır.
Aynı şekilde paslanmaz çelik pervaneler de renk değişimi ve korozyona yatkındırlar. Bu tür pervaneler için şeffaf koruyucu film veya korozyon önleyiciler kullanılabilir.
Pervaneler tekne motorunuzdan en iyi performansı elde etmek için en önemli elementlerdir. Bakımını ve kontrolünü asla ertelemeyin ve daha büyük hasarlarla karşılaşmayın.

Ben tüm bu bilgilere ulaştım bana yardımı çok oldu umarım sizlerede yardımcı olacaktır..

evren yaldız
saroz avcısı
avı derinlerde değil sessizliğinde ara

meminurk

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 3
  • Ad Soyad: mehmet emin ürk
  • Bulunduğu İl: muğla
  • Doğum Yılı: 28/12/1963
Ynt: pervane seçimi ve özellikleri ve bakımı
« Yanıtla #3 : Haziran 15, 2014, 11:37:40 ÖS »
Üstadım, uygunsa acemi bir soru sormak istiyorum.
Benim 7.80 boyunda ahşap epoksi kaplı, 55 Hp motorlu bir teknem var. (ilk teknem, acemiliğim bundan kaynaklı :)

Bir dostum (kendisi çarkçıbaşıdır) ''Teknen güzel, karaya aldığında pervanenin etrafına 20-25 cm uzunluğunda kromdan bir çember yap. Hem halat dolanmasından korurusun, hemde teknen 1-1,5 knoth yolu artar.'' demişti.

Teknem şimdi karada, bu tavsiye aklıma geldi. Fakat Bodrum'da hangi ustaya sorsam ''olmaz öyle şey'' dediler.

Siz ne dersiniz?
Selamlarımla

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.779
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: pervane seçimi ve özellikleri ve bakımı
« Yanıtla #4 : Haziran 16, 2014, 11:50:36 ÖÖ »
Üstadım, uygunsa acemi bir soru sormak istiyorum.
Benim 7.80 boyunda ahşap epoksi kaplı, 55 Hp motorlu bir teknem var. (ilk teknem, acemiliğim bundan kaynaklı :)

Bir dostum (kendisi çarkçıbaşıdır) ''Teknen güzel, karaya aldığında pervanenin etrafına 20-25 cm uzunluğunda kromdan bir çember yap. Hem halat dolanmasından korurusun, hemde teknen 1-1,5 knoth yolu artar.'' demişti.

Teknem şimdi karada, bu tavsiye aklıma geldi. Fakat Bodrum'da hangi ustaya sorsam ''olmaz öyle şey'' dediler.

Siz ne dersiniz?
Selamlarımla

filikaların dümen palası genellikle böyle...bir çember hem dümen vazifesi görüyor hem pervaneyi koruyor..bu dümen sistemi tornistonda en iyi söz dinleyen sistemmiş..çürük suyu kestiğide söyleniyor..yabancı uygulamalarda dümen harici böyle cember uygulamalarını resimlerde görmüşlüğüm var..bizde ustalar yetiştikleri yerde ne görüp öğrenmişlerse onu uyguluyorlar..pek araştırma ve yenilikleri takip ettikleri söylenemez..

meminurk

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 3
  • Ad Soyad: mehmet emin ürk
  • Bulunduğu İl: muğla
  • Doğum Yılı: 28/12/1963
Ynt: pervane seçimi ve özellikleri ve bakımı
« Yanıtla #5 : Haziran 16, 2014, 12:20:37 ÖS »
Bir resim yüklemeye çalıştım ama becerebildim mi bilmiyorum.

meminurk

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 3
  • Ad Soyad: mehmet emin ürk
  • Bulunduğu İl: muğla
  • Doğum Yılı: 28/12/1963
Ynt: pervane seçimi ve özellikleri ve bakımı
« Yanıtla #6 : Haziran 16, 2014, 12:24:54 ÖS »
Benim pervane ve dümen palası bu şekilde.
Hatta pala ile pervanenin ara boşluğu da fazla gibi geliyor bana; gözlemlediğim diğer teknelerde bu mesafe daha az.
İleri yolda dümen dinlemesi (bana göre) gayet iyi. Tornistanda epeyi sağır.

Çizmeye çalıştığım şekilde kromdan bir çember yapma fikrini sizlere danışmak istiyorum.

Tekneye bir hayrı olur mu?

Cevaben şimdiden teşekkür ederim.

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: pervane seçimi ve özellikleri ve bakımı
« Yanıtla #7 : Haziran 16, 2014, 12:31:02 ÖS »
     Teknede randımanı ne olur, bir şey diyemeyeceğim; ama emekli bir mak.teknisyeni olarak, o sistemi oraya yapmak mümkün. yapılmaz diyen ustaları gönder bana, kulaklarını uzata uzata öğreteyim  ;D ;D.

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.311
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: pervane seçimi ve özellikleri ve bakımı
« Yanıtla #8 : Haziran 16, 2014, 12:49:30 ÖS »
Performans olarak etkilermi bilemiyorum ancak o yapi gol bolgelerinde,otlu,bataklikli sularda cokca kullaniliyor.Pervaneye birsey takilmasi olayini kesinlikle onler.Ayrica filikalarin hemen hemen hepsinde olduguna gore ve filikalarinda standart yapilar oldugunu dusunursek elbet faydasi vardir.

Ayrica o ugrasmak o ustalarin poposuna zor gelmis :D
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

izci04

  • Kıdemli Üye
  • Çırak Rehber
  • *
  • İleti: 302
  • Ad Soyad: Ersin İzci
  • Bulunduğu İl: Yalova
  • Doğum Yılı: 1985
Ynt: Pervane Seçimi,Özellikleri ve Bakımı
« Yanıtla #9 : Haziran 17, 2014, 03:45:02 ÖS »
değerli bilgiler için çok teşekkürler.
Ersin İzci
1985/Armutlu

maviufuklar

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 84
  • Ad Soyad: Evren YALDIZ
  • Bulunduğu İl: İstanbul - Edirne
  • Tekne Adı: maviufuklar
Ynt: pervane seçimi ve özellikleri ve bakımı
« Yanıtla #10 : Haziran 20, 2014, 10:26:25 ÖS »
Üstadım, uygunsa acemi bir soru sormak istiyorum.
Benim 7.80 boyunda ahşap epoksi kaplı, 55 Hp motorlu bir teknem var. (ilk teknem, acemiliğim bundan kaynaklı :)

Bir dostum (kendisi çarkçıbaşıdır) ''Teknen güzel, karaya aldığında pervanenin etrafına 20-25 cm uzunluğunda kromdan bir çember yap. Hem halat dolanmasından korurusun, hemde teknen 1-1,5 knoth yolu artar.'' demişti.

Teknem şimdi karada, bu tavsiye aklıma geldi. Fakat Bodrum'da hangi ustaya sorsam ''olmaz öyle şey'' dediler.

Siz ne dersiniz?
Selamlarımla

Açıkçası bu büyük teknelerde halat koruması olarak yapılıyor fakat hız artışı olduğunu hiç bir şekilde duymadım ve görmedim.Aksine hızda düşmeye yol açtığını iyi biliyorum.Onun yerine pervanenin önüne halat yada benzeri maddeleri kesecek bıcak sistemleri var onları incelemenizde fayda var.
evren yaldız
saroz avcısı
avı derinlerde değil sessizliğinde ara


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
0 Yanıt
4565 Gösterim
Son İleti Ağustos 11, 2011, 06:28:13 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
3082 Gösterim
Son İleti Mayıs 19, 2012, 10:43:35 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
3919 Gösterim
Son İleti Kasım 24, 2012, 10:11:59 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
5 Yanıt
6610 Gösterim
Son İleti Eylül 01, 2013, 09:57:25 ÖS
Gönderen: gazihanoglu
5 Yanıt
4916 Gösterim
Son İleti Haziran 04, 2014, 03:32:52 ÖÖ
Gönderen: maviufuklar
0 Yanıt
3206 Gösterim
Son İleti Mayıs 13, 2016, 11:33:07 ÖS
Gönderen: Poseidondiver
1 Yanıt
3338 Gösterim
Son İleti Haziran 23, 2020, 06:38:23 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
4 Yanıt
1918 Gösterim
Son İleti Haziran 17, 2020, 10:05:32 ÖS
Gönderen: KARANLIK
0 Yanıt
156 Gösterim
Son İleti Mart 12, 2024, 10:27:37 ÖS
Gönderen: vlkanaydin