Gönderen Konu: Şişme Katamaran Projesi  (Okunma sayısı 82575 defa)

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #30 : Mayıs 29, 2017, 07:07:23 ÖS »

Volkan Bey sağolun.

Öncelikle ağırlıklardan kurtulmak istiyorum.  Muz başına 8-9 kilo ağırlıktan kurtulacağımı sanıyorum. Altına alıp çok düzgün katlayamazsam sürtünmeden kurtulmak da kolay olmaz sanırım.

Benim aklıma gelen de, yine epeyce kesip, ama son 5-6 cm kalana kadar kesip, kalan kısmı bir şekilde yapıştırıp, yaklaşık 3cm çapında bir kanal elde etmek. İki yanda boydan boya uzanacak bu kanalın içinden 2cm çapında alüminyum boru, borunun içinden de gerdirme teli geçecek.

Böylece muzu boydan boya yanlardan tutup askıya alma şansım olacak. Gövdeyi alüminyum profil ile yapacak olursam, muzları kafese tutturmam bu şekilde olacak. Burada kısaca anlatmaya çalıştım, ama asıl resim kafamda olduğu için pek de net olmadı sanırım. Referansım hep Ducky 19. Bazı resimlerinde bu kanal oldukça güzel görülüyor. Askı dediğim de, bağlantı noktalarındaki ters U, veya ters V gibi profil parçalar.

Epoksi kompozit çözüm ile gidecek olursam, içe gelen o basamaklar muhtemelen kalacak, taban levhalarının tutamakları olacak. Dışa gelenler hepten kesilecek.

Şu an henüz birşey kestiğim yok. Ayrı ayrı şişiriliyor olması bu olanağı veriyor. Ben de farklı seçenekler için sesli düşünüyorum.

Kesmeyi düşündüğüm diğer bir parça da arka koniler. Orayı düzeltip ayna kıç gibi yapmak istiyorum ki, dümenler muzlarda olabilsin. Yoksa ortadan tek dümen yapacağım. Konileri kesip güvenli bir şekilde düz bir yüzey elde edebilmek pek kolay olmayacaktır. Kafamda oluşmuş hiç bir net çözüm yok. Beklemede. Yanları kesip biçip kaynatabilirsem, orayı nasıl yapabileceğim konusu da biraz aydınlanabilir.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #31 : Mayıs 29, 2017, 07:22:29 ÖS »
Yazdığımı tekrar okuyunca, Volkan Bey'in asıl söylediğine cevap vermemiş olduğumu gördüm.

Evet, muzların altına ilave koruma sağlamak güzel fikir. O yan basamakların en yan yüzeyinde biraz görünüm, daha çok koruma amaçlı, 8 - 10 cm genişliğinde renkli bant var. Katlamak yerine, o bandı kesip  çıkarıp alta düzgünce yapıştırabilirsem 15 - 20 cm genişliğinde ek bir  koruma bandı sağlamış olabilirim.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #32 : Haziran 02, 2017, 07:35:00 ÖÖ »
Dün ikinci muzu açtım. Neyse sorun yok, o da 6 kişilik imiş. Sorun bizim hafızada demek ki.

Kısaca durumu değerlendirdim. Bu forumda da okuduklarımdan anladığım, epoksi ike çalışmak zahmetli ve uzun bir iş. Gerçi benim "gövde"ler hazır, işim az ama ben bu yaz ortaya birşeyler çıkarıp denizde denemek istiyorum. Evde çalışma alanı kısıtlı olacak.  O nedenle alüminyum profil yapısına uygun çözüm bulmak için çalışmaya karar verdim. O da temel olarak bağlantı elemanlarını nerede ve nasıl yapacağım / yaptıracağım konusuna kalıyor.

O amaçla Urla sanayi çarşısına gittim.

Paslanmaz çelik profil satan demirci bile yok. İki tornacı ile konuştum, daha çok motor işi ile uğraşıyoruz yapamayız dediler. Bir iki usta tarif ettiler, onlar da mevsim açılışı, işimiz başımızdan aşkın dediler. Kısacası Urla'dan ümit yok.

Halkapınar 1. Sanayi sitesinde paslanmaz çelik satıp kesen, büken yerler varmış. Gidip onlarla konuşacağım.

Bağlantı parçası dediğim ÇAPRAZ KELEPÇE. Bir takım alternatifler var. Hiçbirşey yaptıramazsam en son seçenek U-bolt kelepçe. Ama bu her bağlantı noktasında 4 adet U kelepçe ve en az 8 somun demek. Bende 20 kadar bağlantı olacak. Bu da 160 somun eder. Yani benim portatif katamaranı kurup sökmem için en az 160 somun sıkmam gerek. Herhalde toplam iş en az iki saati bulur, bana pratik gelmiyor. Artı, hata yapmaya çok müsait bir yapı.

Pratik olduğunu düşündüğüm çözüm paslanmaz çelik profilden yapılacak. 50 mm alüminyum profil boru kullanacağımı varsayarak; içinden birbirine dik iki boru geçen 60 x 120 x 80mm ölçülerinde ve .5 mm et kalınlığında paslanmaz çelik profilden yapılma, küçük kutucuklar olacak.

Yapılacak işlemler de şunlar:
1. 60 x 120 mm profilden 80mm boyunda 20 30 parça kesilecek.
2. Her parçanın iki geniş yüzüne 51mm çapında delik açılacak (panç veya benzeri bir yöntemle).
3. Her parçanın bir geniş, bir dar yüzüne M10 veya M12 cıvata için diş açılacak.

Temel iş bu. Belki birkaç parça biraz daha özel olacak, önüne arkasına parça kaynak gerekecek.

Yaparlarsa 10adet 50mm U profil, 60cm çapında yay şeklinde bükülecek. Yapmazlarsa, çelik bisiklet / motosiklet jant çemberi alıp ikiye kesip kullanmayı düşünüyorum.

Bu işleri yapabileceğini düşündüğünüz, bildiğiniz tanıdığınız güvendiğiniz usta atölye vs varsa (İzmir'de) bilgi verebilirseniz sevinirim. Yoksa gidip japı kapı dolaşacağım.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #33 : Haziran 10, 2017, 06:07:48 ÖS »
Yazmayalı bir hafta olmuş. Nedeni malum. Halkapınar, Gaziemir, Karabağlar sanayide kapı kapı dolaşıp bağlantı parçalarını yapacak birilerini bulmaya çalışmak. O şu yapar diyor, öbürü diğerine gönderiyor. O ben bunu yapamam, şu yapar. Sonuç bir kişi teklif verecekti. Üç gün oldu hala ses yok. Zaten baştan da uyarmıştı, çok yüksek çıkar rakam diye. Anlaşılan çok çok çıktı, arayamadı.

Yani koca İzmirde paslanmaz çelik kare profile dört delik açabilecek bir yer bulamadım. O kadar lazer kesim var, CNC var, şu teknoloji bu bilmem ne. Sonuç sıfır.

Bu durumda ısrar etmeinin anlamı yok. Pazarda ne varsa onu yiyeceğiz.

Standard parçalardan yapayım dedim (paslanmaz çelik fittings; biraz büyük boylu dirsek, te vs. Onları bile bulmak kolay değil. 5cm boru için en az 2.5" parça kullanmak lazım. Bağlantı sağlam olsun biraz uzatayım, nipel falan deyince delik daralıyor, hadi bir üst boya. Minimum üç ya da dört barça her bağlantı için; maliyet alıp başını gidiyor.

O halde bağlantı yapmayalım.

Ducky19'u bıraktık. Daha basit yapılı HappyCat'e bakmaya başladık. Orada parçalar geçme. Bağlama değil. Ama tabi onlar da özel. Çoğunlukla kaynak gerektiriyor. Alüminyum kaynak zor iş. Yapan bir iki kişi buldum. Ama kaynaksız yollarını arıyorum. Ya da evde yapabilir miyim, onu düşünüyorum. Epey okudum; kaynakta cüruf oluşmaması/kalmaması için gazaltında yapmak gerekiyor; o da beni aşıyor. Evde yapıştırma denemelerine başladım.

Geçme sistem için önce yine boru düşündüm. Sonra başladım bütün firmaların kataloglarını tekrar terar incelemeye. Gözümün kestiği profili alacağım. Bu, şu, o, bir tanesini beğendim. Cam Yatağı Profili imiş. Atladım gittim. Yok. Çok miktarda sipariş olursa fabrika o zaman üretirmiş. Başkalarına baktım. Gözüm kesmedi. Başka mağaza. Bir başka mağaza. Bir daha, bir daha...

Bir tanesindeki profilleri beğendim. Tamam bundan üç boy. Şöyle şöyle kesin. Orada ayak üstü kafamdan yeni bir tasarım yapıp ona göre aldım.

Farkındayım çok sakat bir iş ama artık baygınlık geldi. Bir yerde bitirmek lazım.

Şimdi profiller evde. Bunlara nasıl geçem yaparaım onları çalışıyorum. "L" köşe bağlantı yapmak kolay da, bir de "H" ara bağlantı yapmak istiyorum. O zor. Yani evde kaynak yapabilecek olsam sorun yok da. Al, git anlat. kestir, kaynat. Oldu - olmadı. Gözüm kesmiyor.


Muzu şişirdim. salona koydum. Profilleri üzerine koydum. "Gemi" göründü (tabi sadece ben "görüyorum").

Profilleri muza tutturma egzersizleri yaptım. Sanırım fazla karmaşık yarım ay profil falan uğraşmadan, yine benim CIRT bantlarla profilleri muza tutturacağım. Yine de bu arada kesmeye karar verdiğim yan basamakların biri üzerinde şişmiş vaziyette iken ısı takviyeli yapıştırıcı ile metal kenet tutturma bandı yapıştırması denemesi yaptım. Mükemmel değil ama, yeterli gibi görünüyor. Yarın tutup kaldıracağım.

Yan basamakları dipten 5 - 10 cm kalacak şekilde keseceğim. Alt ve üst katları birbirine ütü ile kaynatmaya çalışacağım. Düşündüğüm şekilde başarılı olursa, içinden 2 cm kadar çaplı alüminyum boru geçireceğim. Yapışma yeterince sağlam olmuşsa CIRT bantları bu borudan profile çekeceğim. Olmazsa tüm muzu alttan bütünüyle sarıp arkadan tekrar profile gelecek.

Bir yandan da paraşütü KiteBoard uçurtmasına dönüştürme çalışmalarına başladım. Bu paraşüt de sanırım 15 yıl sonra çantasından çıktı. İyi görünüyor. Bir dışarı çıkıp kaldırıp ipleri kontrol etmem lazım. Ben bir yandan Kite Surf harness'e benzer birşey yaptım. İp bağlantılarını ona benzettim. Kumanda KOlu yaptım. Önce sağlam olduğunu göreyim, sonra Kite gibi uçurmaya çalışacağım.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Şişme Katamaran Projesi - Fiilen başladık.
« Yanıtla #34 : Haziran 11, 2017, 10:01:35 ÖS »
Bugün 11 Haziran itibarıyla fiilen üretime başladım.

Muzlardan birinin bir basamağını kesip çıkardım. 5 kilodan fazla geldi. İki basamağı düşünürsek 10 kilo. Yani 35 kilodan 25 kiloya düşme şansı var ama sanırım bir kısmını yeni tutamakların yapımında, bir kısmını da tabanı sürtünmeden koruma amaçlı kullanırsam, yarısını yine geri koymuş gibi olacağım. Malzeme oldukça kalın. Kabaca2 x  5m x 0.30m desem bir basamağın alanına, 5 kilo fazlasıyla 1.5 kg / m2 ediyor. Yan bantlar extra ağırlık ekliyor desem, yine 1.4 - 1.5 kg/m2 yi buluyor. Piyasada satılanlar 1.100 gram / m2.

Her ihtimale karşı 10ar cm bıraktım alttan ve üstten. Ne ile karşılaşacağımı bilmediğim için paylı davrandım. Daha sonra kaynak / y apıştırma provaları yaparken 10cm nin fazla geldiğini gördüm. 3.0 3.5 cm kadar daha kestim. Kalanı ısı destekli yapıştırdım. Daha önce anlatmıştım sanırım, hızlı yapıştırıcıyı aktivatör kullanmak yerine tek başına kullanıp ütü ile 20 saniye kadar ısıtırsam ısı kaynağa yakın kalitede yapışma sağlıyorum. Bizim piyasada satılan malzeme ile öyleydi. Bu daha kalın olduğu için biraz daha uzun beklemek gerekiyor.

Sonuçta bu vakte kadar bir muzun bir kenarını kesip, 5 - 6 cm çaplı bir kanal oluşturacak şekilde yeniden yapıştırdım. Sanırım bu kanalın üzerini üçüncü bir kat ile kaplamak gerekecek. Bütün tutamaklar vs hep üç katlı.

Bugünün özeti ekteki resim.

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.313
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #35 : Haziran 11, 2017, 11:18:03 ÖS »
Bu ayın sonuna doğru bende teknem için gerekli olan paslanmaz malzemeleri cnc kesime götüreceğim. Eğer basit tipte (büktürme imkanımda var) ihtiyacınız olan parçalar var ise daha paslanmaz hurdalığına gitmedim. Sizide dahil edip ona göre malzeme arayışına gidip cnc den kestirebilirim. İhtiyacınız olursa bana ulaşabilirsiniz.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.313
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #36 : Haziran 11, 2017, 11:27:44 ÖS »
Ayrıca konu sabitlenip devam eden inşalara taşınmıştır.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #37 : Haziran 12, 2017, 10:36:21 ÖÖ »
Volkan Bey,

İki kez teşekkürler. Birincisi projemi terfi ettirdiğiniz için.

İkincisi de paslanmaz yardım öneriniz için. Şu an şöyle birşey var diyemiyorum. Ayaküstü bir plan değişikliği yaptığım için tüm detaylar belli değil. Ama dümen, salma vs bağlantılarında yardım istiyor olabilirim. Ben herşeyi boru profil yapısına göre planlamıştım. Şimdi dikdörtgen kutu profile geçtim. İmalat devam ederken "bunu nasıl yapacağım" diye düşüneceğim çok yer olacaktır. O zaman kapınızı çalarım, şimdiden teşekkürler.

Bu arada genel olarak herkese bir fikir danışayım yine. Salma ve dümen palasında da alüminyum kullanmak konusunda fikri olan var mı? Hazıra alıştım ya, hazır satılan Güneş Kırıcı profilerden kullanmayı düşünüyorum. Farkındayım, tam kanat profili şeklinde değil. Simetrik. Dümen için çok sorun olacağını sanmam. Belki salma için ön tarafa kalın bir boru koyup, onun etrafından ince bir levha dolandırıp, kanat profiline daha benzeyen birşey elde edebilirim. Zaten en geniş 30cm olanını gördüm, böylece 40cm kadar falan yapabilirm sanırım. Dümene 30cm yeter diye düşünüyorum.

Profilleri güçlendirmek için, içlerine boylamasına alüminyum, veya paslanmaz çelik boru yerleştirmeyi düşünüyorum.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #38 : Haziran 16, 2017, 02:07:50 ÖS »
İş birkaç koldan ilerliyor. Pek paralel diyemiyorum, tek tabanca olunca biri duruyor - diğeri yürüyor.

Birinci muzun ikinci yan basamağını da kestim çıkardım. Yerine küçük kanal şeklindeki yapıyı tamamladım. Şimdi ikinci katları yapmam gerek. O beklemede. 3M'den yeni bir vinil yapıştırıcısı buldum. Sağolsunlar araştırdılar fiyat verdiler. Litresi 70 EURO. Şimdilik vazgeçtim.

Alüminyum kaynak işi hala beklemede. Birkaç yer var, çizimle ve/veya telefonla anlatamıyorum. Al getir bir göreim diyorlar. Herşeyi alıp herkese gösterip durmak da bana ters geliyor. 22 metre ve 50-60 kilo. İndir bindir. Önce belli bir anlaşma noktasına gelmek istiyorum ama olmuyor. Ona da yeni bir yapıştırıcı buldum. Denedim. Pek başarılı gelmedi. Belki acele ettim dedim, biraz yavaş bir yapıştırıcı. Yeniden deneyeceğim.

Bu arada perçinleme işinin daha uygun olduğunu okudum, öğrendim. Bir de onu deneyeceğim. Belki perçin + yapıştırma şeklinde kendim, kendi hızımda yapacağım.

Bu arada henüz ana iskelet yok ama, salma ve teker mekanziması (evet geminin tekeri var) ve dümen için epey birşeyler yaptım.
Herşeyden önce sanayide iyi bir usta buldum. Süleyman Usta. Kendi atölyesi var. Paslanmaz çelik işi yapıyor. Daha evvel iki tekne yapmışlığı var. İyi anlaşacağa benziyoruz.

Teker dediğim, kıyıya yaklaşırken salmayı yukarı çeviren mekanizma aynı anda iki tekeri indiriyor. Kıyıya varınca katamaranı sürüye sürüye veya üç beş kişi kaldırarark değil, gerektiğinde tek başıma çekerek kumsala / arabaya çekmeyi istiyorum. Bu romork değil. Sadece kıyıda hareket olanağı sağlamak için. Bunun için standard parçalar kullanayım, paslanmaz çelik fittings kullanayım dedim. Düşündüğüm çözüme öncelikle malzeme - yaparlarsa işçilik teklifi istedim. Böylece Süleyman Usta devereye gidi. Dün öğleden sonra salma-teker ve dümen mekanizmalarının tasarımını sonlandırdık. malzeme listesi çıktı, malzeme fiyatı geldi. Toplam 1.300 TL. Bir de işçilik konacak, epey pahalıya iki tekerleği olacak (salma dümen bedava :) ).

Sağlam birini bulunca arkası geliyor. Parça malzeme bulmak kolaylaşıyor. Salma ve dümen için parça levha buldum. Ölçülerine göre kestirdim. Bükme işi epey zor oldu ve herkesi çok güldürdü. Bükme deyince ABKANT BÜKME dedikleri, genelde 90 derece, sanırım ara derecelere de ayarlanabilen keskin köşeli kıvırma anlaşılıyor.  Bana lazım olan kanat profil şekli, yani badem şekli. Anlatması yine epey zor oluyor. Sonunda sana silindirci lazım dediler. 2-3 silindirci denedik. Onlar geri abkantçılara yolladı. Sonunda birini tarif ettiler. İbrahim Usta. Yerinde yoktu, biraz bekledim geldi. Kırkpınar pehlivanı gibi bir usta. Anlattım. Olmadı. Çizdim olmadı. Silindirde yapmaya gitti. 90mm bir silindir taktı. Çok dedim. Nasıl kıvrılacak bu dedi. Şöyle iki kolunu açacaksın, levhanın ortasını göğsüne alacaksın, kollarını bitiştireceksin dedim.

Eşeğin birini çektik. 40mm boruyu yatırdık. Levhayı ortaladık. Bizim pehlivan usta dediğim gibi abandı levhaya, iki kişi de biz ucundan yardım ettik. 3-4 hamlede levhayı badem haline getirdik. Önce salma, sonra dümen; şekil tamam. Son kenarı perçinleyeceğim sanırım. Bize o hali içine sallayacağımız boruların çap ve yerini belirlemek için yeterliydi. Gerisini sonra tamamlayacağız. Yani kısaca ortada henüz gemi yok ama salma ve dümen palası tamam :)

Evde gönyeli testerem var. Ahşap bıçağı vardı. Alüminyum için bıçak sipariş etmiştim. Akşam eve vardığımda 10cm CIRT bant ile beraber gelmiş kargoda. Hemen taktım. Bir iki parça kestim profilden. 45derece kesip 90 derece köşe yaptım. Testere küçük, profil geniş. Tek seferde kesilmiyor. Hatalı oluyor falan. Biraz antreman yapmak gerekecek.

10cm CIRT bant ile kendimi bahçe kapısına astım. Beni gayet güzel taşıyor. 10 tanesi rahat rahat gemiyi de taşıyacak.

Gemi karaya çıkıp tekerlek üzerinde gitmeye başlayınca tüm yük iki tekere, ve onu taşıyacak aksama kalacak. 200 kilo hesaplıyorum boş teknenin ağırlığını. Teker başına 100 kilo. Yani bir muz üzerindeki boylamasına profil, ortasından bir destekle 100 kilo taşıyacak. Ağırlık 50-50 iki yana dağılmış desek, epeyce bir esneme yaylanma olacak. Gerçek dağılım ise 60-40 gibi. Arka taraf daha ağır olacak.

Sabah aldım profili, altına bir yüksek set yaptım. 5.00 metre değil ama 2.75 parça var (ekli olacak - tek parça değil), onu tahterevalli gibi koyup iki yanına 40ar kilo su bidonu, ortaya da 25 kilo aygaz tüpü koydum. Üç dört saat beklettim. Uçlarda 1.5 cm kadar esneme yaptı. 5.00 metre olunca daha da çok olacak. Ağırlıkları aldım, profil normal şekline döndü. Yani esnedi ama kıvrılıp deforme olmadı. Zaten kumsalda o kadar uzun iki teker üzerinde kalamayacak. Kısa bir süre sonra iki teker artı muzların arka uçları üzerine oturuyor olacak.

Yani teker mekanizması olacak gibi görünüyor. Mekanizma tamamlandıkça ara basamak ve son kullanım testlerini yapacağım.

Sanırım hafta başı salma/teker sisteminin imalatına başlarız. Araya bayram girer, ben de bayramdan sonra ana iskeletin montajına - birşekilde - başlarım.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #39 : Haziran 19, 2017, 08:10:59 ÖS »
Cuma günü planlayıp bugün bitirebildiklerimizin resimlerini paylaşayım.

Bugün yaptığımız "şey" bu. Benim kısaca Salma /Dümen Mekanizması dediğim şey. Henüz tam bitmedi ama fikir verir. Yukarıdaki iki te bağlantının içinden ana mil (52mm çap 2mm et kalınlığı 200 cm paslanmaz boru) geçecek. O, menteşenin mili. Aşağı doğru uzanan iki kolun uçlarına 20mm mil kaynaklanacak. Resimde görünen teker ve eşi, o kollara bağlanmış olacak. Bu haliyle genişçe bir el arabası gibi düşünülebilir, sonuçta tekneyi karada bunlar taşıyacak.

Yatay iki kolun ortasında yukarı bakan fincan gibi iki şey, rakor. Oradan yukarı doğru dikine salma bağlanacak. İki adet 1.5 metre, yine 52mm çap, 2mm çelik boru salmanın iskeleti gibi içine yerleşecek (bir sonraki notta resmi olacak), ve bu rakorlarla bu mekanizmaya bağlanacak. Tekneyi sökerken salma buralardan ayrılacak.

Salmanın bir borusunu yerleştirdik. Vidalama daha bitmedi. Sonra ikinci boru, sonra montaj.

Dümene vakit kalmadı. Onu hazırladım. Borusu ve mekanizması yarın biter umarım.
Bu nota sadece mekanizmanın resmi sığacak. Kısa bir not da salma resmi için yazacağım.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #40 : Haziran 19, 2017, 08:14:44 ÖS »
Bir not da salma resmi için yazayım, aslında iki resim var ya, bakalım birini seçerim. Cuma günü sözünü ettiğim, pehlivan ustanın bilek gücüyle büküp badem profili verdiği salma ve dümenin şekil ve boyutları (eni) böyle. Boyları da başja bir yazıya umarım.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #41 : Haziran 21, 2017, 10:04:01 ÖS »
Dün bitiremedik işi, nasıl olduysa Volkan Bey'in salma kilitlenme problemi bize de bulaşmış. Tabii sadece salma değil, tüm mekanizma kilit. Yani maalesef yapılan iş tam bir fiyasko. Resimde bitmiş gibi görünen şey, eksen boru etrafında dönmek şöyle dursun, o boruyu yerine geçirmek için balyozla 10 dakika uğraşmak lazım. Sözde portatif olacak da, tık tık söküp takacağım.

Birgün önceden görmüştüm zaten yamuk kaynak yapıldığını, merkezlerin tutmayacağını, fazla ses etmeden giderken çizgi üzerine görünür biçimde bıraktım ve geç geleceğimi söyledim. Ben yokken önce bir teyi kesmişler. Olmamış. Eğmişler bükmüşler, olmamış. İkinci teyi kesmişler, bükmüşler yine olmamış. Çünkü sorun o telerde değil, ara kollarda. Ama ısrarla sorunu yanlış yaptıkları yerde değil, görünen son noktada arayıp bulmaya çalışıyorlar. Dün günün dörtte üçü onu düzeltmeye çalışmakla geçti. Kalan zamanda dümen bitmedi. Bugün yine geç gittim. Gittiğimde bittiğini söylediler, yaptıkları işin tamamlanmış resmini çekiyorkardı gururla. Rakorlar bağlandığında yine dönmüyordu eksen etrafında, ve de boru yine girmiyordu telerin yuvasına, ama bitmişti işte.

Maalesef usta dediklermiz böyle. Ben bitmiş "şey"in bir de benim gözümden fotoğrafını koyayım, gerisini siz anlayın artık... o rakorlar bağlanınca  mekanizmanın eksen etrafında nasıl dönebileceğine siz karar verin.

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.779
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #42 : Haziran 22, 2017, 05:52:58 ÖS »
ustalara ugraşmak zor bizim ülke de,isteneni degil ,işine geleni yaparlar..

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #43 : Haziran 22, 2017, 07:18:42 ÖS »
Yok, bu Süleyman Usta yapmam demedi, ilgilendi. ... de, kaynak da havada yapılmaz ki. En son kaynatılacak parçayı (teker milinin bağlanacağı dirsek) mengeneye takıp üzerindeki parçaları gez-göz-arpacık deyip üst üste kaynatınca sonuç böyle oluyor. Punto kaynak sonrası yamuk olduğunu söyledim, tepeden başlamak gerektiğini anlattım, önce mili telere geçir oradan başla diye; he - he deyip puntoları kesti, gene bildiğini yaptı... son kaynak daha kötü oldu.

Birçok  usta ise dinlemedi bile. Anlamaya bile çalışmadan yapamam abi deyip kestirip atıyorlar. İşsizlik falan yok sanırım, kimse iş falan istemiyor, herkes fazla işten şikayetçi.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Şişme Katamaran Projesi
« Yanıtla #44 : Haziran 30, 2017, 07:40:57 ÖÖ »
Bayramda stratejik bir karar verdim, artık öyle karmaşık sistemler yok. En basit çözüm neyse o. Evde yapılabilecek kadar da basit olmalı, ustanın anlayacağı kadar da. Karmaşık Salma / Teker sistemi epey zaman ve para kaybettirdi. O arada yapılan dümen sistemi aynen kullanılabilecek durumda. Benim "pilot" dediğim paraşüt kontrol ve salma az değişiklikle kullanılabilecek gibi. Teker kısmı çöpe.

Teker için en basit çözüm sabit sistem. Yani hep açık olacak. Suda da. Biliyorum suda hıza engel ama en azından şimdilik öyle. 0.5 cm kalınlığında 10 cm eninde lama aldım. Evde elimle büktüm. Alttan 60 cm bir parça destek. Teker mili olarak 20mm çapında çektirme çubuğu, üç dört somun. Tamam. Bu bir semer. Her muz için bir semer gerekiyor, ve de ikişer teker. Hem denge  hem yük bölme için.

Alüminyum profillerin muza bağlantısının prototipi de hemen hemen tamam gibi. Ben üretime başladım dedim ama hala bu birinci muzun üzerinde ar-ge yapıyorum. Bir kilit sistemi tasarladım. Lamalar ile onları hazırladım. 10 cm lama ana profile kaynak yapılacak. 5cm lama da kilidi tamamlayan sürgü.

Fotoğrafta yeni teker sistemi ve kilitli bağlantı sistemi görülebiliyor.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
36 Yanıt
28698 Gösterim
Son İleti Temmuz 20, 2017, 12:50:32 ÖS
Gönderen: sessizsakin
401 Yanıt
159889 Gösterim
Son İleti Ocak 13, 2016, 11:20:58 ÖÖ
Gönderen: huseyinyurt41
11 Yanıt
9212 Gösterim
Son İleti Ağustos 02, 2014, 05:34:56 ÖS
Gönderen: cenkguney
3 Yanıt
6787 Gösterim
Son İleti Ekim 29, 2014, 11:44:48 ÖS
Gönderen: murat alemdar
4 Yanıt
3531 Gösterim
Son İleti Ocak 22, 2017, 02:19:15 ÖÖ
Gönderen: Xxx
6 Yanıt
5997 Gösterim
Son İleti Ocak 28, 2017, 01:49:31 ÖS
Gönderen: ümit gökay
2 Yanıt
6131 Gösterim
Son İleti Eylül 15, 2017, 12:03:40 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
2 Yanıt
3692 Gösterim
Son İleti Ekim 02, 2017, 11:01:11 ÖÖ
Gönderen: msceylan
10 Yanıt
6452 Gösterim
Son İleti Kasım 17, 2017, 01:37:46 ÖÖ
Gönderen: sessizsakin