Gönderen Konu: 2.El Tekne Seçerken Nelere Dikkat Etmeliyiz?  (Okunma sayısı 12628 defa)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
2.El Tekne Seçerken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
« : Ağustos 10, 2011, 01:54:50 ÖÖ »

İKİNCİ EL TEKNE SEÇİM REHBERİ          DENİZREHBERİM
İkinci el tekne seçerken aşağıdaki soruları kendinize dürüstçe cevaplamanız gerekir:

Tekneyi nerede kullanacaksınız?
- Hafta sonları denize çıkmak için
- Yakın kıyı seyirlerinde
- Tüm denizlerde dolaşacağım
Teknede kaç kişi olacak?
- Sadece ailem
- Sadece arkadaşlarım
- Arkadaşlarım ve ailem
- Çok kalabalık olacağız.
Tekneyi ne sıklıkla kullanacaksınız?
- Yaz aylarında hafta sonları
- Tüm yıl boyunca, haftalık seyirlerde
- Tüm yıl boyunca, tüm denizlerde
Tekneye ne kadar harcamayı düşünüyorsunuz?
Tekneyi satın alırken ödediğiniz bedel genellikle, teknenin size olan maliyeti
değildir. Teknenin durumuna göre ödediğiniz bedelin %25 ? 40 arası bir bedeli
ödemeye hazır olmalısınız. Profesyonle sörvey sonrasında bu rakamı biraz daha
kesinleştirebilirsiniz.

Teknede bu masraflar yapıldıktan sonra yıllık masraflarını da dikkate almanız
gerekir:
- Yıllık ödemeniz gereken vergiler
- Sigorta primleri
- Marina veya tonoz kiraları
- Bakım ve onarım giderleri
- Yakıt giderleri
- Kışlama veya karaya çekme atma giderleri
Tekneler de otomobiller gibi yaşlandıkça değer kaybederler. Bu değer kaybı, belirli
süreler dolduğunda daha da hızlı artar. Örneğin bir yelkenli teknenin
armasınındeğişmesi ve yelkenlerinin yenilenmesi gerekir. Kamaradaki mobilyalar
eskir ve yenilenmeleri gerekir.
Denizcilik konusunda ne kadar bilgili ve tecrübelisiniz?
Kendinize dürüst olun. Denizcilik ve tekne kullanımında bilginiz yetersizse öncelikle
bu becerilerinizi geliştireceğiniz bir kursa gitmeniz veya tekneyi aldıktan sonra kendi
teknenizde ders almanız gerekir.
Tekne seçerken ihityaçlarınız mutlaka göz önünde tutun. Günübirlik geziler için 8 -
10m. Arası bir tekne yeterlidir. İçinde 4 kişilik yatacak yer olan, portatif tuvaletli,
küçük bir mutfağı olan, bir buzluğu bulunan kıçtan takma motorlu, salması fazla derin
olmayan bir tekne genellikle yeterli olur.
Değişik yerlerde dolaşmak için ve bir hafta gibi teknede konaklamalı geziler için ise
10 ? 14 m arası bir tekne daha uygun olabilir. 4 ? 6 yatak kapasiteli, Uygun bir
mutfağı ve buzdolabı olan, duş ve tuvaleti olan, yeterli su ve yakıt deposu hacmına
sahip, derin salmalı, malzemelerinizi kolaylıkla koyabileceğiniz kadar dolabı olan bir
tekne bakmalısınız.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: 2.El Tekne Seçerken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
« Yanıtla #1 : Ağustos 10, 2011, 01:56:20 ÖÖ »
Tekne Kontrolu
Satın almayı düşündüğünüz tekneyi öncelikle kendiniz görerek kontrol etmelisiniz.
Teknenin belirli yerlerindeki hasarlar veya yapılmaı gereken değişiklikler oldukça
pahalıya çıkabilir. Bu durumda o tekneden kesinlikle uzak durmalısınız. Daha sonra
düzeltirim fikriyle hareket etmek yanlıştır.
Gövde:
Tekne gövdesinde görünmese bile su girmesi nedeni ile hasar oluşmuş olabilir veya
teknede hasar oluşmak üzeredir. Ozmoz adı ile adlandırılan bu hasar ilerlemiş
durumda göz ile görülebilirse de başlangıç safhasında iken görülemez. Bu nedenle
profesyonel olarak muayene edilmesi gerekir. Sadece rutubet ölçümü fikir verse bile
muayene göz ve kulakla yapılan ve uzmanliık gerektiren bir işlemdir. Bu tür bir riski
en iyi profesyonel bir sörvey ile önleyebilirsiniz.
Gövdede oluşabilecek çukurlar veya kamburlar veya teknenin genel duruşundaki
bozukluklar, armanın yük bindirmesi ile oluşabilir. İyi tasarlanmış ve inşa edilmiş bir
teknede bu tür bozuklukular olmaz
Motor:
Eskimiş ve bakımsız bir motor sorunlar yaratabilir. İçten takma bir dizel motorun hem
kendisi hem de yenilenmesi pahalıdır. Sörvey sırasında motorun genel durumu
hakkkında bilgi verilmelidir. Eğer sörvey raporunda motor konusunda sorun
hissedilmişse motoru bir tamirciye göstermek gerekebilir.
Kamara düzeni:
Kamara içinin rengi ve düzenini değiştirmek oldukça zordur. Hele yatak ilavesi gibi
işlemlere hiç girilmemelidir. Kamarasının düzenini beğenmediğiniz bri tekneden
hemen vazgeçin. Bu konuda özellikle hanımlar söz sahibidir. Teknenin kamara düzeni
konusunu eşinize bırakmanız önerilir.
Elektrik:
Bir tekne elektriği değiştrilmesi zor ve zahmetli bir işlemdir. Eğer elektrik kabloları
örümcek ağı gibi karmaşıksa veya elektrikli aletlerin bir kısmı çalışmıyorsa bir marin
elektrikçiden fiyat almadan tekne için pazarlık etmeyin.
Depolar:
Yakıt, su ve pis su depoları tekneler için elzem malzemelerdir. Eğer bu depolarda
sorun varsa ve değişmeleri gerekiyorsa dikkatle inceleyin. Eski depo kesilip yerinden
çıkarılabilir ama yerine takacağınız yenisini teknenin içine sorunsuz sokabilecek
misiniz?
Havuzluk:
Havuzlukta küçük değişiklikler yapmak oldukça kolay olsa da, iskota ve mandarların
yerlerini değiştirmek, oturma yerlerini değiştirmek, dümen dolabının yerini
değiştirmek oldukça zordur, aklınıza bile getirmeyin.
İlk Kontroller
Aracı tarafından satılan teknelere bakmak nisbeten daha kolaydır. Yapmanız gereken
görüşüp tekneye bir bakmaktır. İlk bakışta tek dikkat edeceğiniz konu tekneye iyi
bakılıp bakılmadığı olmalıdır. Sadece uzaktan bakmak bile teknye iyi bakılıp
bakılmadığı konusunda çok iyi fikir verir. Böylece tekneye detaylı bakıp
bakmayacağınıza karar verirsiniz.
Tekneye iyi bakılmışsa ve istenen fiyat size makul geliyorsa satıcı veya tekne sahibi
ile daha uzun bir kontrol için sözleşin. Denizde bir tekneye bakmak için 3 - 4 saat
ayırmalısınız. Tekne karada ise bu süre daha uzun olabilir.
Suda Kontrol
Teknenin ilk görüntüsü genelde size uygun geldiyse denizde kontrol edin. Konrol için
yanınıza aşağıdakileri alın:
 Flaşlı bir fotoğraf makinası
 Küçük bir kaydedici teyp veya kalem kağıt
 Arkasını çekiç gibi kullanacağınız bir tornavida
 Temizlik için bez
 Sivri uçlu bir tornavida veya çakı
 Diş aynası gibi saplı bir ayna
 Büyüteç
Tekne suda iken gövdenin, su bağlantılarının salmanın, dümenin, şaft ve pervanenin
durumunu incelemeniz olası değildir. Yine de teknede yapacağınız inceleme
sonucunda tekneye nasıl bakıldığı konusunda iyi bir fikir elde edersiniz ve fiyatı
yüksek olan veya iyi bakılmamış tekneleri elersiniz.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: 2.El Tekne Seçerken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
« Yanıtla #2 : Ağustos 10, 2011, 01:57:36 ÖÖ »
Tekneye Su Girmesi
Tekneye su bir çok yerden girebilir. Tekneler su altından daha çok üst yapılarından su
alırlar ve tatlı su tuzlu suya göre özellikle ahşaplar için daha kötüdür.
Kamara içindeki kumaş bölmeleri dikkatle inceleyin. Özellike tekne bordasına yakın
olanlara bakın. Eski veya yeni su girişine bağlı lekeleri kolaylıkla görebilirsiniz. Bu tür
su girişlerinin yerlerini bulmaya çalışın. Genellikle güverte gövde bağlantısında
olabileceği gibi güverteye bağlanmış güverte üstü parçalardan da olabilir. Eğer güverte
üstüne bağlı koç boynuzu ırgat gibi parçaların dibinden su giriyorsa büyük olasılıkla
sandviç yapıya da girmiş ve zarar vermiştir. Ana bağlantıdan giriyorsa torayın
sökülmesi gerekir.
Diğer su girebilecek yerler heçler ve lumbozlardır. Sadece iyi kapatılmadığı için su
girişinden bahsetmiyoruz. İyice kapalı iken bile su bağlantılardan girebilir ve
onarılması gerekir. Kamara tabanına ulaşan su geçtiği yoldaki ve tekne tabanındaki
ahşaplara zarar verecektir.
Kapalı bir alana su girmesi oldukça moral bozucudur. Bu tür su girişlerinin nasıl
engellenebileceğine bakın ve gördüğünüz hataları sörvey yapan kişi ile paylaşın, bu
konuda değişik önerileri olabilir.
Teknenin Karada Kontrolu
Eğer tekneyi denizde gördünüz ve yukarıdaki kontrollar sonucu alınabilir olduğuna
karar verdiyseniz karada da kontrol etmeniz gerekir. Bir teknenin karaya alınması
pahalı bir işlemdir bu nedenle kara kontrola karar verdiyseniz öncelikle profesyonel
sörvey hizmeti almaızı öneririm. Sörvey yapan karaya çekilmeden önce suda
kontrollarını yapar ve karaya çekildikten sonra beraber kontrol edebilirsiniz. Sörvey
yapan kişi tekne karaya çekildikten sonra büyük olasılıkla kontrollar için tekneni 24
saat kurumasını bekleyecektir. Bu zaman zarfında siz kendi kontrollarınızı
yapabilirsiniz.
Kuvvetli bir ışık altında veya güneş ışığında tekne başından iskele ve sancağına bakın.
Daha sonra yanlara geçerek bakın. Aradığınz şey gövde üzerindeki aşırı çökmeler ve
aşırı kabartılardır. Herhangi bir şekilde yaralanmış bir tekne iy bir onarımdan
geçmemişse gövdede çökmeler veya kabarıklıklar olacaktır. Ayrıca jelkot üzerinde
aşırı parlaklık veya aşırı donukluk da arayablirsiniz. Kötü yapılmış bir onarım sökülüp
iyi bir onarım yapılabilir, ancak tekne içinde bulunan mobilya ve bağlantılar buna izin
vermeyebilir.
Her koşulda onarılmış bir tekneden uzak durmakta yarar vardır.
Ozmoz
Fiberglasa giren su fiberglastaki maddelerle kimyevi reaksiyona girerek ozmoz zararı
olarak tarif edilen hasara yol açar. Bu hasar genellikle tekne gövdesinde çapları bir
veya birkaç cm?e varabilecek sivilceler gibidir. Tekne gövdesinde oluşmuş birkaç
sivilce kolaylıkla tamir edilebilse de gelecekte artmaması için bir neden yoktur. Aşırı
sivilceli bir teknenin onarımı ise hem zaman alan hem de aşırı harcama gerekitrn bir
işlemdir. Asıl ozmoz zararı ise jelkot altında değil fiberglasta oluşur ve bölgenin
onarımı çok daha zordur.

Ahmet Çelenoğlu Yazısıdır DENİZREHBERİM.COM olarak düzenlenip tekrar yayına sunulmuştur.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
6 Yanıt
8267 Gösterim
Son İleti Aralık 16, 2014, 02:56:09 ÖS
Gönderen: TolgaS
0 Yanıt
6110 Gösterim
Son İleti Ağustos 27, 2011, 10:26:37 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
4370 Gösterim
Son İleti Eylül 22, 2011, 12:48:53 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
6381 Gösterim
Son İleti Kasım 11, 2011, 12:01:15 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
4024 Gösterim
Son İleti Kasım 11, 2011, 12:03:37 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
8 Yanıt
10983 Gösterim
Son İleti Şubat 27, 2012, 11:58:12 ÖS
Gönderen: classicboats- M.Cem GÜR
0 Yanıt
3460 Gösterim
Son İleti Mart 20, 2012, 09:40:00 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
7 Yanıt
6235 Gösterim
Son İleti Eylül 07, 2018, 10:21:30 ÖS
Gönderen: mcengizt
0 Yanıt
235 Gösterim
Son İleti Aralık 11, 2023, 09:30:07 ÖS
Gönderen: vlkanaydin