Gönderen Konu: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR  (Okunma sayısı 20472 defa)

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #60 : Ocak 20, 2020, 07:51:10 ÖS »

Aslında bu başlık epey eskidi, karıştı ya, malum kış geldi dışarıda çalışmak zor, evin içine hapsolduk. En kolayı yine sanal dünyada gezinip gönül eğlendirmek.

Gerçi katamaran salonda yarı kurulu (asıl direk hariç) bekliyor ve ara sıra ufak tefek iyileştirme çalışmaları da yapmıyor değilim, ama biraz da yerim dar kolum dar hesabı orası pek hızlı yürümüyor. Klavye başında imalat çok daha kolay geliyor. Ne macun var ne zımpara, ne de kimyasal kokusu.

Bu sefer biraz (ya da iyice mi demeli) tembelleşmişim de. Video yapmak zor geldi. Yani düzeni kurunca video kısmı kolay da, oraya kadarki adımlar tekneyi yapmaktan zor. Ya da öyle geliyor artık. Belki dia gösterisi gibi resimleri arka arkaya dizip basit birşey de yapabilirim de, şimdilik bir iki resim paylaşayım da sonrasına sonra karar vereyim.

Tekneyi herhalde bakınca tanırsınız. Çok beğendiğim bir tekne. Bakalım ne kadar benzemiş diyeceksiniz...

Resmi doğrudan ekledim. Umarım görünür. Büyük falan demez.

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #61 : Ocak 20, 2020, 09:00:00 ÖS »
gerçekten güzel görünüyor.

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #62 : Ocak 20, 2020, 11:15:20 ÖS »
Abi şimdi bu pop 25 görünümlü sztrandek 495 mi olmuş  :fiyu
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #63 : Ocak 20, 2020, 11:22:19 ÖS »
Buna evrim diyorlar kısaca.  :)

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #64 : Ocak 20, 2020, 11:32:50 ÖS »
Buna evrim diyorlar kısaca.  :)
alt gövde yuvarlak degil mi?

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #65 : Ocak 20, 2020, 11:42:06 ÖS »
Değil. Köşeli. Bu açıdan bakınca  kıç taraftaki boylamasına olan kavis sanki biraz enlemesine gibi görünmüş.  Borda dik, altı düz neredeyse. Sonraki resimlerde görülür.

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #66 : Ocak 20, 2020, 11:45:39 ÖS »
yeni bir tasarım olmuş o zaman..ama ben üstten,yandan olan görüntüyü begendim..kamara ,küpeşte destekleri de iyi düşünülmüş.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #67 : Ocak 20, 2020, 11:52:35 ÖS »
Tasarım güzel tabi de yapan ben değilim. Resimlerine baka baka planı çıkarıp uyguladım. Volkan hemen çaktı durumu ;)

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #68 : Ocak 20, 2020, 11:54:27 ÖS »
Tasarım güzel tabi de yapan ben değilim. Resimlerine baka baka planı çıkarıp uyguladım. Volkan hemen çaktı durumu ;)
Buda bir iş..

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #69 : Ocak 21, 2020, 12:01:56 ÖÖ »
Tasarım gerçekten güzel. Ben geometrisini beğeniyorum. Ama tekne çok basit 3 4 çizgi ile tanımlanabiliyor. Bütün yapı o çizgilerin üzerine sanki modüler doğrama imiş gibi döşeniyor.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #70 : Ocak 21, 2020, 01:30:48 ÖS »
Bu teknenin yapım kolaylığı tasarımın basitliğinden geliyor. Amatörlerin kolayca yapabileceği bir tekne olması için sözünü ettiğim eğrileri çok basit tutmuşlar. Yani birçok yerde yüzeyler sadece bir yönde eğiliyor. Bu da çizim, kesim ve özellikle kaplama işini kolaylaştırıyor. Gerçi zamane teknelerinde modern tasarımlar genelde artık böyle. Düz taban, düz borda, neredeyse karinesiz tekneler. İşe başlarken önce Beneteau Figaro 2 benzeri birşey düşünmüştüm. Birde Volvo Ocean 65. Özellikle Volvo tam yarış teknesi. Çok büyük. ikisi de boyuna göre daha yassı alçak tekneler. Ama benzer şekilde hep yassı üçgen gövde. Sonuçta orta boy gezi teknesi olarak buna karar verdim.

Teknenin inşaatını anlatırken tasarımın temel noktalarını açıklarsam daha iyi olacağını düşündüm. Hem anlamaya yardımcı olacak, hem de ileride tasarımda ufak tefek bazı değişiklikler yapma (haşa! sümme haşa!) şansımız olabilecek.

Tabi tasarımı yapan ben olmadığım için, dışarıdan bakıp resimlerden geri giderek, yabancıların "Reverse Engineering" yani Tersine Mühendislik (inşaat değil de, bir anlamda söküm gibi düşünün) dediği yöntemle tasarıma ulaşmaya çalıştım.

Uzun lafın kısası bir sürü resim ve çizime bakarak tekneyi tanımlayacak birkaç ana, birkaç yardımcı eğri çıkardım. Bunları kullanarak tekneyi yeniden tanımlamak, sonra da orasıyla burasıyla oynamak mümkün. Tabii şimdilik sadece geomterisi ile. Geometri yani şekil tamamlanınca işin statik dinamik hesaplar kısmına geçebiliriz.

Ekteki ilk resimde aslında iki temel eğri var.

Birincisi sarı renkli Küpeşte çizgisi. Teknenin malum üçgen şeklini veriyor.
İkincisi mor renkli boylamasına taban profili. Bir bakıma omurga diyebiliriz.

Bu ikisi kabaca teknenin gövdesini, yani kabuğu üretmemize yeterli. Tabi sadece o haliyle üçgen profilli bir gövde kesiti oluşur. Çeneli veya yuvarlak hatlı bir gövde elde etmek için omurga ile küpeşte arasına bir veya birkaç çizgi daha eklemek gerekir. Bu teknede küpeşte çizgisinin neredeyse tam aynısı bir çene çizgisi eklemişler. Böylece dimdik bordalı, neredeyse karinasız, ve hatta omurgasız, düz taban bir tekne tasarlamışlar.

Ben bu eğerileri enine ve boyuna farklı 2 boyutlu resimlerden çıkarıp 3 boyutta birleştiridm. O adımları atlıyorum. sonuçta resimde postaların, ya da bölmelerin köşe noktalarının birleşmesi ile ana çizgileri elde etmiş oluyorum.

Bir de yardımcı çizgi dediğim çizgiler var. Kabuk bunlar olmadan yapılır da, mesela kabin ya da kokpit olacaksa, yani üstgüvertede birşeyler olacaksa onları tanımlayacak birşeyler de lazım. Burada iki çigi daha var. Kırmızı olanı kabinin üstünü tanımlayan çizgi. Beyaz olan da bir bakıma altı diyebiliriz.

Ama bitmedi...
Bu kadar basit değil. Şimdi okullar tatil ama ben sizi lise günlerine geri götüreceğim.

Bu noktaları öyle nokta olarak kullanmak pratik değil. Onlardan bir formül üretirsem, yani eğrinin formülünü üretirsem, o zaman gerektiği yerde gereken noktayı formülle hesaplayıp kullanabilirim. O yüzden matematikteki (veya istatistikteki) adıyla, bu noktaların oluşturduğ her bir çizgiye bir eğri uydurdum. Bunlar internette bir sürü programda hazır var. Noktaları veriyorsunuz, o da size işte eğrinin formülü şu diyor.

İşte bu meşhur formüller şöyle şeyler:

Küpeşte eğrisi:

kx =  -0.00003845 x z2 + 0.127 x z +  1256
ky =   0.000000000144 x z2 + 0.012 x z  -98

Bu formülde tekne boyunca olan mesafe "z" diye adlandırılıyor. z değeri mm cinsinden 0 ile 7500 arasında değişiyor.
z değerini verdikçe, yataydaki x değerini (teknenin genişliği) ve düşeydeki y değerini (teknenin yüksekliği) bulabilirsiniz.

Formülde z2 diye yazdığım, znin karesi anlamında.

Bunu her bin mm'de bir 8 noktada hesaplasanız bile oldukça kaba olsa da teknenin şekli çıkar. Excel gibi birşey kullanırsanız, istediğiniz sıklıkta, mesela her 100 mm de hesaplarsanız daha yumuşak düzgün bir eğri elde edersiniz.

Benzer şekilde omurga çizgisi de şu formüllerle hesaplanıyor:

ox =  -0.00003227 x z2   + 0.103 x z +   1091
oy =   0.00002578 x z2  - 0.215 x z  - 850

Kabin üstü:
ux = -0.000025148 x z2 +  0.1062 x z +  638
uy =  -0.000031636 x z2 +  0.2111 x z +   208

Kabin altı:
ax =  -0.00002520 x z2 +  0.0606 x z   + 1002
ay =  0.00001444 x z2 +  0.01217 x z  -98

İkinci ve üçüncü resimler bu formüllerin 2 boyuttaki görüntüsünü veriyor. İlki üstten bakış, yani yatay görünüm. İkincisi yandan bakış, yani omurga çizgisini görebiliyoruz.

Dördüncü resimde de 3 boyutta basit tekne şeklini görebiliyoruz. Ben görünürlüğü artırmak için renkli çizgileri gerekli yerlerde beyaz çizgilerle birleştiridim. Böylece 3 boyutta çizgilerin yeri ve anlamı daha belli oluyor.

Bugünlük bu kadar kafanızı şişirdiğim yeter. Umarım derdimi anlatabilmişimdir. Buradan devam edebilirsek, o formüllerdeki katsayıların tek birinde ufak bir oynama yaparak,  teknenin enini boyunu nasıl kolaylıkla değiştirebiliriz onları da konuşabiliriz.

Yeterince

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #71 : Ocak 21, 2020, 04:07:15 ÖS »
 :47 :sar

Kafamdan dumanlar çıktı Kadir abi :sad11

Lisede neden matematiğim çok iyi degildi simdi anlıyorum.Konu tekne yapımıda olsa matematik girdimi dikkatim dagiliyor :gk

İsin sakasi bir yana bu tarz islerle ilgilenenler için nimet bilgiler.Ellerine kollarina saglik <>
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #72 : Ocak 21, 2020, 04:37:28 ÖS »
Yav çok zor birşey değil aslında. Ama klavyeden anlatması çok zor oluyor. Ben bile yazdıklarımı anlamıyorum. :fiyu

Hani bie hep x,y türünden anlatılır ya:

y = a          sabit düz yere paralel çizgi

y = a*x + b   yukarı veya aşağı doğru düz çizgi. b'nin değerine göre sıfır noktasını keser veya başka bir noktadan geçer.

y = a*x2 + b*x + c  işte bizim eğri. İkinci derece denen, aşağı veya yukarı U şeklinde eğri çizgi.

a,b,c dediklerim orada verdiğim acaip sayılar.

bir de üç boyutta çalıştığımız için x,y,z hepsini kullanıyoruz.

z: teknenin boylamasına
x : teknenin enlemesine
y: tekne yüksekliğince, aşağıdan yukarı

z mesela postaların dizileceği yerler. z'yi verip x ve ye yi hesapladığımızda postaların köşelerini elde edeceğiz. bu kadar basit. gerçekten basit.

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #73 : Ocak 21, 2020, 04:50:59 ÖS »
matematik,fizik konusunda Volkan'dan daha beterimdir. :)..
anlayanlar için devam..en,boy nedir bunun?
dediginiz gibi çok kolay kurulumu olur,tam amatör iş'i..
birde statik,yüzdürme vb hesapları tam olursa tadından yenmez..
rhino gibi programlar bu işi yapıyor sanırım..
internette beleş bir tane yada deneme sürümü gibi birşey bulunabilirmi.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Sanal Ortamda Tekne İmalatı Denemesi - Sztrandek 495DR
« Yanıtla #74 : Ocak 21, 2020, 05:34:50 ÖS »
onları bilmiyorum da, biraz ilerlesek göeceksiniz ki çok kolay.

matematik fizik hiç üzmeyin kendinizi. statik dinamik hesaplar sonra. şekil olmadan onları yapamayız.

bende excel yok. google docs da bir tane örnek hazırladım.

küpeşte için tek tarafı ikincisi zaten onun eksi işaretlisi. uygun zamanda tam yaparım.

tabloya meşhur garip katsayıları girdim. onlar arkada saklı duruyor.
asıl tablo önde üstte. z değerlerini verince z değerlerini hesaplıyor. bu z değerleri postaların konacağı yerler. Teknenin boyu 7.45
enini de x değerlerinden göreceksiniz. şekil de veriyor zaten.

bu örnek üzerinden konuşalım. bu anlaşıldıktan sonra gerisi çok kolay.



 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
32 Yanıt
26283 Gösterim
Son İleti Ocak 12, 2014, 10:13:20 ÖÖ
Gönderen: lodosum
22 Yanıt
19079 Gösterim
Son İleti Temmuz 28, 2014, 09:51:43 ÖS
Gönderen: gundemyemek
440 Yanıt
177155 Gösterim
Son İleti Ekim 10, 2020, 02:39:22 ÖS
Gönderen: caki
16 Yanıt
10578 Gösterim
Son İleti Aralık 21, 2014, 05:23:56 ÖS
Gönderen: servet
27 Yanıt
27577 Gösterim
Son İleti Temmuz 25, 2014, 11:22:19 ÖÖ
Gönderen: osmanuysal
2 Yanıt
4631 Gösterim
Son İleti Mart 30, 2015, 04:33:05 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
22 Yanıt
14442 Gösterim
Son İleti Eylül 07, 2015, 07:53:26 ÖS
Gönderen: ismailoruc
19 Yanıt
5793 Gösterim
Son İleti Nisan 03, 2019, 03:56:01 ÖS
Gönderen: Sunay Gönenden
5 Yanıt
2380 Gösterim
Son İleti Temmuz 07, 2020, 10:10:39 ÖS
Gönderen: celenoglu