Gönderen Konu: Metal İnşa Malzemeleri(Sac,Aliminyum...vb)  (Okunma sayısı 28633 defa)

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Metal İnşa Malzemeleri(Sac,Aliminyum...vb)
« Yanıtla #15 : Eylül 03, 2020, 02:17:23 ÖÖ »

Ben bu listenin tembeliyim. Özellikle macun - zımpara işinden nefret ettiğim için (yapıştırma işini de hiç beceremem) epoksi - elyaf kompozit çözümden sürekli kaçmaktayım.

Bırakın kendim yapmayı, sanayide (İzmir) doğru düzgün alüminyum kaynak yapabilecek usta bulamadım. Adaşımın anlattığı bütün çarpılma yamulma vs sorunların hepsini yaşadım. Biz yaptık, oldu dedik. idare ediyoruz.

Bu nedenle hep o ideal malzemeyi aramaktayım. Hafif ama sağlam, suya tuza dayanıklı, kullanımı kolay bir şey.

Şu ara bulduğum en iyi malzeme Thermo - Lite diye satılan (bizde görmedim duymadım. Avustralya'da üretiliyor) bir kompozit levha. Tabi bizim için hayal olabilir de, tam bu işler için.

https://www.diycaravans.com.au/shop/thermo-lite-tough-composite-boards/

Bağlantıda ürün ile ilgili ayrıntılı bilgi var. Satışı da var ama bize uymaz. Bir de en sonunda ilginç yeni malzemeler için bağlantılar var.

Bu ürünler hayal olunca eldeki diğer alakasız ürünlerle ol(durul)abilirlik denemeleri yapmak gibi bir de kötü huyum var. Bugünlerde takıldığım malzeme de beton inşaat kalıplarında kontrplak / osb yerine kullanılan plastik osb veya plastik kontrplak dedikleri malzeme.

PP esaslı paslanmaz çürümez bir malzeme. Su geçirmiyor, emmiyor, tuzla sorunu yok. Kesmesi biçmesi kolay, aynı ahşap gibi. Tek kusuru var hiçbirşeyle yapışmıyor. İki parçayı bir araya getirmek sorunlu. yani su yalıtımı açısından. çünkü inşaat malzemesi. Ama dediğim gibi ben nasıl yaparım da yaparım diye düşünüp duruyorum. Benim görebildiğim piyasada en iyisi, Antalya'da üretilen PLADECK denilen ürün. onun da bağlantısı şu.

https://www.ado.com.tr/markalarimiz/pladeck.html

dediği. gibi bu malzeme üstteki ideal malzemeyi bulamayınca yeri e kullanabilme olasılığı araştırması (aralarında dağlar kadar farklar var). Her yerde olmasa da bazı yerlerde yine de işe yarayabilir gibi geliyor bana.

celenoglu

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
    • Tekne Yat Sörveyi, Ozmoz muayenesi ve onarımı, danışmanlık, arma ayarı
  • Ad Soyad: Ahmet Çelenoğlu
  • Bulunduğu İl: İstanbul
Ynt: Metal İnşa Malzemeleri(Sac,Aliminyum...vb)
« Yanıtla #16 : Eylül 03, 2020, 07:26:50 ÖÖ »
Saç tekne için tekne boyu en az 10 m olmalı, kaynatılabilir kalınlık 3 mm veya daha fazla olmasını gerektirdiğinden aşırı ağı oluyor ve yüzmesi bile (su üstünde kalması) başarı sayılıyor. Hesabını yaptım, benimki yüzer derseniz bile yanılırsınız, kar yağarsa oluşturacağı yük, seyirde veya yağmurda tekne içine girecek su veya biraz uzunca bir yolculuk için alacağınız nevale zaten kısıtlı yüzme kapasitesini iyice bozacaktır. Sacı perçinle tuttururum veya otomobil kaportası gibi basarım , ince olur diye düşünmeyin. Çelik her türlü önlemi alsanız bile yüzeyinden her yıl belirli oranda kayba uğruyor, yani yeterli kalınlıkta saç kullansanız bile bir kaç yıl sonra o kalınlık yeterli olmaktan çıkacaktır.

Yanlış hatırlamıyorsam alüminyum teknelerin sadece bordası ve güvertesi çıplak bırakılabilir, Karinası mutlaka koruma amaçlı boyanmalı, koruma amaçlı olmasa bile su altı canlılarının gövdeye yapışmaması için zehirli boyaya ihtiyacınız olacak. Galvanik korozyon için tekne altındaki diğer metalleri çok az tutmanız gerekecek ve sahil elektrik bağlantısı için galvanik izolatör veya izolasyon trafosu şart olacak, kullanılacak diğer su altı metallerinin çok yakınına da alüminyumdan daha koruyucu tutya kullanacaksınız.

   

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
tel:543 494 71 71

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Metal İnşa Malzemeleri(Sac,Aliminyum...vb)
« Yanıtla #17 : Eylül 03, 2020, 08:50:44 ÖÖ »
Saç tekne için tekne boyu en az 10 m olmalı, kaynatılabilir kalınlık 3 mm veya daha fazla olmasını gerektirdiğinden aşırı ağı oluyor ve yüzmesi bile (su üstünde kalması) başarı sayılıyor. Hesabını yaptım, benimki yüzer derseniz bile yanılırsınız, kar yağarsa oluşturacağı yük, seyirde veya yağmurda tekne içine girecek su veya biraz uzunca bir yolculuk için alacağınız nevale zaten kısıtlı yüzme kapasitesini iyice bozacaktır. Sacı perçinle tuttururum veya otomobil kaportası gibi basarım , ince olur diye düşünmeyin. Çelik her türlü önlemi alsanız bile yüzeyinden her yıl belirli oranda kayba uğruyor, yani yeterli kalınlıkta saç kullansanız bile bir kaç yıl sonra o kalınlık yeterli olmaktan çıkacaktır.

Eskiden belki bu dediginiz cok yerinde olabilirdi. Ancak gunumuzde o kadar gecerli midir bilemiyorum. Yani kimya ve boya teknolojileri ozellikle son 20 yilda cok fazla gelisti. Duzgun sekilde ve yeterince cok katman halinde atildiktan sonra suyun celige ulasip korozyona sebep olacagini cok dusunmuyorum. Cok buyuk gemilerde stresler cok fazla oldugu ve genlesmeler cm'lerle olculdugu icin bir sorun olabilir. Ancak 8 metrelik bir teknede toplam genlesip daralmalar 1cm bile etmeyecektir. Bu sartlarda en sert boya katmani bile yeterince esner ve catlak olusturmaz.

Ekteki kutu blok'un dis kaplamasi ( tam kapali dusunun ) 2.5mm, butun ic iskelet ise 5mm kalinliginda. 800cm x 80cm x 80cm olculerinde ve agirligi 800kg. 32cm suya battiginda 2m3 hacmi suya batmis oluyor. Bu da en kotu sartlarda kendi agirligi dahil 2 ton yuk tasiyabilir demek. Neticede faydali yuk olarak 1.2 ton tasiyabilir. Olasi bir durumda ( ekstrem bir kar yagisi diyelim ) tekne asiri agirlik sebebi ile bu govde tamamen suya batmis olsun. Bu govdeyi tamamen suya batirmak icin 4.9 ton yuk gerekiyor.  Bu arkadasin dusundugu tarz bir tekne ev icin bu govdeden iki tane kullanmasi lazim. bu durumda batmaz govdelerin agirligi 1.6 ton, guvenli kullanim icin yukleyebilecekleri agirlik 2.4 ton, olasi bir olumsuz durumda bu govdelerin hala su uzerinde tutabilecegi maksimum yuk  9.8 ton yapiyor. Dalgalar salinimlar vs ile bu agirliklar 1.5 kat fazla hissedilir desek, hala 6.5 ton'u guvenle, 9.8 ton yuku de gecici olarak su ustunde tutabilir.

Evet. 2.5mm celigi elektrot kaynagi ile carpitmadan, ciddi isi hasari vermeden kaynatamazsiniz. Benim bu onerim, Aluminyum tig kaynagini goze alan birisinin celik tig kaynagina da sicak bakabilecegi dusuncesine dayaniyor. Yillarca tig kaynagi yaptim. Bence ortalama tecrubeli bir tig kaynakcisi 1.5mm incelige kadar celik kaynaginda carpilmayi dert etmeden kaynak yapabilir.

Ust yapiyi da tamamen kutu/boru profiller ve kontraplak yada diger hafif malzemelerle yaparak oldukca hafif bir yapi elde edip, guvenli kullanim sartlarinda yakit ve suyu haric bence hala 1 ton civari faydali yuk tasimasi mumkun.

Bu tarz bir tekne bence zaten hangi sartlarda ve tekniklerle uretilirse uretilsin acik denizde tehlikeli. Dolayisi ile bu tekne ile asla acik denize cikilmamali ve asla sakin olmayan deniz kosullarinda seyahat edilmemeli dusuncesindeyim.

Teknenin ekstra agir olmasi demirlemis halde iken ekstra bir konfor sunacaktir. agirligi kucuk salinimlari absorbe edecektir. Hareket halinde iken ekstra agirliktan kaynakli bir konforsuzluk ve yakit tuketimi soz konusu olacaktir.

Tek karinli 8 metre bir teknenin bu sartlarda insa edilmesi bence tamamen yanlis bir fikir. Agirlik dengesizligi her turlu sorun olacaktir ve guverteye eklenecek en ufak agirlik agirlik merkezini oldukca yukari cekecektir.


Bunlar benim dusuncelerim. 100% dogru diye iddia edemem.

Ben zaten bu kadar kafa yorulacagina ve sonuctan hala emin olunamayacagina,  15 - 20mm kontraplaktan yapsin gecsin kafasindayim  :fiyu  Neticede daha hafif ve saglam olur. Hatalari da tolere eder. Illa metalden yapilacaksa, aluminyum cok cetrefilli ve hic amator ( hatta profesyonel de ) dostu bir malzeme degil. Dogru kalinliklari tespit etmek de hic kolay degil. Illa metal yapacagim deniyorsa en azindan celik dusunulmeli, ona kafa yorulmali dusuncesindeyim.


celenoglu

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
    • Tekne Yat Sörveyi, Ozmoz muayenesi ve onarımı, danışmanlık, arma ayarı
  • Ad Soyad: Ahmet Çelenoğlu
  • Bulunduğu İl: İstanbul
Ynt: Metal İnşa Malzemeleri(Sac,Aliminyum...vb)
« Yanıtla #18 : Eylül 03, 2020, 08:58:40 ÖÖ »
İşi teknik tartışmaya çevirmek istemem ama çeliğin aşınmaması için üzerindeki katman yeterli değil, şu veya bu şekilde o katman zarar görüyor ve bölgesel de olsa aşınma başlıyor. İkincisi ise üstünü örten malzemenin ömrü sonsuz olmadığından, bir süre sonra temizlenip yeniden uygulanması gerekiyor, bu işlem de çelikten bir miktar götürüyor. Bilinenin aksine saç levha su ile temas eden dış bölümden değil, sintineden daha çok kalınlık kaybediyor. Tekne içinde hareket eden her şey sonunda koruyucu katmanı siliyor ve korozyon başlıyor. 

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
tel:543 494 71 71

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Metal İnşa Malzemeleri(Sac,Aliminyum...vb)
« Yanıtla #19 : Eylül 03, 2020, 09:10:01 ÖÖ »
İşi teknik tartışmaya çevirmek istemem ama çeliğin aşınmaması için üzerindeki katman yeterli değil, şu veya bu şekilde o katman zarar görüyor ve bölgesel de olsa aşınma başlıyor. İkincisi ise üstünü örten malzemenin ömrü sonsuz olmadığından, bir süre sonra temizlenip yeniden uygulanması gerekiyor, bu işlem de çelikten bir miktar götürüyor. Bilinenin aksine saç levha su ile temas eden dış bölümden değil, sintineden daha çok kalınlık kaybediyor. Tekne içinde hareket eden her şey sonunda koruyucu katmanı siliyor ve korozyon başlıyor.

Estagfurullah. Bilgi paylastikca cogalir. Pontoon tarzi bir teknede sintine genellikle tam kapali bir bolge oluyor ve orayla kimsenin isi olmuyor. Dolayisi ile bu tarz bir teknede bu tarz korozyon risklerinin cok olacagini sanmiyorum.

Amacim, eger illa metalden yapacagim idealizmi soz konusuysa, Amator yapimci icin bence hala celik daha mantikli. Yine de her turlu oyumu kontraplaktan yana kullaniyorum.

Murat SOLMAZ

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 2
  • Ad Soyad: Hasan Murat SOLMAZ
  • Bulunduğu İl: İstanbul
  • Doğum Yılı: 1969
Ynt: Metal İnşa Malzemeleri(Sac,Aliminyum...vb)
« Yanıtla #20 : Eylül 05, 2020, 06:36:45 ÖS »
Dostlar gösterilen ilgi ve detaylı bilgilendirmeler için hepinize ayrı ayrı teşekkür ediyor; geç dönüşüm için de özür diliyorum...

Sayın "sessizsakin" dostum, korkularımı yüzüme vurmuş ve tamamen endişelerimi doğrulamış, kendisine ayrıca teşekkür ediyorum...
Aslen, zaten ahşap + elyaf + epoxy üzerine 1 yıldır araştırma yaptım...
Ve kararım da bu yönde idi...
Ancak, internette benzer tekne yapılarında hep alüminyum görünce, "her ne kadar zorlanacak olsam da, demek ki doğrusu bu olmalı" mantığına yöneldim...
Şimdi, sizin fikirleriniz ile "maceraya girmeden" amatöre uygun yöntemle devam edip, eski defterleri tekrar karıştıracağım..

Haa... Tabii ki, bu işler "bütçe dengesi" gerektiren konular..
Umarım önümüzdeki 2 yıllık kalkınma planında kendime bir başlangıç şansı yaratabilirim...

Tekrar teşekkürler..
Görüşmek üzere, takipteyim...
 :)


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
12 Yanıt
20024 Gösterim
Son İleti Mart 19, 2021, 03:39:30 ÖS
Gönderen: Wizard
48 Yanıt
61014 Gösterim
Son İleti Nisan 18, 2021, 10:11:49 ÖS
Gönderen: canini
1 Yanıt
3335 Gösterim
Son İleti Mayıs 18, 2015, 12:10:06 ÖS
Gönderen: Rkaramazak
21 Yanıt
9671 Gösterim
Son İleti Temmuz 05, 2019, 09:26:47 ÖÖ
Gönderen: muratugurlu
12 Yanıt
5079 Gösterim
Son İleti Mayıs 11, 2016, 04:23:06 ÖS
Gönderen: CAMtanju
9 Yanıt
3604 Gösterim
Son İleti Ağustos 04, 2020, 09:26:00 ÖS
Gönderen: celenoglu
3 Yanıt
2466 Gösterim
Son İleti Mart 20, 2021, 06:42:46 ÖS
Gönderen: KARANLIK
0 Yanıt
2395 Gösterim
Son İleti Ağustos 20, 2021, 01:28:28 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
2 Yanıt
4565 Gösterim
Son İleti Nisan 26, 2022, 02:34:08 ÖS
Gönderen: vlkanaydin