Gönderen Konu: GPS-AIS-CHART PLOTTER  (Okunma sayısı 15056 defa)

digidisp

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 7
  • Ocean-going Master
  • Ad Soyad: Yavuz S. KUCUKOZDEMIR
  • Bulunduğu İl: Yurtdisi
  • Doğum Yılı: 1960
  • Tekne Adı: Mavish
GPS-AIS-CHART PLOTTER
« : Ağustos 30, 2013, 07:19:44 ÖS »

Volkan beyin başlatmış olduğu konuya biraz ek yaparak forumu zenginleştireyim istedim. Burada çok fazla detaya girmeyeceğim. Teknik terimlerden olabildiğince kaçınacağım ama sonuç olarak teknik bir konudan söz ediyoruz ve biraz teknik bilgi herkes için yararlıdır.

Konumuz : GPS-AIS-CHART PLOTTER

Birinci bilmemiz gereken konu şu. GPS,AIS ve CHART PLOTTER üç farklı cihazdır ve normal koşullarda bırakın birbirinin yerine kullanılmayı,  Marine Elektronik Cihazları olmaları dışında en ufak bir benzerlikleri yoktur. Ancak GPS'in son ikisinde çoğunlukla entegre olarak bulunması gibi bir ortak özellikleri var.
Şimdi bu cihazları sırası ile fazla detaya inmeden inceleyelim.
GPS : Hemen tüm denizcilerin(hatta denizci olmayanların bile) iyi bildiği bir cihaz olup dünyada çok geniş bir kullanım alanına sahiptir.
Amerikan Savunma Bakanlığı(DoD) tarafından uzaya(dünya yörüngesinde, dünyadan 20 km yukarıya) gönderilen 32 adet uydudan(Bu uydulara NAVSTAR adı verilmektedir) alınan sinyalleri işleyerek dünya üzerinde bulunan bir GPS alıcısının konumunu üç boyutta(Enlem-Boylam-Yükseklik) ve zaman bilgisini hesaplayan bir cihazdır. Hesaplanan bu değerler cihazın ekranı üzerinde sayısal olarak sergilenir ve bır kısım cihazlarda uygun bir çıkıştan(bunlara elektronikte port deniyor) diğer cihazlara gönderilir.
GPS temel olarak çok kanallı bir alıcı ile birleştirilmiş bir mikro-bilgisayardır. Alıcı üzerinde birden çok uyduyu aynı anda dinleyebilecek (Genellikle en az 12) kanallar bulunur. Uyduların konumları ve dünya etrafındaki yörüngeleri, yeryüzünde herhangi bir noktada bulunan bir alıcının en az 6 uydudan sinyal alabileceği şekilde düzenlenmiştir. Çalışma prensibi oldukça basittir. Alıcıya en az dört farklı uydudan gelen sinyallerin ulaşma zamanları arasındaki farkı kullanıp, doğrusal geometri çözümlemesi yaparak alıcının konumu hesaplanır. 1.2-1.5 GHz frekans bandı kullanılır. Mevki doğruluğu o anda sinyalleri alınabilen uydu sayısı ile doğru olarak artmakla birlikte sivil kullanıcılar için 15m nin altına inmesine izin verilmez. Hatta ABD Savunma Bakanlığı uydulardan yayınlanan sinyallerede bulunan ve SA adı verilen bir özelliği kapatarak mevki doğruluğunu 100m'den az olmayan hatalı duruma bile getirebilir.
Sistemin üç kusurundan söz edilebilir. Birincisi GPS alıcısının uyduyu direk görmesi gerektiğidir. Ama bu kusur GPS'e has bir kusur değildir. Bu frekans bandındaki tüm cihazlar için bu aşağı yukarı böyledir ve deniz ortamı düşünüldüğünde (360 derece ufkun görülebildiği) önemli sayılacak bir kusur sayılmaz. Ancak yüksek binalarla çevrili nispeten dar caddelerde GPS'in mevki koyma olanağı sınırlanmaktadır.  İkinci kusur, sistemin anahtarının ABD'nin elinde bulunmasıdır. Bu ikinci kusur bazı ülkeler tarafından kabul edilemez bulunmuş ki benzer bir sistem Rusya tarafından GLONASS adıyla işletilmektedir. Avrupa Birliği, Çin ve Hindistan kendi GPS sistemlerini kurma çalışmalarını sürdürmektedirler.
Üçüncü kusur ise daha teknik bir konu. Her ne kadar kullanıcılar farketmese de GPS ile mevki koyma sürekliliği 100% değildir. Uydu yörüngeleri nedeni ile bu değer dünya üzerindeki bir kullanıcı için ortalama %95 olarak verilmektedir. Yani mesela 100 dk süresince GPS'iniz 5 dk süreyle mevki hesaplayamaz durumda bulunmaktadır. Bu eksiklik yine denizde fazla bir önem ifade etmemekle beraber zayıf görüş koşullarında gece piste inmeye çalışan bir yolcu uçağının pilotu için epey farkedecektir. :) Bu kusurdan nasıl kaçınılacağı yazının devamında anlatılmıştır.
Ancak yine de Amerikan Savunma Bakanlığı kullanım kurallarını değiştirmediği (uyduların sinyallerini kodlayarak sivil kullanıma kapatmadığı) sürece tüm kullanıcılar için hassas, güvenli, her hava koşulunda çalışan ve ücretsiz mevki bulma olanağı veren bir sistemdir GPS.

Deniz seyrinde kullanılan GPS modelleri kullanıcıya yanlızca mevki ve zaman bilgisini sağlamaktan çok daha fazlasını verirler. GPS Navigator adı verilen bu cihazlar fazladan, uydulardan aldıkları hassas zaman bilgisini de kullanarak bir deniz seyrüseferinin tüm rotalarının ve dönüş noktalarının girilebilmesini ve seyir planlamasının yapılmasını sağlamaları, geminin ilerlemesi gereken rota izinden olan kaymalarını, dönüş zamanlarını, tahmini varış zamanlarını, belirli zaman aralığındaki mevki farkından geminin rota ve süratini, demirde bulunan bir teknenin demir tarayıp taramadığını(yerinin değişip değişmediğini), denize adam düşmesi durumunda düşme noktasının plotlanmasını ve geminin o noktaya yönlenebilmesi v.b. kolaylıklar sağlarlar.
GPS konusunu sonlandırmadan önce deniz seyrüseferi için önemli olduğunu düşündüğümüz iki konuya daha değineceğiz. Bunlar DGPS ve WAAS
kısaltmaları ile ifade edilen özelliklerdir.
DGPS(Differential GPS) GPS ile konulan bir mevkinin doğruluğunu arttırmak için karada konumu belli bir noktaya konulmuş bir LW(Uzun dalga)
vericiden alınan sinyaller yardımı ile bir GPS alıcısının mevki hesaplama hassasiyetinin artırılması tekniğine verilen isimdir. DGPS özellikli bir alıcının
mevki doğruluğunu 5m  civarındadır.Ancak pek doğal olarak bu özelliğin kullanılabilmesi o bölgede (180-200 NM içinde) bir DGPS  vericisinin varlığına bağlıdır. Ve üstelik vericiden uzaklaştıkça hata düzeltme oranı azalmaktadır. Türkiye kıyılarında şu an iki DGPS istasyonu faal. Birisi İstanbul boğazı Karadeniz girişinde, diğeri Çanakkale boğazı Ege girişinde. Ancak Kerempe, Kefken, Muğla ve Mersin de için planlandığını biliyoruz. Bilmediğimiz, ne zaman servise girecekleri.
WAAS(Wide Area Augmenting System) temel olarak hava seyri için geliştirilmiş DGPS benzeri bir sistemdir. Uçakların inişlerde piste son yaklaşmasını hassas olarak yapabilmesini sağlamak amacı ile geliştirilmiş olsa da Pasifik okyanusunun büyük bir kısmında, Kuzey ve Güney Amerikada, Hawai'de ve Atlantik Okyanusunun orta hattının batısında bulunan GPS Alıcılarının WAAS özelliği bulunması kaydıyla deniz seyrinde faydalanabileceği bir teknolojidir. WAAS teknolojisine sahip bir Marine GPS, havacılık standartlarında mevki koyma hassasiyetine kavuşur ki bu da 3m'den daha iyi bir mevki doğruluğu demektir. DGPS ile WAAS arasındaki temel fark DGPS için karada konuşlanmış bir LW DGPS vericisine gereksinim duyulmakta olmasına karşın, WAAS'da mevki doğruluğunun artırılması için buna ilaveten 3 farklı haberleşme uydusunun da bu işte kullanılmasıdır.

Furuno GP37 GPS/DGPS/WAAS özellikli GPS Navigator için iyi bir örnektir. Linki aşağıda.
http://www.furunousa.com/Products/ProductDetail.aspx?product=GP37

Bu yazı dizisine AIS ve CHART PLOTTER ile devam edeceğiz.

Sağlıcakla kalın...

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.316
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: GPS-AIS-CHART PLOTTER
« Yanıtla #1 : Ağustos 30, 2013, 08:13:35 ÖS »
Yazı dizisini bozmamak için yazmayacaktım ama dayanamadım :) Şahane paylaşımınız için çok teşekkürler :)
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

Mehmet Köstekçi

  • İleri Rehber
  • *****
  • İleti: 577
  • costek@gmail.com
  • Ad Soyad: Mehmet Köstekçi
  • Bulunduğu İl: Mersin
  • Doğum Yılı: 1957
  • Tekne Adı: Olacak inşallah
Ynt: GPS-AIS-CHART PLOTTER
« Yanıtla #2 : Ağustos 30, 2013, 08:58:51 ÖS »
Aydınlatıcı ve bilgilendirici paylaşımınız için teşekkürler :) Volkancığım admin sensin sıraya dizersin, yada hariçten gazel okuyanları silersin  :D
M.Köstekçi
---bu son fasıldır ey ömrüm, artık denizde geç---

https://photos.app.goo.gl/YspPZu46Kf2jCvU28

msceylan

  • Usta Rehber
  • *****
  • İleti: 1.450
  • Ad Soyad: M.Sedat Ceylan
  • Bulunduğu İl: Ankara
  • Doğum Yılı: 1972
Ynt: GPS-AIS-CHART PLOTTER
« Yanıtla #3 : Ağustos 30, 2013, 09:39:02 ÖS »
Kaptan sağolasın ;)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.316
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: GPS-AIS-CHART PLOTTER
« Yanıtla #4 : Ağustos 30, 2013, 10:17:07 ÖS »
Aslında benimde bu gps ler için bomba bir paylaşımım varda google amca ve navionics ten korkuyorum :D Bu ücretli zengin programına biraz ayar çekmek zorunda kaldımda :D
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

digidisp

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 7
  • Ocean-going Master
  • Ad Soyad: Yavuz S. KUCUKOZDEMIR
  • Bulunduğu İl: Yurtdisi
  • Doğum Yılı: 1960
  • Tekne Adı: Mavish
GPS-AIS-CHART PLOTTER
« Yanıtla #5 : Ağustos 31, 2013, 12:27:00 ÖÖ »

Yazı dizisinin bu ikinci bölümünde AIS'i ele alıyoruz.

AIS : Marine VHF bandının 87 ve 88 inci kanallarını kullanan ve bir VHF alıcı verici(Transponder) ile birleştirilmiş bir mikro-bilgisayardır.
Automatic Identification Systems sözcüklerinin baş harflerinden türetilen İngilizce bir kısaltma olup Türkçeye Otomatik Tanıma/Tanıtma Sistemi olarak çevirebiliriz. Temel kullanım amacı denizde karşılaşan iki geminin birbirlerine yada karada konuşlu bir kontrol makamına (Sahil Güvenlik, VTS, Port Control) civardaki gemilerin muhtelif bilgilerinin (Adı, Çağrı Adı, Rotası, Sürati, Draftı, Varış Limanı v.b.) elektronik yolla aktarılmasını sağlamaktır.
AIS tarafından diğer istasyonlara aktarılan bilgilerin bir kısmı sisteme otomatik olarak gemi sistemlerinden girmekte (gemi rota ve sürati v.b.), bir kısmı ise operator tarafından elle (gemi adı, çağrı adı, varış limanı v.b) verilmektedir.

Çok kısaca AIS, VHF Radio üzerinden kurulan bilgisayar ağıdır. Tıpkı diğer bilgisayar ağları gibi sisteme birden çok istasyon katılabilir ve birbirlerine veri aktarabilirler. Bilgisayar ağlarında kablo ile yada Wi-Fi ile birbirine bağlı olan terminaller AIS'de bu bağlantıyı VHF Radio üzerinden kurarlar. Her AIS cihazı MMSI adı verilen bir tanıtma işareti (tıpkı bir telefon numarası gibi) ile yayın yaparak çevrimdeki diğer cihazlara bilgi aktarır. GMSK adı ile bilinen yüksek hızla (9600Baud) ve güvenle VHF radio üzerinden bilgi transferi yapmayı sağlayan bir modülasyon tekniği kullanan AIS, son yıllarda denizcilik dünyasına girmesine karşın, kullanılışlılığı ve sağladığı kolaylıklar nedeni ile gemi köprüüstünde vazgeçilmez cihazlardan biri haline gelmiştir.

AIS için şu an aklımızda tutmamız gereken üç tür var. Bunlar Class A AIS, Class B AIS ve AIS-Receiver

Class A-AIS : Büyük ticaret gemilerinde kullanılan Max. 12W çıkış gücü kullanan, birbirlerine daha sık(3sn) aralıklarla bilgi gönderen AIS cihazları standardıdır. Diğer gemi sistemlerine bağlanmayı sağlayacak portlar ile donatılmıştır. Kendi GPS'lerini üzerinde bulundurmaları zorunludur. Ayrıca üzerinde dahili bir ekranı bulunması da zorunlu kılınmıştır. 2 kanallı bir alıcısı olup aynı anda iki ayrı AIS ağında çalışabilirler. Aynı anda iki ağda çalışabilme özelliği Class A bir AIS'i bir tür relay istasyonu haline getirerek, her iki ağın birbiri ile bilgi paylaşmasına olanak vermekte ve bu pratikte birbirlerine çok uzak mesafelerde bulunan gemilerin birbirlerinin varlığından haberdar olmasına olanak sağlamaktadır.

Class B-AIS : Küçük ticaret gemileri ve yatlar için kısıtlı yetenekli bir AIS standardı olup  Max. 2W çıkış gücü ile çalışır. Class B cihazlar, birbirlerine daha seyrek aralıklarla(30sn) bilgi iletirler. Bağlantı yetenekleri kısıtlı olup, bu sınıf AIS'lerin de kendi GPS'lerini üzerlerinde bulundurmaları zorunludur. Üzerinde dahili bir ekran bulunması zorunluluğu yoktur. Diğer gemilere ait bilgiler ilave bir display eklenerek(bu bir chart plotter da olabilir) görülürler. Bu nedenle Class A cihazlara nazaran düşük fiyata bulunabilmektedirler.

AIS-Receiver : Üzerinde vericisi olmayan yanlızca alıcı kısmı olan bir AIS cihazı olup doğal olarak yanlızca diğer gemilerin AIS üzerinden gönderdikleri bilgileri alabilen ancak kendi bilgilerini diğerlerine aktaramayan bir cihazdır. AIS çevriminde yanlızca pasif dinleme yaptığı için bir MMSI numarasına sahip olması gerekmez. İlave avantaj MMSI numarası almak için ilgili makama harç ödemek gerekmez :) Ayrıca ucuzluğu, basitliği ve düşük eneri tüketimi gibi avantajları da vardır. AIS taşıma zorunluluğu olmayan, ancak civardaki deniz trafiği hakkında bilgi sahibi olmak isteyen tekneler için ideal çözüm sağlayan cihazdır. Yatlar için en ideal AIS çözümüdür.

Dikkatinizi çekmiştir, AIS-Receiver dışındaki AIS'ler kendi GPS'lerini üzerinde bulundurmaları zorunludur. O halde Class-A veya Class-B AIS sistemine sahip bir gemi neden ayrıca GPS bulundurma gereksinimi duymaktadır? Sorunun cevabı basittir. Gemilerde bulunan GPS'ler GPS konusunda açıkladığınmız gibi aslında birer GPS Navigator olup bir GPS dışında ilave bir seri seyir yardımcısı fonksiyona sahiptirler. Oysaki AIS cihazı üzerinde bulunan GPS alıcı, AIS cihazının kendi ihtiyaç duyduğu gemi mevkiini ve hassas zamanlama bilgisini ona sağlayan bir alt birimdir. Bir GPS Navigator olarak kullanmaya açık değildir.

AIS konusunda burada anmadan geçemeyeceğimiz bir konu daha var. Üstelik bu konu AIS-Receiver kullanan tekneleri çok daha fazla ilgilendiren bir konu. AIS'in temel amacı çevrimdeki diğer AIS'ler ile karşılıklı bilgi değişimi olmakla birlikte sahip olduğu bilgiler nedeni ile en az bilgi değişimi kadar önemli bir yeteneği de doğal olarak yazılım yolu ile kazanabiliyor. Üstelik bu konu tüm gece boyunca(belki de uyuyarak) tek başına seyreden bir yelkenli tekne kaptanı için çok çok daha önemli.
AIS cihazı normal olarak kendi gemimizin ve karşı geminin rota ve süratini bilmektedir. Eğer iki tekne rotaları birbirini kesecek şekile deniz üzerinde hareket ediyorlarsa AIS bu durumda bir çatışma tehlikesinin var olup olmadığını hesaplayabiliyor. (Buna denizcilikte CPA-Closest Point of Approach adını veriyoruz ve Türkçeye Azami Yaklaşma Noktası-AYN olarak çeviriyoruz) Şimdi diğer gemi ile AYN mesafesinin sıfır olması bu iki geminin çatışacağı(yani çarpışacağı) anlamına geliyor. AYN'nin sıfır olması durumunda, her iki gemininde bu konuda hiçbirşey yapmamasının doğal sonucu deniz kazasıdır. İşte bir AIS bu konuda eğer bir alarm vermesi istenirse bu alarmı verebiliyor, çünkü rota ve sürati bilinen tüm tekneler için bizim gemimizle olan AYN mesafesi sürekli hesaplanıyor.
Ancak burada değinmek istediğim bir husus daha var. 1. Donanma gemilerine AIS taşıma zorunluluğu yok. (Gerçi taşıyorlar ama, yanlızca sizi izlemek için AIS-Receiver konumunda :) ) 2. Karşı geminin AIS'i arızalı ise sizin AIS'iniz bir çatışma riski bulunsa dahi alarm üretme şansı yok. Yani tedbirli olmak esas.
Bir bilgi aktarım cihazı olmanın ötesinde sahip olduğu bilgiler ve güçlü bir hesaplama ünitesi sayesinde basit bir AIS-Receiver bile bir gemide seyir
güvenliğini önemli ölçüde arttıran bir radarın birçok fonksiyonunu yerine getirebiliyor. Belkide tam da bu nedenle bazı AIS üreticileri cihazlarını bir Chart Plotter ile birleştirerek AIS-Radar olarak isimlendiriyorlar.

AIS cihazının kullandığı VHF bandı bu cihaza bir dezavantaj oluştururken kimi koşullarda büyük bir avantaj sağlayabiliyor. Ne demek istediğimizi kısaca açıklayalım. VHF bandında çalışan cihazların birbirlerini anten-antene görmeleri gerekir. Bu da normal koşullarda bir AIS cihazının en fazla 25-30 NM civarımızdaki gemileri görmemizi sağlayabileceği  anlamındadır. Bununla beraber atmosferik koşulların uygun olması ve özellikle düşük bağıl nem koşullarında VHF bandındaki sinyaller dünyanın yuvarlaklığına parelel bir biçimde kırılmakta ve çok uzaklara ulaşabilmektedirler. Bu bazen Class A bir AIS için 250 NM yi bulurki hemen hiçbir sivil ticari gemi radarı bu kadar uzak bir mesafeden bir başka gemiyi tespit edemez. Özetle 12W çıkış güçü kullanarak 250 NM civarınıdaki deniz trafiğinden haberdar olmak muhteşem bir ayrıcalıktır. Tabi koşullar elverdiğinde.

GPS konusunda, GPS'e getirdiğimiz eleştiriyi, AIS için yapmasak olmaz. Malum, pek ukalayız ve kolay beğenmiyoruz ;) Neyse, şaka bir yana bir Uzakyol Kaptanı olarak AIS'i fazla eleştirmeyi hakkaniyetli bulmamakla beraber şunu da söylemeden geçemeyeceğim. AIS konusunda ilk karar verilip standartlar konulurken bu konudaki yetkili kuruluş olan IMO(Uluslararası Denizcilik Örgütü) pek öngörüsüz davranmış ve AIS üzerinden karşılıklı transfer edilen bilgileri yeterince iyi tanımlayamış. Bugün AIS cihazının kapasitesi dahilinde olmakla birlikte birçok bilgi AIS üzerinden transfer edilmiyor ve bu açık VHF Radio üzerinden açıp sormayı gerektiriyor. Yine benzer şekilde Sahil Güvenlik yada Port Authority sorguladığı bir gemiye ait birçok bilgiye AIS üzerinden ulaşabileceği halde bu bilgiler AIS üzerinden transfer edilmediği için ilgili gemi ile VHF teması kurmak zorunda kalıyor. Ne demeye çalıştığımı bir örnekle açayım. Bugün AIS bir geminin hangi limana doğru yol aldığını gösterebiliyor. Ama hangi limandan yola çıktığını göstermiyor. Bu neden önemli? Mesela şundan. O geminin yola çıktığı limana doğru yol alan bir geminin kaptanısınız. Size yol boyunca karşılaşabileceğiniz en doğru meteorolojik koşulları o gemi söyleyebilir. Çünkü sizin gideceğiniz yolu o gelmektedir. Yada varacağınız limandaki yoğunluğu bu gemiden öğrenebilirsiniz v.b. Bu da AIS'i teknolojik olarak değil ama işletim yada kullanım olarak eleştirilecek konulardan biri haline geliyor. Umalım ki bu konu gelecekte AIS konusunda çözümlenecek konulardan birisi olsun.

Konuyu son bölümde Chart Plotter ve genel bir değerlendirme ile sona erdireceğiz.

Tekrar görüşmek üzere...

msceylan

  • Usta Rehber
  • *****
  • İleti: 1.450
  • Ad Soyad: M.Sedat Ceylan
  • Bulunduğu İl: Ankara
  • Doğum Yılı: 1972
Ynt: GPS-AIS-CHART PLOTTER
« Yanıtla #6 : Ağustos 31, 2013, 01:25:01 ÖS »
yani bizim telsiz dediğimiz olmuyor mu bu?  :D

digidisp

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 7
  • Ocean-going Master
  • Ad Soyad: Yavuz S. KUCUKOZDEMIR
  • Bulunduğu İl: Yurtdisi
  • Doğum Yılı: 1960
  • Tekne Adı: Mavish
Ynt: GPS-AIS-CHART PLOTTER
« Yanıtla #7 : Ağustos 31, 2013, 02:30:16 ÖS »
VHF Radio evet bizim telsiz dediğimiz. Ancak AIS Class A ve Class B kendi telsizlerini(VHF Radio) kendi bünyesinde barındırıyorlar. Var olsa bile teknenin telsizini kullanmıyorlar. Buna karşılık AIS Receiver'in kendi içinde yanlizca telsiz alıcısı var. Vericiye ihtiyacı olmadığı için, verici kısmı yok. Bu nedenle daha ucuz, daha basit bir yapıya sahip, vericisi olmadığı için çok az enerji harcıyor ve tabiki çok daha ucuz. Bir AIS Receiver bir kısa paket sigara büyüklüğünde bir cihaz.

msceylan

  • Usta Rehber
  • *****
  • İleti: 1.450
  • Ad Soyad: M.Sedat Ceylan
  • Bulunduğu İl: Ankara
  • Doğum Yılı: 1972
Ynt: GPS-AIS-CHART PLOTTER
« Yanıtla #8 : Ağustos 31, 2013, 03:12:46 ÖS »
Kısa mesafe telsiz kullanma belgesi de alınıyor ya oradaki telsiz hangisi oluyor? yani klasik telsiz de olmalı mı teknede?

digidisp

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 7
  • Ocean-going Master
  • Ad Soyad: Yavuz S. KUCUKOZDEMIR
  • Bulunduğu İl: Yurtdisi
  • Doğum Yılı: 1960
  • Tekne Adı: Mavish
Ynt: GPS-AIS-CHART PLOTTER
« Yanıtla #9 : Ağustos 31, 2013, 04:26:31 ÖS »
Konumuzun üçüncü cihazı CHART PLOTTER

CHART PLOTTER : Bu cihazın bir alıcı veya verici ünitesi yoktur. Son yıllarda yaygın olarak kullanıma giren Elektronik Haritaları gösterme kabiliyeti olangrafik ekrana sahip bir bilgisayar olduğunu söyleyebiliriz. Eğer bir Chart Plotter'a GPS bağlanırsa yada kendi üzerinde entegre bir GPS varsa(ki çoğunlukla vardır) bu durumda cihaz kendi gemimizi harita üzerinde gösterebilecektir. Eğer yine aynı chart plotterin uygun bir giriş portu varsa ve biz bir AIS cihazını buraya bağlarsak bu durumda diğer gemileride harita üzerinde görebilir ve onlarla ilgili bilgileri elde edebiliriz.
Ticaret Gemilerinde bulunan ve kağıt haritaların yerini alan ECDIS adı verilen cihazlar üzerinde GPS, Pusula, Parakete, Radar ve AIS girişi portları
bulunan gelişmiş bir Chart Plotter'dan başka birşey degildir. Üzerinde GPS bulunan bir akıllı cep telefonuna(Mesela Samsung Galaxy SIII, HTC One veya iPhone4) internet üzerinden (bedava ve ücretli) bir deniz harita gösterme programını (mesela NAVIONICS Europa) yüklerseniz elinizde en basit bir Chart Plotter'a sahip olursunuz.
Chart Plotter konusunda daha fazla söze gerek yok. Aşağıda tipik bir Chart Plotter için link verilmiş durumda. Arzu edenler daha fazlasını oradan bulabilir.

Biz genel bir değerlendirme ile bu üç bölümlük yazı dizimizi sonlandıralım.
Son yıllarda tüketici elektroniğinde ve özellikle cep telefonlarında karşımıza çıkan bir trend(eğilim) var. Tek bir cihazla bir çok fonksiyona sahip olmak. Buna kısaca teknolojide ALL-IN-ONE deniyor.. Tıpkı Nescafe'nin üçü bir aradası gibi. HEPSI BİR CİHAZDA.
Mesela bugün orta halli bir akıllı telefon üzerinde bir GSM telefona ek olarak , bir fotograf makinesi ve video kamera, internete bağlanma, e-mail alma verme, sosyal ağlara bağlanma olanağı, bir MP3 formatındaki müzik dosyalarını çalabilen biz müzikçalar, hatta bir kısmında video oynatıcı, FM radyo, bir mini oyun konsolu, hesap makinesi ve GPS alıcısı ve navigasyon cihazı standart olarak bulunuyor. Onbinlerce değişik uygulama da internette bedava indirilmeyi bekliyor.
İşte bu trend aynen Marine Elektronik cihazlarında da var. Tek bir cihazda bir çok cihazı birleştirmek.
Örneğin, tüm AIS cihazlarının üzerinde kendi GPS leri bulunuyor. Keza üzerinde kendi GPS'i olmayan Chart Plotter neredeyse yok. Bugün endüstride posta pulu büyüklüğünde bir GPS alıcı modül 10$ fiyatla satılıyor. Hal böyle olunca tüm üreticiler AIS ve Chart Plotterlarına GPS koyuyorlar. Yine aynı Chart Plotter'a AIS Receiver eklenerek kabul edilebilir fiyatlara(iyi bir akıllı telefon fiyatına) AIS-Radar adı ile satışa sunuyorlar.
Böyle olunca da, bir GPS, bir Chart Plotter ve bir AIS Receiver tek bir cihazda tümleşik olarak bulunabiliyor ve müşteride tümünün aynı cihaz olduğu yada birbirinin yerine kullanılabileceği algısı (yanlış olarak) oluşabiliyor. Bu yazı dizisini okuyanların aslında bu cihazların aynı şey olmadığını tıpkı bir cep telefonu üzerinde kameranın yer alması gibi bir şey olduğunu fark ettiklerini umuyorum.

Gelelim en çok merak edilen sorunun cevabına. "Pekala, bize ne tavsiye edersiniz? Çok para harcamayalım ama, teknemizde de hepsine sahip olalım." Ben size burada şunu alın, yada şunu almayım diyemem ancak muhtelif seçeneklerin iyi ve fena yanlarını anlatırım. Bütçenizi siz en iyi bildiğinizden, bu bütçenin elverdiği en iyi seçeneği seçmenize yardımcı olmuş olurum. Ben şimdi sesli düşünürken sizde bana eşlik edin.

A. Büyük ekranlı 4" veya 5" bir akıllı telefonum var. İçinde de GPS'i var. Bunu bir yazılım yükleyerek(Navionics Europa mesela satın alsanız bile 22 USD, benden duymuş olmayın ama paylaşım sitelerinden bedavaya da indirebilirsiniz:) Android ve iOS versiyonları var) bir GPS Navigator ve/veya Chart Plotter olarak kullanabilirsiniz. Ancak bazı ciddi kısıtlamalar var. Neler mesela?
1. Telefon bataryası ile size 3 saatten fazla hizmet veremez. Tekrar kapalı alanda sarj etmeniz gerekir
2. Teknede kapalı alanda GPS'i mevki koyamaz. Havuzluğa çıkarsanız, bu kezde açık hava ve parlak güneş altında ekran pek iyi görülmez.
3. Açık havada deniz suyu ve serpintiler elektronik cihazlara son derece zararlıdır. Telefonunuzda uzun süreli kullanımda ciddi sorunlara sebep olabilir.
4. Telefonun ekranı 5" bile olsa bu büyüklük bir Chart Plotter için küçük kalır v.b.

B. 10 inch ekranlı bir tabletim var. Üzerinde GPS'i de var. Bu durum akıllı telefondan fazla farklı değildir. Yalnızca ekran büyüklüğü bir avantajdır.
Akıllı telefondaki dezavantajlar tablet içinde aynıdır. Ancak burada farklı bir konuya değinelim. Bugün pazarda Bluetooth özellikli küçük(kibrit kutusu büyüklüğünde) GPS'ler 70-80$ fiyatla bulunabiliyor. Tabletinizi teknedeki Navigasyon masasına sabitler ve  ve bu BT GPS'i tekne dışına uygun şekilde yalıtarak yerleştiriseniz, bu durumda yukarıda sıralanan dezavantajlar önemli ölçüde ortadan kalkar. Tablet içindeki değil ama harici BT GPS'i kullanarak konforlu bir Chart Plotter'a sahip olabilirsiniz. Aynı şekilde Wi-Fi veya BT özellikli AIS Receiverler da biraz daha fiyatlı olmak kaydı ile bulunuyor.
Antenini açık güverteye monte ederek, böyle bir AIS Receiver'i kabin içine sabitleyerek yine Wi-Fi veya BT üzerinden tabletinize bağlayabilir ve AIS-Radar adı verilen iyi bir konfigürasyona sahip olabilirsiniz.

C. Netbook'umu veya Notebook'umu bu amaçlar için kullanabilirmiyim? Kullanabilirsiniz. Ücretsiz olarak dağıtılan birçok program var ve mükemmele yakın olduklarını söyleyebilirim. En bilinenlerinden birisi OpenCPN. Bunu bilgisayarınıza yükledikten sonra B. maddesindeki BT GPS ve/veya BT veya Wi-Fi AIS Receiver'i kullanarak (bütçeniz elverdiği ölçüde) yine konforlu bir AIS-Radar'a sahip olabilirsiniz.

D. Başka bir seçeneğim, varmı? Evet var. Bu seçeneğiniz AIS Receiver yerine kullanabileceğiniz bir seçenek. Eğer kıyıdan 3-4 milden fazla
uzaklaşmıyorsanız, ve bir Mobil Modeminiz(Turkcell-Vodafone-Avea) varsa, teknede bilgisayarınızla veya tabletinizle internete bağlanarak
www.marinetraffic.com veya www.vesseltracker.com sitesine bağlanarak bulunduğunuz bölgedeki gemi trafiğini görebilirsiniz.

E. Başka? Evet. Eğer teknenize VHF Radio(Telsiz:)) alma niyetiniz varsa ve biraz paraya kıyıp üzerinde GPS ve AIS Receiver olan bir model alırsanız, bu cihazla tabletiniz veya bilgisayarınız arasında yapacağınız bir bağlantı bütün sorunlara iyi bir çözüm olacaktır. Mesela aşağıdaki linkte böyle bir cihaz var.
http://www.milltechmarine.com/Standard-Horizon-Matrix-GX2150-AIS-Receiver-VHF-Radio_p_191.html

F. Siz ne öneriyorsunuz? Dürüstçe söylemek gerekirse 1200-1500 USD harcayarak bir teknede(yelkenli) olması gereken(bana göre) üç cihazı VHF Radio,

GPS Navigator ve içinde AIS Receiver bulunan bir Chart Plotter alıp takmanın, en doğru çözüm olduğunu düşünüyorum. Hatta bunlara bir NAVTEX'i ve

Echosounder'i de ekleyebilirim. Tekne maliyeti düşünüldüğünde bu gerçekten küçük bir rakam...

Bu yazı dizisi burada sona eriyor. Umarım denizsever DenizRehberim ailesine küçük bir katkım olmuştur.

Pruvanız neta, Rüzgarınız pupa, Deniziniz sakin, Neşeniz daim olsun.
 
Yavuz S. KÜÇÜKÖZDEMİR
Uzakyol Kaptanı

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.782
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: GPS-AIS-CHART PLOTTER
« Yanıtla #10 : Ağustos 31, 2013, 04:30:27 ÖS »
VHF telsizlerde KMTB belgesi alınıyor sedat...AİS ayrı bir cihaz büyük boy balıkçı ve diğer teknelerde istenilen bir cihaz ..bu teknelerin nerde avlandığını görmek (yasak bölge vb),aynı rota üzerindeyse iki tekne çarpışma ihtimali varsa cihaz sayesinde birbirini uyarmak vb..bu cihazlar kendi arasında konuşuyor :) o yüzden bunlara KMTB lazım değil..

digidisp

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 7
  • Ocean-going Master
  • Ad Soyad: Yavuz S. KUCUKOZDEMIR
  • Bulunduğu İl: Yurtdisi
  • Doğum Yılı: 1960
  • Tekne Adı: Mavish
Ynt: GPS-AIS-CHART PLOTTER
« Yanıtla #11 : Ağustos 31, 2013, 04:53:18 ÖS »
Ticari faaaliyette bulunmayan bir teknede 12'den az kişi bulunuyorsa VHF Radio(Telsiz) bulundurmak zorunlu değil. Ancak zorunlu olmadığı halde bir şekilde alıp tekneye koyduysanız (Acil durumda ihtiyacınız olacağını düşünerek, Heves ederek, Merak ederek) 1. Bu cihaza ruhsat alacaksınız. 2. Kullanmak için KMTB alacaksınız(Sınava girerek).
Ticari faaliyette bulunan bir tekne kişi sayısına bakılmadan bunu alıp koymak zorunda.
Ticari amaçlı olmayan özel bir yat için, bir şekilde teknede 12 kişiden fazla kişi bulunuyorsa-bulunabilecekse VHF Radio bulundurmak zorunda.

Sunay Gönenden

  • İleri Rehber
  • *****
  • İleti: 572
  • Ad Soyad: Sunay Gönenden
  • Bulunduğu İl: Antalya
  • Doğum Yılı: 1948
Ynt: GPS-AIS-CHART PLOTTER
« Yanıtla #12 : Eylül 01, 2013, 03:11:15 ÖS »
Çok teşekkürler.
Kopyasını alabilmek için 9 takla atıyoruz Volkan selamlar.
Ne mutlu Türküm diyene.

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.316
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: GPS-AIS-CHART PLOTTER
« Yanıtla #13 : Eylül 01, 2013, 03:46:58 ÖS »
Çok teşekkürler.
Kopyasını alabilmek için 9 takla atıyoruz Volkan selamlar.

Neyin kopyasini anlayamadim Sunay Abi?
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

Sunay Gönenden

  • İleri Rehber
  • *****
  • İleti: 572
  • Ad Soyad: Sunay Gönenden
  • Bulunduğu İl: Antalya
  • Doğum Yılı: 1948
Ynt: GPS-AIS-CHART PLOTTER
« Yanıtla #14 : Eylül 01, 2013, 03:52:23 ÖS »
Sayfa kopyalanmıyor. :(
Ne mutlu Türküm diyene.