Gönderen Konu: Tekne için kalıp çıkarma  (Okunma sayısı 28320 defa)

Cems

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 6
  • Ad Soyad: Cem
  • Bulunduğu İl: Adana
  • Doğum Yılı: 1985
Tekne için kalıp çıkarma
« : Aralık 24, 2012, 01:53:49 ÖS »

Merhaba arkadaşlar,

Site içerisinde arama yaptım ancak konu ile ilgili net bilgiye ulaşamadım. Arkadaşlar, ilk teknemi yapmaya karar verdim, anladığım kadarayıla ilk iş olarak kalıp çıkarmam gerekiyor. Sıfırdan kalıp nasıl çıkarılır yada elimizdeki çizimleri verip kalıp çıkartırabileceğimiz bir yer varmıdır ? Bu konuda en azından temel olarak bilgi verebilirmisiniz ?

Zaman ayırıp cevap veren arkadaşlara çok teşekkür ederim.

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Tekne için kalıp çıkarma
« Yanıtla #1 : Aralık 24, 2012, 01:57:17 ÖS »
    Planlarda "Frame" Türkçesi çerçeve anlamına geliyor) diye geçen kısımlar zaten kalıp parçaları. Bazı planlarda bu parçalar teknede sabit kalır, bazılarında gövde oluştuktan sonra bunlar çıkartılır.

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Tekne için kalıp çıkarma
« Yanıtla #2 : Aralık 24, 2012, 01:59:40 ÖS »
Kalıptan kastınız tam olarak nedir ben anlayamadım ?
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

msceylan

  • Usta Rehber
  • *****
  • İleti: 1.450
  • Ad Soyad: M.Sedat Ceylan
  • Bulunduğu İl: Ankara
  • Doğum Yılı: 1972
Ynt: Tekne için kalıp çıkarma
« Yanıtla #3 : Aralık 24, 2012, 02:16:10 ÖS »
    Planlarda "Frame" Türkçesi çerçeve anlamına geliyor) diye geçen kısımlar zaten kalıp parçaları. Bazı planlarda bu parçalar teknede sabit kalır, bazılarında gövde oluştuktan sonra bunlar çıkartılır.

sabit kalanlara "perde" diyelim

Cems

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 6
  • Ad Soyad: Cem
  • Bulunduğu İl: Adana
  • Doğum Yılı: 1985
Ynt: Tekne için kalıp çıkarma
« Yanıtla #4 : Aralık 24, 2012, 02:32:47 ÖS »
Öncelikle zaman ayırıp cevap yazan arkadaşlara teşekkür ederim.

Kalıptan kastınız tam olarak nedir ben anlayamadım ?

Satın almayı düşündüğüm plan fiberglass olarak imal ediliyor. Yaptığım araştırmalar sonucu fiberglass tekne yapmak için ise kalıp çıkarmak gerekiyormuş. Konuda bahsi geçen kalıpdan kastım budur :)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Tekne için kalıp çıkarma
« Yanıtla #5 : Aralık 24, 2012, 02:34:47 ÖS »
Planın ismini ve detaylarını paylaşırmısınız acaba çok ilgincime gitti.

Kalıp çıkartıp tekne yapmaya çalışmak bir nevi iki tane tekne yapmak demektir. Amatörler için kalıplı vs li tekne biraz sıkıntılı olur ama detayları bilmediğim için yanlış yönlendirmekte istemem.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

Cems

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 6
  • Ad Soyad: Cem
  • Bulunduğu İl: Adana
  • Doğum Yılı: 1985
Ynt: Tekne için kalıp çıkarma
« Yanıtla #6 : Aralık 24, 2012, 02:45:03 ÖS »
Planın ismini ve detaylarını paylaşırmısınız acaba çok ilgincime gitti.

Kalıp çıkartıp tekne yapmaya çalışmak bir nevi iki tane tekne yapmak demektir. Amatörler için kalıplı vs li tekne biraz sıkıntılı olur ama detayları bilmediğim için yanlış yönlendirmekte istemem.

Satın almayı düşündüğüm tekne planı aşağıdaki linktedir. Fiber tekne imalatı yapan bir ustaya tekneyi nasıl yapacağımı sorduğumda verdiği yanıt öncelikli olarak kalıp çıkarmak gerektiğiydi.

http://www.bateau.com/proddetail.php?prod=LB26

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Tekne için kalıp çıkarma
« Yanıtla #7 : Aralık 24, 2012, 03:13:45 ÖS »
Building method:

The preferred hull material is foam sandwich. The hull is planked with wide foam sheets and that core is fiberglassed in and out just as with our plywood cored hulls.
We describe the method in our Foam Sandwich tutorial.

Other materials shown with specifications on the plans are plywood core composite and cedar strip core composite.

In all cases, the superstructure should be made from foam sandwich.
This means that one can build a plywood cored hull with plywood stringers, frames and bulkheads but the sole, cabin, deck etc. must be made from foam sandwich.
It is a matter of weight, we want to keep the boat light and strong.

The plywood composite version will cost a little bit less but not much when looking at the total cost with engine. The plywood core version will require many slits in the plywood sheets. The hull panels have some compounding and can not completely be build from flat panels.


Türkçe Meali;

Bina yöntemi:

Tercih edilen gövde malzemesi köpük sandviç. Gövde geniş köpük levha ile planked ve kontrplak gövde özlü ile bu çekirdek gibi dışarı fiberglassed ve.
Biz bizim yöntem tarif Köpük Sandviç öğretici .

Planları özellikleri ile gösterilir Diğer malzemeler kontrplak çekirdekli kompozit ve sedir şerit çekirdekli kompozit vardır.

Tüm durumlarda, üst köpük sandviç yapılmış olmalıdır.
Bu, bir kontrplak elemanlarına sahiptir, çerçeve ve bölmelerin ancak taban, bir kabin, güverte gibi köpük sandviç yapılmış olmalıdır ile gövde nüveli bir kontrplak yapı anlamına gelir.
bir konudur ağırlık, biz tekne hafif ve güçlü tutmak istiyoruz.

Motor ile toplam maliyet bakarken kontrplak kompozit versiyonu biraz daha az ama çok değil mal olacak. Kontrplak çekirdekli versiyonu kontrplak levhalar birçok yarıklar gerektirecektir. Gövde panelleri bazı bileşik var ve tamamen düz panelleri inşa edilemez.




Amatör tekne yapımına yönelik planların hiçbiri demem biraz iddalı olur çoğunluğu diyeyim sizden kalıp falan istemez. O amatör yapımcıyı o maliyetin altına sokarsa yapımcı o tekneyi yapmaz gider satın alır. Nasıl bir usta ile konuştunuz bilemiyorum ancak bu teknenin yapım yöntemi köpük üzeri elyaf epoksi yani fiberglass kaplama. Kontraplakta kullanabilirsiniz demekte. Ayrıca planların dxf yani autocad dosyaları mevcut.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Tekne için kalıp çıkarma
« Yanıtla #8 : Aralık 24, 2012, 03:18:05 ÖS »
ilk teknesini yapmaya başlıyan bir amatör için  için oldukça zor yolu şeçmisin.. :)
önce gelen planın 1/1 tahta yada demir dışı bir metalden (şaç) gibi dişi kalıbını yapacaksın yada erkek yapıp bunun üstünden alacaksın..kalıbı yaptıktan sonra varsa düzgün olmayan taraflarını tesviye edip macun ve boya çekeceksin ondan sonra kalıp tekne dökmeye müsait demektir,saglam bir kalıp yaparsan onlarca tekne dökebilirsin..macun boya işi bittikten sonra kalıbın üstüne jelkot denen boya çekilir,bu teknenin üstündeki renk olur aynı zamanda..jelkottan sonra polyester resin sürülür üstüne bir kat yüzey tülü denilen (kortel)kalıba yayılır üstüne ruloyla yine ruloyla polyester sürülür..sonra bir kat dokuma elyaf bir kat keçe elyaf aralar polyesterlenerek kat,kat atılır..yeterli kalınlıga ulasınca kurumaya bırakılır 3-7 gün arası..sonra ara bölmeler,saglamlastırmalar yapılarak kalıptan çıkartılır..
http://www.flickriver.com/photos/christopherleclaire/sets/72157623113481019/
not:yazmayı unutmusum :)kalıpla jelkot arasınada vaks,pva gibi kalıp ayırıcılar sürülüp,cilalanır..

resimleri izlersen bir fikrin olur..

Cems

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 6
  • Ad Soyad: Cem
  • Bulunduğu İl: Adana
  • Doğum Yılı: 1985
Ynt: Tekne için kalıp çıkarma
« Yanıtla #9 : Aralık 24, 2012, 04:03:45 ÖS »
Building method:

The preferred hull material is foam sandwich. The hull is planked with wide foam sheets and that core is fiberglassed in and out just as with our plywood cored hulls.
We describe the method in our Foam Sandwich tutorial.

Other materials shown with specifications on the plans are plywood core composite and cedar strip core composite.

In all cases, the superstructure should be made from foam sandwich.
This means that one can build a plywood cored hull with plywood stringers, frames and bulkheads but the sole, cabin, deck etc. must be made from foam sandwich.
It is a matter of weight, we want to keep the boat light and strong.

The plywood composite version will cost a little bit less but not much when looking at the total cost with engine. The plywood core version will require many slits in the plywood sheets. The hull panels have some compounding and can not completely be build from flat panels.


Türkçe Meali;

Bina yöntemi:

Tercih edilen gövde malzemesi köpük sandviç. Gövde geniş köpük levha ile planked ve kontrplak gövde özlü ile bu çekirdek gibi dışarı fiberglassed ve.
Biz bizim yöntem tarif Köpük Sandviç öğretici .

Planları özellikleri ile gösterilir Diğer malzemeler kontrplak çekirdekli kompozit ve sedir şerit çekirdekli kompozit vardır.

Tüm durumlarda, üst köpük sandviç yapılmış olmalıdır.
Bu, bir kontrplak elemanlarına sahiptir, çerçeve ve bölmelerin ancak taban, bir kabin, güverte gibi köpük sandviç yapılmış olmalıdır ile gövde nüveli bir kontrplak yapı anlamına gelir.
bir konudur ağırlık, biz tekne hafif ve güçlü tutmak istiyoruz.

Motor ile toplam maliyet bakarken kontrplak kompozit versiyonu biraz daha az ama çok değil mal olacak. Kontrplak çekirdekli versiyonu kontrplak levhalar birçok yarıklar gerektirecektir. Gövde panelleri bazı bileşik var ve tamamen düz panelleri inşa edilemez.




Amatör tekne yapımına yönelik planların hiçbiri demem biraz iddalı olur çoğunluğu diyeyim sizden kalıp falan istemez. O amatör yapımcıyı o maliyetin altına sokarsa yapımcı o tekneyi yapmaz gider satın alır. Nasıl bir usta ile konuştunuz bilemiyorum ancak bu teknenin yapım yöntemi köpük üzeri elyaf epoksi yani fiberglass kaplama. Kontraplakta kullanabilirsiniz demekte. Ayrıca planların dxf yani autocad dosyaları mevcut.

Volkan Bey,

Verdiğiniz bilgiler ve ayırdığınız vakit için çok teşekkür ederim.

ilk teknesini yapmaya başlıyan bir amatör için  için oldukça zor yolu şeçmisin.. :)
önce gelen planın 1/1 tahta yada demir dışı bir metalden (şaç) gibi dişi kalıbını yapacaksın yada erkek yapıp bunun üstünden alacaksın..kalıbı yaptıktan sonra varsa düzgün olmayan taraflarını tesviye edip macun ve boya çekeceksin ondan sonra kalıp tekne dökmeye müsait demektir,saglam bir kalıp yaparsan onlarca tekne dökebilirsin..macun boya işi bittikten sonra kalıbın üstüne jelkot denen boya çekilir,bu teknenin üstündeki renk olur aynı zamanda..jelkottan sonra polyester resin sürülür üstüne bir kat yüzey tülü denilen (kortel)kalıba yayılır üstüne ruloyla yine ruloyla polyester sürülür..sonra bir kat dokuma elyaf bir kat keçe elyaf aralar polyesterlenerek kat,kat atılır..yeterli kalınlıga ulasınca kurumaya bırakılır 3-7 gün arası..sonra ara bölmeler,saglamlastırmalar yapılarak kalıptan çıkartılır..
http://www.flickriver.com/photos/christopherleclaire/sets/72157623113481019/

resimleri izlersen bir fikrin olur..

Servet Bey,

Amacım güzel, güvenli bir iş çıkarmak bilgim olmasada bir usta ile anlaşıp tekneyi birlikte yapma gibi bir niyetim var. Verdiğiniz değerli bilgiler için çok teşekkür ederim.


servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Tekne için kalıp çıkarma
« Yanıtla #10 : Aralık 24, 2012, 04:11:14 ÖS »
1)kalıba jelkot cekiliyor (kalıpta fiberden hazırlanmıs)




2)kalıptan çıkışı
3)elyaf dösenip polyester sürülmesi
4)iç saglamlastırma stringer kusakları

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Tekne için kalıp çıkarma
« Yanıtla #11 : Aralık 24, 2012, 04:15:37 ÖS »
Servet abi bu tekne için bukadar teferruata gerek yokki bence. Tasarımcı çok net açıklamış köpük sandviç diye. Ayrıca polyestere de gerek yok kullanılacak malzemelerde 225 kg epoksi harcanmasını öngörmüş.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.778
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: Tekne için kalıp çıkarma
« Yanıtla #12 : Aralık 24, 2012, 04:25:57 ÖS »
Servet abi bu tekne için bukadar teferruata gerek yokki bence. Tasarımcı çok net açıklamış köpük sandviç diye. Ayrıca polyestere de gerek yok kullanılacak malzemelerde 225 kg epoksi harcanmasını öngörmüş.

plana bakmadım,polyester tekne yapma metodunu açıklıyorum sadece..
köpük sandeviç diyorsun köpüğün iç ve dış cidarları polyester değilmi?
epoksi polyestere göre daha saglam daha su geçirimsiz bir baglayıcı ama polyesterden çok pahalı..tasarımcı hangi malzeme ve prosesi kullanmussa onu tatbik etmek lazım tabiki..

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Tekne için kalıp çıkarma
« Yanıtla #13 : Aralık 24, 2012, 04:36:47 ÖS »




Abi her tekne için aynı işlem uygulanabilirmi bilmiyorum ama köpük sandviçte resimde görülen yerler strafor köpük ile doldurulup üzeri tekrar kontraplaklanıp elyaf macun yapılıyor diye biliyorum.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

Cems

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 6
  • Ad Soyad: Cem
  • Bulunduğu İl: Adana
  • Doğum Yılı: 1985
Ynt: Tekne için kalıp çıkarma
« Yanıtla #14 : Aralık 24, 2012, 04:48:58 ÖS »
Arkadaşlar, bu tekneyi yaparken ücreti mukabilinde Mersin'de (diğer illerdende olabilir, Mersin'e gelme konusunda sorun yaşamayacak) birlikte çalışabileceğim önerdiğiniz bir usta var mı ? Var ise özelden kontak bilgilerini gönderebilirmisiniz ?


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
5 Yanıt
15331 Gösterim
Son İleti Aralık 04, 2012, 03:48:37 ÖS
Gönderen: lego64
4 Yanıt
7186 Gösterim
Son İleti Haziran 28, 2012, 06:50:02 ÖÖ
Gönderen: celenoglu
1 Yanıt
5833 Gösterim
Son İleti Mayıs 24, 2013, 09:22:41 ÖÖ
Gönderen: acar_41
14 Yanıt
16524 Gösterim
Son İleti Temmuz 21, 2013, 01:13:37 ÖÖ
Gönderen: msceylan
14 Yanıt
10256 Gösterim
Son İleti Temmuz 26, 2014, 10:20:49 ÖS
Gönderen: nuri kongur
0 Yanıt
4107 Gösterim
Son İleti Eylül 12, 2014, 11:12:51 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
4094 Gösterim
Son İleti Temmuz 05, 2016, 02:02:03 ÖÖ
Gönderen: Mustafa Umut Sarac
2 Yanıt
2536 Gösterim
Son İleti Nisan 24, 2020, 05:24:41 ÖS
Gönderen: sessizsakin
0 Yanıt
1382 Gösterim
Son İleti Kasım 19, 2020, 11:03:06 ÖS
Gönderen: aliozaltin