Gönderen Konu: PARAW 20ft Trimaran  (Okunma sayısı 5397 defa)

candemir666

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 11
  • Ad Soyad: Can DEMİR
  • Bulunduğu İl: İzmir
  • Doğum Yılı: 1982
PARAW 20ft Trimaran
« : Eylül 05, 2018, 04:02:26 ÖS »

Herkese Merhabalar,8

Adım Can, İzmir 1982, İnşaat Mühendisiyim uzun zamandır katılımcı olmasam da forumun sağlam bir takipçisiyim.

Projemin Adı PARAW TRIMARAN 6 metre (20ft)

Hedeflenen Program:

Ağustos 2018- Şubat 2019    : Uygulama Projesi ve Satın Alma Faaliyetleri
Mart 2019 - Temmuz 2019    : Montaj İmalat
Temmuz 2019-Eylül 2019      : İzmir - Antalya kıyı seyri.

Öncelikle bu yelkenliyle ilk 2008 yılında Filipinler'de tanıştım. Bambu ağacından yapılan oranın geleneksel teknelerinden bir model. Çok oturaklı ve hızlı bir araç. Boracay adlı adanın 19-20 km lik çevresini düşük havada bile 1.5 saatte dönebiliyorsunuz. Hem tonoza bağlabiliyor hem de kumsala çekilebiliyor.

Uzun yıllar bu teknenin planlarını aradım ancak bulamadım. En son iki ay önce bir sitede en ve boyun gösterili olduğu konsept planları bularak Pdf den Autacade çevirdim. Her ölçü açı ve genişliği resimlerden oranlayarak düzelttim ve kontrol ettim. Amacım tekneyi kompozit ahşap levha iskelet üzerine kompozit ahşap levha olarak tamamlamak ve gereğince kat ve gramajda elyaf kumaş üstü reçine epoksi ile bitirmek.

İşim dolayısıyla çift kompenantlı reçine epoksiler ile çok münasebetim oldu. Ancak Elyaf üstü-Reçine epoksi ve iskelet ile ilgili bir kaç sorum olacak.

1) Etrafı tamamen epoksi ile kaplanacak bölümelerin arasında kalacak posta levhaların kontra marin olması önemli midir? Zira bu Epoksi tam bir yalıtım sağlıyorsa bu bölümler ne nem ne de su alacaktır, bu bölümlerde taşıyıcı özelliği bulunan başka malzemeler kullanabilir miyim?

2) Outrigger kızak ve kirişlerde bambu olarak görünen bölümleri yine mikrofiber + epoksi olarak yapmak istiyorum. Kirişlere binen yük çok fazla olacağından yine ahşap kompozit panel üzeri kaplama yapacağım ancak kızak kısımlarında strafor veya XPS (mantolama köpüğü) üzerine mikrofiber+epoksi yapsam yeteri kadar dayanıklı olur mu? 

Dediğim gibi forumun uzun zamandır takipçisiyim, bir çoğunuzu gayet iyi tanımış kadar oldum. Ve şimdi yine bir hevesle gelmiş sorusunu sorup kaçacak diyorsunuz, ama size böyle olmayacağını garanti ederim :)

Yardımlarınıza, öneri ve eleştirilerinize her zaman aç oldumubilmenizi ister

Saygılar Sunarım.











servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.781
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: PARAW 20ft Trimaran
« Yanıtla #1 : Eylül 05, 2018, 05:51:22 ÖS »
Masif agaçları k.plak ile kapatmadan yalıtırsan (her ihtimale karşı)boya,epoksi vb olur..
strafor,mantolama levhaları kolay kırılan,parcalanan levhalar,en az 3-4 kat elyafla dönmen lazım (bence)..
K.Plak kullanıp  tek kat elyaf dönsen saha saglam bir yapı olur.

candemir666

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 11
  • Ad Soyad: Can DEMİR
  • Bulunduğu İl: İzmir
  • Doğum Yılı: 1982
Ynt: PARAW 20ft Trimaran
« Yanıtla #2 : Eylül 05, 2018, 06:23:28 ÖS »
Servet Abi katkınız için teşekkür ederim.

Genel olarak 300 gr/m2 + epoksi reçine + 300 gr/m2 + epoksi reçine düşünüyorum. Ama kızaklara 4 kat uygulayabilirim.

Ömürlük kullanacağım bir yelkenli olmayacak. 

Bu arada sağlam takipçinizim.

Sahibinden.com da 20.000 - 30.000 arası Aliağa filikaları var, sizin yazılarınızı okumasaydım onlardan birini alma gafletinde bulunacaktım.:) Teşekkürler.


vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.314
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: PARAW 20ft Trimaran
« Yanıtla #3 : Eylül 05, 2018, 09:20:08 ÖS »
Aramıza yeniden hoşgeldiniz diyeyim bende baştan :)

denizde su elbet bir yer bulup biryerlere giriyor.Tam yalıtım doğru kelime olmuyor.Tepeden giriyor,vida,kablo vs deliginden giriyor hic tahmin edilmeyen catlaktan giriyor.O yuzden marin kullanmak faydalı olur.3-4 metre olsaydı ve dedigin gibi ömürlük degilmis bosver kullanma diyebilirdim kisisel
olarak ama 6 metre az bir boy degil. Bu zamanda da kontrplak-epoksi-elyaf fiyatlarini dusunemiyorum Allah yardımcın ve buradaki herkesin yardımcısı olsun.

Strafor üzeri mikrofiber+epoksi mi? elyaf epoksi olabilir mi o karışmış olabilir mi ?
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

candemir666

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 11
  • Ad Soyad: Can DEMİR
  • Bulunduğu İl: İzmir
  • Doğum Yılı: 1982
Ynt: PARAW 20ft Trimaran
« Yanıtla #4 : Eylül 05, 2018, 10:04:43 ÖS »
Volkan Hocam Hoşbulduk :) Teşekkür ederim katkınız için.

Elyaf+Epoksi demek istemiştim düzeltirim.

O zaman marin kontra kullanacağım.

Dediğiniz gibi epoksi fiyatları çok uçuk. Ki henüz doların etkisi de pek yansımadı sanırım, daha da artacağını düşünüyorum. Şuan yurt dışındayım. Kamerunda bir liman şehrinde çalışyorum 2 haftadır epoksi arıyorum. Bulursam ve değecek kadar avantajlıysa izine gelirken valizime kıyafet yerine 25 kg epoksi atıcam :))

Daha fazla fiyatları artmadan su kontraplaklarının bu hafta Türkiye' den siparişini vereceğim. CNC kesip kargolayabilen bildiğiniz bir yer varsa ve paylaşırsanız sevinirim. Yoksa internette malzemeli bir kaç kesimci buldum onlardan tedarik edeceğim.

Aluminyum donanımı da bir an önce alsam mı diye düşünüyordum ama inşaaya başlamam için 7 aylık bir sürem var ve bu teknedeki amacım minimum maliyet ile tekneyi tamamlayarak, minimal bir hayat yaşayarak maksimum yol yapabilmek olduğundan ikinci el vs. bulmaya karar verdim.

Katkınız için tekrar teşekkürler :) Saygılar


SCALICA BOYA - Arda

  • Firma Yetkilisi
  • İleri Rehber
  • ****
  • İleti: 722
  • Ad Soyad: Arda Ç
  • Bulunduğu İl: Sakarya
  • Doğum Yılı: 1985
  • Tekne Adı: SCALICA
Ynt: PARAW 20ft Trimaran
« Yanıtla #5 : Eylül 06, 2018, 07:47:38 ÖÖ »
Bu zamanda da kontrplak-epoksi-elyaf fiyatlarini dusunemiyorum

Düşünme zaten, çok kötü durum....
Epoksi Reçine - Elyaf - Macun - Boya - Vernik - ve aradığınız diğer kimyasallar....
https://www.youtube.com/results?search_query=scalica+boya

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: PARAW 20ft Trimaran
« Yanıtla #6 : Eylül 06, 2018, 05:15:50 ÖS »
EPS ( piyasada strofor diye bilinen ) veya XPS dogrudan yalitim amacli bir malzeme. Herhangi bir sekilde yapisal dayaniklilik dusunulmeden uretiliyorlar.

Yapisal kopuklerin hucre caplari ve homojenligi belli standartlarda oluyor. XPS veya EPS de homojenligin bir garantisi yok.  yani aldigin bir xps kopugun tam ortasi cok zayif olabilir. Bu noktaya da kuvvet binerse islevini karsilamayabilir. Bu tarz calismalarda bence bu malzemelerden uzak durmakta fayda var.

Diger arkadaslarin dedigi gibi, suyun nereden nufuz edecegi belli olmuyor. Bunun yaninda mikrocatlaklar da olusabiliyor. Onemsiz gibi gorunse de zaman icerisinde iceride curumeye yetecek kadar nem birikmesi oldukca muhtemel. Daha once tekne yapiminda curumeye dayaniksiz olsa da iyice yalitilarak teknelerde kullanilan ahsaplara dair bir cok bilgiye rastladim. Ancak sanirim bu tarz bir yalitma fircayla epoksi surmekten biraz daha karmasik olsa gerek. Mesela malzemeleri vakum altinda epoksi ile emperye etmek gibi. Muhtemelen bu tarz cozumlerle malzemeler tamamen suya dayanikli hale getirilebilir. Tabi ne kadar efektif olur orasi ayri. Asil konu tekneyi yapmak ise, detaylarda bu tarz egzotik cozumler bence sadece hedefi uzaklastirir.

Diger turlu yapisal malzemelere gelince, Birbirinden farkli karakterdeki malzemeleri bir arada kullanmak genelde iyi bir fikir degildir ve basarili olmasi icin epeyce iyi muhendislik yapmak gerekir. Yoksa malzemelerden biri ya islevsiz kalir, ya da beklenen performansi gosteremez. Bu sebeple ozellikle ahsaplar ve metalleri ayni yapisal sistem icinde kullanmamakta fayda var. sandvic kompozitlerin dogasi geregi bu konudan bagimsiz sekilde farkli materyaller bir arada kullanilabilir. Cunku sandvic'in kabuklari farkli kuvvetleri, cekirdegi farkli kuvvetleri karsiladigindan farkli degerlendirmek gerekir.


Kizak dedigin kisimlara trimaranlarda "AMA" diyorlar.
Ahsap kompozit panel diye bahsettigin kontraplak sanirim? Kirislerde kontraplak kullanmak bence senin zararina olur.  Onun yerine dogrudan lamine kereste kullanman daha dogru olur. Soyle ki, ahsap liflerinin oldugu yonde kuvvetlidir. Kontraplakta da her bir tabakanin lifleri bir onceki tabakaya gore 90 derece aciyla yerlestirildigi icin hemen her yonde uygulanan kuvvetleri karsilayabiliyor. Ancak dayaniklilik sana tek bir eksende gerekliyse, kontraplagin diger ekseni neredeyse islevsiz kaldigi gibi, ayni agirliktaki keresteye gore kuvvetleri karsilayan liflerin miktari yari yariya az olmus oluyor. Bu bakimdan, AMA'lari tasiyan kirisler icin benim gordugum yalnizca tek eksende liflere ihtiyacin var. Bu sekilde oldukca saglam kirisler yapabilirsin. Bence bunu ozellikle dikkate almalisiniz. Kirisleri daha dayanikli hale getirmek icin uzerinden fiber ile sarabilirsiniz. Tek bir katman bile kirisin liflerinin birbirinden ayrilmasina karsi direnc olusturacagindan dayanikliligini belki ikiye bile katlayabilir. Hem yalitim icin neticede epoksileyeceksiniz. bir kat da elyafin neticede zarari olmaz.

Ama'larin yapimi icin ise, dikine bir kereste ile guclendirdikten sonra, etrafindaki formu XPS ile verip uzerine elyaf sararak yapabilirsiniz diye dusunuyorum. Kuvvetleri karsilayan Kereste olduktan sonra, XPS Uzeri elyaf yeterli olacaktir. Elyaf uzerine dusen basinci XPS'ye yayar, XPS de keresteye iletir. Kereste de kuvveti daha genis bir noktadan karsilayabilir. yeterince saglam olur bence. Ancak bu denklemden keresteyi cikardigimizda hesap kitap olmadan 3 - 5 kat elyaf yeter denilebilir mi bilemiyorum. Tabi kereste kalinliklarinin iyi kararlastirilmasi lazim diye de dusunuyorum :)

Cok dusunuyorum sanki :D

Bunlar benim fikirlerim. Umarim yaparsiniz.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: PARAW 20ft Trimaran
« Yanıtla #7 : Eylül 06, 2018, 05:20:08 ÖS »
Ek olarak,
Cizimde gordugum, ingilizcesi bulkhead olan parcalar ( turkcesini bilemiyorum su an kafam karisik :D ) kontraplaktan kesim mi olacak? icleri bos olacaksa, kontraplak yerine lamine ahsap citalar seklinde yaparsaniz agirligi cok degismeyecegi gibi dayanikliligi 2 - 3 kat fazla olacaktir. Bu sekilde ise ayni agirlik ve kalinliktaki ahsaba gore %50 zayif olacak. Ustelik kerestenin yuzeyine bakip liflerinin iceride de nasil oldugunu tahmin edebilirsiniz. Ama kontraplakta, tam yan citanin ortasinda ic katmanlar duzgun degilse, budak filan varsa orasi hepten zayif olacaktir.  Tam dolu bulkhead'leri kontraplaktan yapin. Ama cita seklinde olanlari bence lamine cita yapin derim.

Yine ekliyorum, Bu konularda uzman sayilmam. Sadece tecrubelerim ve cok fazla teorik bilgim var.

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.781
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: PARAW 20ft Trimaran
« Yanıtla #8 : Eylül 06, 2018, 06:39:53 ÖS »
Bulkhead :perde,bölme vb diye isimlendirilebilir..

teknenin tasarımına göre tam kapalı yada çerceve olarak yapılır..
Tam kapalılar genelde baş ve kıça konur,herhangi bir çarpma durumun da,diğer bölmelere su hucum etmesin diye..
Masif agaçtanda yapılabilir,hazır planlarda genel de k.plak kullanılır bulkhead larda..
Sanırım bunun sebebi ek yapmadan tek parça olarak kesildiği için,bazı planlarda tekne bu bulkheadlara göre kurulur,posta yerine bulkheadlar referans alınır.

candemir666

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 11
  • Ad Soyad: Can DEMİR
  • Bulunduğu İl: İzmir
  • Doğum Yılı: 1982
Ynt: PARAW 20ft Trimaran
« Yanıtla #9 : Eylül 06, 2018, 11:17:36 ÖS »
Kadir Hocam, Servet abim değerli katkılarınız için çok teşekkürler,

Haklısınız amaları strafor veya xps ile çözmek çok güven vermiyor. Ama (bağlaç olan ;D) internet araştırmalarımda bir kaç tane strafor ile yapılan trimaran aması veya outrigger görmüştüm. Aslında pe, pprc gibi borularda çok iyi iş görebilir ancak egzotik estetikten pek de fazla dışarı çıkmamak için en iyisi bence orjinalinde de olduğu gibi bulabildiğim en geniş çaplı bambu çubuklar olacak.

Tekneyi Foça'da yapacak olmam, kereste ve çita kesip biçmeyle uğraşmak istememem Foçadaki ustaların iyi ustalar olduğunu bildiğim ve fazla talepkar olacaklarını düşündüğüm için usta işleri için İzmire gitmek zorunda olmam, ulaşım aracım motosiklet olduğundan, nakliye sıkıntıları yaşayacak olmam gibi handikaplar yüzünden bütün ahşap aksamı CNC de kesilmiş eve kargolanmış marine kontraplak olarak çözdüm kafamda :) 

Ancak bugün aklıma şu geldi, bu tekneler orjinalinde turist gezdiriyor ve her biri çevresi 20 km olan adayı her gün 4-5 kez turluyorlar. Ve kendime şu soruları sordum :

Soru: Bu teknelerin perdeleri Filipinler'de hangi kalite su kontrası ile yapılıyordur?
Cevap: Plywood,OSB :))

Soru: Kaç kat elyaf epoksi uyguluyorlardır. Kaç density elyaf kullanıyorlardır, epoksi sarfiyatları nedir?
Cevap: 0,0,0 . elyaf yerine bez, epoksi yerine yağlı boya  ;D

Orjinalinde bu teknenin her parçası (yelken direği, ama, outrigger kirişi) birbirine keten veya pvc iplerle bağlanıyor.

En fazla 2-3 sezon kullanacağım için sanırım tek lüksüm gövdeye elyaf ve epoksi uygulamak olmalı.

Construction İnşaatı

Traditionally these boats have been made from dungon, guisoc, ipil, duca, baslayan, obacya, bayog, Philippine mahogany (lawaan), basa and molave. Modern versions use plywood.

Geleneksel olarak bu tekneler (dungon, guisoc, ipil, duca, baslayan, obacya, bayog, Philippine mahogany (lawaan), basa and molave) adını bile bilmediğimiz ağaçlardan yapılıyor  ;D. Modern versiyonları ise plywood'dan

The ropes of the boats are traditionally made from abaca (Manila hemp), but are now often synthetic rope.

Halatlar abaca (Manila (başkent) - Hemp (kenevir))

The boat or canoe without outriggers is called a bangka (vanca) or baroto (also baloto) and may be dug out from solid tree trunk or made of planks secured with wooden nails.

Ana gövdeye Bangka veya baroto deniyor. Masif ağaç gövde veya ahşap çiviler (neyse) ile sabitlenen kalaslarla yapılıyor.


The boat itself may be classified by passenger capacity as isahan ("for one [person]") or duwahan ("for two [persons]"), but the paraw usually has capacity for more than two people,

1 veya 2 kişilik tekneler olarak sınıflandırılsalar da genelde daha fazla kapasiteye sahipler.

leading to its use in ferrying small groups of passengers and goods between islands.

Küçük yolcu gurupları ve kargoların adadan adaya ulaştırılmasında kullanılıyor.

The narrow cross-section of the boat made it sleek, cutting across water without a lot of drag.

Teknenin dar kesitleri (baş-kıç) suyu iyi bir dirençle yarıyor.

The two katig or outriggers usually made from bamboo or various kinds of wood and served as counterpoise so that the boat would not easily overturn.

Outriggerlar bambudan veya çeşitli ağaçlardan yapılıyor. Tekneyi dengede tutarak kolayca alabora olmasını engelliyor.

They are attached to the boat via tarik (akas). The presence of the outriggers negates the need for a heavy keel and therefore reduces the overall weight of the paraw without sacrificing stability.

Amalar tekneye Aka' lar (bunu da öğrendik) ile bağlanıyor. Outriggerların varlığı ağır bir omurga ihtiyacına engel oluyor, bu da teknenin stabiliteden ödün vermeden hafif olmasını sağlıyor.

The layag or main sail may be made of anything from woven mats, cloth, canvas even sack cloth.

Yelkenler yelken bezi, dokuma kumaş hatta çuval bezinden bile yapılabiliyor.


Katkılarınız için tekrar teşekkürler.

servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.781
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: PARAW 20ft Trimaran
« Yanıtla #10 : Eylül 06, 2018, 11:38:23 ÖS »
Dogrudur geleneksel yöntemleri uyguluyorlardır.
hatta her yapanın ölçüleride farklıdır..
ama burda ne o egzotik agaçları nede manila halatı bulursun..
bir de adamların mühendislik hesapları degilde,yüzlerce yıllık empirik bilgileri var.
kullandıkları malzemeye kolay ve ucuz ulaşıyorlardır, vb.vb..

candemir666

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 11
  • Ad Soyad: Can DEMİR
  • Bulunduğu İl: İzmir
  • Doğum Yılı: 1982
Ynt: PARAW 20ft Trimaran
« Yanıtla #11 : Eylül 07, 2018, 12:39:24 ÖÖ »


servet

  • Kıdemli Üye
  • Onursal Rehber
  • *
  • İleti: 2.781
  • Tekne Adı: avanti
Ynt: PARAW 20ft Trimaran
« Yanıtla #12 : Eylül 07, 2018, 12:50:53 ÖÖ »

candemir666

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 11
  • Ad Soyad: Can DEMİR
  • Bulunduğu İl: İzmir
  • Doğum Yılı: 1982
Ynt: PARAW 20ft Trimaran
« Yanıtla #13 : Eylül 07, 2018, 08:40:07 ÖS »
Servet Abi, bu da iyi. Hatta çok iyi. Enes Beyi zaten takip ediyorum instagramdan ama prototipi ilk defa gördüm. Ben de standart aluminyum profilleri teleskopik olarak kullanabilir miyim diye çok düşündüm düşündüm demek ki oluyormuş. Yandan haraketli salmada çok iyi . :) Ama bu prototipte elyaf yok sanırım siz ne dersiniz?

candemir666

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 11
  • Ad Soyad: Can DEMİR
  • Bulunduğu İl: İzmir
  • Doğum Yılı: 1982
Ynt: PARAW 20ft Trimaran
« Yanıtla #14 : Eylül 07, 2018, 08:42:02 ÖS »
Pardon teleskobik değilmiş bunlar da .


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
2 Yanıt
18877 Gösterim
Son İleti Mayıs 18, 2016, 09:42:40 ÖS
Gönderen: celenoglu
2 Yanıt
4615 Gösterim
Son İleti Temmuz 20, 2012, 01:04:43 ÖS
Gönderen: ulu1
0 Yanıt
4660 Gösterim
Son İleti Eylül 08, 2012, 06:50:44 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
4 Yanıt
5734 Gösterim
Son İleti Ağustos 13, 2015, 10:54:19 ÖS
Gönderen: canyaman
8 Yanıt
9287 Gösterim
Son İleti Ağustos 19, 2018, 03:35:17 ÖS
Gönderen: selcukT
0 Yanıt
3913 Gösterim
Son İleti Eylül 18, 2014, 12:05:56 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
3639 Gösterim
Son İleti Kasım 04, 2017, 04:13:59 ÖS
Gönderen: selim
0 Yanıt
353 Gösterim
Son İleti Ekim 12, 2023, 01:23:18 ÖS
Gönderen: vlkanaydin