Gönderen Konu: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)  (Okunma sayısı 19747 defa)

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #105 : Ocak 20, 2021, 03:32:41 ÖÖ »

Güzel paylaşımlar için teşekkürler.

bende kendi çapımda laser yelkenli teknenin tüm plastik aksamını 3d yazıcı ile yapmayı düşünüyorum.
Öncelikle emniyetli olmadığını biliyorum ancak ucuza maal etmek için elimizdeki imkanlarla en iyisini üretmeyi düşünüyorum.

laser dümeninin üst parçasının erkek iğneciklerini kendi çapımda tasarım yaptım.
volkan beyin katkıları cok daha iyi işler çıkaracağız inşallah.

Saglamligindan endise ettiginiz parcalarin tasariminda, mumkun oldugunca ic bukey keskin koselerden kacinin. Ic bukey keskin koseler hemen her turlu mekanik parcanin en zayif yerlerindendir.

Eger son derece saglam bir parca elde etme amacindaysaniz, parcalari abs ile basip ince tek kat bile olsa epoksi ile elyaf kaplamayi dusunebilirsiniz. Daynikliligini ikiye katlayacaktir.

3d baski parcalarin en zayif yerleri katmanlarin birbirine yapisma cizgileri. Su koyveren 3d baskilar genelde once buralardan gidiyor. Parcayi tasarlarken ve basarken bunu degerlendirmek parcanin dayanikliligini oldukca etkiler.

Ornegin, Parcaya etkiyecek muhtemel kuvvetlerin baskinin katmanlarini ayirmaya calisacagi yonlerde baski almaktan kacinmak lazim.

Bir de parcalari tavlama islemine tabi tutarsaniz dayanikliliklari oldukca artiyor. Ancak oldukca incikli boncuklu bir is. Denemek isterseniz tarif edebiliriz.


khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #106 : Ocak 20, 2021, 07:39:38 ÖÖ »
ABS daha yüksek sıcaklık istediği için ısı nedeniyle çarpılma yamulma çok daha fazla oluyor.

Tasarım aşamasında olduğu gibi, dilimleme ve baskı parametrelerinde de çok ince ayarlara dikkat etmek gerekiyor.

Ayrıca oldukça sabit (ve belki de nispeten yüksek) sıcaklıklı bir ortam yani kapalı - korumalı bir yazıcı oluşturmak gerekiyor.

hkinali

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 9
  • Ad Soyad: dfd
  • Bulunduğu İl: dfgdh
  • Doğum Yılı: 1988
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #107 : Ocak 20, 2021, 03:51:39 ÖS »
bende thingiverse den indirdiğim yelkenli palanga sistemini yazdırmıştım gayet güzel oldu ancak deneme şansım olmadı.

makaraları aliexpresden alarak hallederim diyedüşünmüştüm ancak her ürüne kargo ücreti alıyorlar artı gümrük vergisi eklenince astarı yüzünü geçiyor.

http://www.denizrehberim.com/ortak-yelkenli-makaralari-uretimine-ne-dersiniz-t3369.180.html
konusunu inceledim gerçekten güzel bir iş çıkmış makara sistemini bu şekilde çizim ve cnc kesim ile yapılması daha mantıklı geldi.
Diğer tüm plastik aksamları cem kilit, kıstırmaç, mapa gibi kısımları 3d yazıcı ile halletmmeyi düşünüyoruz şimdilik.

aliexpreden aldığım küçük makaradan 12 mm lik iskota halatı kolaylıkla hareket ediyor, sürtme yok gibi onlarıda yine kullanabilirim.
Donatımı yapılacak 7 adet laser ve bir adet hibe gelen ancak herhangi bir tertibatı bulunmayan nautivela 420 teknemiz var bunları en düşük maliyetle donatmamız gerekiyor.

Konuyu kirletiyormuyum bilemiyorum. yeni konu açsam daha mı iyi olur acaba.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #108 : Ocak 26, 2021, 04:39:18 ÖS »
Bugün kontrplak kesmeyi denedim.

Daha önce kalem tutucuyu değiştirmiştim. Daha büyük, daha sağlam birşey yaptım. Özellikle bağlantısı daha sağlam.

Yeni bir uç yaptım. 2mm perçin teli mi denir nesi ise, ondan. Bu biraz kalın oldu, kalın kesti.

4mm kavak kontrplağı sorunsuz kestim. Hızı düşük tuttum mecburen. 50mm / dakika. Sonuç oldukça başarılı. Sorunsuz kesildi.

Şimdi herşeyi tekrar kontrplak ile keseceğim. Ölçüleri biraz ayarlamam gerek. 5mm dekotaya  göre idi ölçüler. 4mm için geniş geliyor kanallar.

Gerçi alet ummadığım şekilde G40, G41, G42 kodlarını destekliyor ve kesici uç kesim yönüne göre kesim çizgisinin dışından gidiyor otomatik olarak ama yine de uç kalın olduğundan 5mm olması gereken kanal 6 mm ye yakın. o kısmı biraz uğraştıracak.

İki kötü fotoğraf ve daha kısa, kesimin son anlarını gösteren iki dakikalık bir video var.



khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #109 : Ocak 26, 2021, 04:42:17 ÖS »
Resimler de burada:






sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #110 : Ocak 26, 2021, 06:45:48 ÖS »
Sorunsuz kontraplak kesebilmene sevindim. Ben yaylar sorun olur diye dusunuyordum.

Titresim de olculeri degistirir. 0.2 - 0.3mm fark yaratabilir olculerde. Kesici ucun yuksekligini mumkun oldugunca az tutup, bir kerede 4mm yerine, 2mm + 2mm gibi iki adimda kesmeyi dusunebilirsin. Kesim ucu ne kadar kisa olursa o kadar iyidir. Is gorecek kadar uzun olmasi en iyisi.

Bir de parca kesildikce tutunma alani da azaliyor. Dolayisi ile bu da epey titresim yaratiyor. Parcanin kopmasina yakin yuzeyi bozabilir. Bunu onlemek icin de birkac noktada minik kesilmemis tirnaklar birakmak lazim 1mm yuksekliginde falan. Boylece parca tamamne ayrilamayacagindan titresim de yaratmaz. En son maket bicagiyla kesersin bu tirnaklari.

Resimlerden anladigim kadariyla kesim alaninda yanma var. Bicak kesmekten daha fazla surtunme yasiyor. Bu kesici ucu cok cabuk olduren birsey. Ayrica yapisma ihtiyacin olursa buralar zayif oluyor. Deviri dusurup ilerleme hizini artirmak lazim.


Uc yaptim kismini tam olarak anlayamadim.  Kesici ucu kendin mi yapiyorsun? Nasil? Neden? :)

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #111 : Ocak 26, 2021, 07:28:28 ÖS »
Tabla ayarı yaparken zatem önce Z0 ı oldukça yukarıda yani yaylar sıkılı iken yapıyorum. Tabla sağlam da parçayı tutturmam oldukça basit. 3 tane timsah kıdkaç tutuyor iki kenardan. Orta biraz yüksek kalıyor. orada titreşim fazla oluyor.

Kesici ucum oldukça kısa toplam 1 cm den az. dışarıda en çok 5mm kalıyor.

İki katmanda kesmek iyi olur tabii de hem kodları alıp yenilemem lazım (copy paste replace) hem de çok uzun sürecek. 23 cm tabla çok küçük geliyor. herşeyi böle böle yapıyorum. o da işi uzatıyor.

Yakma bir yerde yaptı. budak falan olabilir içeride. testere ile keserken bile bazı yerlerde zorlanıyor.

Bir de uçları yaparken taşlama ile yapıyorum. sürtünmenin alası var. ama tabi ne kadar az ısınma o kadar uzun ömür.

uçları kendim yapıyorum evet. ilk ucu çividen yapmıştım. resimde en sol baştaki. en ince uç o. dekotaları onunla kestim.

sağ başta perçin tellerinin aslı var. iki tane. hemen solunda bugün yaptıklarımdan biri. diğeri de makinaya takılı olan. görüldüğü gibi biraz yamulmuş.

ortadaki iki kalın kırık matkap uçlarından bugün yaptıklarım. onları hiç denemedim. biraz kalınlar.

bakalım ne kadar idare edecek. epey parça var kesilecek.



hkinali

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 9
  • Ad Soyad: dfd
  • Bulunduğu İl: dfgdh
  • Doğum Yılı: 1988
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #112 : Ocak 26, 2021, 08:25:50 ÖS »
Boa marine teşekkürler.

Halat yönlendirici yi boa marine dizayni ile yazdırdım.
Kistirmaclari daha önce den thingiversen indirirek yazdirmistim
Malzeme olarak elimdeki mevcut pla lari kullandim
Yeni abs siparişi verdim gelince onlari deneyeceğim gayet saglam oldular
Hafif tabandan kalkma vardi onu da yeni cam yüzey yaptirdim onunda daha iyi olacaktır.

[eklenti yönetici tarafından silindi]

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #113 : Ocak 27, 2021, 12:15:47 ÖÖ »
Kıstırmaçlar bu dizayn ile çok çabuk kırılıyor. Açılı yazdırılması gerekiyor. Size yolladığımda vardı sanırsam umarım eklemişimdir. Birde onu deneyin bence.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #114 : Ocak 27, 2021, 12:16:38 ÖÖ »
Birde ufak bir tüyo daha vermek isterim.
Abs ile basıp aseton banyosu yapın. 70c sıcaklıkta kapaklı bir kavanoz içinde 20 dk yeterli oluyor  :halay
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #115 : Şubat 06, 2021, 04:42:29 ÖÖ »
Çağ atladık. Kesici kafayı değiştirdim. 10w laser modül koydum.

Daha tam değil ama dün epey sevindirik oldum. Laser modülü direk +5v TTL bağlantısı (manuel) ike çalıştırınca  iş çok kolay oldu.

Henüz tam doğru dürüst focus ayarı yapamadım. 2mm kadar oydum ama tam kesilmedi. Biraz focus biraz hız ayarı ile hallederim sanırım. Yarınki iş bu.

Bir de tabii asıl ON/OFF işini otomatikleştirmem lazım. Lazer ne de olsa tehlikeli. gözlük, koruma vs olsa da uzak durmakta yarar var.

Tabii 3d yazıcı mantığı  CNCden biraz farklı olduğu için spindle komutlarını kullanmak pek kolay değil. Sanırım E0 E1 gibi komutlarla extruderdan filament kontrol eder gibi laseri açıp kapatacağım.

Donanıma elleşmek istemiyordum ama extrudera giden kanlodan bir paralel çekip bakmam lazım. 5v mu diye. onu becerirsem tamam olacak.

Karanlık bir video.


sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #116 : Şubat 06, 2021, 11:29:42 ÖS »
Çağ atladık. Kesici kafayı değiştirdim. 10w laser modül koydum.

Daha tam değil ama dün epey sevindirik oldum. Laser modülü direk +5v TTL bağlantısı (manuel) ike çalıştırınca  iş çok kolay oldu.

Henüz tam doğru dürüst focus ayarı yapamadım. 2mm kadar oydum ama tam kesilmedi. Biraz focus biraz hız ayarı ile hallederim sanırım. Yarınki iş bu.

Bir de tabii asıl ON/OFF işini otomatikleştirmem lazım. Lazer ne de olsa tehlikeli. gözlük, koruma vs olsa da uzak durmakta yarar var.

Tabii 3d yazıcı mantığı  CNCden biraz farklı olduğu için spindle komutlarını kullanmak pek kolay değil. Sanırım E0 E1 gibi komutlarla extruderdan filament kontrol eder gibi laseri açıp kapatacağım.

Donanıma elleşmek istemiyordum ama extrudera giden kanlodan bir paralel çekip bakmam lazım. 5v mu diye. onu becerirsem tamam olacak.

Karanlık bir video.



Eger lazer'in kendi surucusu yoksa, lazer diyoda mutlaka sabit akim voltaj gitmeli. Diyot lazerler bir cesit leddir. Ledlerin omru de gelen akim sabit akim degilse cok kisa olur.
Yani lazer'in surucusu yoksa mutlaka bir surucu edinmeye bak derim. Dolayisi ile bu yazacagim kismi dogrudan surucu var var sayarak yaziyorum.

Extruder motoru step motor oldugu icin oraya gelen voltaj 24 volttur. Step motora gelen 4 kablo vardir. 4'ude motor sinyalini tasir. Sinyal de duzenli voltaj degildir. pwm oldugu yetmezmis gibi bir de dalgalanan pwm olacaktir. Bu da yetmez. motor aktif donmuyorken buyuk ihtimal anakart motorun gucunu kesiyordur ( filament sabit durmak icin bir tork gerektirmiyor cunku )... Dolayisi ile direk motor kablolarindan saglikli bir cikis alamazsin.







Anakarti kurcalamadan disaridaki kablolardan saglikli cikis alabilecegin tek kaynak extruder kafasina bagli fanlarin kablolari.

Anakart bu fanlari M106 komutu ile kumanda ediyor. Fanlara gelen sinyal de 8bit pwm. M106 S0 fanlari kapatiyor. M106 S255 de tam guc veriyor.  M106 S255 ile pwm duty 100% olacagindan fanlara kesintisiz tam voltaj gelecektir. Bunu da saglikli bir on off sinyali olarak kullanabilirsin.

Fan'a gelecek voltaj muhtemelen 12 yada 24 volt olacaktir. Bunu da basitce bir voltaj bolucu ile 5volt'a indirerek lazer surucuyu on off yapabilirsin. voltaj bolucu icin iki tane direnc lazim. Su sitede bir hesaplayici var :

https://ohmslawcalculator.com/voltage-divider-calculator

Pratikte lazer surucuyu calistirmak icin miliamperler yetmesi gerektiginden, printer'in anakarti korumak icin biraz yuksek direnc degerleri tercih etmekte fayda var.

Ornegin fanlar 24 volt ise, R1 20k, R2 5k oldugunda cikisa kabaca 5 volt vermesi lazim. 12 volt icin de R1 7K, R2 5k uygun geldi bana.



Bana sorarsan anakarta bulasmadan yapabilecegin en iyi on off kontrolu bu. Su an dukkanlar acik midir bilemiyorum. Ancak ben izmirde yasarken direnc kapasitor gibi malzemeleri su civarlardan aliyordum. Birkac satici dukkan var oralarda : https://goo.gl/maps/xVue6i69K7CKCKbdA

Direnc dedigin tane tane almaya da degecek birsey degil. 10 tane alsan 1 lira etmemesi lazim.  Lehim makinen varsa, bir de delikli pcb alip rahatlikla montaj yapabilirsin. Lehim makinen yoksa dumduz kablolari birbirine guzelce burkup sar. Elektrik bandi gec ustunden, yine is yapar.

Elektrik elektronik bilgin oldugunu biliyorum ama seviyeni bilmedigimden ben yine de not duseyim.  Bunun saglikli calismasi icin,  lazer surucuye gelen voltajin negatif ucu ile, bu fanlardan cikan voltajin negatif uclarini birbirine baglamalisin. Yoksa saglikli ( hatta hic ) calismaz.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #117 : Şubat 07, 2021, 02:35:23 ÖÖ »
Çok sağol çok ayrıntılı yazmışsın, eline sağlık.

Lazer modülün kendi sürücüsü üstünde monte geliyor. Sadece kablonun üç ucunu bağlamak yetiyor.

12V+, GND, ve TTL/PWM.

TTL için +5V u ne olur ne olmaz, alet regüleli bekliyordur koruması yoktur diye araya koyduğum Arduino Nano'dan alıyorum. Hatta denedim 3.3V da yetiyor, onu kullanıyorum. Nanoyu da Laseri de aynı 12V kaynaktan besliyorum. GND ortak. Sorunsuz çalışıyor.

Extruder motoru ile fan motoru aslında aynı mantıkla çalışıyor. Extruder max filament için de bir değer vardır ya da 255e karşılık gelecek değer bulunur. Ama dediğin gibi anakartta kesici bir mantık varsa o sorun yaratır. Henüz denemedim.

Fanı manuel çalıştırma olanağı da verdiği için o daha garanti. Orada kontrol bende.

Bir de sonradan aklıma Z motorun hareketinden bilgi alıp yine Nano üzerinden verdiğim 3.3V u kontrol etmek fikri geldi. Z yukarı verdiğimde Nano TTLi kesecek. Z aşağı komutu tamamlandığında TTLi açacak. Ufak bir programla hallolması lazım.

Analog voltaj okumak kolay da, PWM i input alıp okumayı hiç denemedim. Hep 1 gibi mi görür yoksa PWM değerine göre değişen birşey mi görür bilmiyorum.

Elektronik malzemeler genellikle Çankaya Pasajı denilen yerde bulunuyor. Bir iki gidip almışlığım var. Ama ben genelde internetten (İstanbul'dan) ve de dediğin gibi toptan alıyorum. Direnç, diyot, transistör hatta çeşit çeşit motor sürücü fazla fazla var elimde ama Denizli'de. Burada çok az sayıda ve çeşit var. Bakacağım.

Laserin odak ayarını en kısa yere yakın tutup Z yüksekliğini 1mm aralıklarla değiştirerek kesme derinliğine odaklamayı denedim. Çizgi kalınlığı zaten ilk bakışta en iyi odaklamayı gösteriyor. Parçayı çizgi üstünde enine kesip baktığımda da kesme derinliğini (kazıma dersem daha doğru olacak) görebiliyorum.

Genel olarak bu derinlik beklediğimden ve okuduklarımdan düşük.  İki tur geçmek veya yavaş gitmek çizgiyi kalınlaştırıyor. Dikine yaktığından çok yanları yakıyor. O nedenle en önemli konu şimdi bu.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 925
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #118 : Şubat 07, 2021, 03:05:49 ÖÖ »
Şimdi biraz baktım da hatırladım.

pulseInp ve externalInterrupt ile birşeyler yapmıştım bir zamanlar.

Ama daha önemlisi PWM okumam gerekmiyor. Z motorun yönünü sürücünün falanca pininin 1 ya da 0 olması sağlıyordu. O 0 +5V dur. doğrudan kullanılabilir benim Nanoda.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: BOA Aydın Marin Gururla Sunar :)
« Yanıtla #119 : Şubat 07, 2021, 07:38:37 ÖS »
Çok sağol çok ayrıntılı yazmışsın, eline sağlık.

Lazer modülün kendi sürücüsü üstünde monte geliyor. Sadece kablonun üç ucunu bağlamak yetiyor.

12V+, GND, ve TTL/PWM.

TTL için +5V u ne olur ne olmaz, alet regüleli bekliyordur koruması yoktur diye araya koyduğum Arduino Nano'dan alıyorum. Hatta denedim 3.3V da yetiyor, onu kullanıyorum. Nanoyu da Laseri de aynı 12V kaynaktan besliyorum. GND ortak. Sorunsuz çalışıyor.

Extruder motoru ile fan motoru aslında aynı mantıkla çalışıyor. Extruder max filament için de bir değer vardır ya da 255e karşılık gelecek değer bulunur. Ama dediğin gibi anakartta kesici bir mantık varsa o sorun yaratır. Henüz denemedim.

Fanı manuel çalıştırma olanağı da verdiği için o daha garanti. Orada kontrol bende.

Bir de sonradan aklıma Z motorun hareketinden bilgi alıp yine Nano üzerinden verdiğim 3.3V u kontrol etmek fikri geldi. Z yukarı verdiğimde Nano TTLi kesecek. Z aşağı komutu tamamlandığında TTLi açacak. Ufak bir programla hallolması lazım.

Analog voltaj okumak kolay da, PWM i input alıp okumayı hiç denemedim. Hep 1 gibi mi görür yoksa PWM değerine göre değişen birşey mi görür bilmiyorum.

Elektronik malzemeler genellikle Çankaya Pasajı denilen yerde bulunuyor. Bir iki gidip almışlığım var. Ama ben genelde internetten (İstanbul'dan) ve de dediğin gibi toptan alıyorum. Direnç, diyot, transistör hatta çeşit çeşit motor sürücü fazla fazla var elimde ama Denizli'de. Burada çok az sayıda ve çeşit var. Bakacağım.

Laserin odak ayarını en kısa yere yakın tutup Z yüksekliğini 1mm aralıklarla değiştirerek kesme derinliğine odaklamayı denedim. Çizgi kalınlığı zaten ilk bakışta en iyi odaklamayı gösteriyor. Parçayı çizgi üstünde enine kesip baktığımda da kesme derinliğini (kazıma dersem daha doğru olacak) görebiliyorum.

Genel olarak bu derinlik beklediğimden ve okuduklarımdan düşük.  İki tur geçmek veya yavaş gitmek çizgiyi kalınlaştırıyor. Dikine yaktığından çok yanları yakıyor. O nedenle en önemli konu şimdi bu.

Yazmammi yaw. Elektronik, lazer, cnc, printer, arduino :D uzun vadede konu kanat yelken ve teknelerle alakali. Buna yazmayip nereye yazayim :D...


Fan motoru ile extruder motoru tamamen farkli seyler. Hem fiziksel, hem elektronik, hem de g-codelar bakimindan.

Fiziksel bakimdan, fan kendi icerisine surucusu gomulu fircasiz motor, extruder bildigin step motor.
Elektronik bakimdan, fan kendi icerisinde bir surucuye sahip. dolayisi ile calismasi icin sadece dc voltaj yetiyor. Fan hizi da tamamen gelen voltajla belirleniyor. Step motor'un ise birbirinden bagimsiz iki girisi var. Bu girisler de sinus'e benzer bir dalga ile surekli voltaj ve polarizasyon degistirir.
G-code bakimindan, fan'in sadece istenen hiza ayarlanmasi icin 0 ve 255 arasinda bir deger vermek yetiyor. sonraki degeri alana kadar da bu verilen degerde sabit kaliyor. Extruder ise bir axis gibi calisiyor. Anakart'a gore filamen bir xyz gibi diger boyut. Eger okuma kablolardan yapilacaksa, Extruder'den okuma yapmak iskence olur. Fan ise cok kolay.
Kisacasi, g-code"la max filament diye birsey yada 255'e karsilik gelen birsey yok.

Eger saglikli bir okuma programi yapabilirsen, pwm sinyalleri normal logic high, logic low olarak gelecektir. pwm'i bir interrupta baglarsan logic seviye degisimleri arasindaki sureleri hesaplayarak pwm duty'sini ve frekansini olcebilirsin. Ancak standart arduino kutuphanesinin cozunurlukleri ile saglikli okuma mumkun olmuyor. Arduino donanim timerlarini cok yuksek cozunurluklere ayarlayip kendi timing fonksiyonlarini yazman lazim. Bence alternatif yol varsa degmez.

Pwm sinyali lowpass filtre denen basit bir direnc/kapasitor devresi ile kaba bir analog voltaja cevrilebiliyor. Boylece pwm sinyalini analog olarak okuyabilirsin. Arduino icinde bir average filtresi yazip atiyorum son 16 voltaj okumanin ortalamasini alarak da voltajin kabaligini ortalayip makul bir sonuc okuyabilirsin. Tabi arduino hala 5v'tan yuksek voltaji okuyamayacagi icin, bu voltaji da bir voltaj bolucu direnc takimiyla arduino'ya vermek gerek. Eger hali hazirda bir voltaj bolucu yapacaksan, araya niye arduino sokasin. voltaji ver lazer surucuye gitsin :).


Eger lazer surucu pwm sinyal kabul ediyorsa, bu girise 3.3v verirsen muhtemelen lazer olmasi gerekenden dusuk gucte calisacaktir. Yani eger bu giris ayni zamanda pwm girisi ise, surucu bi giristen 0 ila 5 volt arasi bir voltaj degeri okumayi bekliyordur. 3.3v okursa, bunu kabaca 66% pwm olarak algilayip lazer'i tam gucun 66% si ile suruyor olabilir. Dolayisi ile tam guc istiyorsan, lazer surucu girisine tam 5volt vermeni tavsiye ederim. Boylece diyot'un tam gucunu gorebilirsin.

Ayrica bir cok cinli lazer modulu ile ilgili genel kanaat, uzerinde yazan veya beklenen guce asla sahip olmadiklari. Yani eger 5w ise, sen kafanda 2.5w diye dusunursen daha rahat edersin diye dusunuyorum :)

Odaklama ve cizgi kalinligini optimize etmek icin fikir : lensini odak mesafesi en uzak olacak pozisyona ayarla. Bu, lazer konisinin acisini daha kucuk yapar. dolayisi ile derinlik arttikca olusacak kesme genisligi daha az olacaktir.
 
Kesme kalinligini optimize etmek icin fikir : Yavas hizlarda kesmek, Isidan etkilenen alani artiracaktir. Bu da daha fazla malzeme yanmasina ve daha kalin bir kesme alani olusmasina sebep olur. Ayrica finish de guzel olmaz.  En iyi kombinasyon, lazer tam gucte iken hizli kesim yapmak. Ayni Z seviyesinde tam gucte 5 hizinda bir pass yerine, 15 hizinda 3 - 4 pass gecebilirsin. Z adimlarinin derinligini dogru belirlemek icin de Yalnizca tek bir z seviyesinde kesim yapip elde edilen derinligi takip edip ona gore ayarlamak lazim. Temiz bir kesim icin aryica kesim alanindan yakilmis/erimis/buharlasmis malzemenin uzaklasmasi lazim. Endustriyel lazerlerde, lazer kafasinda lazerin ciktigi yerden ayni zamanda basincli hava da cikar.
Lazer'in kestigi noktaya bakan kuvvetli bir fan baglamak kesim kalitesini bir miktar artiracaktir.

Son olarak, Bu printer'larin hassasiyeti super degil. Yani ayni cizgiden iki defa gectiginde 0.1 mm gibi hata son derece normal. Bu da birkac pass gectiginde, cizgi kalinliginin artmasi demek kacinilmaz olarak. Lazeri tam cizgi ustunden degil, uygun miktar offsetle vermek gerek.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
0 Yanıt
4724 Gösterim
Son İleti Eylül 26, 2011, 11:11:25 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
4897 Gösterim
Son İleti Eylül 26, 2011, 11:11:59 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
4345 Gösterim
Son İleti Eylül 26, 2011, 11:12:39 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
0 Yanıt
5592 Gösterim
Son İleti Eylül 26, 2011, 11:13:15 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
12 Yanıt
8765 Gösterim
Son İleti Nisan 05, 2012, 11:34:09 ÖS
Gönderen: HANDMADE
8 Yanıt
4445 Gösterim
Son İleti Temmuz 30, 2015, 08:01:49 ÖS
Gönderen: mertbese
1 Yanıt
8950 Gösterim
Son İleti Mart 08, 2019, 12:16:50 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
7 Yanıt
9031 Gösterim
Son İleti Haziran 25, 2020, 09:22:08 ÖÖ
Gönderen: Sam Lighter
1 Yanıt
408 Gösterim
Son İleti Kasım 28, 2023, 04:16:02 ÖÖ
Gönderen: khbilen