Gönderen Konu: Hazan&Mirac Katamaran Yapımı!!  (Okunma sayısı 10020 defa)

can_eren

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 12
  • Ad Soyad: can eren
  • Bulunduğu İl: istanbul
  • Doğum Yılı: 1988
Hazan&Mirac Katamaran Yapımı!!
« : Temmuz 19, 2017, 12:20:24 ÖÖ »

sevgili denizrehberim.com uyelerı yaklasık 2 aydır googledakı aramlarımda sıtenızın cıkması ve faydalı bılgılerın bulunması sebebı ve kendı teknemızı yapmamızın kesın kararının verılmesı sebebıyle bugun sıtenıze uye oldum.

oncelıkle bir yelkenli tekne ile istanbuldan yola cıkıp ege kıyılarını gezme hayalıyle ıse basladık.(hanımla)
(guverte bolumu mezunu bır kaptanım yaklasık 6 7 sene tıcarı gemılerde kaptanlık yaptım.coluk cocuk olunca meslegımle alasız olsada plastık sektorunde yonetıcı olarak calısıyorum)

egede kendı teknemızle gezmek yada amatorce bır zevkle profesyonel seyırler yapmam mumkun :) zabit ehliyetimin yanında yat kaptanı ve goc (telsiz) ehlıyetlerım mevcut.

gemı ınsa ve stabılıte konularında derslerımızde vardı.gemılerdede gm nedır stabılıte trım vs gıbı konularda zaten uygulamalı tecrubelerımız vardı.2 yıl kadarda denız taksıde kaptanlık yaptıgımdan dolayı katamaran teknelere ayrı bır ılgım bulunmaktaydı.

katamaran bır tekne yapımı ıcın plan arastırdım.tiki gibi modellerin planları ucuz olsada hayalımdekı tekneyı yansıtmıyordu.bır lagoon dızaynındada ucuz plan yok.

malı hesaplamaları yapınca 0 bır gulet alsam dedım :D tabı kendı teknemızın zevkını vermeyecegınden kavalier 800e yonlendım.ancak salmalı tekneler benım gıbı meraklı ınsanlar ıcın cok uygun degıl :D egede bır kayalıkta bırakırız.ayrıca tek omurgalı teknelerde teknelerın draftının fazlalıgından surtunme fazladır buda suratte cok fazla dejavantaj yaratmakta.tek omurgalı bır tekneyle esımı cocuklarımı alıp 8 10 knotlara ulasmak mucıze ulastıgımızdada yatmadan dolayı onları sakınlestırmeye calısmak zor.tek omurgalı teknelerde motorla seyır yaparken trımı dogru ayarlarsanız 1 2 mıl fazla surat yapabılırsınız ama yelken seyrınde trımle surat kazanmak zor.ancak ruzgarın etkısını kullanarak hız avantajı yakalarsınız ama buda denızı ogrenecek olan amatorlere korku dolu anlar yaratır.hanıma cocuga o yatmayı anlatmak kolay degıl.

ve butun kartları onumuze koydugumuzda yıne katamarana dondum :D elımızde planda yok. ne yapsak ne yapsak dedık cad programlarından anlayan bır amcamızla oturduk draftsightta calısmaya basladık.ben kafamdakı egım ve acıları ona anlatıp postaları ve omurga hattını ve nerelere nasıl sabıtlenıp kolay montaj yapılabılecegını kalıp maalıyetınıde en aza dusurecegımız cızımı bıtırdık.suan cnc kesım kontraplak arıyorum.muhtemelen en gec c.tesı gunu ıkıtellıdekı kerestecılere gıdıp kesımlerı yaptıracagım...

tabı bu arastırmaları yaparken bos durmadım.bahcemde 9 metreye 6 metrelık bır alanı temızleyerek ınsa ıcın hazır hale getırdım.alan boyuna 3 metre daha uzatılabılır (kazlarımın kumesı ve havuzu var-kaldırabılırım)ancak enıne daha fazla genısleyemem yaslı cevız agacımı kesemem :D

tabı bahcedekı ınsa alanımızda teknenın boyunu sekıllendırdı.8 metreye 5 metrelık bır katamaran cızımını bıtırdık.teknenın asıl dızaynı kafamda oldugundan cızıme aykırı hareket etmeden boyu 9 metreye enı ıse 5.5metreye kadar genısletebılırım.burada fıkırlerınızı sunabılırsınız.

cızımlerın fotograflarını hatta ılerıde omurgayı begendıgınızde dırek olculu cad halını buradan paylasacagım.

her bır hull ıcın ayrı kalıp yapmayacagım.tek kalıp sayesınde 2 omurga alacagım.teknelerı ıcerıden ahsap+epoksı ve uzerını kaplama ıle guclendırecegım.kaplama malzemesı olarak 500gr/m2 orgu kumas elyaf kullanacagım.elyafı polyesterle kaplayacagım.epoksıyı ıse sade yapıstırma ve guclendırme noktalarında kullanacagım.

ust salon kafamda sekıllendı ancak cızım halıne getırmedım.koselı hatlar yerıne daha oval hatlar kullanacagım.

burada sızlere ılgınc gelecek olan her 2 omurgadada markası degısebılır olmakla beraber pancar tıpı hava sogutmalı motor olacak :D merak etmeyın makıne daırelerıne/odalarına hem havalandırma sıstemı yapacagım hemde zaten bu motorlar sadece marınalara gırıs cıkıs esnasında maxsımum 1 er saatlık surelerle yada acıl durumlarda kullanılacagından hararet olmayacak.makına daırelerıne ıyı ızolasyon yapıp marınada pancar motorlu lagoon geldı demelerını engellemeyı planlıyorum :D

suankı projede 13 beygır 2 motor ısımı gormekte ancak agırlık hesapladıgımdan fazla olursa ozaman beygır yukseltılebılır.

okulda yelken donanımları ve uygulamaları seyır vb seylerle ılgılı egıtımler aldık ancak uygulamada yelken dıreklerı vs degıskenlık gostermekte bu hususta karar veremedım.muhtemelen bunun kararını ust salonun ınsasından sonra karar verececegım yınede yelken hususunda tavsıyelerınızı beklerım.

omurgaların yapımını merakla bekleyecegınızı tahmın edıyorum.yapım asamalarındakı fotograftaları buradan paylasacagım.

teknenın tahmını yapım suresını 2 yıl olarak planladım.tekne kısmı muhtemelen onumuzdekı yaza yetısecektır ancak ıc donanım makına yelken vb masrafları bıranda yapmak ıstemedıgımden ve ozellıkle banyo tuvalet gıbı ıhtıyaclardan vazgecmeyerek bunların en ıyı sıstemlerını yapmayı hedefledıgımden ve bunlarında masraflarının tekne maalıyetınden fazla olmasından dolayı malı acıdan yapımı 2 yıla yayıyorum.hele dumen donanımları seyır ekıpmanlarının hesabını hıc saymıyorum.

maalesef bu projede en buyuk korkum sabırsızlıgımdır.kendı eksıgımı bılıyorum umarım onumuzdekı yaz ya 2 gun marmara adasına gıdeyımde eksıklerı sonra tamamlarım demem.eger onumuzdekı yaz tekneyı suya ındırmeye calısırsam benı vazgecırın :D eksıklerı tamamla oyle ındır suya deyın mutlaka :D

okulda bıze ogretılen ılk kelıme suda yuzen ve makına yelken kurek vb bır donanımla hareket eden her cızım bıze tekne\gemı vb olarak ogretıldı :D oyuzden denızde yuzsun ve hareket etsın bıze yeter mantıgıyla yetıstıgımızden gorsel basarımız zayıftır.bu yanlısı uyarılarınızla duzeltıcez ınsallah.kusursuz marınada aaa ozel yapım mı dıyeceklerı bır katamaran olmasıyla haydı bısmıllah (allah vıra bısmıllah demeyıde-sızlerınde pruvan neta olsun dıyecegınız gunlerıde gormek dılegıyle)

saygılarımla\can eren


Xxx

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 17
Ynt: hazan&mirac katamaran yapımı!!
« Yanıtla #1 : Temmuz 19, 2017, 11:39:59 ÖÖ »
Sevgili Can Eren sana kolaylıklar diliyorum.
Müsait isen ve biraz da laklak yapmak istersen telefon edebilirsin.
0554 688 9642

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: hazan&mirac katamaran yapımı!!
« Yanıtla #2 : Temmuz 20, 2017, 03:03:48 ÖÖ »
Selam,
Ben herhangi bir eğitim de almadım :). denizle de henüz pek alakam yok. bir teknenin marşına basmışlığım, yelkeninin halatını çekmişliğim de yok.
Ancak yaklaşık 5 yıl önce daha evli değilken hatunla kendi teknemizi yapmaya, sonra da bununla sevdir olup gitmeye, dünyanın öteki ucundan geri dönmeye dönünce de durmamaya karar verdik.

Elbette hafife almadım. Hayvanlar gibi çalıştım. Ciddi mesai harcayarak ciddi yol aldığıma inanıyorum.

Bence çizimlerin tamamını bitirmeden Üretime geçmek büyük sıkıntı. Zira bir çok şey yanlış gidebilir.
Örneğin, ağırlık dengesini nasıl hesaplayacaksınız? bana göre en önemli şeylerden birisi bu. Yaptınız ettiniz. Sonunda motor ağır geldi. teknenin arkası  daha ağır oldu dediniz mi hobby horsing denen hoppala güppele durumu epey sıkıntı verir kullanırken.

Yelken donanımının doğru tayini, performansı su altı yan kesitiyle filan doğrudan alakalı. bunu da tasarımı %100 bitirmeden netleştirmek doğru olmaz.
En başta teknenin 10 - 20 kg hata payıyla ağırlığını bilmelisiniz. Katamaranlarda en önemli konulardan birisi kanalın yüksekliğidir. Çoğu kaynakta en azından 70cm civarlarında olması gerektiği teknenin konforu bakımından neredeyse şart gibi görülüyor. Sizinki 8 metre. hadi olsun 60cm. tekne tasarladığınız su kesiminden daha ağır olur ve batarsa ne olacak? su kesimine kadar suyun altında kalacak kısmın hacminin teknenin tahmini ağırlığını tartacağından emin misiniz?

Tasarım netleşmeden ağırlık dengesi belirsiz olacaktır. Tasarım bitse, basit de sonlu elemanlar analizi yapılabilir. Kabaca da olsa fikir verir. belki yeterince sağlam olur dediğiniz yerler aslında o kadar da sağlam çıkmayacak. Belki gereksiz yere sağlamlaştırayım derken fazla fazla ağırlık ekleyeceksiniz?

Bence 2 yılınızın 3 - 4 ayını tasarımı bilgisayar üstünde bitirmeye harcayın. Böylece öngöremediğiniz hemen herşey netleşeceğinden daha sonraki para ve zaman kayıplarını minimize eder. daha oturaklı bir tekneniz olur. Hele çoluk çombalak binecekseniz :)

Katamaranlarda güç hesabı görece basit oluyor. ton başına 4 kw. 4ton tekneniz olsa toplam 16kw motor gerekir. yaklaşık 22hp yapar. motor başına 11hp düşer. 13 - 14 hp motor doğru seçim olur.

Kontraplak veya çıta örme teknelerde cam elyaf genelde sadece polyesteri bir arada tutucu ve kalınlık bakımından dolgu görevi görüyor. güçlendirme bakımından çok katkı sağlamıyor. bu sebepten, eğer 500gr/m2 kullanmaktaki amacınız dayanıklılıksa, kontraplak kalınlığını bir tık artırmanız daha verimli.
cam elyafı genelde 200 - 300gr / m2 kullanıyor dünya genelindeki kontraplak katamaran üretenler.

teknenin su altında kalan yerlerinde  cam elyafa epoksi reçine, olmadı kaliteli vinilester reçine tercih etmeniz, ilerki bakım masraflarınızı epey düşürecektir. Düzgün bir epoksi veya kaliteli vinilester reçinede ozmos riski çok azalıyor. hatta çoğu zaman kalmıyor bile. Ahşap teknelerin sağlığı bakımından oldukça önemli.

Okyanus aşırı tekne yapma derdim ( hayal olmaktan çıktı ) olduğundan, katamaranlar üzerine epey birikimim var. elimden geldiğince destek olmak isterim.

Kolay gelsin.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: hazan&mirac katamaran yapımı!!
« Yanıtla #3 : Temmuz 20, 2017, 03:07:38 ÖÖ »
Eğer daha önce karşılaşmadıysanız şu linkteki excell dosyası bir katamaran tasarımına başlamak için fena değil.
En azından bir çok hesabı otomatik yapıveriyor.

https://www.boatdesign.net/threads/catamaran-calculation.50986/

can_eren

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 12
  • Ad Soyad: can eren
  • Bulunduğu İl: istanbul
  • Doğum Yılı: 1988
Ynt: hazan&mirac katamaran yapımı!!
« Yanıtla #4 : Temmuz 31, 2017, 01:31:10 ÖÖ »
oncelikle cevap yazan herkeze tesekkur ederım.kadır bey ılk mesajınızda guzel ve dıkkate alınması gereken cok sey var tesekkur ederım.hesaplamalarımı yaparken tahmını tekne agırlıgını hesapladım buda +-200 kg farkla tutacaktır buna gore su hattım 54-56 cm kıca trım 6cm cıkıyor.ayrıca 5.500kg agırlık eklersem max 65cm oluyor su hattı.posta yukseklıklerım 1.70 normalde katamaranlarda draftı 70cm cıvarı tutma sebeplerı surat ama suankı cızımımdekı teknede 1 metre 1.20 mtr batsa yıne yuzerlılık emnıyetlı oluyor.hesaplarda gm uygun cıktı.yanı su hattını 1.20 bıle yapmak mumkun ama bundan dolayı surtunme fazla olacak ve  surat 10 knotı gecmez.

hesaplamaları yaparken tekne yapısının cızımlerını ve hesaplarını bıtırdım.ancak ust salon ve ıc dızaynları yapmadım.bunlar ıcınde 5.500 kglık bır yuk gıbı hesaplayarak tahmını yukseklıklerı ıle beraber yaptıgımda gmde stabılıtede ve trımde sorun olmuyor.2 adet motor koydugumdada motorlar kucuk oldugundan 30kg cıvarı trıme etkısı 3 5 santımı gecmıyor.eger trımde ucuk bır fark olursa yakıt ve su tanklarının yerlerını degıstırebılırım.

agır kumas secımımın sebebı gmı asagıya cekmek.tekne kısmında 8mm kontra ve 500gr/m2 elyaf ıle yaptımkı tekne maxımum draftı tekne kısmında saglıyor.ust salon ve guverte 4mmden yapacagım boylece saglıklı bır gm olacak.

resımlerıde artık eklemeye baslıyorum hayırlısı ıle...

can_eren

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 12
  • Ad Soyad: can eren
  • Bulunduğu İl: istanbul
  • Doğum Yılı: 1988
Ynt: hazan&mirac katamaran yapımı!!
« Yanıtla #5 : Temmuz 31, 2017, 01:39:08 ÖÖ »


 ılk resım denemesını koyalım dıgerlerını serı yukleyecegım.

can_eren

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 12
  • Ad Soyad: can eren
  • Bulunduğu İl: istanbul
  • Doğum Yılı: 1988
Ynt: hazan&mirac katamaran yapımı!!
« Yanıtla #6 : Temmuz 31, 2017, 01:40:20 ÖÖ »
[/url][/img]

 ılk resım denemesını koyalım dıgerlerını serı yukleyecegım.

yuklenmıyor :(

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: hazan&mirac katamaran yapımı!!
« Yanıtla #7 : Temmuz 31, 2017, 02:20:23 ÖÖ »
Resimleri dışarda bi yerlere yükleyip link girmek lazım sanırım.
Merakla bekliyorum :)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: hazan&mirac katamaran yapımı!!
« Yanıtla #8 : Temmuz 31, 2017, 08:59:43 ÖÖ »
Merhaba,
Resim yükleme konusunda hızlı resim yerine google photos u tercih etmenizi öneririm.Orada bir albüm oluşturup linki buraya koyarsaniz kolayca takip edebiliriz.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

can_eren

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 12
  • Ad Soyad: can eren
  • Bulunduğu İl: istanbul
  • Doğum Yılı: 1988
Ynt: hazan&mirac katamaran yapımı!!
« Yanıtla #9 : Ağustos 02, 2017, 04:05:25 ÖS »
resimler acılmazsa tekrar uyarın lutfen!!!



haftaya yeni asamaya gececegım ozamankı fotograflarda daha netlesır aklınızda proje.yanlız omurga tahtalarını almadan once cok uyguna orgu elyaf buldum 50kg kadar 500gr/m2 onu alıp kenara koyacagım belkı omurgayı bırlestırmem 1 2 hafta sarkabılır.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 644
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: hazan&mirac katamaran yapımı!!
« Yanıtla #10 : Ağustos 02, 2017, 05:10:15 ÖS »
yok acılmıyorlar :)

can_eren

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 12
  • Ad Soyad: can eren
  • Bulunduğu İl: istanbul
  • Doğum Yılı: 1988
Ynt: hazan&mirac katamaran yapımı!!
« Yanıtla #11 : Ağustos 02, 2017, 07:38:29 ÖS »
bıde boyle deneyın :D


ErsanAkpınar

  • İleri Üye
  • ***
  • İleti: 459
  • ersanakpinarr@gmail.com
  • Ad Soyad: ersan akpınar
  • Bulunduğu İl: istanbul
  • Doğum Yılı: 1984
Ynt: hazan&mirac katamaran yapımı!!
« Yanıtla #12 : Ağustos 03, 2017, 09:11:17 ÖÖ »
Selam Can Volkanın dediği gibi.
Gmail kullanıyorsan google'ın fotodan albüm açarak link paylaşa bilirsin.


Yada hızlı resim yükle gibi sitelerden yapabilirsin.
Dosyaları seç yükle.(Fotoğraflar çok büyük olmasın çözünürlüklerini genişlik max 750 olacak şekilde oranlı küçülte bilirsin.


Forumlar linkini kopyala yapıştır.
Playboy Runabout 14'
İnstagram @playboyrunabout

https://goo.gl/photos/NzWfiTrDyQxR5z3J8

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.304
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: hazan&mirac katamaran yapımı!!
« Yanıtla #13 : Ağustos 03, 2017, 09:44:48 ÖÖ »
Hızlı resim zamanla çöküp fotografları silebiliyor.En garanti yöntem google photos.Albüm linkini bana özel mesaj olarak yolladinızmı ben eklemesini yaparim.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!

can_eren

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 12
  • Ad Soyad: can eren
  • Bulunduğu İl: istanbul
  • Doğum Yılı: 1988
Ynt: hazan&mirac katamaran yapımı!!
« Yanıtla #14 : Ağustos 03, 2017, 01:58:38 ÖS »
Volkan beye albumun linkini gonderdim umarim dogru linktir.
Bu onumuzdeki 15 gunluk butcem 500tl kadar.

2 secenegim var 1. Secenek eksik 1 plaka kontraplak kaldi onu ve omurga kerestelerini almayi planliyordum ancak 2. Bir secenek olarak 500gr/m2 orgu elyaf buldum 1 top.50 kg 250 tl pazarlikla biraz daha indirebilirim nerdeyse %100luk bir fiyat avantaji var.

Suan elyafi alip omurgayi 15 gun sonra birlestirmeyi planliyorum tavsiyeniz nedir?


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
3 Yanıt
8769 Gösterim
Son İleti Eylül 25, 2015, 06:12:50 ÖS
Gönderen: canyaman
7 Yanıt
9624 Gösterim
Son İleti Eylül 02, 2014, 06:32:56 ÖS
Gönderen: driftkilla
10 Yanıt
9025 Gösterim
Son İleti Ağustos 12, 2019, 03:46:15 ÖS
Gönderen: sessizsakin
12 Yanıt
9343 Gösterim
Son İleti Temmuz 31, 2017, 03:10:34 ÖS
Gönderen: sessizsakin
0 Yanıt
5454 Gösterim
Son İleti Ağustos 31, 2014, 02:35:29 ÖS
Gönderen: driftkilla
11 Yanıt
11462 Gösterim
Son İleti Haziran 13, 2015, 10:43:07 ÖS
Gönderen: kopik
16 Yanıt
9850 Gösterim
Son İleti Aralık 14, 2015, 01:19:35 ÖÖ
Gönderen: tnrmmt
1 Yanıt
3293 Gösterim
Son İleti Haziran 23, 2016, 01:27:27 ÖS
Gönderen: msceylan
0 Yanıt
3488 Gösterim
Son İleti Ocak 31, 2018, 11:57:34 ÖS
Gönderen: vlkanaydin