Gönderen Konu: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA  (Okunma sayısı 113979 defa)

Tombik Cat

  • Yeni Rehber
  • **
  • İleti: 70
  • Ad Soyad: A. Selçuk YILDIRIM
  • Bulunduğu İl: İZMİR
  • Doğum Yılı: 18.11.1954
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #345 : Kasım 12, 2017, 10:29:33 ÖS »

Yalçın bey,
Kurşun pahallı, Bakır vb. malzemeler olacak şey değil, dökümle de uğraşmak istemezseniz;
Hareketli salma muhafazası (710 mm yüksekliğinde 1160 mm boyunda) etrafında volkan beyin daha önceden paylaştığı iç balastın yerleşimi şeklinde kutu yapıp,  yapılan kutuya ø 30 luk inşaat demirlerini uçlarından birbirlerini tutacak kadar kaynak edin derim. (1000 mm boyunda her bir inşaat demiri 5,549 kg/m . Toplam 72 adet bize 400 kg. ağırlık yapar. ) Epoksi hamuru yada polyester hamuru ile ellenebilecek birkaç blok yapıp bir şekilde sabitlerseniz su seviyesinin de altında bir iç balast yapmış oluruz diye bir düşüncem var. 9 adet 1000 mm boyunda inşaat demirini bir adet blok olarak yaparsanız sağlı sollu dörder adet olmak üzere  18*6*100 cm lik toplam 8 adet balast ağırlığınız olur. Böylece bunları ellemekte sorun olmaz.
Değerlendirmek için sizin ve arkadaşların bilgilerinize…….

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #346 : Kasım 12, 2017, 10:30:51 ÖS »
Yalçın bey, resimlerde ağırlık ile yüzme merkezini belirtmemiş. Devrilme direncinin fazla olması için ağırlık merkezinin yüzme merkezinin altında olması beklenir. Yüzme merkezinin su hattında olduğunu düşünürsek, koyacağınız ağırlıkların, su hattının altında olmasından ziyade, su hattına olan mesafesi (aşağı olarak) devrilme direncini arttırır.
Çok doğru değil ama basitçe söylemek gerekirse, su hattı seviyesine koyacağınız hiçbir ağırlık devrilme direncini arttırmaz, ne kadar yakın koyarsanız (aşağı olarak) o kadar az verimli olur.

Bence sizin ağırlıklar biraz yüksekte kaldı, ağırlıkları, tekne içine koyarak, en fazla faydayı sağlayabilmek için olabilecek el alt noktaya yani teknenin tabanına koymanız ve 400 kg'ı tamamlamanız gerekir. Tabii biz tekneyi tasarlayanın doğru tasarladığını ve sizin tekneyi plana göre yaptığınızı düşünüyoruz.

Alternatif 2'de, dikkat ederseniz omurganın hemen altındaki 100 kg'ı, teknenin içine aldığı zaman 200 kg'a çıkarmış. Bu teknenin ağırlık merkezinin yüksek olduğunun bir göstergesi diye düşünüyorum.


yalova77

  • İleri Rehber
  • *****
  • İleti: 558
  • Ad Soyad: YALÇIN KUŞKU
  • Bulunduğu İl: SAKARYA
  • Doğum Yılı: 1961
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #347 : Kasım 12, 2017, 10:57:58 ÖS »
selim bey bu hesapları hareketli salma kutusu hizasını baş ve kıç tarafa taşmayacak biçimde yaptım.salma kutusunun arkasında kıç tarafa doğru kabine girişe kadar 70 cm kadar bir mesafe var döşemenin altında ağırlıklar için 6 cm kadar 0.5 metre kareden büyük bir alan salma kutusunun yanlarına düşündüğüm 136 kg ağırlık buraya döşemenin altına yerleştirilir bu seferde teknenin arkası ağır olup burun yukarıda kalır mı acaba Selcuk bey döküm konusunda karar vermedim yuvarlak veya kare çelik malzeme olur ölçülerin alternatifi çok

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #348 : Kasım 13, 2017, 11:45:49 ÖÖ »
Servet beyin yayınlamış olduğu resimde (Resim No:5) iki adet YÜZME eğrisi göreceksiniz, birisi su hattı (KLW) için diğeri -200 hattı. ben su hattının kümülatif gösterildiğini zannediyorum yani altında kalan kısmın tamamını gösteriyor. Tam nokta vermemiş ama ben yüzme merkezinin arkadan 2100 mm mesafesi civarında olduğunu tahmin edebiliyorum. (eğrinin tepe noktası civarı, ama aslında DOĞRU'su simetrisi de dahil olmak üzere eğrinin içinde kalan bu alanın merkezi) Buranın salma noktasından epey uzakta olduğunu görebiliriz.

Alternatif 3 salma pozisyonu, teknenin ancak 380 kg ağırlığı salmanın ön tarafına doğru koyduğumuzda trim sağlayabileceğinin bir işareti. Üstelik bu alternatifte direk ve yelken daha ağır. Buradan ben arka tarafa CİDDİ miktarda yük gelecek olarak düşünülmüş ve salma ağırlığı da yüzme merkezine göre TRİM için bayağı öne alınmış diye bir yorum yapıyorum.

Haklısınız, ağırlığı arkaya alınca ön taraf havaya kalkar ama mihengir noktasının yüzme merkezi farzedersek arka taraf ağırlaştığı için değil, ön taraf hafiflediği için kolay yüzer.

Aynı kapıya çıkıyor ama biraz farklı.
Şöyle izah edebilirim, bu belirttiğiniz arka noktaya ağırlığı çektiğinizde ön taraf havaya kalkar, ama bu noktaya ağırlık eklemeye devam ederseniz arka taraf değil, ÖN TARAF ağırlaşacağından burun AŞAĞI inmeye başlar. Mihengir her zaman yüzme merkezidir. Trim değiştiğinde yüzme merkezinin yeri de değişir ama konuyu karmaşıklaştırmamak için genellikle bunu gözardı etmek daha doğrudur.

Tasarımcı bu teknenin 100 dereceye kadar yatabildiğini belirtmiş, yani plana göre yapıldığında ve belirttiğine inanırsak, devrilmesi çok zor hatta imkansız olan bir tekne, ama karinasının şekli itibarı ile kolay yana yatacağını da gözardı etmemek lazım.

Ben bunları yazıyorum ama denizci, yelkenci veya uzman olduğumu zannetmeyin, emekli bir makine mühendisiyim. Biraz model yelkenlilerle uğraştığım için konu ile ilgili bir miktar bilgi sahibiyim dolayısı ile yazdıklarımı değerlendirirken bunu da dikkate almanızda fayda vardır.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #349 : Kasım 14, 2017, 10:07:15 ÖÖ »
Önceki mesajların birinde "Yüzme merkezini su hattı üzerinde düşünebiliriz" diye veya buna benzer bir ifade yazmıştım. Bu sabah kalkınca da birşeyler düşünürken bu ifadenin YANLIŞ olduğunu farkettim. Doğrusu "su altında kalacak olan hacmın merkezi" idi. Tabii bu da yüzme merkezi HER ZAMAN su hattının ALTINDA bir nokta oluyor. ://

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #350 : Kasım 15, 2017, 11:01:17 ÖÖ »
6.5 m tekne 300 mm draftta 1.550 kg deplasman biraz TUHAF geldi.

Tuhaflığın en basiti 1.550 kg'ı 300 mm draftta taşımak için yaklaşık 13-14 m2 su hattı alanı gerekir, yani tam boyda teknenin su hattı genişliğinin ortalama 2 m'nin üzerinde olması gerekir. Böyle bir şey garip olduğu için, kafayı taktık ve hemen birkaç çarpma bölme işlemi yaptık.

Ne kadar itibar edersiniz bilemiyorum ama yüzme merkezini bulmak için ben bazı yuvarlamalarla endazeden hacim hesap ederek yapıyorum. Bu S650'nin endazesini çizip bu yüzme merkezi bulma hesabını yaptık. Yüzme merkezi tahmin ettiğimizden biraz daha önde çıktı. Resmi ekte bulabilirsiniz. Arka taraftan (su hattı) 2.402 mm önde, ve su hattı seviyesinden 72 mm aşağıda çıktı.

Esas konumuza gelince, hesaba göre bu su hattı yaklaşık 850-900 kg taşıyor ve her 82 kg'da 1 cm batıyor. Tabii bu kaba bir hesap neticesi, tam DOĞRU OLMADIĞINI düşünmek lazım ama 1.550 kg ile ÇOK FARKLI.

Umarim 1.550 kg'ı tasarımcı maksimum deplasman olarak vermiştir.

Konuyu İYİ BİLEN bir arkadaşımızın yorum yapmasında fayda vardır diye düşünüyorum.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #351 : Kasım 15, 2017, 11:31:28 ÖÖ »
Resmi koymayı unutmuşuz, yaşlanınca böyle oluyor.

yalova77

  • İleri Rehber
  • *****
  • İleti: 558
  • Ad Soyad: YALÇIN KUŞKU
  • Bulunduğu İl: SAKARYA
  • Doğum Yılı: 1961
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #352 : Kasım 15, 2017, 01:49:19 ÖS »
Selim bey bu tekneden Antalya ve İzmir de iki tane yapıldı sorun çıkmadan yüzüyor fakat ikisinde sabit salma 1550 kg deplasman dolu  maksimum boş iken 850 kg için İbrahim abi böyle bulmuş ben o ağırlıkta malzeme kullanmadım diye yazmıştı her iki teknede 400kg salma yaptı

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #353 : Kasım 15, 2017, 01:50:27 ÖS »
   RÜZOLİN'i baz alarak, kullanılan malzemelerin ağırlıkları toplamı olarak:
    Ahşap                 35 kg
    M.kontrplak      400 kg
    Epoksi                 50 kg
    Elyaf                     15 kg
    E.macun             110 kg
    Direk                      30 kg
    Motor                     25 kg
    Salma                   280 kg
    TOPLAM              980 kg
   Tekne için 5-6 personel diyor, ben 5 olarak kabul ediyorum bunu. Teknede de zaten guvenlik gereçleri, su tankları vb 5 kişiye göre ayarlandi. Ortalama 80 kg bir kişi sayarsak 400 kg da onlar yapar. Bunlarla birlikte toplam 1380 kg yapar ki su tanklarını ve erzak vb ağırlıklarını yok saydık.

yalova77

  • İleri Rehber
  • *****
  • İleti: 558
  • Ad Soyad: YALÇIN KUŞKU
  • Bulunduğu İl: SAKARYA
  • Doğum Yılı: 1961
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #354 : Kasım 15, 2017, 04:43:14 ÖS »
ibrahim abi bu hesaba göre kafam karışık selim bey de benimle beraber kafa yoruyor bir şekilde 380-400 kg yani sabit salmanın ağırlığı kadar miktarı salma kutusunun yanlar ve döşemenin altına yerleştirince ağırlık merkezi yukarı kayıyor 980 kg tekne ve diğer ağırlaştıran elemanları da hesaba katınca tekne çok salınım yapacak dengede durması zor olacak volkan da bitirip görseydik fikir sahibi olacaktık :D

yalova77

  • İleri Rehber
  • *****
  • İleti: 558
  • Ad Soyad: YALÇIN KUŞKU
  • Bulunduğu İl: SAKARYA
  • Doğum Yılı: 1961
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #355 : Kasım 15, 2017, 04:44:29 ÖS »
abi birde 280 kg salma ağırlığı az değilmi

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #356 : Kasım 15, 2017, 05:16:30 ÖS »
   Bir sıkıntı olmadı. Yavuzunki de o yaklaşık kadar aklımda kaldığınca. Salınıma (yalpaya) gelince, etrafımdakı teknelere göre çok daha az yalpalıyor. Bizim yalpadan dolayı da bir sıkıntımiz olmadı. Furlingi düzeltmek üzere, flok yelkenin alt ucunu söküp floğu direye sarıp bağladık, torna vb işimiz uzadı o vaziyette ciddi bir fırtınaya yakalandık, flok direk ucunda balon yaptı. O şartlarda bile, sağnaklarda 35-40 dereceden fazla bayılmadı tekne. Sagnak geçince düzeldi ama yelken yırtılmasın diye direği indirdik. Yani bir sıkınti yok bizde..Öyle kolayına yatacak bir tekne değil, yattığında alt çeneye dayanıyor ( ki bizde yuvarlak) büyük bir direncle karşilaşıyor ve sagnak geçince düzeliyor.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #357 : Kasım 15, 2017, 08:36:39 ÖS »
İbrahim bey, ağırlık bilgileri için teşekkürler. Bir de yelkenlerin büyüklüğü ve 280 kg salma ağırlığını koyduğunuz konum ile ilgili bilgi verebilirmisiniz.

Daha önce belirttiğim gibi, tasarımcı bu tekneyi 100 derece yatabilecek şekilde tasarlamış, yani yana yatarak direğin tepesi bile suya değdiğinde, devrilmiyor (eğer doğru değilse ben tasarımcının yalancısıyım). Salma ağırlığını tenzil ettiğiniz zaman, emniyet ile tekne performansından da feregat etmiş olursunuz. Bu bir kişisel tercih.

Youtube'da bir video seyretmiştim, bulursam yayınlarım, birisi yelkenli bir kano yapıyor, yanlış hatırlamıyorsan 4-5 m boyunda ve 70-80 cm eninde ve kocaman bir yelkeni var. Balast veya pontonu falan da yok. Merak ettim bu tekne nasıl ayakta duruyor diye. Seyredince teknenin rüzgar sörfü gibi ayakta durmadığını ve kullananın birçok kereler devrilen tekneyi sudan kaldırmaya çalıştığını görüyorsunuz. Tekneyi yapan da "bu tekne sürekli devrilecek ve siz onu doğrultacaksınız, bunun keyfi burada" demiş.

Bu kanoyu, S650 ile ilişkilendirirsek, birisi devrilmesi, diğeri devrilmemesi için tasarlanmış iki tekne, her ikisi de kullananın amacını gerçekleştiriyor. Arada kalanları siz keyfinize göre birşeyler ekleyip veya çıkararak seçebilirsiniz.







KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #358 : Kasım 15, 2017, 08:52:32 ÖS »
     Selim bey, salmanın yeri, planda belirtilen sabit salma yerinde. Salmanın uzunluğu ( yani h diyelim,  omurgadan aşağı doğru) 90 cm, dış omurgayıda hesaba katarsak 100 cm. Salmanın dip tarafında yoğun hurda demir parçaları var, dolgunun diğer aşamalarında da demir parçaları var ama yoğunluk dip tarafta. Yelken, orsa kenarı kısa olan yani küçük ölçülerde olan. Direk tam boyu 8 metre.

selim

  • Çırak Üye
  • ***
  • İleti: 117
  • Ad Soyad: selim ozdil
  • Bulunduğu İl: mugla
  • Doğum Yılı: 1955
Ynt: Sare Ece Sztrandek-650 Yapımı-SAKARYA
« Yanıtla #359 : Kasım 15, 2017, 09:10:30 ÖS »
Yalçın bey, aynı tasarımcının 4 metre boy olan teknesinde TEKNE İÇİNE balast ağırlıklarını nasıl yerleştireceği ile ilgili bir resim buldum. Bu alternatif 1'deki gibi iki hareketli salmalı bir tekne ağırlıklar salma kutularının arasına yerleştiriliyor.
Bir fikir verebilir, sanıyorum trim için yerleri değiştirlebilir dediği şekil bu.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
14 Yanıt
12796 Gösterim
Son İleti Ocak 10, 2021, 06:32:02 ÖS
Gönderen: volkankaya
47 Yanıt
25393 Gösterim
Son İleti Eylül 16, 2017, 09:34:49 ÖÖ
Gönderen: METEHAN01
440 Yanıt
178569 Gösterim
Son İleti Ekim 10, 2020, 02:39:22 ÖS
Gönderen: caki
27 Yanıt
27938 Gösterim
Son İleti Temmuz 25, 2014, 11:22:19 ÖÖ
Gönderen: osmanuysal
12 Yanıt
7014 Gösterim
Son İleti Eylül 24, 2015, 12:14:34 ÖÖ
Gönderen: ismailoruc
3 Yanıt
4446 Gösterim
Son İleti Kasım 10, 2015, 09:27:09 ÖS
Gönderen: Irkın Çubuk
20 Yanıt
9058 Gösterim
Son İleti Aralık 02, 2018, 07:52:48 ÖS
Gönderen: khbilen
59 Yanıt
16793 Gösterim
Son İleti Ekim 07, 2020, 08:18:27 ÖS
Gönderen: nedimy1
33 Yanıt
8224 Gösterim
Son İleti Haziran 19, 2020, 11:48:44 ÖS
Gönderen: Remzii