Gönderen Konu: Sandwiç Tekniğinde Polikarbonat Kullanımı  (Okunma sayısı 6486 defa)

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Sandwiç Tekniğinde Polikarbonat Kullanımı
« Yanıtla #15 : Kasım 25, 2017, 10:44:25 ÖÖ »

Tab tuşuna basayım dedim, not bitti.

Al baştan:

Esnemeler sırasıyla şöyle:

1.) Enine tek kat levha: 2.9 cm

2.) Boyuna tek kat levha: 1.9 cm

3.) Derby No 76 ile yapıştırılmış iki levha: 1.0 cm

4.) Derby 76 ile yapıştırılmış elyaf kumaşlı levha: 0.4 cm

5.) 100 gr epoksi + 52 gram sertleştirici sürülmüş levha: 0.2 cm

Elyaf ve epoksi konusunda acemi olduğum için yaptığım şeyler mükemmelden çok uzak.

2 yönlü elyaf kullanmıştım. O dokuma değil, dikişli. İlk önce rulo ile süreyim demiştim. Gitti dikiş iplerini topladı. Örgü dağıldı, yön-mön kalmadı. Keçeye benzedi. O haliyle yapıştırdım. Yine de iyi yapıştı. Derby'yi iyice emdi.

İk hazırladığım epoksiyi biraz daha bekleyeyim , biraz daha derken birden katılaşıverdi. Attım. Tekrar hazırladığımı üst kata hemen sürdüm. Umdum ki o önce kurur, çevirir altına sürerim. Ne mümkün. Çözeltiyi terasta soğukta bıraktım, epoksili levhayı içeri aldım. Fark yok. Saç kurutucu ile ısıttım. fark yok. Dolabı fırın yaptım, levhayı koyup içini saç kurtucu ile ısıttım. fark yok. Gece oldu, yatacağız, fark yok. Levha ile aynı odada yattık. Başladım hırlamaya. Zaten solunum yolu allerjim var. Gece onu da aldım dışarı terasa çıkardım. Neyse sabaha kurumuş ama:

1.) Epoksi çok fazla gelmiş, göl olmuş. Elyaf Derby ile doyduğu için epoksi hiç emilmemiş. Havuz gibi birikmiş.

2.) Önce üste sürüp sonra çevirdiğim yüzey tam kurumadan ters getirdiğim için Damlataş mağarasına benzemiş.

İyi-kötü, sizin anlattığınız türden hava kabarcıkları olmayan, sert-parlak yüzeyi bir garip "tahta" olmuş kısaca.

Beni taşımaz ama, büyük aküyü koydum. 14 kg. 5 dakika bekledim, toplam esneme 1.9 cm. Yani diyelim 2 kiloluk tek katın esnemesi kadar. Yani kabaca tek kata göre 7 kat güçlenmiş diyebiliriz.

Bu da onun resmidir:


Şimdi bunu sakin adaşımın 1m x 1m çerçeve hesabı ile pek karşılaştıramıyorum. Bahsettiği kontrplak 15cm x 60 cm ölçülerde olsa ne kadar yük taşır, ne kadar esner?

Elimde kontrpak yok. Bugün marangozlardan falan öyle parça bulmaya çalışacağım. Ya da hemen hepiniz kontrplakçısınız, mutlaka elinizde parça vardır. Çıplak kontrplak, 15cm x 60cm ölçülerde, böyle bir yükte ne kadar esniyor. Ben bulursam ölçer yazarım. Onu iki kat çıplak polikarbon levha sonucu olan 1.0 cm ile karşılaştırabiliriz, fikir verir.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
OLASI PROJELER
« Yanıtla #16 : Kasım 25, 2017, 11:17:23 ÖÖ »
WING SAIL:
 
Öncelikle gelecek yaz ilk yapacağım iş başlayıp yarım bıraktığım işi tamamlamak olacak. Yani paraşütü takıp kanat gibi, yani rüzgara karşı, uçmasını ve tekneyi sürüklemesini denemek olacak. O iş önce mutlaka bir sonuçlanmalı. Onun da B, ve C planları da var. Kanat açılmazsa uçurtmalardaki şişme profillere benzer - ama şişme olmayan, yarı açık kanat denemek. O da olmadı, kanat değil, uçurtma modunda tam kite gibi kullanmak. Bunlar bittikten (ve olmadıktan) sonra WING SAIL düşünürüm, evet.

WING SAIL yaparsak, levhaların olukları yukarı bakacak. Kanat profili olukların şekillendirilmesiyle oluşacak, doğru anlıyorum değil mi? Tabii bu iş için en az tam boy levha kullanmak gerekir. Ben biraz da saklama zorlukları nedeni ile boydan kesmiştim uzun parçaları. Elimdekiler 2.5 - 3m. boyunda. Tabii projeye çok sardırırsak alırım yeni levha, çok pahalı değil.

Ben elimdeki soft kanadı - bir ara bu forumda yazmıştım - direği içinden geçrip batenlerle şekil verip; hatta fren iplerii sökmeyip flapları o şekilde kontrol etmeyi düşünmüştüm. Yani hard wing önce makul hatta şart gibi gelmişken, sonra soft wing olabileceğini düşünmeye başladım. O da bir (daha kolay) seçenek gibi duruyor, kafamda.

DAGGER BOARD (salma?) Doğru anlıyorsam polikarbonattan salma yapayım diyorsun. Salmam var, profilinden memnunum. Ağır mı olsun - hafif mi konusu zaten tartışmalı; ağırlaşsın diye delik bıraktım su dolsun diye. Çok avantajı olacak mı bilmiyorum. Evet yapması son derece kolay olur.

... da, burada kafamı karıştıran, hem neme suya gelmez diyorsun, hem de salma yapalım. Salma bile yapacaksak - ki hem yük taşıyor hem de suyun içinde; geriye yapılamayacak ne kaldı?

HAFİF DİREK: Benzer şekilde, salma kadar suda olmasa da ortam su yemesine müsait. Hem de doğrudan yük taşıyacak. Evet, bu da kolay yapılabilir. O kadar uzun rulo yapması biraz üzer ama, yaparız. Ama ayı soru, özellikle dayanıklılık açıssından burada da geçerli. Bunu da yapıyorsak geriye ne kaldı?

Motor takınca dümen palasını değiştirmiş hemen hızlıca tenekeden uyduruk bir pala yapmıştım. Onda deneme yapmak kolay. Fazla yükü de yok. Gider gitmez yapıp değiştirebilirim. Salmaya hazırlık olur. Salmanın kendisinden memnunum, ama tak çıkar tutturma ve indir kaldır mekanizmasından memnun değilim; kışın ona başka şeyler düşüneceğim. O zaman belki yeni salma da yaparım.

Katamaranı denerken limandaki bazı tekne sahipleri, ve de sonradan konuştuğum arkadaşlar acil durumlar için yedek bir yelken sistemi bulundurmamı önerdiler. Bir arkadaşım wind-surf adaptörü tak, bir direk ve yelken bulundur zulada, gerekirse kullanırsın demişti. Wind-surf deneyimim var. Epey eskide kaldı ama var; temel yelken bilgim de o kadar zaten :) O zaman bir direk imal ediyor olabilirm. Hafif tarafından.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Sandwiç Tekniğinde Polikarbonat Kullanımı
« Yanıtla #17 : Kasım 25, 2017, 01:56:08 ÖS »
"Aşırı dayanım gerektirmeyen yerlerde hafif yapı malzemesi olarak iş görebilir" diye belirtmiştim direk ve yapı malzemesi olması durumu için. ciddi yük tartması gereken yerlerde kullanmamak gerek bence.

Daggerboard'a gelirsek, şu resim yardımcı olacaktır.


Çoğunlukla suda olmayan, suya indirildiğindeyse ekstra traction( bunun türkçesi neydi ki? iyice bozulduk :D ) ve kaldırma kuvveti sağlar. Konusunda çok uzman olmadığımdan daha detaylı anlatıp yanlış bilgi vermek istemem. Doğrudan salma işlevi görmüyor diyebiliriz. Daha ziyade isteğe bağlı salma yada icabında devreye giren salma gibi. Genelde performans katamaranlarında rüzgar gücünün verimsiz olduğu yönlerde ilerlerken verimi arttırmak için kullanılıyor. daggerboardsuz katamaranın gidemeyeceği veya çok yavaş kalacağı yönlerde bir daggerboard epey ek performans getiriyor.

Bazıları da iyice kanat gibi yaparak, su altına saldığında uçak kanadı gibi kaldırma etkisi yaratıp, tekneyi sudan bir miktar yada tamamen kaldırarak sürtünme etkisini azaltmak amacıyla kullanılıyor. tabi bu bizi aşar. çok matematik çok karmaşık hem de tecrübe gerek.

Daggerboard yaparsanız, yükle mücadeleyi çoğunlukla içinden geçirmenizi tavsiye ettiğim aluminyum boru üstlenir. Dolayısı ile polikarbonat'a sadece basınç yükü kalır. ki Basınç polikarbonun en iyi başedebildiği şey. Yani emeceği nemden dolayı performansı çok düşse de, basınca karşı yeterince dirençli olacaktır diye düşündüm. Aradan aluminyum boruyu çıkartırsanız kısa süre sonra suyun altında market poşetine dönebilir zannımca :D

Polikarbonda emdiği nemden kaynaklı kabarcıklar görmeniz için en azından hamur kıvamında yumuşayacak kadar ısınması gerekir.  Bu da genelde 150 dereceden sonra oluyor.  Daha öncesinde pek görmezsiniz. aksine 60 - 100 derece arasında içindeki nemi atıyor. hamur kıvamında ısıtmadan da içine fiber gömmeniz mümkün olmaz. Zaten o duruma istinaden yazmıştım.

Kontraplak deneyinde esneme bence doğrudan bir kanaat için yeterli olmaz. Çünkü bir malzeme daha az veya daha çok esniyor diye dayanmıyor diyemeyiz. Bir nesne fazla esnemeyip yük karşısında kırılırken, diğeri esnemeye devam ederek durumu kurtarabiliyor.
Daha ziyade malzemenin hangi aşamada su koyverdiğine bakmak lazım. Yani elinizdeki malzemenin ağırlığını sırasıyla artırdınız. Neticede 45 kiloda su koyverdi. kontraplak kaç kiloda su koyverecek diye karşılaştırma yapmak, daha temiz bir sonuç verecektir diye düşünüyorum.

Benim atölyede 15 x 55 cm bi kontraplak buldum. kalınlık 8mm. Atölyemi tasfiye etmekte olduğumdan kendimden başka ağırlık yoktu etrafta. İki ucundan destekleyip üstüne çıktım. çatır çutur kırıldı. 85 kiloyum. Tabi bu kontraplak hor kullanılmış atılmış tutulmuş, muhtemelen ıslanmış en adisinden en ucuzundan inşaatlık kontraplak. lakin en sağlamından olsa belki beni taşırdı.

Esneyiş ve kırılışından kabaca tam merkezine koyulacak 50 kiloyu taşıyabilir diyebilirim.
Umarım deneylerinize bi faydası olur.

KARANLIK

  • Onursal Üye
  • ***
  • İleti: 1.905
  • Ad Soyad: İbrahim Şevki Karanlık
  • Bulunduğu İl: IZMIR
  • Doğum Yılı: 1954
  • Tekne Adı: S/Y RÜZOLİN
Ynt: Sandwiç Tekniğinde Polikarbonat Kullanımı
« Yanıtla #18 : Kasım 25, 2017, 02:15:30 ÖS »
    Kadir, o kontrplak 15x55 olduğu için kırılmıştır muhtemelen, 55 x55 olsa sanırim taşırdı.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Sandwiç Tekniğinde Polikarbonat Kullanımı
« Yanıtla #19 : Kasım 25, 2017, 02:34:18 ÖS »
Denizci değilim, o nedenle kelime ve kavramlar henüz oturmuş değl de, genelde de keel, centerboard, daggerboard gibi kelimelerin biraz karıştığını sanıyorum. Bir de katamaranların gövde yapısından dolayı salma ihtiyacı olmadığı gibi bir düşünce var. Belki o da pek yürümeyince devreye daggerboard girmiş gibi görünüyor.

Katamaran çift gövdeli ve ortası yüksek olduğu için pek (salma diyeceğim) centerboard kullanılmıyor. Bazıları yandan dıştan (salma olarak) daggerboard kullanıyorlar, diye biliyorum ben.

Bir de hydrofoil veya benzeri tekneyi yükseltip suda uçuran yapılar var. Hatta şöyle bir model denemsi gördüm; o da sıraya giren projelerden... Epeyce hydrofoil yapımı izledim. Oldukça verimli birşey. Belki yelkenden önce ona bakmak lazım.





Deneme konusunda haklısın tabiii. Ben de zaten bunun tek bir deney olduğunu söyledim. Büyük aküyü tarttı. Tekrar tekrar kaç kere tartacak. En son kaç kiloda kopacak. Onu da denerim.  Şöyle tek ayağımı basıp yüklendiğimde, gittikçe gidiyor. Tam yük versem kopacak, belli. Ama daha gerçekçi, yani gerçek bir yapı seçip orada denemek daha mantıklı olabilir. İbrahim Bey'in dediği gibi ince uzun olmasının önemi olabilir. Dört kenardan destekleyince farklı olacaktır zaten. Kullanım koşullarına uygun biçimde denenirse, daha anlamlı sonuçlar çıkabilir.  Bir de daha önce yazdığım gibi, profil yapısına getirip deneyebilirsem biraz daha dayanıklı bir yapısal modül elde etme şansım olabilir.

sessizsakin

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
  • Ad Soyad: Kadir
  • Bulunduğu İl: Varna
Ynt: Sandwiç Tekniğinde Polikarbonat Kullanımı
« Yanıtla #20 : Kasım 25, 2017, 04:32:03 ÖS »
    Kadir, o kontrplak 15x55 olduğu için kırılmıştır muhtemelen, 55 x55 olsa sanırim taşırdı.

Ben de aynı düşüncedeyim. Lakin, hem elimde hazır kesilmiş o vardı, hem e adaşımın ölçülerine yakındı, bir deneyim dedim.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Sandwiç Tekniğinde Polikarbonat Kullanımı
« Yanıtla #21 : Kasım 26, 2017, 06:09:28 ÖS »
Bugün serada 80cm eninde levha buldum. Sera içinde sera yapmak için kullanmıştım, orada kalmış. İki adet 80x80 levha kestim.
Yapıştırmadan, olukları 90 derece olacak şekilde üst üste koydum. Kare sert plastik PVC oluklar vardı, onların üçünü çerçeve gibi çattım. Dördüncü kenara küçük akülerden üç tane koydum. Herhalde içten içe 70 cm olan bir çerçeve oluşmuştur. Levhaları üzerine koydum. Üzerine çıktım.

Beni taşıdı.

Ben 55 kiloyum.

1 metre de belki taşır, ya da biraz zorlanır.

khbilen

  • İleri Rehber
  • ***
  • İleti: 926
  • Ad Soyad: Kadir Haldenbilen
  • Bulunduğu İl: Denizli / İzmir
  • Doğum Yılı: 1955
  • Tekne Adı: Albatros
Ynt: Sandwiç Tekniğinde Polikarbonat Kullanımı
« Yanıtla #22 : Aralık 15, 2020, 10:22:09 ÖS »
Bir solid dedikleri film ya da plaka şeklinde kullanımı var, bir de oluklu. Daha çok seracılıkta, apartman fabrika vs doğal aydınlatmada, duraklarda vs. koruma amaçlı kullanılır.

Oluklu levha




Balpeteği çekirdek



üç yıl olmuş. 2017 imiş. gerçi o zaman polikarbonatı sormuşsun ya, konu nüve idi. nüve dememişiz. çekirdel ve core demişiz.

neyse biraz şekil değişikliği varmış diyelim....


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
0 Yanıt
4860 Gösterim
Son İleti Ağustos 27, 2011, 12:19:00 ÖÖ
Gönderen: vlkanaydin
6 Yanıt
14615 Gösterim
Son İleti Kasım 21, 2011, 09:18:18 ÖÖ
Gönderen: denizayalp
67 Yanıt
38779 Gösterim
Son İleti Şubat 04, 2013, 12:36:18 ÖS
Gönderen: Mehmet Köstekçi
6 Yanıt
6134 Gösterim
Son İleti Kasım 08, 2011, 11:47:16 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
6 Yanıt
6231 Gösterim
Son İleti Nisan 23, 2012, 01:08:01 ÖÖ
Gönderen: aslankaya35
15 Yanıt
8787 Gösterim
Son İleti Nisan 20, 2015, 03:10:37 ÖS
Gönderen: vlkanaydin
7 Yanıt
4128 Gösterim
Son İleti Aralık 26, 2017, 07:58:58 ÖS
Gönderen: khbilen
2 Yanıt
1608 Gösterim
Son İleti Nisan 30, 2020, 11:50:07 ÖS
Gönderen: Hopa
1 Yanıt
617 Gösterim
Son İleti Haziran 28, 2023, 05:39:50 ÖS
Gönderen: XX